Gå til innhold

Dere som løper OG trener styrke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan legger dere opp treningsuka? Tenker da på å trene tung styrke i tillegg til løping (korte og lange turer, eventuelt intervaller noen økter?).

Løper selv 2-3 ganger i uka og trener styrke 2 ganger i uka. Usikker på hvordan jeg kan strukturere det bedre, hvor mange pausedager jeg bør ha og når jeg bør ha dem. :)

Anonymous poster hash: 16257...f31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan legger dere opp treningsuka? Tenker da på å trene tung styrke i tillegg til løping (korte og lange turer, eventuelt intervaller noen økter?).

Løper selv 2-3 ganger i uka og trener styrke 2 ganger i uka. Usikker på hvordan jeg kan strukturere det bedre, hvor mange pausedager jeg bør ha og når jeg bør ha dem. :)

Jeg brukte å strene styrke straks etter utholdenhetstreningen, 3 dager i uka, og det fungerte svært bra :)

Da er jo utholdenhetstreningen samtidig oppvarming før styrketreningen :)

Husk å spis litt mellom treningene og før og etter

Anonymous poster hash: ec856...8b4

Gjest Overrasket
Skrevet

Jeg har akkurat samme treningsuke, men hvordan jeg legger det opp kommer litt an på hva jeg trener for. Akkurat nå trener jeg mot et halvmarathon. Da ligger jeg på 2,5 høyintensive styrketreninger i uka (minimalt med pause) og tre løpeturer. To lange løpeturer, hvorav en er litt kortere og raskere enn den andre. Den tredje løpeturen er intervalltrening. Gjerne i motbakker. 

Skrevet

Trener styrke 4 ganger i uken, 2 splits program og løper 4-5 ganger i uken.

Trener ikke styrke i bein siden jeg løper fem mil pluss i uken og føler at beina trenger hvile.

En uke kan se slik ut for meg.. Dette tilpasser jeg også utifra andre aktiviteter som skjer i heimen.

Mandag: styrke på morningen, løpe på kvelden.

Tirsdag: styrke og intervall på mølle på morningen.

Onsdag: 2 timers langøkt rolig løping.

Torsdag: styrke på morningen.

Fredag: styrke og løping på morningen.

Lørdag: pause

Søndag: 2 timers langøkt i rolig tempo.

Anonymous poster hash: 06a29...efd

Skrevet

Unngå å trene styrke og løpe på samme dag. OM du absolutt må gjøre dette, legg løpingen til etter løftingen. Det er ikke lurt å slite seg ut med løping før du skal løfte, både med tanke på at du klarer løfte mindre, og dermed får mindre utbytte av treningen, og fordi teknikken kan bli skadelidende om du allerede er sliten. 

Jeg trener styrke 3 dager i uken, og kampsport/løping 3-4 dager i uken. Aldri styrke to dager på rad, så det blir ca styrke annenhver dag, og løp/kampsport annenhver dag. 

Anonymous poster hash: 252c2...c30
  • Liker 1
Skrevet

Unngå å trene styrke og løpe på samme dag. OM du absolutt må gjøre dette, legg løpingen til etter løftingen. Det er ikke lurt å slite seg ut med løping før du skal løfte, både med tanke på at du klarer løfte mindre, og dermed får mindre utbytte av treningen, og fordi teknikken kan bli skadelidende om du allerede er sliten.

Jeg trener styrke 3 dager i uken, og kampsport/løping 3-4 dager i uken. Aldri styrke to dager på rad, så det blir ca styrke annenhver dag, og løp/kampsport annenhver dag.

Anonymous poster hash: 252c2...c30

Tull, det går fint med løping og styrke samme dag. Bare pass på at du trener det du vil ha mest fremgang i først.

Eventuelt trene styrke på morningen og løpe på kvelden eller visa versa.

Det er heller ingenting i veien med å trene styrke to dager på rad, alt kommer an på hvordan program du følger.

Er enig i at du ikke skal trene samme muskelgrupper to dager på rad.

Anonymous poster hash: 06a29...efd

• Liker 1
Skrevet

Jeg trener styrke 3-5 ganger i uka. Som regel pause lørdag og søndag, men det varierer etter motivasjon og når jeg har tid. Har nettopp begynt å løpe, og synes det fungerer fint å løpe etter styrketreningen. Hadde nok ikke hatt nok energi til styrke om jeg skulle gjort det omvendt.

Anonymous poster hash: 68311...4fd

Skrevet

TS her. Takk for mange tips. Det blir nok ikke aktuelt å trene både styrke og løping på samme dag, både pga tid og at jeg sliter meg ganske godt ut på styrketreninga (og på lange løpeturer). Er også redd for belastningsskader...

Flere med erfaringer som kan fortelle litt mer detaljert hvor mange og lange løpeturer dere løper?

Vurderer noe sånt:

Mandag: Styrke

Tirsdag: Kort løpetur - 6 km

Onsdag: Fri

Torsdag: Styrke

Fredag: Langtur - 8-10 km

Lørdag: Fri

Søndag: Kort løpetur eller intervaller

Skrevet

Kjører helkroppsprogram 3 dager i uken, men med litt variasjon på øvelsene. Har ikke faste dager, og jeg tar det litt på feelingen om jeg trenger en eller to dager i mellom øktene, men får alltid 3 styrkeøkter i løpet av uken. Har jeg to hviledager mellom treningen blir det gjerne en løpeøkt på en av de.
Har jeg overskudd (eller er kommet til søndag og ukens siste mulighet for to kondisjonsøkter den uken) løper jeg intervaller rett etter trening, men som oftest blir det på en av fridagene. Har som minimumskrav to kondisjonsøkter i uken, og da en intervall og en litt lengre. Får jeg en tredje løpeøkt er det bare en bonus.

Skrevet

Mandag: Fri

Tirsdag: Løp

Onsdag: Styrke og løp

Torsdag: Løp

Fredag: Styrke og løp

Lørdag: Fri

Søndag: Løp

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Mandag: styrke og løpe 4km

Tirsdag: pause eller løpe 4km

Onsdag: styrke og løpe 4km

Torsdag: pause eller løpe 4km

Fredag: styrke og løpe 4km

Lørdag: fri eller løpe 4km

Søndag: fri eller løpe 4km

Varierer litt, men prøver å ha minst 3 økter styrke i uka. Løpingen har jeg nettopp begynt med og tar det litt som det passer. Styrken er viktigst.

Anonymous poster hash: 68311...4fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...