AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 Hei Dette er kanskje et veldig dumt spørsmål. Jeg har flyttet i leilighet, og har avtalt å ta trappevask med utleier. Men når vi snakket om det virket det som en "stor" oppgave. Jeg skal vaske alle trappene, men det er bare snakk om fire etasjer... Sånn jeg forsto det virket det som det skulle ta 1-2 timer, men det kan umulig ta så lang tid? Hva er det egentlig man gjør? Dette er for flaut til å spørre utleier om, men jeg har bodd i hus frem til nå så vet ikke hva trappevask innebærer.. Hva må jeg vaske, hvilke vaskemidler bør jeg bruke? Skurekrem eller grønnsåpe? Hva gjør at dette tar så lang tid? Anonymous poster hash: b2f99...e0e
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #2 Skrevet 17. august 2015 Jeg har aldri bodd i blokk og derfor aldri tatt trappevask i mitt liv, men litt generelle vaskeråd kan jeg sikkert prøve å gi likevel, siden du ikke har fått noen andre svar. Jeg tror jeg hadde gjort det omtrent slik: Tenk på det som en vanlig gulvvask, bare med mange små flater i stedet for en stor. Hold deg langt unna både skurekrem og grønnsåpe. Grønnsåpe bør egentlig bare brukes på ubehandlede tregulv, da den legger igjen en hinne som bygger seg opp over tid og gir skitten ekstra godt feste. Skurekrem legger igjen partikler som det er et helvete å bli kvitt når du ikke kan spyle gulvet med vann, pluss at den riper de aller fleste flater som ikke er glass eller porselen. Bruk heller Ajax eller liknende (eller til og med Zalo), og en god mopp. Evt. kan du bruke mikrofiber og rent vann. Ei trapp som brukes av flere leiligheter vil sannsynligvis få ganske mye mer skitt, sand, støv etc. enn et stuegulv, så det kan også være lurt å støvsuge eller feie trappa først. Både når du støvsuger, feier og vasker anbefaler jeg å starte øverst og jobbe deg nedover, så er det mye lettere å unngå å dra skitten fra de uvaskede til de rene trinnene. Håper det er til hjelp. Lykke til! Anonymous poster hash: b18bd...9d2
-ssi Skrevet 17. august 2015 #3 Skrevet 17. august 2015 Da jeg bodde i blokk i Bergen var det en selvutnevnt "trappevask-inspektør" i etasjen over meg. Jeg passet alltid på å bruke vaskemiddel som luktet sterkt, slik at det aldri var noen tvil om at jeg faktisk hadde vasket. Men det som imponerte dama mest var at jeg ikke bare flyttet på dørmattene og vasket under dem, og vasket vinduene i oppgangen når det trengtes. Tørket også støv oppå sikringsskap og vasket gelenderet av og til. Andre vasket bare golvet. Men skal du vaske hele trappa og hver uke? Jeg bodde i 2. etasje og vasket trappa fra 2. ned til 1. etasje annenhver uke (to leiligheter i hver etasje, vasket annenhver gang).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå