Gå til innhold

Tror jeg har fått feil faktura - forbursklån, HJELP!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et lån på 70.000

Løpetid: 60 mnder

Eff. rente : 15.41%
Nominell rente: 12,90%

Terminbeløp: 1644.13

Og nå har jeg fått min første faktura, hvor det står:

Avdrag: 500,-
Rente: 1089,-
Terminavgift: 55,-

Og resterende etter denne termin: 69500,-

I mitt hode blir jo dette helt feil, for 500 x 60 = 30 000
Og er det vanlig at renten er på 1089,- ?!

Har aldri hatt et lån før, så vet ikke helt hvordan dette er!
Kan noen hjelpe meg?

Anonymous poster hash: 97e3a...6f0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvortfor kontakter du ikke långiver?

Skrevet

Du har jo et lån på sinnsyk høy rente så dette stemmer nok. Masse renter og lite avdrag.

Anonymous poster hash: 4e123...9cc
Skrevet

Hei!

Jeg har et lån på 70.000

Løpetid: 60 mnder

Eff. rente : 15.41%

Nominell rente: 12,90%

Terminbeløp: 1644.13

Og nå har jeg fått min første faktura, hvor det står:

Avdrag: 500,-

Rente: 1089,-

Terminavgift: 55,-

Og resterende etter denne termin: 69500,-

I mitt hode blir jo dette helt feil, for 500 x 60 = 30 000

Og er det vanlig at renten er på 1089,- ?!

Har aldri hatt et lån før, så vet ikke helt hvordan dette er!

Kan noen hjelpe meg?

Du har antagelig et lån hvor du betaler mye renter til å begynne med, og som etterhvert blir omvendt. Altså at du betaler mye mer lån enn renter på slutten av lånetiden. Det er veldig vanlig.

Anonymous poster hash: f2261...a5c

• Liker 2
Skrevet

Lånet er vel lagt opp sånn at du betaler nøyaktig samme beløp hver mnd hele nedbetalingsperioden = annuitetslån.

Da betaler man gjerne lave avdrag og høye renter i starten, så vil rentene synke og avdragene stige litt for hver innbetaling. Du betaler altså ikke 500 i avdrag hele perioden, siste månedene er det kanskje omvendt, at renten er 500 og avdraget 1000. Du skal ha fått en nedbetalingsplan som viser dette. 

• Liker 7
Skrevet (endret)

Omg..

Du har tatt opp et forbrukslån på 15% rente uten å vite hvordan renter fungerer?

"I mitt hode blir jo dette helt feil, for 500 x 60 = 30 000
Og er det vanlig at renten er på 1089,- ?!"

500x60 er 30.000 ja. Det er avdragene. 

Du har imidlertid tatt opp et lån hvor du betaler over 15% rente i mnd. Da blir det antakelig noe sånt som 1089,- i mnd. 

Det er ikke "vanlig" at renten er på 1089...du har valgt et lån hvor renten er på 15%. Da er det renten. 

Stemmer nok også som Cuntface over her sier, at du annuitetslån..fordi 15% av 70.000 er mer 890 i mnd enn 1089. Så renten vil nok gradvis gå nedover til ca 900 i mnd om noen år, og avdragene opp mot 700. yaaaay...

Endret av Walden
  • Liker 1
Skrevet

Jeg vurderer sterkt å starte et eget selskap for å tilby kredittlån.... Skjønner meg ikke på folk som tar opp lån uten å sette seg inn i hva de faktisk har skrevet under på.

WAKE UP!!

• Liker 3
Skrevet

Å ta opp forbrukslån er noe av det minst fornuftige og mest ugunstige noe menneske kan gjøre, det håper jeg ts og alle andre som er innom denne tråden forstår.

TS, spurte du ved låneopptak hvor mye du totalt skal tilbakebetale til långiver med renter og avdrag? Forstod du hva du gjorde da du fikk dette lånet? Hvis ikke, bør du kontakte en advokat og få hjelp til å komme deg ut av denne vannvittige låneavtalen.

Anonymous poster hash: ad86e...f78

• Liker 3
Skrevet

Jeg har i likhet med TS et forbrukslån. Hos meg ble det løsningen på å ordne opp i rotete kredittkortbruk. Slutt å være så dømmende, det kan være mange gode grunner til at h*n hat valgt dette.

Anonymous poster hash: 39b7e...7f8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du har annuitetslån. Det betyr at du skal betale like mye hver måned i hele lånets løpetid. På starten betaler du veldig mye renter, på slutten betaler du nesten bare lån.

Under ser du illustrasjon på hvordan terminbeløpene til serielån til ventsre og annuitetslån til høyre ser ut.

image0016.jpg?size=414x119&quality=75

Endret av Rosalie
  • Liker 5
Skrevet

Ts her!

Vel, jeg er fult klar over at å ta opp et forbrukslån ikke er det mest gunstige. Dette var en nødsituasjon, og jeg spurte om et enkelt spørsmål da jeg aldri har tatt opp lån tidligere.

Slutt å vær så dømmende! Jeg lurte på en enkel ting, ingen av dere er foreldrene mine og skal kritisere hvorfor jeg tok opp et lån. Jeg MÅTTE gjøre det, det var en nødsituasjon. Som dette kanskje sier så har jeg aldri tidlgiere tatt noe lån, og er ikke helt satt inn i hvordan dette gjøres.

Det er bra det er så mange bedrevitende som skal dømme. Jeg har ikke tatt opp dette lånet for å bruke pengene på masse tull eller en koseferie. Dette var en unntaksituasjon, og jeg føler meg dårlig nok fra før som har dette lånet.

At det går ann å oppføre seg på den måten når noen ber om råd.

Fy faen.

• Liker 3
Skrevet

Et annuitetslån er slik som du beskriver.

Til å begynne med, betaler du mye renter (fordi du har mye igjen på lånet), og lite avdrag (fordi du betaler mye renter).

Halvveis omtrent, vil det snu seg, slik at du betaler mye mer avdrag (og dermed også mindre renter, fordi du har betalt ned på hovedstol)

Men jeg mener også det er noe rart her... i allefall noe jeg ville undersøkt.

Jeg kan nemlig ikke se at den fakturaen du har fått er rett. Jeg mener definitivt at renten skal være ca. 750,- avdrag ca. 830. Med et terminbeløp til sammen på 1640,- inkl. månedlig gebyr.

Dette regner jeg raskt sammen, etter 7 år som finansrådgiver i bank. Men be om å få fullstendig nedbetalingsplan for hver måned, så vil du se summene (avdrag/renter) gir en riktig balanse i forhold til terminbeløp som skal holde seg stabilt.

Lykke til med lånet - og gjør det til en selvfølgelig å betale ned på tiden + evnt. ekstra innbetalinger hvis du får sjansen til det!

Anonymous poster hash: cf549...bcf
  • Liker 2
Skrevet

Et annuitetslån er slik som du beskriver.

Til å begynne med, betaler du mye renter (fordi du har mye igjen på lånet), og lite avdrag (fordi du betaler mye renter).

Halvveis omtrent, vil det snu seg, slik at du betaler mye mer avdrag (og dermed også mindre renter, fordi du har betalt ned på hovedstol)

Men jeg mener også det er noe rart her... i allefall noe jeg ville undersøkt.

Jeg kan nemlig ikke se at den fakturaen du har fått er rett. Jeg mener definitivt at renten skal være ca. 750,- avdrag ca. 830. Med et terminbeløp til sammen på 1640,- inkl. månedlig gebyr.

Dette regner jeg raskt sammen, etter 7 år som finansrådgiver i bank. Men be om å få fullstendig nedbetalingsplan for hver måned, så vil du se summene (avdrag/renter) gir en riktig balanse i forhold til terminbeløp som skal holde seg stabilt.

Lykke til med lånet - og gjør det til en selvfølgelig å betale ned på tiden + evnt. ekstra innbetalinger hvis du får sjansen til det!

Anonymous poster hash: cf549...bcf

Ut i fra de opplysninger som er gitt, så er jeg enig i dette.

Jeg kommer også til de samme rente/avdrag tallene.

Skrevet

Kjære TS.

Forstår at det er forvirrende med banklån.

Som de over sier bør du be om å få en fullstendig nedbetalingsplan.

Du bør også anstrenge deg for å betale ned ekstra i måneden så sant du klarer.

Som du ser betaler du mye rente og lite avdrag. Lånet kommer derfor til å koste deg veldig mye i rentekostnader om du følger långiverens tilbakebetalingsplan.

Skrevet

Ts her! Vel, jeg er fult klar over at å ta opp et forbrukslån ikke er det mest gunstige. Dette var en nødsituasjon, og jeg spurte om et enkelt spørsmål da jeg aldri har tatt opp lån tidligere. Slutt å vær så dømmende! Jeg lurte på en enkel ting, ingen av dere er foreldrene mine og skal kritisere hvorfor jeg tok opp et lån. Jeg MÅTTE gjøre det, det var en nødsituasjon. Som dette kanskje sier så har jeg aldri tidlgiere tatt noe lån, og er ikke helt satt inn i hvordan dette gjøres.Det er bra det er så mange bedrevitende som skal dømme. Jeg har ikke tatt opp dette lånet for å bruke pengene på masse tull eller en koseferie. Dette var en unntaksituasjon, og jeg føler meg dårlig nok fra før som har dette lånet.At det går ann å oppføre seg på den måten når noen ber om råd.Fy faen. Anonymous poster hash: 97e3a...6f0

Vi trenger ikke være foreldrene dine for å kritisere deg, det er ikke slik at foreldre har enerett på å kritisere, i et sivilisert samfunn må du tåle å høre kritikk fra hvem som helst når du gjør mindre gode valg. Dette må du tåle.

Anonymous poster hash: a7520...ad9

• Liker 4
Skrevet

Vi trenger ikke være foreldrene dine for å kritisere deg, det er ikke slik at foreldre har enerett på å kritisere, i et sivilisert samfunn må du tåle å høre kritikk fra hvem som helst når du gjør mindre gode valg. Dette må du tåle.

Anonymous poster hash: a7520...ad9

Jeg er ikke TS, men det du skriver er bare tull! H*n spurte om et spesifikt spørsmål, ikke om meninger rundt lånet eller om det var dumt eller ikke. Som du kan lese lenger opp så skriver Ts at dette var et nødstilfelle, og at h*n ikke har hatt lån tidligere, og derfor er uerfaren.

Selv om du sitter anonymt på et forum så er det lav sosial intelligens å skulle rakke ned på andre for deres valg i livet. Det er mange som er i en situasjon hvor et slikt lån kanskje er eneste utvei eller høyst nødvendig i en situasjon. Tenk om alle mennesker på gata skulle dømme deg for alle valgene dine?

Jeg tror at etter hva TS skriver så er dette en person som det virker som at egentlig ikke har ønsket dette lånet, men måtte tatt det. 

Hva enn som gjør at du føler at det er greit å sitte på en høy hest og rakke ned på andres mennesker når ingen har bedt om din mening forvirrer meg. Hvorfor er det nødvendig for deg å kritisere andre, bare fordi du lever i et sivilisert samfunn?

Forventer du også at fremmede mennesker skal kritisere karakterene dine på skolen om du spør om hva som kan komme på eksamen?

Forventer du at fremmede skal kritisere deg om du gir sukker til barna dine?

Isåfall tar jeg dette til deg; Du sitter anonymt på et forum og påberoper deg retten til å kritisere vilt fremmede mennesker sin situasjon, når ingen har spurt deg om økonomiske råd. Jeg føler heller det er du som fortjener kritikk som person, enn TS som fortjener kritikk for å et lån som h*n skriver at h*n føler seg dårlig nok av fra før. Hvorfor skal du tråkke folk ned i gjørma og stå og si at dette skal de tåle?

Bare denne tankegangen gjør i mine øyne at du er et utilstrekkelig menneske, med mangel på empati. 

Håper du klarer å ta til deg dette, kjære anonym - for hadde du virkelig klart å kritisere med rak rygg hadde du aldri huket av for anonym. Du vil ikke bli gjenkjent som en person som mener det du skriver. 

Siden vi skal tåle å høre kritikk fra et sivilisert samfunn så tenk på dette. 

Skrevet

Sannsynligvis er det litt mer enn en mnd med renter på første betaling.

Skrevet

Mener å huske at jeg lærte om serie- og annuitetslån på ungdomsskolen?

Trodde dette var ganske elementært for de fleste.

Anonymous poster hash: 13bd1...597
Skrevet

Du har imidlertid tatt opp et lån hvor du betaler over 15% rente i mnd. Da blir det antakelig noe sånt som 1089,- i mnd. 

Nei, regnemester, det blir helt sikkert ikke 1089 kr pr. mnd. 15% av 70000 er 10500. Vi får vel håpe at han slipper å betale så mye i rente pr. måned, som du vil ha det til. Men 10500/12 er 875, så noe er galt. Sannsynligvis er denne første perioden lengre enn en måned - f.eks. at lånet er tatt opp den 2. i en måned, mens første avdrag er 10. i neste.

Skrevet

Mener å huske at jeg lærte om serie- og annuitetslån på ungdomsskolen?

Trodde dette var ganske elementært for de fleste.

Anonymous poster hash: 13bd1...597

Jeg har en god utdannelse og er et veldig oppegående menneske, men jeg kan nada om serie- og annuitetslån. Jeg vet egentlig ikke hva det innebærer.

Dog har jeg aldri hatt et slikt lån.

Kanskje jeg lærte om det på ungdomsskolen, men lærte ganske mye annet der også som har duset bort med tiden.

bare sånn fyi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...