Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å studere,og hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å ta opp studielån. Jeg får full overgangsstønad og bostøtte som jeg klarer meg fint på.

Nå har jeg derimot fått for meg at det kunne vært smart å ta opp lån uten å bruke av dem, enten for renter eller til egenkapital etter endt studie. I tillegg fryses tidligere studielån.

Men mister jeg i så fall bostøtten? Selv om det er LÅN? Jeg får jo ikke noe omgjort til stipend mtp OS.

Har lest et par gamle tråder om noen som har fått holde på alt,men reglene har kanskje endret seg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Taystee
Skrevet

Nei. Studielån er ikke regnet som inntekt

Skrevet

Du får ikke støtte av NAV samtidig som støtte av Lånekassen. Da mister du den.

Anonymous poster hash: 15f3a...1eb
  • Liker 1
Gjest Gjest_Taystee
Skrevet

Tull

• Liker 1
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Joda, det får man. NAV tar ikke hensyn til lån.

Skrevet

Nei. Studielån er ikke regnet som inntekt

Joda, det får man. NAV tar ikke hensyn til lån.

Takk for svar dere! Men er det noen som har erfaring med om det lønner seg i det lange løp? For hvis jeg setter disse pengene på sparekonto så blir vel de etter hvert tatt med i beregningsgrunnlaget for bostøtta? Og hvor mye formue skal man ha før bostøtta faller bort?

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

Takk for svar dere! Men er det noen som har erfaring med om det lønner seg i det lange løp? For hvis jeg setter disse pengene på sparekonto så blir vel de etter hvert tatt med i beregningsgrunnlaget for bostøtta? Og hvor mye formue skal man ha før bostøtta faller bort?

Det stemmer det du sier. Formue regnes med. Summen er variabel, men her så må du ikke ha over 250.000 kr. Jeg fikk aldri bostøtte fordi jeg hadde for høy formue. Endret av Steve Rogers
Skrevet

Sånn var det tidligere. Endringer i lov og bostøtte i 2013 medførte at kun skattepliktige inntekter teller med i beregningsgrunnlaget. Mens tidligere ble også skattefri ytelser, som studielån og barnebidrag, regnet med.

http://www.husbanken.no/boligsosialt-arbeid/boligsosial-planlegging/boligsosiale-utviklingsprogram/region-bodo/ny-lov-om-bostotte-i-2013/

Anonymous poster hash: e5ddd...e90

Skrevet

Det stemmer det du sier. Formue regnes med. Summen er variabel, men her så må du ikke ha over 250.000 kr. Jeg fikk aldri bostøtte fordi jeg hadde for høy formue.

Blir man trukket litt og litt ettersom formuen stiger, eller opereres det bare med én grense hvor du enten er innafor eller utafor? Prøver å legge noen tall inn i bostøttekalkulatoren, men summen forandrer seg ikke...

Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Nå må jeg få det inn med teskje her, for er det sånn at formuen og gjeld utligner hverandre? Eller gjelder kun formue i husbanken uten å ta hensyn til gjeld?

Og hvordan blir dette i forhold til vanlig skatt? Som alenemor får jeg en del skattelette, hva vil skje med det om jeg sparer alt studielånet?

Har ringt husbanken, men der var det lite oppklaring, gitt!

Skrevet

Jøss. Så heldig du er hvis du, som student, har anledning til å spare hele beløpet fra lånekassen. :sjokkert:

Anonymous poster hash: 3e31f...482
  • Liker 3
Skrevet

Det er jo helt sykt at du skal snylte på det offentlige når du kan ta opp lån som alle andre!! Jævla alenemødre, dette er ett veldig godt eksempel på at dere får alt for mye penger å hånda for å ha trøkt ut en unge og ikke gidder å forholde dere til faren!

Anonymous poster hash: afcd8...69d
  • Liker 2
Skrevet

Jøss. Så heldig du er hvis du, som student, har anledning til å spare hele beløpet fra lånekassen. :sjokkert:Anonymous poster hash: 3e31f...482

Ja, som alle andre studenter med små barn er jeg veldig heldig.

Det er jo helt sykt at du skal snylte på det offentlige når du kan ta opp lån som alle andre!! Jævla alenemødre, dette er ett veldig godt eksempel på at dere får alt for mye penger å hånda for å ha trøkt ut en unge og ikke gidder å forholde dere til faren! Anonymous poster hash: afcd8...69d

Det er jo ikke snylting når det er slik systemet er bygd opp. Og det er jo nettopp lån jeg spør om i denne tråden. Hvis det er en mager trøst får jeg ingenting omgjort til stipend, i motsetning til andre som får 40% omgjort.

Og angående det å ikke forholde seg til faren, jeg vet ikke helt hva det har med saken å gjøre. Han er med i bildet, men ikke som forsørger. Han er også student og betaler derfor ingenting i bidrag.

Skrevet

Man bygger vel ikke formue så lenge lånet vokser i takt med beløpet på sparekonto?

Anonymous poster hash: d08d6...872

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...