Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det mest idiotiske å tro er evolusjon. At vi har kommet fra ingenting ved ren tilfeldighet og at vi har en felles stamfar med apene. Det er også ganske latterlig å tro at ateister er mer intelligente, selvtenkende og selvstendige enn troende. Vil tørre å påstå det motsatte faktisk, fordi ateister er så trangsynte at de skal helst se alt med egne øyne før de tror på, eller i det hele tatt er åpen for muligheten - at det finnes en skaper. 

Anonymkode: 1bf22...664

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På ‎27‎.‎08‎.‎2015 den 17.12, Hoppetaujenta skrev:

Jeg ser ut på naturen som fødes, lever og visner....men den dør jo ikke.

Den kommer igjen og igjen. Dette er ting som alle kan se og vi vet at det er slik.

Skulle det da være mindre trolig at vi også følger den rytmen? :)

Vi gjør jo det, Dyrene som naturen, dør ikke. Men jeg som bladet ,visner og blir næring for neste blad(Dyr).

Gjest MissEhrmann
Skrevet
På 30. september 2016 den 19.55, AnonymBruker skrev:

Det mest idiotiske å tro er evolusjon. At vi har kommet fra ingenting ved ren tilfeldighet og at vi har en felles stamfar med apene. Det er også ganske latterlig å tro at ateister er mer intelligente, selvtenkende og selvstendige enn troende. Vil tørre å påstå det motsatte faktisk, fordi ateister er så trangsynte at de skal helst se alt med egne øyne før de tror på, eller i det hele tatt er åpen for muligheten - at det finnes en skaper. 

Anonymkode: 1bf22...664

:overrasket: :ler: 

Mer er det vel ikke å si! :Knegg:

Gjest MissEhrmann
Skrevet
På 19. august 2015 den 2.12, Gjest Blomsterert skrev:

Idiotisk?

Vil bare fortelle deg noe.Noen mennesker finner stor styrke i å tro på Gud.De finner ro og styrke i det å be.

Mange ber for andre,noe de gjør i håp og empati. Syns du det er så idiotisk?

En velger mange rare og iblant veldig destruktive ting å gjøre når livet går litt i svart. Da er det vel mye bedre å finne håp og trøst i troen?

Syns det er merkelig at du bruker en sånn betegnelse,det tyder på arroganse.

At du ikke forstår dem er noe annet.

Forstår ikke sistnevnte,men kaller det ikke idiotisk.Jeg forstår det bare ikke,kort og godt.

Jeg syntes det er mer enn idiotisk å be og spesielt å be for andre. Her er en som forteller det som det er:

Skrevet

Kan være mer der ute enn vi har peiling på, og nå snakker jeg om egen opplevelse, eller min partner. Han holdt på å dø men jeg greide å få liv i ham igjen, noe han ikke husker selv, før ambulansen kom og hjalp til med å redde livet.

Spurte han senere om hva han husket. Da kom det et svar jeg ikke ventet å få og det var at først gled han inn i et stort mørke men som ble fort borte, deretter ble han omgitt av bare hvitt lys. Overalt. Bare dette lyset, og det var så stille og rolig,  i følge han selv. 

Skrevet
4 timer siden, tussi680 skrev:

Kan være mer der ute enn vi har peiling på, og nå snakker jeg om egen opplevelse, eller min partner. Han holdt på å dø men jeg greide å få liv i ham igjen, noe han ikke husker selv, før ambulansen kom og hjalp til med å redde livet.

Spurte han senere om hva han husket. Da kom det et svar jeg ikke ventet å få og det var at først gled han inn i et stort mørke men som ble fort borte, deretter ble han omgitt av bare hvitt lys. Overalt. Bare dette lyset, og det var så stille og rolig,  i følge han selv. 

Jeg vil tro at det skjer en del i hjernen hvis vi holder på å dø. Denne prosessen kan sikkert føre til at vi oppfatter et sterkt lys, mens det i realiteten er nevronene i hjernen som sender rare signaler. Akkurat som når vi drømmer om natten - man er i en annen bevissthetstilstand, hvor drømmene våre med stor sannsynlighet bare er en haug med random signaler som hjernen tolker sammen til en drøm som vi oppfatter. 

Anonymkode: 19e41...3e8

Skrevet

Dette vet vi ingenting om, vi bare spekulerer, lager oss en mening og tror på den. Er mer mellom himmel og jord enn vi som sagt, registrerer.

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Julenissen, troll, vampyrer, tannfeen, varulver, big foot, enhjørninger osv, er mest idiotisk å tro på, syns nå jeg.

Skrevet
2 minutter siden, tussi680 skrev:

Dette vet vi ingenting om, vi bare spekulerer, lager oss en mening og tror på den. Er mer mellom himmel og jord enn vi som sagt, registrerer.

Er det meg du sikter til? I så fall kan jeg opplyse om at det stadig gjøres nye funn innen kognitiv nevrovitenskap, som forsøker å forklare hvordan fysiske prosesser i hjernen påvirker oss. Blant annet kan man ved å trigge enkelte punkter i hjernen, fremkalle en nær-døden opplevelse. Dette er ikke spekulasjoner, men fakta. Å ikke tro på det, vil være å benekte noe som kan observeres og måles. Det kan godt hende at det er mer mellom himmel og jord enn vi vet, men vi forstår mer og mer av hvordan hjernen fungerer og hvordan den kan lure oss til å tro de merkeligste ting. 

Skrevet

Det rareste må være å tro at en kraft skapte alt på jorda. Hvordan kan en gud ha designet oss mennesker? Alt som er i kroppen vår - blod, organer, DNA, sædceller, avanserte nervesystem, hormonregulering - kroppen vår er så utrolig avansert. Er det sånn at gud stod på laben og lagde DNAet vårt? Mennesker har ikke bare oppstått ut fra ingenting. I tillegg har man dinosaurene. Jeg syns det er litt rart at en gud først skapte dinosurer, for deretter å angre seg, ta livet av dem, og heller skape noe annet. Det samme kan vi si om oldtidsmennesket, men skaperen ble kanskje lei og lagde heller oss mennesker.

Men det er selvsagt trygt og godt å tenke på at noen passer på oss, og at vi er skapt i hensikt. Skulle gjerne trodd på det selv, men det er ingenting som tyder på at det er sånn. For å svare på spørsmålet i tråden, syns jeg det er langt mer idotisk å tro at Gud skapte oss. Større sannsynlighet for at vi ble skapt av aliens, men det kan godt hende at Gud nettopp er et romvesen. Det kunne faktisk gitt mening, siden alle religioner i verden er opptatt av stjernehimmeler og astrologisk symbolikk. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det meg du sikter til? I så fall kan jeg opplyse om at det stadig gjøres nye funn innen kognitiv nevrovitenskap, som forsøker å forklare hvordan fysiske prosesser i hjernen påvirker oss. Blant annet kan man ved å trigge enkelte punkter i hjernen, fremkalle en nær-døden opplevelse. Dette er ikke spekulasjoner, men fakta. Å ikke tro på det, vil være å benekte noe som kan observeres og måles. Det kan godt hende at det er mer mellom himmel og jord enn vi vet, men vi forstår mer og mer av hvordan hjernen fungerer og hvordan den kan lure oss til å tro de merkeligste ting. 

Er åpen for alt jeg for min del ettersom han kom med den opplevelsen, så vi får undre, undersøke, konkludere som vi vil tror jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...