AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 Hei Jeg skal ned 5 kg. Jeg skjønner hvordan dette må foregå: Sunn mat og aktivitet. Det jeg ikke akjønner, er hvordan JEG skal klare å gjennomføre det... Gulrota er jo bedre helse, få den kroppen jeg vil ha og at jeg faktisk kan bruke de klærne jeg har i skapet. Er 23 år, 161 cm og 59 kg. Kanskje lurer du på hvorfor jeg som er normalvektig vil ned? Svaret er magefett, og det er et problem som har fulgt meg hele livet, men spesielt etter jeg fikk barn. Kroppen endret seg betydelig, men magen var den samme. Her handler det ikke om delte magemuskler eller noe. Bare fett, fett og en bilring som plager livet av meg. Har vært nede i 53-54 kg én gang, og da var jeg helt fornøyd med meg selv.. Det jeg håper på her, er korte (gjerne lange også😂) og konkrete tips. Da særlig mat jeg bør holde meg unna (vanlige matvarer) og mat som er ekstra bra! Trening skal jeg alltids klare å få til. Anonymous poster hash: b8c4a...826
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #2 Skrevet 16. august 2015 Så lenge du spiser mindre enn du forbrenner, så går du ned i vekt. Så mitt tips til deg er mindre mat og mer kardio. Anonymous poster hash: 7d64a...7b6 1
Gjest Overrasket Skrevet 16. august 2015 #3 Skrevet 16. august 2015 Du åpner jo litt av et vepsebol når du spør om konkrete matvarer. Det finnes så mange teorier. Noen vil be deg helle innpå med fett, andre vil be deg ikke spise karbohydrater, og noen igjen vil be deg å last opp hele huset med frukt og grønnsaker. Sannheten ligger nok et sted midt i mellom. Det du ikke kommer unna er holde kontroll på antall kalorier du tar inn, og antall kalorier du forbrenner.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Å gå på lavkarbo blir uaktuellt, det glemte jeg å si. :-)Anonymous poster hash: b8c4a...826
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 1ste råd: spis til faste tider. Ta penn og papir fatt og sett opp en plan med 4 faste måltider, skriv opp kl. slett og hold deg konsekvent til de tidene. 2. råd - ha minst en grønnsak til hvert måltid, f.eks skiver med agurk og tomat på skiva til frokost. 3. Velg grove kornprodukter, uten sukker. 4. Tenk på hva du drikker, er det mye kalorier i dette. Kutt ut juice, reduser melk. Drikk vann. 5. Lag en plan med flere sunne alternativer til frokost, lunsj, middag, kvelds. 6. Til middag: velg halve middagstallerkenen med grønnsaker, en fjerdedel med kjøtt og en fjerdedel med karbohydrater. 7. Lag en regel på hvor mange brødskiver og evt hvor mange glass melk du har lov til å spise/drikke hver dag (f.eks max 2 av hver) Og selvfølgelig velg aktiviteter som du trives med og har lyst til å gjøre mye av (trening/trim/mosjon) Det finnes et hav av andre råd, her var ihvertfall noe jeg syns kan være et bra utgangspunkt. Anonymous poster hash: 11058...66d
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Det jeg gjorde da jeg skulle ned litt var å bytte ut den vanlige brød lunsjen med en salat, og brødmaten med knekkebrød. Anonymous poster hash: c1181...097
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #7 Skrevet 16. august 2015 1ste råd: spis til faste tider. Ta penn og papir fatt og sett opp en plan med 4 faste måltider, skriv opp kl. slett og hold deg konsekvent til de tidene. 2. råd - ha minst en grønnsak til hvert måltid, f.eks skiver med agurk og tomat på skiva til frokost. 3. Velg grove kornprodukter, uten sukker. 4. Tenk på hva du drikker, er det mye kalorier i dette. Kutt ut juice, reduser melk. Drikk vann. 5. Lag en plan med flere sunne alternativer til frokost, lunsj, middag, kvelds. 6. Til middag: velg halve middagstallerkenen med grønnsaker, en fjerdedel med kjøtt og en fjerdedel med karbohydrater. 7. Lag en regel på hvor mange brødskiver og evt hvor mange glass melk du har lov til å spise/drikke hver dag (f.eks max 2 av hver) Og selvfølgelig velg aktiviteter som du trives med og har lyst til å gjøre mye av (trening/trim/mosjon) Det finnes et hav av andre råd, her var ihvertfall noe jeg syns kan være et bra utgangspunkt.Anonymous poster hash: 11058...66d Tomat er en frukt Anonymous poster hash: 4f333...9dd
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #8 Skrevet 17. august 2015 Tomat er en frukt Anonymous poster hash: 4f333...9dd Agurk er også en frukt teknisk sett, og avocado bær. Men jeg, og de fleste andre, kaller dette for grønnsaker. Det kommer jeg til å fortsette med. Anonymous poster hash: 11058...66d 1
Gjest crem Skrevet 17. august 2015 #9 Skrevet 17. august 2015 Tomat er en frukt Anonymous poster hash: 4f333...9dd kunnskap er å vite at tomat er en frukt, visdom er å ikke bruke det i en fruksalat
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #10 Skrevet 17. august 2015 Takk for svar :-) Må nok kutte ut på MENGDE mat. Kan godt spise sunt (ut i fra tipsene her), men hos meg er det mengden det går på. Stapper bare innpå. Jeg har to barn, som spiser det meste. Det som er litt trist, er at keg ikke er flink til å lage mat. Vi spiser feks mye fisk, men da går det i Findus fiskegrateng, stekt laks og kokt torsk... Er det noen som har bombesikre oppskrifter? Gjerne masse grønnsaker, og minst mulig tilberedningstid, hehe... ;-)Anonymous poster hash: b8c4a...826
Gjest Uhumskheter Skrevet 17. august 2015 #11 Skrevet 17. august 2015 kunnskap er å vite at tomat er en frukt, visdom er å ikke bruke det i en fruksalat Og et bær! Både tomat og banan er bær
Gjest crem Skrevet 17. august 2015 #12 Skrevet 17. august 2015 Og et bær! Både tomat og banan er bær denne verden blir bare galere og galere
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #13 Skrevet 17. august 2015 Takk for svar :-) Må nok kutte ut på MENGDE mat. Kan godt spise sunt (ut i fra tipsene her), men hos meg er det mengden det går på. Stapper bare innpå. Jeg har to barn, som spiser det meste. Det som er litt trist, er at keg ikke er flink til å lage mat. Vi spiser feks mye fisk, men da går det i Findus fiskegrateng, stekt laks og kokt torsk... Er det noen som har bombesikre oppskrifter? Gjerne masse grønnsaker, og minst mulig tilberedningstid, hehe... ;-)Anonymous poster hash: b8c4a...826 For mengdekontroll, anbefaler jeg kjøkkenvekt! Det hjelper meg veldig, i alle fall Jeg er ikke noe god på å spise fisk selv, men en rett jeg har skikkelig sansen for er torsk i paprika- og løksaus! Den beste oppskriften står i Fra boller til burritos-kokeboken, faktisk Trodde aldri jeg kom til å bruke den noe mer etter ungdomsskolen, men jaggu står det en del gode basisoppskrifter i den! Ellers er det jo ganske enkelt å lage fiskegrateng selv. Man blir jo ikke god på kjøkkenet uten å prøve, så trål kokebøker og internett etter gode oppskrifter og prøv deg frem matprat.no, trinesmatblogg.no, vegetarmat.org, tine.no, godfisk.no osv er gode steder å starte Anonymous poster hash: 3b89b...756
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #14 Skrevet 20. august 2015 Lag deg smoothie til frokost med avocado, bær, egg, yoghurt, et par speltlomper til lunsj med masse salat og kjøttpålegg, søtpotetgrateng/wok/kylling/ osv til middag og noe lett til kvelds. Spis mye proteiner,- jeg har blitt avhengig av yoghurt! Både skyr og gresk. Kutt ned på smør og melk. Få i deg sunt fett! Eks: 1 spiseskje peanøttsmør med eple, avocado, nøtter. nammis:-) Og ikke spis deg stappmett. Ha masse grønnsaker til middagen, 1 kjøttstykke og minimalt med poteter, ris, hvete og pasta. Og sist, men ikke minst- tren! Tren hjemme! Med egen kroppsvekt- intervaller. Jeg er ikke overvektig, men strever med det samme som deg- magefett. Men etter jeg startet med sunnere matvarer, mer trening (styrketrening i intervaller) -SVETT), gikk jeg ned såpass mange kilo at nå kan jeg ikke klage lengre :-) Anonymous poster hash: 59ff1...2bb
AnonymBruker Skrevet 20. august 2015 #15 Skrevet 20. august 2015 ^Jeg er ikke ts, men kan jeg spørre hvorfor det er bedre med speltlomper enn vanlige lomper? Anonymous poster hash: 11058...66d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2015 #16 Skrevet 21. august 2015 Du har ikke mange kg å kvitte deg med. Hvis jeg var deg ville jeg fokusert på små endringer som du kan holde livet ut. Kutte godteri i uka, spise mer grønnsaker, spise grovere kornprodukter og mindre usunt fett. Og vann! Det skal være lett å leve med uten at du må være særingen som aldri kan spise det du får servert. Og så ville jeg funnet en treningsform jeg trivdes med. Selv om mat er nøkkelen til vektnedgang er det trening som er nøkkelen til velvære og en strammere kropp. Bare se på eldre som har vært i aktivitet hele livet! Sånn vil jeg bli!Anonymous poster hash: fc5d9...8af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå