Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av tråden om sykehus/fødselsopplevelse lurer jeg på opplevelsene til de som har født på KK i det siste. Jeg skrev om min opplevelse og fikk inntrykk av at andre hadde opplevd mye likt, spesielt på barsel og hjelp til amming.

Jeg fant noen kronikker som stod på trykk i BT fra tiden etter jeg hadde født første gang og følte disse beskrev godt det jeg opplevde. Nå skal jeg snart føde der igjen og lurer på om dette fortsatt er beskrivende for hvordan det er å være barselkvinne på et av Norges største sykehus...?

http://www.bt.no/meninger/debatt/Sykdomstegn-ved-KK-3044126.html

http://www.bt.no/meninger/debatt/Bor-fole-seg-snytt-3040416.html

http://www.bt.no/meninger/debatt/Barselbingo-3039380.html

Anonymous poster hash: a2049...d63
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fødte på KK Haukeland tidligere i sommer. Veldig fornøyd! Jeg hadde lest i BT om andre med dårlige erfaringer, så lurte på hvordan det kom til å bli i forkant.

Fikk komme inn med en gang jeg ringte. Da jeg kom bar jeg enda tidlig i fødselsforløpetnog fikk da tilbud om å enten dra hjem eller å bli værende på "Redet" (et sted for ventende uten helsepersonell). Valgte å dra hjem siden vi ikke bor så langt unna. Ca 8 timer senere var riene så sterke at jeg ringt igjen. Fikk beskjed om å komme ned og ble da innlagt. Fødelsforløpet videre gikk fint. Var veldig fornøyd med alle jordmødrene jeg var borti. Var først på storken, men ville tilslutt ha edpidural. Det var ikke noe problem, og jeg ble flyttet ned på Føden og fikk epidural uten å vente så lenge (tid blir jo litt hvisket ut i en sånn setting, men jeg oppfattet ikke at jeg måtte vente, og det er jo det som betyr noe).

Etter fødsel (som gikk helt fint for seg) fikk vi tildelt familierom der vi fikk bo i to døgn før vi reiste hjem (fikk inntrykk av at vi kunne bo der lenger også, men var fin i formen og følte meg klar for å reise hjem). Alle jordmødrene kom når jeg ringte og de aller fleste var veldig hyggelige. Folk hjelp med amming og bading av baby.

Ang ammehjelpen blir det jo litt forskjellig hva man blir fortalt ettersom samme jordmor sjeldent er den som kommer hver gang. Det kan skape litt forvirring, men sånn er det jo alle steder. Jeg valgte å få time hos ammepoliklinikken etter jeg kom hjem. Der fikk jeg god hjelp til å få riktig teknikk og fikk grundig gjennomgang av ulike ammestillinger.

Skal jeg få flere barn gruer jeg meg ikke til å føde på KK igjen.

• Liker 2
Skrevet

Forløper fødselen normalt uten komplikasjoner, så er vel ikke KK- Bergen verre eller bedre enn andre steder. Det er hovedsakling når ting har gått litt galt at alt går veldig galt på det stedet der.

De samme folkene sitter fortsatt i ledelsen, og de samme folkene jobber fortsatt på gulvet som tidligere. Hvorfor skulle da så veldig mye bli så veldig annerledes, tenker nå jeg. ("Gammel vane er vondt å vende", på et innbarket sted som KK.)

Anonymous poster hash: db2b6...902

Gjest AnonGangerTo
Skrevet

Jeg var veldig fornøyd med KK når jeg fikk mitt barn for 14 år siden. Fikk eget rom, sykepleierne var meget hyggelige og alle passet godt på oss. Anbefales!

Skrevet

Fødte på KK i juli 2012, har termin i desember i år og ikke ti ville hester får meg tilbake dit igjen. Har ikke bestemt for om det blir Voss eller Stord, evt Hgsd hvis jeg får noe styr m/svangerskapet(siden de har barnelege og nyfødtintensiv).

Men er jo tre år siden jeg fødte, da.

Anonymous poster hash: 135b1...533

• Liker 1
Skrevet

Når det gjelder barsel er det vel det samme om selve fødselen har vært vanskelig eller ikke. Mye av kritikken her inne, og andre forum på nett, har jeg fått inntrykk av går på personalet og måten dem er på under barseloppholdet. Jeg har i hvert fall bare fine ting å si om se ganske mange som jeg møtte (sikkert minst 30 stk tilsammen under fødsel og barsel).

I tillegg får de kritikk av noen fordi de er treg med epidural/ fraråder dette. Jeg fikk epidural ganske fort etter jeg ba om det (og da lå jeg i tillegg på Storken). Ble heller ille overtalt til å prøve lenger uten.

Det er jo mulig jeg har vært ekstremt heldig, men ingen andre jeg kjenner som har født der har heller tatt skrekken av KK. De som har en dårlig opplevelse roper gjerne høyest, derfor kan det kanskje virke som om KK er verre enn det de er?

• Liker 1
Skrevet

Jeg fødte på KK for drøye 6 år siden, og jeg hadde en forholdsvis god fødselsopplevelse, selv om jeg også opplevde press på å bli på Storken og føde uten smertelindring når jeg ønsket mulighet for epidural. Selve fødselen var grei, fikk epidural, og hadde en grei og saklig jordmor som ikke maste unødig, men sørget for å holde meg på bakkenivå ;)

Det var etter fødselen, på barsel, at det skar seg. Jeg fødte sent på kvelden, hadde ikke sovet omtrent de to nettene før pga. rier, og var rett og slett utslitt. Likevel ble min mann jaget ut et par timer etter at jeg hadde født, midt på natten, selv om det var ingen andre på rommet og han sa ifra at han kunne gå dersom det kom noen andre. Jeg var førstegangs og visste ingenting, ikke hva jeg kunne be om hjelp til heller. Jeg sov ikke den natten heller, melken kom og baby var helt vill og diet (vondt!) hele natten. Ingen tilbød å hjelpe meg, og jeg klarte ikke å be om hjelp. Fikk heller ikke tilbud om avlasning så jeg kunne sove litt, men de passet baby da jeg dusjet.

Jeg dro hjem ut på dagen neste dag, ville ikke være der mer uten å bli sett. Ammingen var ikke kommet skikkelig igang, men jeg ville ikke være der likevel.

Jeg savnet altså litt skjønn på dette med å hive ut pappa og så overlate meg til meg selv, omtrent, og det å bli sett når jeg trengte hjelp. Det burde ikke være sånn på et av landets største sykehus. Det skal sies at jeg dagen etterpå traff på en ung, hyggelig jordmor som sa at det gikk at far fikk bli hvis det ikke var noen på rommet og han betalte for måltidene! Hvorfor i alle dager skal denne typen ting være avhengig av hvem man treffer?

Det sagt, så er jeg ellers fornøyd med KK, det var mange hyggelige folk der også :) Jeg har ikke tatt skrekken, og kommer til å føde der igjen om jeg er så heldig, men nå vet jeg hva jeg går til og hva jeg skal be om hjelp til. I tillegg bor jeg veldig nær sykehuset, så jeg har liksom ikke lyst til å reise helt til Voss når jeg kan gå hjem på et kvarters tid ...

• Liker 2
Skrevet

Som en av dem som roper høyest og som skal føde et annet sted denne gang, kan jeg godt forsøke å nyansere litt. Jeg fikk epidural fordi de foreslo det før jeg rakk å be om det. Folka på barsel var kjempesnille med meg og strakk seg langt for å gjøre det best mulig for meg(måtte bli en uke pga hhv ammeproblemer og gulsott). At fødselen var grusom hadde nok mest å gjøre med at det var sykt travelt, underbemannet, i kombinasjon med personkjemi. Det finnes nok mange gode og omsorgsfulle ansatte på KK. Men så finnes det noen som ikke er det, og jeg tør faktisk ikke risikere at jeg treffer dem igjen. Jeg er ødelagt med langtidskomplikasjoner og skader, og vil ikke risikere å bli enda mer skadet/ødelagt, rett og slett. Men noe av det var nok ren uflaks som kunne skjedd hvorsomhelst.

Anonymous poster hash: 135b1...533

• Liker 2
Skrevet

Håper de som jobber på KK leser tilbakemeldinger som dette,og tar det til etterertning.Selv om man er underbemannet må man kunne vise omsorg for pasientene.

Anonymous poster hash: e768f...e48
  • Liker 2
  • 5 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig opplevelse, lå og hylte alene på mørkt rom. Truet med å ta vekk lystgass hvis jeg ikke presset hardt nok.

Var redd.

Anonymkode: 82322...52e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dårlig opplevelse, lå og hylte alene på mørkt rom. Truet med å ta vekk lystgass hvis jeg ikke presset hardt nok.

Var redd.

Det må være lenge siden. 

Anonymkode: 8cb76...fd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Var redd.

KK har ikke lystgass, så der ble det forsøket på å spre løgn i en 6 år gammel tråd avslørt...

Anonymkode: 5881f...3f8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

KK har ikke lystgass, så der ble det forsøket på å spre løgn i en 6 år gammel tråd avslørt...

De har hatt lystgass på et tidspunkt, så om fødselsopplevelsen var datert tilbake til den tid er det vel ingen løgn. 

Hadde selv en god opplevelse av å føde der i 2019. Men jeg var heldig med at fødselen gikk superbra og at jeg selv var i superform etterpå. Ellers ville jeg nok ikke hatt en like god erfaring da de ansatte jobbet som noen helter for å holde hodet over vannet på barsel med de som trengte hjelp. 

Anonymkode: be350...b7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, sprer ikke løgn.

Fødte et barn i 2001, hele opplevelsen skremte meg, han er enebarn.

Om det er så 6 år, 7 år eller 16 år så forteller jeg dette, skremmende var det og min rett til og advare, mange reiser til Voss, det er ikke uten grunn.

• Liker 1
Skrevet

Født tre barn der, og har ingenting å klage på. Skjønne damer med omsorg 🥰 en litt streng gammel jordmor med mellomste, men hun hadde siste vakt og var tydeligvis lei 🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

De har hatt lystgass.

Anonymkode: 34aca...307

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har hatt lystgass.

De sluttet med det i 2003, altså snart 20 år siden. verden går videre, tro det eller ei. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

De sluttet med det i 2003, altså snart 20 år siden. verden går videre, tro det eller ei. 

Det vet jeg. Jeg fødte der mange år før det. Jeg skrev bare at de har hatt det.

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to veldig fine fødsler på Storken og har bare godt å si om alle som jobber der. Fødte sistemann alene og fikk utrolig god omsorg til mannen kom Personlig ville jeg aldri dratt til Voss, det er langt tilbake til Haukeland om noe skulle skje.  

Anonymkode: 80936...2a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fødte på kk i 2018 og for to mnd siden, og hadde helt ulike opplevelser.

De ulike avdelingene har ulike kulturer. 

Storken for stort sett skryt, mens den rene barselavdelingen kalt barsel er i andre enden av skalaen. 

Da jeg fødte i2018 fødte jeg på storken. Følte meg godt ivaretatt, positiv opplevelse. Men.. det var helt fullt, og jeg fikk ikke være der etter fødselen. Da ble jeg sendt ned til beryktede Barsel.. og det var en såpass jævlig opplevelse at to psykologer i etterkant uavhengig av hverandre mente det jeg ble utsatt  for der var direkte utløsende årsak til fødselsdepresjon. Alle på helsestasjonen, både helsesykepleier og jordmor, sa de hadde hørt om mange med lik erfaring derfra. 

Var til fødselsforberedende samtale på kk før neste fødsel, og skremmende nok sa jordmoren der,  jeg antar du var på Barsel.. og beklaget så for at hun dessverre hadde hørt mye av det samme.. Ble lovet at jeg ikke skulle inn dit ..

Denne gangen fødte jeg og hadde barselopphold på Føde 2, og det var den helt annen opplevelse. Bare skryt å gi dem som jobbet der. 

Så mitt råd: blånekt om de prøver sende deg inn på Barsel...

Anonymkode: 4b2d1...851

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...