Gå til innhold

Barnehage: Ingen ansatte i bar overkropp

Anbefalte innlegg

Skrevet

De seneste dagene har det vært ganske varmt. Barna har lekt med vann, badet kun i truse eller shorts. 

Noen av mannfolka i barnehagen har gjort det samme, lekt med barna i bar overkropp - naturligvis i shorts. 

Nylig fikk vi beskjed om at ingen menn får lov å gå i bar overkropp.

Forklaring: Barna tør ikke komme til en voksen som er i bar overkropp. Det vil ikke være naturlig for barnet å søke trøst hos en mann som er i bar overkropp.
I tillegg skal ingen sole seg på jobb.

Vi soler oss ikke. Det er varmt, og vi kler av oss og leker med barna - med vann - i vann. 

Hva er dette slags forklaring?

Anonymous poster hash: d83a2...5d8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

man har klær på på jobb

• Liker 15
Skrevet

Det er vel akkurat det samme som at mannlige leger ikke skal sitte i bar overkropp når de konsulterer pasientene sine

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor er dette noe å lure på? Hvilke yrker er det det er greit å gå i bar overkropp, yrker der man jobber med mennesker? Jeg kommer på ett: badevakt. Dere er proffesjonnelle, og ingen har vondt av at dere har på dere en t-skjorte. Ingen. Tenk hvis damene hadde badet toppløse med barna?

Det er innlysende at det gjør man ikke. Du er kanskje veldig ung?

Anonymous poster hash: 4ac08...95d

• Liker 10
Skrevet

Synes det er greit at man er påkledd så lenge man er på jobb og jobben ikke er på en strand. :)

Forklaringen skurrer litt, synes ikke man skal forklare det med noe annet enn at når man er på jobb har man på klær, enkelt og greit.

• Liker 4
Skrevet

Synes det er greit med bar overkropp så lenge det er bading o.l involvert - der er det jo naturlig. Men i andre settinger burde man ha klær på når man er på jobb. 

• Liker 2
Skrevet

Kvinner dekker til overkroppen av innlysende grunner når de bader, menn gjør ikke det. Jeg ser ikke noe galt i å vise overkropp når barna gjør det i varmt vær og vannlek. 

En lege sitter inne og har ikke behov for å kle av seg...

Kropp er naturlig. Ingen grunn til å skjule den når det er naturlig å gå lettkledd. 

Og jeg poengterer. Bar overkropp i er vannlek.

• Liker 1
Skrevet

De seneste dagene har det vært ganske varmt. Barna har lekt med vann, badet kun i truse eller shorts. 

Noen av mannfolka i barnehagen har gjort det samme, lekt med barna i bar overkropp - naturligvis i shorts. 

Nylig fikk vi beskjed om at ingen menn får lov å gå i bar overkropp.

Forklaring: Barna tør ikke komme til en voksen som er i bar overkropp. Det vil ikke være naturlig for barnet å søke trøst hos en mann som er i bar overkropp.

I tillegg skal ingen sole seg på jobb.

Vi soler oss ikke. Det er varmt, og vi kler av oss og leker med barna - med vann - i vann. 

Hva er dette slags forklaring?

Regner med folk hadde reagert kraftig om det var kvinner i bare overkropp? 

Da er det i mine øyne bare rett og rimelig at menn ikke skal være i bar overkropp når de er på jobb. 

Anonymous poster hash: aa1c3...d08

Skrevet

Hvorfor er dette noe å lure på? Hvilke yrker er det det er greit å gå i bar overkropp, yrker der man jobber med mennesker? Jeg kommer på ett: badevakt. Dere er proffesjonnelle, og ingen har vondt av at dere har på dere en t-skjorte. Ingen. Tenk hvis damene hadde badet toppløse med barna?

Det er innlysende at det gjør man ikke. Du er kanskje veldig ung?

Hvilke yrker er det greit å ha politiuniform, hvilke yrker er det greit å ha på seg joggebukse?

Ulike yrker har ulike kleskoder. Jeg syns bekledning i barnehagen burde være mindre formell. Fint om barna lærer å ha et mer avslappet forhold til kropper ved at menn går i bar overkropp eller barnehagetanten går i bikini.

Anonymous poster hash: 3f27a...05e

Gjest Belle âme
Skrevet

Ser ikkje problemet med å gå i bar overkropp.

Da eg gjekk i barnehagen gjekk damene i sports-bh shorts liksom.

Skrevet

Regner med folk hadde reagert kraftig om det var kvinner i bare overkropp? 

Da er det i mine øyne bare rett og rimelig at menn ikke skal være i bar overkropp når de er på jobb. 

Nå er det vel generelt normalt at kvinner dekker til brystpartiet uansett hvilken situasjon de er i. For menn er det generelt normalt å ikke dekke til overkroppen flere tilfeller. 

I naturlige situasjoner som bading og vannlek og opphold ved vann(i varmt vær) ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal være lov for mannlige barnehageansatte å gå i bar overkropp. 

Som AB 20:08 skriver, så bør barn oppleve å ha et naturlig forhold til kropp, der mannlige ansatte går i bar overkropp under vannlek.

Skrevet

Nå jobbet det ingen menn i barnehagen jeg gikk i, men barnehagetantene gikk regelmessig i bikini topp og shorts om sommeren.

Skrevet

Nå er det vel generelt normalt at kvinner dekker til brystpartiet uansett hvilken situasjon de er i. For menn er det generelt normalt å ikke dekke til overkroppen flere tilfeller. 

I naturlige situasjoner som bading og vannlek og opphold ved vann(i varmt vær) ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal være lov for mannlige barnehageansatte å gå i bar overkropp. 

Som AB 20:08 skriver, så bør barn oppleve å ha et naturlig forhold til kropp, der mannlige ansatte går i bar overkropp under vannlek.

Så da hadde du ikke reagert om kvinner gikk i bar overkropp? Det er nok av kvinner som soler seg toppløse på stranden om det var det som var argumentet ditt. 

Hvorfor skal kun de mannlige ansatte kunne gå i bar overkropp? 

Skrevet

Nå er det vel generelt normalt at kvinner dekker til brystpartiet uansett hvilken situasjon de er i. For menn er det generelt normalt å ikke dekke til overkroppen flere tilfeller. I naturlige situasjoner som bading og vannlek og opphold ved vann(i varmt vær) ser jeg ikke noen grunn til at det ikke skal være lov for mannlige barnehageansatte å gå i bar overkropp. Som AB 20:08 skriver, så bør barn oppleve å ha et naturlig forhold til kropp, der mannlige ansatte går i bar overkropp under vannlek. Anonymous poster hash: d83a2...5d8

Det er generelt ikke greit å gå i bar overkropp på jobb. Og vannlek eller ikke, hvorfor plager den t-skjorta deg?

• Liker 2
Skrevet

Fint om barna lærer å ha et mer avslappet forhold til kropper ved at menn går i bar overkropp eller barnehagetanten går i bikini.

Anonymous poster hash: 3f27a...05e

Oh, no you didn't! :sjokkert: Nå blir du sikkert lynsjet. :hoho: 

• Liker 1
Gjest lipgloss
Skrevet

ser heller ikke problemet at menn går i bar overkropp.Detber jo en helt naturlig ting da

Skrevet

På jobb skal man ha klær på seg synes jeg.

Anonymous poster hash: f3850...5c8
  • Liker 1
Skrevet

Så da hadde du ikke reagert om kvinner gikk i bar overkropp? Det er nok av kvinner som soler seg toppløse på stranden om det var det som var argumentet ditt. 

Hvorfor skal kun de mannlige ansatte kunne gå i bar overkropp? 

Vel, jeg er for likestilling, så kvinner skal mer enn gjerne gå i bar overkropp. Men det nå en gang slik at kvinners frontparti er mer seksuelt enn menn sitt frontparti. Derfor er det langt mer naturlig at kvinner dekker til bryst og menn ikke. 

Argumentet med at jeg ville reagert dersom en kvinne hadde gått i bar overkropp på jobb i barnehage, men ikke dersom en mann hadde gjort det fungerer ikke. Den dagen det blir like naturlig for kvinner å gå i bar overkropp som det er for menn, så kan vi ta opp dette.

Skrevet

Ettersom du har et yrke hvor du har fysisk kontakt med barn, synes jeg du kan ha på en t-skjorte for å avgrense intimiteten. Barna vil jo klemme deg når de er lei seg. Da må de slippe full hudkontakt. De kan ha naturlig forhold til kropp hos mennesker som står dem nærmere; foreldre, tanter/onkler, besteforeldre osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...