Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig begynt å trent styrke etter å ha vært sofadvaler de siste årene.

Startet lett for 3 månder siden med diverse øvelser bare for å komme litt i form igjen. 3-4 ganger i uken med følgende øvelser:

Crunch

Flies

Markløft

Skråbenk /m manualer

Biceps curl z stang.

Stående roing

Beinpress.

Har nå startet på nytt program som er ett 5x5 program.

Trente idag: Knebøy, Benkpress og stående roing.

Merker på knebøy at noe over 50 kg blir for tungt, noe jeg trodde jeg skulle klare lett. Startet på 70 kilo men hadde ikke sjangs!

Dagen idag gikk slik:

Knebøy 50kg 5x5

Benkpress 50kg 5x5

Stående roing 50kg 5x5.

Glad jeg var alene på treningsstudioet for dette var særdeles flaut.

Anonymous poster hash: 2cb98...313
Videoannonse
Annonse
Skrevet

du nevner ikke om du er en mann på 100kg eller ei dame på 40kg. 

Uansett 5x5x50kg i knebøy er veldig bra for første gang, uansett om du er mann eller dame. Du er nå enda nybegynner og har masse deilig fremgang foran deg. Se på litt youtubefilmer om hvordan bøy skal gjøres. Film deg selv for å korrigere teknikk. Kom tilbake heller når fremgangen har stagnert.

Anonymous poster hash: 4535c...563
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke noen grunn til å være flau over å ha lettere vekter på stangen. Alle må begynne et sted, og dype knebøy med stang krever en del trening. Det viktigste er å øve inn god teknikk slik at du får et godt grunnlag, best mulig treningsutbytte og slipper skader.

Jeg synes det er verre å se de som lasser på med vekter og gjør grunne knebøy enn de som har lettere vekter på stangen og tar dype knebøy.

• Liker 5
Skrevet

TS her.

Mann på 67 kilo. 

Takk for motivasjonen, får bare fortsette å håpe fremgangen kommer raskt. 

Tror teknikken er ganske bra, har fått veiledning samt hatt spotter under øving tidligere med bare stang bare for å få inn riktig teknikk.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Øøøh, 50 kg er IKKE lite å begynne med som nybegynner i knebøy. Det er faktisk veldig mye.

Stronglifts 5x5 anbefaler faktisk å begynne med kun stanga (20 kg), og så øke med 2,5 kg per økt.

• Liker 1
Skrevet

Øøøh, 50 kg er IKKE lite å begynne med som nybegynner i knebøy. Det er faktisk veldig mye.

Stronglifts 5x5 anbefaler faktisk å begynne med kun stanga (20 kg), og så øke med 2,5 kg per økt.

Men da gjør det jo ting litt bedre :P

Har muligens lest meg blind på diverse fitnessforum hvor dem ligger på alt fra 90-130 kilo i knebøy. Trodde det var øvelsen som de fleste var "sterkest" i. 

Skrevet

Knebøy er en øvelse mange sliter med. Jeg begynte å trene for ca 7 mnd siden og har hatt ganske stor fremgang på nesten alle øvelser, bortsett fra den fordømte knebøyen. Hater den som pesten.

Anonymous poster hash: fccb6...37d
Skrevet

Knebøy er en øvelse mange sliter med. Jeg begynte å trene for ca 7 mnd siden og har hatt ganske stor fremgang på nesten alle øvelser, bortsett fra den fordømte knebøyen. Hater den som pesten.

Anonymous poster hash: fccb6...37d

Kan ikke si at jeg synes den er noe gøy heller. Svintungt å nesten så man blir kvalm.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Men da gjør det jo ting litt bedre :P

Har muligens lest meg blind på diverse fitnessforum hvor dem ligger på alt fra 90-130 kilo i knebøy. Trodde det var øvelsen som de fleste var "sterkest" i. 

Mange er sterkest i den ja, men du kan jo ikke forvente å begynne rett på som "sterk"? Forventet du virkelig at du som nybegynner skulle ligge på samme nivå som de som har holdt på i flere år?

Hvis det var så svintungt at du nesten ble kvalm bør du kanskje løfte enda mindre enn 50 kg neste gang. Du må gå grunnstyrken på plass før du begynner med "kvalme" løft. 

Ro ned forventningene. Det er TRENING det er snakk om. Det betyr at man må trene seg FREM til noe, og altså ikke sikte for høyt på første trening. Hvis du begynner med å løfte for tungt vil du få elendig fremgang. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tok faktisk av 10kg på knebøy idag, da jeg føler teknikken ikke er helt inne. Så ligger på 64kg nå, selv om jeg har trent i snart 1 1/2år. Kjedelig. Men bedre at det tar tid enn at jeg får skader :)

Skrevet

Jeg tok faktisk av 10kg på knebøy idag, da jeg føler teknikken ikke er helt inne. Så ligger på 64kg nå, selv om jeg har trent i snart 1 1/2år. Kjedelig. Men bedre at det tar tid enn at jeg får skader :)

HER!!! Les dette hver dag, og legg merke til hva det står! 

Kg er ikke viktig når du starter med knebøy, teknikk er. Og, om du ble kvalm av 50 kg, så var det mest sannsynlig litt i meste laget. Husk at du bruker hele kroppen, dvs, hele kroppen må være sterk nok. Jeg har snakket med mange nok, som har gått for hardt ut, og endt opp med skader.

Man skal bygge muskler, man skal ikke ha dem når man starter.

Lykke til, styrke er gøy, skader er pyton.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...