Gå til innhold

Tips til lett og sunn-(ish) kaffekos

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får venninnebesøk neste uke. Jeg skal ikke lage noe lunsj/middag det er bare snakk om et kaffebesøk. 

Men jeg vil gjerne servere noe til kaffen. Et lett måltid av noe slag. Noe som ikke inneholder for mye sukker. Så vanlig sjokolade, kjeks og kaker er ut. (Men noe sukker kan det være).

Min tanke var følgende:

- Fruktsalat med vaniljekesam

- Mørk sjokolade og nøtter

Har dere evt noen andre forslag? Kan vær alt fra en lett lunsj til ren kaffekos. Ferdigkjøpt eller noe som er kjapt å lage. Så lenge det ikke inneholder svin og ikke er altfor søtt (type kake, kjeks osv), så er jeg åpen for mange forslag. 

Tips? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- Bringebær med vaniljekesam

- Oppskåret frukt (melon for eksempel)

- Hverdagsvafler, med havregryn og bare litt sukker, gjerne med brunost eller rørte bær til (da kan du selv velge sukkermengden)

- Kesamlapper med brunost/rørte bær

- Lumper med pålegg

- Ristede kikerter med godt krydder

Anonymous poster hash: eb1a0...e51
Skrevet

Takk for mange gode tips!

Skrevet

Smuldrepai/crumble!

Legg masse frukt og/eller bær i en ildfast form. Det aller meste funker bra, bortsett fra melon og sitrusfrukter. Det gjør ikke noe om du bruker frosne bær heller, bare tin dem litt først og la det renne av.

Smelt en klatt med smør, rør inn litt sukker (etter smak, rabarbra krever definitivt mer sukker enn mango...) Tilsett havregryn og hakkede mandler til du har smuldredeig. Jeg bruker aldri oppskrift på dette, bare slumper. Men som et utgangspunkt til en stor form ... kanskje 100 g smør, 2-3 ss sukker og et par-tre dl havregryn og en neve mandler. Mer smør og sukker om det skal bli kake, mindre om det er hverdagskos. Det skal ikke være en deig du kan rulle til en pølse, da har du for mye smør og for lite gryn, men du skal kunne se at det er klumper og ikke bare løse havregryn. 

Strø og smuldre deigen over frukten og stek i forvarmet ovn til frukten er myk og toppingen sprø. Server med pisket krem, vaniljesaus, is, kesam, vanlijeyoghurt eller hva du måtte ønske.

Skrevet

Rislapper!

Anonymous poster hash: 01331...cfc
Skrevet

Nam, mye godt her!

Jeg gikk for bær (jordbær, rips og blåbær) med vaniljekesam, mørk sjokolade med havsalt og ovnsbakte nøtter. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...