AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 SKOLESTART,FERIE OG OPPLEVELSER.--------------En liten bønn til dere lærere: Ikke be elevene å fortelle om hva de har opplevd og hvor de har vert i ferien,droppog gjerne stilen om ferien. For de som har vert med på mye(ofte familier med god økonomi) er det stort å fortelle om alt de har vert med på og om alle steder de har vert. For de som ikke har samme muligheter og gjerne kun har vert på besøk hos familie(kanskje de ikke engang har familie å besøke) ,gjør slike "feiltrinn" vondt. Det er store forskjeller på hvilken muligheter folk har,noen har overflod,andre har ingenting. Slike forskjeller fører og ofte til mobbing av de som har lite. Derfor en liten bønn til våre lærere,TRÅ VARSOMT! Det oppfordres til at det trås varsomt m.t.p de barna som ikke har noen opplevelser å dele. Hva mener du, skal barna få fortelle om sine ferier, eller skal skolen trå varsomt og ta hensyn til de som ikke har noen opplevelser og dele? Anonymous poster hash: 5ba37...019 3
Adara Skrevet 16. august 2015 #2 Skrevet 16. august 2015 Syntes ikke at de barna som kommer fra mindre velstående familier skal behøve å bli satt i det lyset. Men jeg syntes heller ikke at barna som kommer fra velstående familier skal måtte lide. Læreren kan heller spørre om det er noen som vil fortelle om ferien sin. Så kan de som vil fortelle, og de som ikke vil lar være. 15
Molly85 Skrevet 16. august 2015 #3 Skrevet 16. august 2015 Barn snakker uansett. Er det ikke bedre da at læreren kan lede samtalen? Jeg ville satt fokus på at ferie er å være sammen, kunne nyte de små tingene, ha tid, ikke nødvendigvis å være langt avsted på dyre turer. Min erfaring er at barn synes telttur er noe av det beste man kan gjøre i sommerferien. Vi voksne kompliserer dette ferieopplegget noe voldsomt, jeg tror det er verre å unngå å snakke om ferien i klasserommet. Ungene snakker seg imellom, uansett. 9
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 SKOLESTART,FERIE OG OPPLEVELSER.--------------En liten bønn til dere lærere: Ikke be elevene å fortelle om hva de har opplevd og hvor de har vert i ferien,droppog gjerne stilen om ferien. For de som har vert med på mye(ofte familier med god økonomi) er det stort å fortelle om alt de har vert med på og om alle steder de har vert. For de som ikke har samme muligheter og gjerne kun har vert på besøk hos familie(kanskje de ikke engang har familie å besøke) ,gjør slike "feiltrinn" vondt. Det er store forskjeller på hvilken muligheter folk har,noen har overflod,andre har ingenting. Slike forskjeller fører og ofte til mobbing av de som har lite. Derfor en liten bønn til våre lærere,TRÅ VARSOMT! Det oppfordres til at det trås varsomt m.t.p de barna som ikke har noen opplevelser å dele. Hva mener du, skal barna få fortelle om sine ferier, eller skal skolen trå varsomt og ta hensyn til de som ikke har noen opplevelser og dele? Anonymous poster hash: 5ba37...019 "Vært". Anonymous poster hash: 1259d...6a4 4
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 SKOLESTART,FERIE OG OPPLEVELSER.--------------En liten bønn til dere lærere: Ikke be elevene å fortelle om hva de har opplevd og hvor de har vert i ferien,droppog gjerne stilen om ferien. For de som har vert med på mye(ofte familier med god økonomi) er det stort å fortelle om alt de har vert med på og om alle steder de har vert. For de som ikke har samme muligheter og gjerne kun har vert på besøk hos familie(kanskje de ikke engang har familie å besøke) ,gjør slike "feiltrinn" vondt. Det er store forskjeller på hvilken muligheter folk har,noen har overflod,andre har ingenting. Slike forskjeller fører og ofte til mobbing av de som har lite. Derfor en liten bønn til våre lærere,TRÅ VARSOMT! Det oppfordres til at det trås varsomt m.t.p de barna som ikke har noen opplevelser å dele. Hva mener du, skal barna få fortelle om sine ferier, eller skal skolen trå varsomt og ta hensyn til de som ikke har noen opplevelser og dele? Anonymous poster hash: 5ba37...019 Er det en hype her på KG som sier at "alle som er rike må farte rundt til utlandet hele tiden"? Jeg kjenner flere solide velstående familier men de har ikke reist til utlandet nå i sommer. De har vært rundt i Norge: skog, fjell, sjø, familie og grilling av egenfisket fisk. Disse barna er stolte og glade for det! Utlandet reiser de til når det passer (ikke nødvendigvis i juli!) Positiv og svært vennlig hilsen gjest : - ) : - ) :-) :-) Anonymous poster hash: 0dff5...32c 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Vi var to uker i spania i juli. Hva snakket minstemann om første dagen i barnehagen? De fire dagene han fikk sammen med onkler og tanter. Om alle iskremene de gav ham, om hvor lenge han fikk være våken om kveldene, om alle fotballkampene de spilte på plenen, om dragen de lagde (selv om den ikke fløy spesielt bra..). Det er vi voksne som er opptatt av dyr og fin ferie, barna har det helt topp så lenge de gjør noe annet enn det de gjør til vanlig, sammen med dem de er glade i.Anonymous poster hash: 2cdc8...c3a 10
Gjest Walden Skrevet 16. august 2015 #7 Skrevet 16. august 2015 Syntes ikke at de barna som kommer fra mindre velstående familier skal behøve å bli satt i det lyset. Men jeg syntes heller ikke at barna som kommer fra velstående familier skal måtte lide. Læreren kan heller spørre om det er noen som vil fortelle om ferien sin. Så kan de som vil fortelle, og de som ikke vil lar være. Really? LIDER man når man skriver stil om ferien sin i Florida? 6
Gjest Walden Skrevet 16. august 2015 #8 Skrevet 16. august 2015 Er det en hype her på KG som sier at "alle som er rike må farte rundt til utlandet hele tiden"? Jeg kjenner flere solide velstående familier men de har ikke reist til utlandet nå i sommer. De har vært rundt i Norge: skog, fjell, sjø, familie og grilling av egenfisket fisk. Disse barna er stolte og glade for det! Utlandet reiser de til når det passer (ikke nødvendigvis i juli!) Positiv og svært vennlig hilsen gjest : - ) : - ) :-) :-) Anonymous poster hash: 0dff5...32c Ja, det lurere jeg på også. Er det virkelig slik at barna mobber hverandre fordi man har feriert i verdens dyrste land (Norge)? Det gir jo ingen mening. Si til ungen din at siden vi er så rike så ferierer vi det dyreste landet som finnes. Uansett, jeg kjenner også mange som er bemidlede og som heller henger rundt i Norge i sommerferien. Det er jo tarded å dra til Spania når det (som regel, ikke i år kanskje) er helt fantastisk i moderlandet.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #9 Skrevet 16. august 2015 Det handler ikke så mye om at barna mobber hverandre, det handler om hvordan det føles å være den som ikke var på ferie her og der. Anonymous poster hash: d15ed...2f9 2
Gjest Walden Skrevet 16. august 2015 #10 Skrevet 16. august 2015 Det handler ikke så mye om at barna mobber hverandre, det handler om hvordan det føles å være den som ikke var på ferie her og der.Anonymous poster hash: d15ed...2f9 Ok..så du vet hvordan barn føler det? Har barna dine sagt at det er leit og sårt at andre har vært på ferie i utlandet? Vet du hva, da synes jeg heller DU som forelder skal gi barnet ditt en god sommer i Norge, slik at han IKKE vil synes det er sårt. Barn merker fort om dere foreldre er misfornøyde, flaue eller synes det er dritt at dere ikke er utenlands. Om du er fornøyd med ferien er sikkert barnet fornøyd med ferien også, og om barnet ikke mobbes ..vel..hva er problemet da? 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #11 Skrevet 16. august 2015 Kan ikke engang huske at det var noe problem før, det var aldri èn unge som ikke hadde vært noe annet sted enn i hagen mens alle andre hadde vært i utlandet. Noen hadde vært i utlandet, noen hadde bare vært hjemme, noen hadde vært på hytta. Vi dro aldri til utlandet, vi var alltid hjemme. Syns ikke det var noe kjipt,mange andre som også bare var hjemme. Anonymous poster hash: 1231e...ee8
Adara Skrevet 16. august 2015 #12 Skrevet 16. august 2015 Really? LIDER man når man skriver stil om ferien sin i Florida? Ja, jeg er enig i at lider blir et veldig sterkt ord. Men det er nok allikavel kjedelig for mange av de barna som har hatt det topp i ferien og ønsker å dele. Likestilling er et godt ord, og gjelder ikke kun for de som er dårligere stelt. 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #13 Skrevet 16. august 2015 Ok..så du vet hvordan barn føler det? Har barna dine sagt at det er leit og sårt at andre har vært på ferie i utlandet? Vet du hva, da synes jeg heller DU som forelder skal gi barnet ditt en god sommer i Norge, slik at han IKKE vil synes det er sårt. Barn merker fort om dere foreldre er misfornøyde, flaue eller synes det er dritt at dere ikke er utenlands. Om du er fornøyd med ferien er sikkert barnet fornøyd med ferien også, og om barnet ikke mobbes ..vel..hva er problemet da? Jeg snakker ikke om egne barn, jeg husker hvordan jeg selv hadde det som barn. Anonymous poster hash: d15ed...2f9 2
happiest Skrevet 16. august 2015 #14 Skrevet 16. august 2015 Jeg tror det handler mye om hva foreldrene gjør det til. Jeg husker at på b.skolen og u.skolen så var det flere som kunne si at "jeg har ikke gjort noe spesielt i sommer". Men når læreren begynte å spørre de litt mer ut, så kunne de fortelle at de hadde vært både på hytteturer, besøkt familie i norge, vært på fisketur og teltet. Jeg tror det er viktig at foreldre snakker med barna sine før skolestart om hva de har funnet på. Foreldre kan jo spørre barna sine "hva vil du fortelle at du har gjort i ferien når du begynner på skolen igjen da?". Og hvis ikke barna klarer å si noe, så kan jo foreldrene hjelpe litt "Men Per, du har jo vært på hyttetur på sørlandet og teltet med fetrene dine. Det kan du jo fortelle". Og det handler litt om hva foreldre sier til barna sine angående ferie. Det er forskjell på "Ja, Per, det var jo dumt vi ikke fikk dratt på noen sydenferie i år, og kanskje vi ikke får dratt neste år heller, men sånn er det" VS "Vi har jo hatt en kjekk ferie i år. Vi har jo fått gjort mye: grillet, fisket, teltet, vært en tur på hytten, besøkt tante og onkel på østlandet osv". Eksempel nr 1 vil barna assosiere med "vi har BARE vært hjemme". For selv om ikke lærerne tar opp spørsmålet "hva har du gjort i ferien?", så vil jo barna snakke om det i friminuttene. 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #15 Skrevet 16. august 2015 Det er jo ikke de barna som har feriert i Norge eller utlandet det er synd på. Jeg tenker på de som har foreldre som benytter ferien til å drikke, som prioriterer alkohol istedenfor ferie for ungene. Også har vi selvsagt de som rett og slett ikke har råd til å reise noen steder, og på de som ikke har familie eller nettverk de kan dra til. De ungene vet selvsagt at de ikke er like heldig stilt, og det er vel de ungene som da ikke deler hva de har gjort i ferien. Anonymous poster hash: 5ba37...019 4
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #16 Skrevet 17. august 2015 Hva om det er klassens mobbeoffer som har vært i Florida og gjerne vil fortelle? Ting er mer sammensatt enn at det alltid er synd på de med dårlig råd. De kan ha andre styrker som de med god råd ikke har.Anonymous poster hash: 38a24...89a 6
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #17 Skrevet 17. august 2015 Hva er galt med å ha feriert med familien? Anonymous poster hash: 479a8...083 2
Gjest Walden Skrevet 17. august 2015 #18 Skrevet 17. august 2015 Ja, jeg er enig i at lider blir et veldig sterkt ord. Men det er nok allikavel kjedelig for mange av de barna som har hatt det topp i ferien og ønsker å dele. Likestilling er et godt ord, og gjelder ikke kun for de som er dårligere stelt. Hæ? Så du mener at alle skal gjøre de samme tingene, reise til de samme stedene og ha akuratt de samme tingene? Nazi-tyskland høres ut som et allright sted for deg, evnt Nord Korea. Snakk om å misforstå ordet likestilling fullstendig. Jeg snakker ikke om egne barn, jeg husker hvordan jeg selv hadde det som barn.Anonymous poster hash: d15ed...2f9 OK. Og hvorfor følte du det sånn? Var du ikke fornøyd med ferien du hadde? Hvorfor ikke?
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #19 Skrevet 17. august 2015 Det opplegget er sånn foreldregreie. Vi hadde god råd og bodde rundt familier med god råd. Det var temmelig uinteressant om ferien var i skogen eller Italia. Det var viktigere om man hadde fått is osv. De eneste barna dette er veldig vanskelig for er de som virkelig lider på ferie pga misbruk av alkohol, mishandling el. og da er det rivende likegyldig om det skjer hjemme eller på ferie, fælt har de det uansett, også utenom ferier. Kjenner jeg er så lei alt som skal detaljstyres rundt barna. De tåler faktisk ganske mye.Anonymous poster hash: 3d150...976 3
Erazor Skrevet 17. august 2015 #20 Skrevet 17. august 2015 Jeg synes det burde være greit å spørre om hva man har gjort i ferien, fremfor om hvor man har vært. Ut fra diskusjoner blant annet i media har jeg forstått at mange foreldre synes det er vanskelig å ikke ha råd til å reise til «syden» i ferien. Samtidig er jeg helt uenig i at det bare er utenlandsreiser som skal være akseptert som en bra nok ferie. Jeg har sett at sydenferie hausses opp i media som en slags minimumsstandard. Om foreldrene da føler seg mislykket fordi de ikke har mulighet til dette, er det klart at noen kan ende opp med å føle seg mer utenfor enn de egentlig har grunn til. Fokuset burde være på kvalitetstid, uavhengig av hvor man er. Uansett synes jeg ikke at det er riktig å late som at alle har det helt likt. Men fordi noen andre har det annerledes betyr ikke at det man selv har ikke kan være bra, og det tror jeg at det er viktig at barn og unge lærer og forstår. Om man vokser opp med et verdensbilde der man er skjermet for forskjeller, vil det kanskje bli enda vanskeligere å håndtere når man blir eldre og opplever at verden ikke er rettferdig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå