Gå til innhold

Å ta med kaker/bakst på jobb..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar ofte med mor godt til meg og kollegaene mine... En kake, muffins, boller eller noe annet som vi kan kose oss med i matpausen.

Men nå før helgen så kom den nye kollegaen og sa at det var jo hyggelig, men om jeg hadde godkjent kjøkken og tillatelse fra Mattilsynet ?? For om dette ikke var på plass så brøt jeg jo loven så deg sang...

Har jo ikke det, men har heller ikke hørt at deg skal være nødvendig?

Det er jo ikke akkurat mengder vi snakker om heller....

Noen som vet litt mer om dette??

Anonymous poster hash: f0cd5...d52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm? Bryter man loven om man setter fram muffins bakt på et hjemmekjøkken som ikke er godkjent av mattilsynet for å være snille med kolleger? 

Skrevet

Så lenge du serverer til de du jobber med, og ikke selger til utenforstående, må du ikke ha godkjenning til noen som helst. 

Anonymous poster hash: 02e6b...7e0
  • Liker 15
Skrevet

Dette har jeg aldri hørt om.

Anonymous poster hash: 2e9b3...f8d
  • Liker 5
Skrevet

Er vel bare om du har tenkt å drive kommersielt det gjelder.

Anonymous poster hash: 34e0d...064
  • Liker 4
Skrevet

Du selger jo ikke akkurat det du skal ta med så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg.

Skrevet

Så lenge du ikke blander inn betaling av noe slag (det var der kakelotteriene døde) så er det ike annerledes enn om du serverer hjemmebakst til gjester i din egen stue.

Var det noen grunn til å la dette gå inn på deg?

Anonymous poster hash: 5bed1...1e5
  • Liker 5
Skrevet

Hoho, ei som ikke gidder å bake selv og blir misunnelig for at du gidder!

Ikke bry deg om henne :-)

• Liker 4
Skrevet

Ts her;

Aldri fått noe betaling (utenom et brett egg en gang, for de hadde kjøpt for mye til et selskap)

Jeg bare liker å bake innimellom og dele på jobb, men ble veldig i stuss når nye kollegaen nærmes anklaget meg for å være kriminell over et brett kanelboller....

Anonymous poster hash: f0cd5...d52

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Det er bare tull, så lenge du bare serverer venner og kollegaer trenger du ikke det. Det gjelder bare dersom du tjener på det/skal selge varer. Jeg fôrer mine kollegaer med kake stadig vekk, og har aldri hørt at du må ha det. 

Spør kollegaen din om han eller hun kan utdype? Kanskje vedkommende er på slankern og er for fristet av baksten din? Eller er sjalu?  :danse:

Skrevet

Kanskje det var et forsøk på å bremse ned kakespisingen litt? Har selv hatt en sjef som veldig ofte kom med kaker til oss. Det ble litt mye i lengden. 
For som brukerne over meg har sagt trenger du ikke å godkjenne ditt private kjøkken på noen måte.

• Liker 1
Skrevet

Be henne kontakte mattilsynet om hun er så bekymret.

• Liker 5
Skrevet

Sikkert noen som hadde en dårlig dag! 

Bak i vei du, sikkert mange som blir veldig glade :) 

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Kanskje det var et forsøk på å bremse ned kakespisingen litt? Har selv hatt en sjef som veldig ofte kom med kaker til oss. Det ble litt mye i lengden.

For som brukerne over meg har sagt trenger du ikke å godkjenne ditt private kjøkken på noen måte.

Vil man ikke ha kake kan man jo bare takke nei :)
Skrevet

Så dumt sagt. 

Så hyggelig av deg å gjøre det. 

Skrevet

Hun har nok bare misforstått loven, tror ikke det ligger verken misunnelse, slanking eller noe annet bak det. 

Anonymous poster hash: 34e0d...064
  • Liker 1
Skrevet

Du kan selvfølgelig dele bakverk med kollegene. Du kan ikke selge det, og hvis du f.eks jobber på institusjon bør du gjerne ikke gi til beboerne. Kollegaen har kanskje bakterieskrekk og er redd for andres hygiene, men da kan hun jo fritt takke nei. Skulle ønske vi hadde flere kolleger som deg:-)

• Liker 1
Skrevet

Vil man ikke ha kake kan man jo bare takke nei :)

Det blir ofte mye mas av sånt. Folk som sier "du kan nå fint spise kake du som er så tynn".

"Du trenger ikke slanke deg du, vet du"

"Skal ikke du ha kake"

"Er du sikker på at du ikke vil ta, må ikke være beskjeden"

osv

Anonymous poster hash: c0354...b91

• Liker 3
Skrevet

Jeg baker jo ofte kaker som selges på skolen til barna under diverse tilstelninger eller på fotballcuper osv, men kan ikke huske at jeg noen gang har hatt besøk av mattilsynet og fått godkjent kjøkkenet mitt, altså...

Anonymous poster hash: 4655e...949

• Liker 1
Skrevet

Det blir ofte mye mas av sånt. Folk som sier "du kan nå fint spise kake du som er så tynn".

"Du trenger ikke slanke deg du, vet du"

"Skal ikke du ha kake"

"Er du sikker på at du ikke vil ta, må ikke være beskjeden"

osv

Anonymous poster hash: c0354...b91

Det har du jo forsåvidt rett i, men betyr det at folk skal slutte å servere kaker? Kan vi ikke være enige i at folk til syvende og sist selv har ansvar for hva de spiser, og om de lar seg overtale var det kanskje ikke så viktig å unngå den kakebiten likevel?

Anonymous poster hash: 6cd51...787

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...