Gå til innhold

Vaske silkekjole i maskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en silkekjole som er litt spesiell. Den er ikke av slik tynn og vever silke, men av tykk 100% silke. Er det råsilke det heter?

Uansett, det er ikke ofte jeg bruker den, men nå trenger jeg den plutselig til helgen. Tør ikke ta sjansen på rens når jeg har så kort tid. Kan jeg vaske den på kaldt program eller noe sånt?

Mia

I

Anonymous poster hash: fe75b...146

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde silke kunne vaskes på 30 grader?

Anonymous poster hash: 43e29...e76

Skrevet

Prøv med ullprogram og laveste temp og omdreining?

Anonymous poster hash: 75046...093

Skrevet

Jeg har en silkekjole som er litt spesiell. Den er ikke av slik tynn og vever silke, men av tykk 100% silke. Er det råsilke det heter?

Uansett, det er ikke ofte jeg bruker den, men nå trenger jeg den plutselig til helgen. Tør ikke ta sjansen på rens når jeg har så kort tid. Kan jeg vaske den på kaldt program eller noe sånt?

Mia

I

Les vaskeanvisningen på plagget for å finne ut om den må renses eller om den kan vaskes

Kan den vaskes: Husk å bruk Milo, da silke ikke tåler vaskepulver o.l. med enzymer

Anonymous poster hash: 4f27d...ce3

Skrevet

Det står dry cleaning, men det gjør det liksom på alt man har omtrent, til og med klær jeg kjøper fra HM.

Jeg vet liksom ikke om jeg tør å sjanse, for det er den eneste dyre kjolen jeg har. Samtidig har jeg ikke noe å ha på hvis jeg ikke får vasket den..

Prøvde å google thick silk, men greide ikke å finne ut hva det var.. Ingen som har vært borte i det før?

Takk for innspill uansett! :)

Skrevet

Det står dry cleaning, men det gjør det liksom på alt man har omtrent, til og med klær jeg kjøper fra HM.

Jeg vet liksom ikke om jeg tør å sjanse, for det er den eneste dyre kjolen jeg har. Samtidig har jeg ikke noe å ha på hvis jeg ikke får vasket den..

Prøvde å google thick silk, men greide ikke å finne ut hva det var.. Ingen som har vært borte i det før?

Takk for innspill uansett! :)

Jeg har vasket mange silkeplagg i maskin, på finvask 30 grader, men da har det stått på vaskelappen at de tåler vask på 30 grader.

Jeg ville ikke tatt sjansen med en dyr kjole. (Hvor mye koster kjolen?)

Selve silken burde jo tåle vask, men det spørs om sømmer og evt detaljer på kjolen vil bli ødelagt i vask, og at det er grunnen til at produsenten har merket den med dry cleaning

Skrevet

Mia

I

Hvis du bestemmer deg for å prøve å vaske den; vask den skånsomt (helst for hånd eller håndvaskprogram) og med Milo.

Er det mye detaljer på kjolen, som perler, broderier eller annet? Og evt hva? Det kan hende at dette ikke tåler vask. Hvordan er sømmene? Ser de solide ut?

Har du bilde av kjolen eller link til en lignende?

Skrevet

Har ikke link til kjolen siden den er noen år gammel. Den kostet litt over 3000, jeg kjøpte den til et bryllup. Den ser egentlig solid ut mtp sømmene, og jeg kunne jo vasket den uten omdreininger. Men tykk silke/råsilke tåler det også altså? Vanlige silkeplagg har jeg vasket på finvask, men jeg har ikke sett denne typen silke annet enn i kjolen. Tusen takk for hjelpen! :)

Mia

Skrevet

Om du vil vaske den sjølv, så vask den for hånd med Milo. :) Skyll godt opp.

Anonymous poster hash: 92afa...18f
  • Liker 1
Skrevet

Vask den forsiktig for hånd i en balje (eller i vasken om du har stor nok vask) ikke la den ligge i bløt, bare trykk forsiktig rundt på kjolen til du har fått vasket bort evt svette under armene og evt flekker.

Bruk Milo.

Skyll så kjolen lett, ikke vri den opp, bare klem av det meste av vannet og heng den så opp i dusjen på en kraftig kleshenger. Gjerne en sånn typisk dressjakke-henger med brede skuldre, de tåler litt vekt.

Skyll så kjolen ordentlig med dusjhodet mens den henger, klem av det verste vannet igjen og la den så henge i dusjen til den er helt tørr.

Det er slik jeg vasker silkekjolen min ihvertfall og den er også i sånn tykk råsilke.

• Liker 1
Skrevet

Erfaringer fra andre:

"

Hmm. Foret er vanlig vaskbart et eller annet syntetiske greier.

Det er ikke det at fôret er vaskbart, men at det kanskje har forskjellig krympegrad enn selve stoffet - dvs. at stoffet og fôrstoffet krymper ulikt."http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=82509

Her: flere råd om vask av silke: http://www.tv2.no/a/3476075

Er det silkeshiffon i kjolen?

Skrevet

Har ikke link til kjolen siden den er noen år gammel. Den kostet litt over 3000, jeg kjøpte den til et bryllup. Den ser egentlig solid ut mtp sømmene, og jeg kunne jo vasket den uten omdreininger. Men tykk silke/råsilke tåler det også altså? Vanlige silkeplagg har jeg vasket på finvask, men jeg har ikke sett denne typen silke annet enn i kjolen. Tusen takk for hjelpen! :)

Mia

Takk for tilbakemedingen!

Er den foret?

Jeg leste at du kan risikere at foret krymper ulikt enn silken

Jeg ville sendt en så kostbar kjole på renseri. Koster ikke mye, og  tar ikke lang tid å få det gjort

Skrevet

https://www.google.no/search?q=raw+silk+dress&client=safari&hl=nb&prmd=iv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIspLVvequxwIV54NyCh1feQF9&biw=568&bih=232#imgrc=G9BrFNwxsKAdVM%3A

Dette var det mest lignende jeg fant. Det er slik tykt stoff at det liksom står litt av seg selv som på bildet. Og stemte nok at det var råsilke. Så ut som man kunne vaske det, men takk for tipset om å sjekke om den er foret, det hadde jeg ikke tenkt på engang. Må se over den i morgen.

Dere er supre! :)

Mia

Skrevet

https://www.google.no/search?q=raw+silk+dress&client=safari&hl=nb&prmd=iv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAYQ_AUoAWoVChMIspLVvequxwIV54NyCh1feQF9&biw=568&bih=232#imgrc=G9BrFNwxsKAdVM%3A

Dette var det mest lignende jeg fant. Det er slik tykt stoff at det liksom står litt av seg selv som på bildet. Og stemte nok at det var råsilke. Så ut som man kunne vaske det, men takk for tipset om å sjekke om den er foret, det hadde jeg ikke tenkt på engang. Må se over den i morgen.

Mia

Ønsker deg lykke til, Mia :)

Du er så positiv og trivelig :blomst:

Skrevet

Mia

Er det noen som kan gi deg tips om evt stryking, hvis kjolen trenger å strykes etter vask og tørk? Dette bør vel også være på lav temperatur (det står vanligvis avmerket (Silke, syntetisk, ull, osv)  på strykejern)

Skrevet

Mia

Enda en link med vasketips: http://www.foreldreportalen.no/forum/showthread.php?t=79271

Skrevet

Mia

Vet ikke om du har vasket den enda, men svarer likevel. Jeg ville fulgt rådet om å vaske den i ei balje med Milo. Selv om det er rimelig å forvente at den hadde tålt å bli vasket i maskin i vaskepose med egnet vaskemiddel kan det ofte være rester av annet vaskemiddel i maskinen som ødelegger tøyet. Det har jeg fått erfare, for å si det sånn :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...