Gå til innhold

Kjipere og mer meningløst samfunn idag enn tidligere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje er jeg nå litt subjektiv da jeg var barn på 90 tallet. og man ofte har en tendens til å forherlige barndomstiden.

Men jeg syns tiden vi lever i idag er kjip og meningsløs. Vi har nådd toppen økonomisk, og det er ikke mer å "trakte" etter. Vi har alt, men vi blir ikke lykkeligere. Snarere tvert imot.

Jeg holder meg unna det meste av sosiale medier, bortsett fra Facebook. Men selv der er jeg ikke særlig aktiv, og bruker det mest til å kommunisere med de nærmeste.

Sosiale medier er med på å gjøre hverdagen utrolig mye vanskeligere for barn og ungdom. Man kan bli tatt bilde av naken i dusjen og at noen legger det ut på nettet, og gud vet hva. På 90-tallet var det et fåtall som hadde mobil, og iallefall ikke med kamera. For meg føles 90-tallet som noen få år siden, og det er helt sykt å se den utviklingen som har skjedd.

Jeg er sikker på at min barndom og ungdom var mer lik den som var barn/unge på 50 og 60 tallet, enn dem som er unge idag..

Kanskje er jeg blendet av at jeg selv ikke har taklet voksenlivet særlig bra, men jeg kan ikke tenke meg å la unger vokse opp i dette samfunnet og det grusomme presset det medfører. Og det blir vel neppe bedre de neste 10-15 åra. Derfor kunne jeg like greit bare ta vasektomi.

Jeg er sikker på at dem som vokste opp fra 50-tallet og frem til rundt år 2000, har hatt den beste barndommen. Spesielt 70-90 talls generasjonen da de levde i et rikt land samtidig som ikke teknologien hadde tatt overhånd.

Da levde man i et samfunn i sterk vekst og med høye forventninger og lysende framtidsutsikter. Idag har vi ikke så mye å trakte etter lenger, ikke noe å jobbe opp mot.

Hvordan kan man i dag ha et positivt innstilt hode til fremtiden?

Anonymous poster hash: 02ecb...8ca
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror hver eneste generasjon har hatt disse tankene. Alt var alltid bedre før, og egen barndom var mer harmonisk enn den fæle nåtiden. 

Jeg tror den tanken handler mer om menneskets natur og hang til nostalgi over egen barndom enn noe reelt. Våre besteforeldre og oldeforeldre tenkte det samme da den fæle rocken kom på 50-tallet. Den tiden du romantiserer ble sett på med samme blikk som du ser på dagens samfunn.

Anonymous poster hash: 87268...1fb
  • Liker 8
Skrevet

Jeg tror hver eneste generasjon har hatt disse tankene. Alt var alltid bedre før, og egen barndom var mer harmonisk enn den fæle nåtiden. 

Jeg tror den tanken handler mer om menneskets natur og hang til nostalgi over egen barndom enn noe reelt. Våre besteforeldre og oldeforeldre tenkte det samme da den fæle rocken kom på 50-tallet. Den tiden du romantiserer ble sett på med samme blikk som du ser på dagens samfunn.

Anonymous poster hash: 87268...1fb

Tror du virkelig noen kommer til å savne den tiden da vi "bare hadde nettbrett, pc, og mobil"?

Skrevet (endret)

Veldig enig i ab #2

Uansett tidsepoke og samfunnets normer så sier hver generasjon "da jeg var ung da var alt så meget bedre.." De sa det på Sokrates sin tid, mine foreldre sa det og du ts sier det og det som er like sant som at jorden er rund er at dagens barn og ungdom kommer til å si det om noen år fra nå av.

Alt var nok ikke bedre før, enten før var på 1950 tallet eller 1990 tallet og alt er ikke bedre i dag. En kan alltids dikte opp et utopisk samfunn og slå de beste av fortiden og det beste av nåtiden sammen med det beste av fremtiden men det ville nok blitt noe feil med det også tror jeg..

En jeg kjenner priser seg lykkelig over at han fikk med seg 60 tallet, slik jeg priser meg lykkelig for at jeg fikk med meg 90 tallet og vi begge kan sitte å prate om de forferdelige årene som kommer på vårt selvdestruktive måte, men med et eget glimt i øye. For vi vet også at den romantiske nostalgien er ikke til å kimse av, men det vil den ikke være om 50 år heller.

Endret av skreppamedleppa
Skrevet

Veldig enig i ab #2

Uansett tidsepoke og samfunnets normer så sier hver generasjon "da jeg var ung da var alt så meget bedre.." De sa det på Sokrates sin tid, mine foreldre sa det og du ts sier det og det som er like sant som at jorden er rund er at dagens barn og ungdom kommer til å si det om noen år fra nå av.

Alt var nok ikke bedre før, enten før var på 1950 tallet eller 1990 tallet og alt er ikke bedre i dag. En kan alltids dikte opp et utopisk samfunn og slå de beste av fortiden og det beste av nåtiden sammen med det beste av fremtiden men det ville nok blitt noe feil med det også tror jeg..

En jeg kjenner priser seg lykkelig over at han fikk med seg 60 tallet, slik jeg priser meg lykkelig for at jeg fikk med meg 90 tallet og vi begge kan sitte å prate om de forferdelige årene som kommer på vårt selvdestruktive måte, men med et eget glimt i øye. For vi vet også at den romantiske nostalgien er ikke til å kimse av, men det vil den ikke være om 50 år heller.

Men det VAR bedre før.

- Folk hadde mye høyere moral og hadde respekt for medmennesker. (altså flere enn nå)

- Verden var mindre.

-  Det var mye mindre stress

- Vi hadde ikke innvandringsproblemene å ta hensyn til

- Vi fant olje som utløste velferden

- Folk nøyde seg med mindre, men var fornøyd likevel

- Folkehelsen var mye bedre

- Norge var et tryggere sted

Bare det siste punktet er verdt hele verden.

Anonymous poster hash: feb67...7b6

• Liker 7
Skrevet (endret)

Men det VAR bedre før. - Folk hadde mye høyere moral og hadde respekt for medmennesker. (altså flere enn nå)- Verden var mindre.- Det var mye mindre stress- Vi hadde ikke innvandringsproblemene å ta hensyn til- Vi fant olje som utløste velferden- Folk nøyde seg med mindre, men var fornøyd likevel- Folkehelsen var mye bedre- Norge var et tryggere sted Bare det siste punktet er verdt hele verden. Anonymous poster hash: feb67...7b6

NEI det var ikke det.

Det var mer fordommer over ting blant annet.

Folk var kunnskapsløs om mange ting en nå har kunnskap om som f.eks dysleksi. Før ble de som hadde dysleksi kalt dum og sammenlignet med brød selv av lærere i dag vet vi bedre.

Homofile ble banket i gatene. Kreft ble uoppdaget og det er først på 00 tallet at vi har fått vaksiner mot livmorshalskreft som den første kreft formen.. alt dette har endret seg siden 50 tallet og da nyter det lite å romantiske fra 50 tallet på denne naive måten du gjør. Nå skal jeg på jobb så jeg har ikke tid til å nevne de 100 ande tingene men du må ikke virke så naiv at du tror at det å være nødt til å leve på spekesild og poteter 6 dager i uken er så veldig mye bedre nå slik vi har det nå.

Jeg er sjeleglad for at jeg ikke vokste opp i etterkrigstiden på 50 og 60 tallet da f.eks likestilling ikke var kommet så langt. Som sagt alt har sine + og sine minuser.

Lærere slo inn respekten på sine elever, de samme gjorde mange foreldre, om du ønsker å glorifiseres det og så lenge middelet er ok for målet, så for all del men det har ikke noe med at folk hadde så mye respekt før i tiden. Respekt og frykt er to forskjellige ting.

Vi blir stadig flinkere til å finne ut av sykdommer.

Og hva stress angår, det lager hvert menneske selv. Jeg lever i denne tiden og jeg stresser ikke så her må folk faktisk ta et snev av ansvar og ikke skylde på tiden vi lever i eller noe annet. Stresser du så er det fordi du stresser.

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Samfunnet har alltid vært kjipt og meningsløst

Skrevet

Kan jo bare nevne litt om gode, gamle dager

• større klasseskille, lua-i-hånda-mentalitet var forventet
  • dårligere fysisk arbeidsmiljø - flere skader og ulykker
  • mer stigmatisering og fordømming av f eks psykisk syke, psykisk utviklingshemmede, handicappede, homofile, transer, rusmisbrukere, fattige osv osv
  • mer vold i hjemmet - mindre åpenhet og færre hjelpetiltak
  • mer fattigdom - dårlige trygdeordninger før folketrygden kom i 1967
  • lavere levealder
  • høye matpriser, dermed dårlige kosthold
  • dårligere boliger - mange i byene har ikke eget bad/wc
  • dårligere helse - flere dødelige sykdommer

Anonymous poster hash: 94557...e69
  • Liker 3
Skrevet

Bra innlegg av den siste ab, spm jeg er helt enig i lurer på om du virkelig ser på gamledager som like glansfullt og naivt nå ts?

Var ALT virkelig så meget bedre?

Eller kanskje vi kan bli enige om at gamledager ikke alltid hadde de beste levekårene ;)

Skrevet

Bra innlegg av den siste ab, spm jeg er helt enig i lurer på om du virkelig ser på gamledager som like glansfullt og naivt nå ts?

Eller kanskje vi kan bli enige om at gamledager ikke alltid hadde de beste levekårene ;)

Alt går i bølger, men utfordringen nå er jo at man ser at flere  av tendensen listet i #9 kommer tilbake. Vi ser større klasseskiller, en forholdsvis liten andel av verdens befolkning eier ca 50% av ressursene, denne andelen er økende. Vi har sett flere eksempler på grov utnyttelse av arbeidskraft med tanke på global konkurranse og pressede priser, med tilhørende flere arbeidsulykker. Stigmatisering og "ensretting" står dessverre meget sterkt i dag, og det er gjerne forbundet med skam å falle utenfor samfunnet i dag. Kanskje ennå verre enn det var, siden man samtidig også har flere muligheter. 

Fattigdom er på vei tilbake. Kanskje ikke absolutt fattigdom, men relativ fattigdom med økte forskjeller i arbeidslivet, større forskjeller med tanke på inntekt og færre faste stillinger. Mange går f. eks. kronisk i midlertidige stillinger og danner det samfunnsøkonomene omtaler som et "B-lag". Å gå med midlertidig stilling når man har ønske om fast har store konsekvenser for planlegging av økonomien, evne til å skaffe bolig og legge til rette for familie. 

Dårligere trygdeordninger er på vei, det må strammes inn siden en stor andel av befolkningen ikke er i jobb - en økende andel man rett og slett ikke hadde for bare 20-30 år tilbake. 

De siste punktene på lista har nok stadig blitt bedre (bedre boligstandard, færre sykdommer og matprisene) men det vil bare være et tidsspørsmål før disse forholdene også blir dårligere igjen for en stor andel av befolkningen, hvilket skyldes mekanismene jeg nevnte tidligere (som dårlig og midlertidig jobb, dårlig basis for familie, ingen mulighet til å planlegg etc.)

Anonymous poster hash: 2af7a...ab8

• Liker 1
Skrevet

Tror du virkelig noen kommer til å savne den tiden da vi "bare hadde nettbrett, pc, og mobil"?

Helt klart. Google glass er ganske prototype akkurat nå, men en slik type teknologi vil jo modnes etterhvert.

Anonymous poster hash: c83ea...4e2

Skrevet

Det må da gå an å ha to tanker i hodet samtidig!

Begge brukerne har helt rett.

Vi hadde:

- Folk hadde mye høyere moral og hadde respekt for medmennesker. (altså flere enn nå)

- Verden var mindre.

Men vi hadde også:

• Større klasseskille, lua-i-hånda-mentalitet var forventet
  • dårligere fysisk arbeidsmiljø - flere skader og ulykker
  • mer stigmatisering og fordømming av f eks psykisk syke, psykisk utviklingshemmede, handicappede, homofile, transer, rusmisbrukere, fattige osv osv
  • mer vold i hjemmet - mindre åpenhet og færre hjelpetiltak
  • mer fattigdom - dårlige trygdeordninger før folketrygden kom i 1967
  • lavere levealder
  • høye matpriser, dermed dårlige kosthold
  • dårligere boliger - mange i byene har ikke eget bad/wc
  • dårligere helse - flere dødelige sykdommer

Anonymous poster hash: 94557...e69

Så spørs det hva man foretrekker da.

Personlig ville skulle jeg gjerne kombinert det beste fra 70-tallet med det beste fra dagens samfunn.

Selv om ikke alt var bedre før, var ikke alt verre før heller.

Anonymous poster hash: e7f4c...d5a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det må da gå an å ha to tanker i hodet samtidig! Begge brukerne har helt rett. Vi hadde: Men vi hadde også: Så spørs det hva man foretrekker da. Personlig ville skulle jeg gjerne kombinert det beste fra 70-tallet med det beste fra dagens samfunn. Selv om ikke alt var bedre før, var ikke alt verre før heller. Anonymous poster hash: e7f4c...d5a

Og jeg har da ikke sagt noe annet enn akkurat hva du nå skriver. Noe var bedre før, noe er bedre nå! Og det kommer utvilsomt til å være noe som er bedre i fremtiden. Det skrev jeg ettertrykkelig i det første innlegget og jeg kan godt skrive det igjen her siden noen aktiv klarer å mistolke alt for det det er verdt. Men slike folk som i sin naivitet og nostalgi blir så pass dum ja ynnskyld meg men rett og slett klin idiot at de oppriktig tror at alt var bedre før, nåtiden er et levende helvete og verre skal det bl,i de kan du sitere og si at bør ha to tanker i hode samtidig, for de har det ikke. De holder på med samme dommedagsprofetier og ønsker seg tilbake til middelalderen da konemishandling var lov og barn var så lovlydige og respektfulle fordi de ble slått med kjepper.

Og med det står jeg på mitt: alt var ikke bedre før, det er bare pisspreik!

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Men det VAR bedre før.

- Verden var mindre.

Bare det siste punktet er verdt hele verden.

1- Nei folk var like umoralske før som det de er nå. Man skjulte det bare bedre

2-Verden har alltid vært like stor. Men jeg forstår hva du mener. Og nei verden er mindre i dag

3-Folk stresset like mye før i tiden som nå

4-Vel det er jo sant. Men det var nok av andre problemer

5-Velferdstaten ble skapt i Tyskland å 1880 tallet.

6-Det kommer jo ann på personen. Var nok av personer før i tiden også som bare ville ha mer og mer. Og aldri ble fornøyde. Akkurat som det er personer i dag som er fornøyd med det de har og ikke har behov for mer

7-Vel det er kanskje sant. Men vi har et mye bedre helsevesen i dag en før i tiden

8-Dette er bare tull. Både Norge og verden er i det store og helle et mye tryggere sted i dag en hva det var for bare 50 år siden

• Liker 2
Skrevet

Man hadde klarere og mer definerte roller før. Enten var man kokk nærmest hele livet eller tok over farens bedrift. Ofte måtte man bare akseptere rollen sin og det var ikke noe forventninger om at man skulle gjøre alt og være flink på alle områder. Var man flink som kokk så var det nok og ok.

Nå kan "alle gjøre alt" og forventningene blir da dyttet oppunder taket. Man kan aldri få gjort eller blitt "nok".

Når det er sagt, så var ikke folk bedre på noe vis før, men de hadde nok mindre eksistensielle kriser og selv om de kunne ønske de var rike og berømte, så klarte de å akseptere det beskjedne livet de kanskje hadde. De satte seg ikke så lett ned og ga opp alt fordi de ikke fikk til alt.

Anonymous poster hash: ecb9e...918
  • Liker 1
Skrevet

1- Nei folk var like umoralske før som det de er nå. Man skjulte det bare bedre. Overhodet ikke. Folk hadde berdre oppdragelse før enn nå.

2-Verden har alltid vært like stor. Men jeg forstår hva du mener. Og nei verden er mindre i dag. Nei. Vi brukte mindre av verden pr menneske før enn nå. I tillegg hadde vi ikke tilgang på media som vi har i dag. Så verden var mindre pr. definisjon pr individ.

3-Folk stresset like mye før i tiden som nå. Nei.

4-Vel det er jo sant. Men det var nok av andre problemer. Irrelevant ihh til mitt poeng her

5-Velferdstaten ble skapt i Tyskland å 1880 tallet..Velferden kom til Norge i `67 og da oljen ble funnet. Dette ga oss ubegripelige inntekter og har ingenting med 1880 tallets Tyskland å gjøre

6-Det kommer jo ann på personen. Var nok av personer før i tiden også som bare ville ha mer og mer. Og aldri ble fornøyde. Akkurat som det er personer i dag som er fornøyd med det de har og ikke har behov for mer. Det kommer alltid an på personen. men flere før enn nå nøyde seg med mindre og var like glade.

7-Vel det er kanskje sant. Men vi har et mye bedre helsevesen i dag en før i tiden. Ok. Folkehelsen var mye bedre. Ikke "kanskje" som du sier.

8-Dette er bare tull. Både Norge og verden er i det store og helle et mye tryggere sted i dag en hva det var for bare 50 år siden. Klar det. Jøss, ja. Det er derfor vi har politi med bevæpning for tiden. 

Skjønner at du kun kverulerer, men avstå fra sånt vrøvl som dette senere.

• Liker 2
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Skjønner at du kun kverulerer, men avstå fra sånt vrøvl som dette senere.

Den eneste som skriver vrøvl her er dere som går rundt å tror at alt var bedre før i tiden.

M

• Liker 2
Skrevet

Ja er forsovet enig, hvertfall når det gjelder det teknologiske/digitale som disse mobilene alle driver å fingrer på (touch skjerm) og er på sosiale medier 24/7, folk gjør jo ikke noe annet enn å glane ned på skjermen sin, spesielt unge. Men klart, de skal få lov til det, men er jo nærmest blitt slik i dag at er du ikke på sosiale medier er du utenfor, og det synes jeg er sykt. Selv bryr jeg meg ikke om det og er ikke på sosiale medier, men jeg har hørt folk fått problemer fordi de ikke er der, fordi jobben krever dte.. så ufattelig dumt at jeg kjenner jeg blir kvalm...

Dessuten er det ikke bare fryd med alle denne teknologien, vet jo om jenter som knapt tør å kle av seg i garderober da mobbere enkelt kan ta opp mobilen sin å ta ett bilde uten at du vet om det, utrolig mange som blir utsatt for sånt å det sårer meg veldig....

Så jeg savner hvertfall tiden da folk ikke var så avhengig av internett/mobiler/PC'r....

Anonymous poster hash: f7489...b55
Skrevet

Den eneste som skriver vrøvl her er dere som går rundt å tror at alt var bedre før i tiden.

M

Og du er en tulling som påstår at noen har sagt at ALL var bedre. Ingen har påstått det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...