Gå til innhold

Sivilingeniører?


Gjest Mona Lisa

Anbefalte innlegg

Gjest Mona Lisa

Hei!

Er det noen av dere her som har tatt siv.ing. utdannelse, eller holder på?

Hva jobber dere med, og trives dere?

Ville satt pris på svar, vurderer å søke på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg er siv.ing, men det hjelper deg lite før jeg vet noe mer om retningen du vil gå. Du kan bli siv.ing innen "alt", data, maskin, olje, fysikk , matte, ledelse, kjemi, elektro,bygg, berg osv osv

Så hvis du vet litt mer hva du har lyst til så kanskje du kan få et bedre svar.

Gå inn på http://www.ntnu.no der står det en del om de ulike retningene...Ikke bli fortvilet over at du blir forvirret, det ahr vi alle blitt som prøver å finne ut av hva en vil bli. Det er en bra utdannelse å ta og tjener bra ( begynner lønn 300 000).

Skal prøve å hjelpe deg hvis du gir meg litt mer input..

1212[ Dette Innlegg er endret av: Bolla den 2002-03-03 22:03 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Lisa

Takk for svar bolla=)

Jeg har tenkt mye på data, evt, kommunikasjonsteknologi, da jeg aldri har hatt sansen for kjemifagene. Så også litt på kybernettikk, men jeg synes det er vanskelig å skjønne hva det dreier seg om!

ML =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynne med det vanskligste, kybernetikk hva er det? Tja, hva skal jeg si. Det er på en måte både data og elektronikk. Et system som er selvregulerende, f.eks maskiner som skal gå innenfor et vist område (f.eks omdreininer) - kommer den over x antall omdreininger så vet systemet at den må gjøre en handling for at den skal komme innenfor den bestemte grensen.

Kybernetikk omfåtter veldig mye - jeg synes det er vanskelig å si det er, det er ikke.

Fant dette på sidene til NTNU:

Kybernetikk er et samlebegrep for en rekke teknikker som har et felles teoretisk metodegrunnlag for overvåkning og styring av mange slags systemer. Det er vanskelig å tenke seg et annet teknologisk fagområde med like vidt anvendelsesområde som kybernetikken.

Kybernetikk i transportsektoren11

·11Styring av fly og båter

·11Blokkeringsfrie bremser, "anti- spinn" og "cruise control" i biler.

·11Sikkerhetssystemer for overvåkning av fly og togtrafikk.

11

Kybernetikk i medisin11

·11Signalbehandling og datavisualisering i ultralydsdiagnostikk.

·11Styrbare proteser.

11

Kybernetikk i industrien11

·11Styring av industriroboter

·11Styring og overvåkning av kjemiske prosesser

Når det gjelder data så omfatter det "alt" det også. Du har veldig mange linjer innen data ( som alle andre fakultet). Om du vil jobbe med å lage spill, designe hjemmesider, lage program som skal hjelpe deg med lagring av data (database) osv osv. Tror egentlig kun fantasien kan sette stopper når det gjelder hva slags jobb du kan ha med en data utdannelse.

Når det gjelder kjemi- så må alle linjer innom en tema fra hvert fakultet. Så det er en fag med grunnleggende kjemi som du må ha. Men la deg ikke skremme av det, en kommer seg gjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei!

Ville berre seie at du kan bli sivilingeniør på NLH (Noreges landbrukshøgskole). Dette er INGEN bondeskule. Eg studerar pr. i dag tekniske fag her, og vil bli uteksaminert som sivilingeniør innanfor bygg og arkitektur. Deira største satsingsområdet er imidlertid div. fysikk ingeniørstudiar. Gå inn på http://www.nlh.no og les meir. Undervisninga ligg på same nivå som på NTNU.

Spesielt vil eg vektlegge studentlivet her. ALLE får plass både i undervisning og elles, og du vert ikkje bortgjøymd slik som på NTNU. Ta sjansen - det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... At en blir bortgjemt på NTNU er vel ikke helt riktig. Gikk selv på maskin, og det var 4 og et halvt fantastiske år (dette var før studiet ble femårig) og studiemiljøet helt supert. Angrer ikke i det hele på det valget! icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Må bare si meg enig med siste taler - blir absolutt ikke bortgjemt på NTNU (eller gamle NTH da... icon_smile.gif )

Trondhjem er en fantastisk studieby - byen er akkurat passe stor - og studentene er med og setter preg på byen.

Studier i Oslo derimot... der kan du risikere å bli bortgjemt icon_wink.gif

Fiaflickan

... savner studiedagene til tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Hvis du utdanner deg innen data, kan du f.eks jobbe med systemutvikling (som jeg selv holder på å spesialisere meg innen)

Systemutvikling vil si å utvikle komplekse datasystemer, der man f.eks har en database i bunnen så et programvaregrensenitt, og til slutt et brukergrensesnitt som jo er det som sluttbrukeren ser. Man kan videre spesialisere seg innen alle disse tre feltene. (man får uansett en grunnopplæring i alle feltene, og utdanningen har en god del prosjektarbeid, hvor du skal få dette til å fungere sammen)

Du kan også velge blant mange andre retninger, bla.a rettet mot nettverk, kunstig intetelligens, e-handel osv.

Uansett har man en del felles fag, som gjør at du kan jobbe innen mange ulike felter. Fellesfagene spenner over områder som matte, ledelse, programmering (lærer å lage dataprogrammer i ulike språk), algoritmiske metoder (lærer å få programmene til å fungere på en mest mulig effektiv måte), nettverkskommunikasjon, kunstig intelligens, bildebehandling og grafikk+++.

Dette svaret er veldig farget av hva jeg synes er interessant, og hva jeg ahr lyst til å jobbe med (nemlig å lage programmer -konkret kan det være alt fra banksystemer, forsvarssystemer, netthandel, systemer for å styre satelitter, programmere roboter -et hav av mulige systemer!) Jeg regner med å jobbe med tekniske oppgaver i begynnelsen av karriæren min, for så å jobbe som prosjektleder og senere kanskje andre leder stillinger.

Håper dette var til litt hjelp

vil til slutt bare si at du må regne med å jobbe mer enn gutta i begynnelsen (det er sånn at de fleste guttene har en del mer bakgrunnskunnskap enn jentene i begynnelsen) -men du tar dem igjen. kan være litt frustrerende i begynnelsen, men det ordner seg! Ellers vil jeg si at det er relativt lett å bytte mellom de ulike linjene de første to årene. Samboeren min gjorde dette, han byttet over fra bygg til data i andre klasse icon_smile.gif det krevde en liten ekstra innsats (han måtte ta noen ekstra fag som han manglet), men var ikke noe problem.

Jeg vil på det sterkeste anbefale deg både NTH, Trondheim og data!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til at kjemifagene som du ikke har så sans for, slipper du stort sett unna på alle linjene untatt kjemi. Har heller ikke sansen for det faget, og klarte meg glimrende på maskin for det. Vær også klar over at det er en mulighet for å "hoppe" mellom linjene dersom du finner ut at du heller vil gå en annen linje. Dette fordi flere av fagene er felles de første årene.

Husk også at Data er blitt et mye mindre mannsdominert miljø etter at de innførte et prosjet som het noe som "damer og data" som førte til over 30% jenteandel på faget.

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...