Gå til innhold

besøke besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor prioriteres på morsiden?

Et vennepar,hvor jeg også kjenner bf på begge sider. De besøker lite og sjeldent bf på farsiden.

Det er ingen konflikt eller noe sånt.

Heller ikke deres barn besøker de.

De har alltid stilt opp for de,men nå er det sykdom som forhindrer de å delta.

De besøker på morsiden en g I uken. Ungene er der veldig ofte.

Synd å se på dette

Anonymous poster hash: d782e...477

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er fordi at jenter ofte har et nært forhold til sin mor, de er oftere sammen. Gutter er oftere mer selvstendig. Derfor blir morssiden prioritert.

Anonymous poster hash: 9fae5...6fe
  • Liker 1
Skrevet

Jenter/kvinner dominerer ofte strukturen på familielivet, og da prioriterer de sin egen familie. Veldig trist egentlig, og ikke så rart at anstrengte forhold til svigerfamilie oppstår.

Skrevet

Generelt sett flytter par til der hun er fra (av gammel tradisjon). Ellers er det ofte slik at damer har et tettere forhold til sin familie, og et større behov for å være rundt dem. Samt at kvinner ofte tar en større del av familieansvar, og det er lettere å spør mor om avlastning enn svigermor.

Anonymous poster hash: e9200...9b6

• Liker 1
Skrevet

Her er det motsatt, vi bor et ite steinkast unna hsns familie og ser hans søsken og foreldre flere ganger i uken i mens min familie kan det fort gå noen uker/mnd før vi ser, bor kun 30-40 min unna dem men her er det samboer som er mest knyttet til sine foreldre enn jeg er med mine ;)

Anonymous poster hash: 4d6e6...d98

Skrevet

Generelt sett flytter par til der hun er fra (av gammel tradisjon). Ellers er det ofte slik at damer har et tettere forhold til sin familie, og et større behov for å være rundt dem. Samt at kvinner ofte tar en større del av familieansvar, og det er lettere å spør mor om avlastning enn svigermor.

Eller så blir mannen totalt overkjørt og når det går opp for ham at hanblir manipulert og at alt skulle foregå på hennes premisser så ble det skilsmisse. 

En av mine sønner opplevde det med sin eks. Ikke en eneste julaften ble feiret med hans familie for hun kunne selvsagt ikke feire jul uten mamma. Vi bare ventet til han kom til fornuft og det gjorde han heldigvis til slutt. Etter skilsmissen så har vi endelig fått et godt og nært forhold til vårt barnebarn fra det ekteskapet. 

Anonymous poster hash: f1c5c...9be

Skrevet

Eller så blir mannen totalt overkjørt og når det går opp for ham at hanblir manipulert og at alt skulle foregå på hennes premisser så ble det skilsmisse.

En av mine sønner opplevde det med sin eks. Ikke en eneste julaften ble feiret med hans familie for hun kunne selvsagt ikke feire jul uten mamma. Vi bare ventet til han kom til fornuft og det gjorde han heldigvis til slutt. Etter skilsmissen så har vi endelig fått et godt og nært forhold til vårt barnebarn fra det ekteskapet.

Da lar han seg bli overkjørt. Så pingle er ikke de fleste menn.

Min mann kan fint "glemme"ut sine foreldre i hverdagen, og det er jeg som er pådriver for å sende oppdatering/bilder av barn, samt planlegge besøk (de bor 3 timer unna, så litt planlegging må til). Min mor får mye mer barnebarntid, men det er fordi vi bor nært, og hun propriterer tid med oss/barna. Min far ser de like sjelden som hans foreldre, da han er opptatt med sitt liv. Selv om vi bor like nært som til min mor.

• Liker 6
Skrevet

Da lar han seg bli overkjørt. Så pingle er ikke de fleste menn.

Min mann kan fint "glemme"ut sine foreldre i hverdagen, og det er jeg som er pådriver for å sende oppdatering/bilder av barn, samt planlegge besøk (de bor 3 timer unna, så litt planlegging må til). Min mor får mye mer barnebarntid, men det er fordi vi bor nært, og hun propriterer tid med oss/barna. Min far ser de like sjelden som hans foreldre, da han er opptatt med sitt liv. Selv om vi bor like nært som til min mor.

Han er nok ikke alene, nei. Jeg har lest flere tilfeller her på KG om kvinner som ikke vil feire jul med svigerforeldrene for eksempel . 

Er mannen forelsket i starten så lar han seg lett overkjøre når kvinnen står sterkt på sitt. Det slike kvinner ikke tenker på er at for deres mann så betyr hans familie like mye for ham som hennes familie betyr for henne. 

Til slutt vil denne overkjøringen drepe ethvert ekteskap - noen før noen senere - men jeg har aldri sett et slikt ekteskap bli langvarig. 

Skrevet

Da jeg var liten var vi masse med begge sider av familien. Besteforeldrene mine på begge sider går ofte på besøk til hverandre uten at noen av ungene er der. 

Anonymous poster hash: 3e989...bea
  • Liker 1
Skrevet

Vi er mer med min familie først og fremst fordi de bor i nærheten og det gjør ikke svigers. For det andre så tar mine foreldre ofte initiativ selv til å møtes, det gjør aldri svigers. Inviterer vi kommer de sjelden mens om vi inviterer min familie kommer de med en gang.

Jeg synes begge sett med besteforeldre er like viktige, men det kommer til et punkt der man ikke gidder å involvere like mye fordi de ikke vil bli involvert.

• Liker 2
Skrevet

Jeg prøver å være litt bevisst på at vi besøker begge like mye, særlig nå når vi har baby. Er mot min svigerfamilie slik som jeg håper min svigedatter (om mange herrens år) blir mot oss :)

Anonymous poster hash: 4c48d...957

Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg prøver å være litt bevisst på at vi besøker begge like mye, særlig nå når vi har baby. Er mot min svigerfamilie slik som jeg håper min svigedatter (om mange herrens år) blir mot oss :)

Anonymous poster hash: 4c48d...957

Akkurat som her 😊

Skrevet

Fordi det ofte er kvinnen som står for all sosial kontakt og sosialt liv i familien. Hun ringer, hun inviterer, hun planlegger besøk og helger og ferier og julefeiringer. Mannnen står helt fritt til å gjøre det samme, og siden de er i et likestilt ekteskap og mannen er en oppgående mann med gode sosiale antenner, overlater hun til en viss grad det til ham å for eksempel ringe sine foreldre ukentlig og høre hvordan det står til, sende søte smser av barna, stikke innom på kaffe. Når man så trenger barnevakt, har ikke mannen fikset det, og derfor blir hennes foreldre spurt fordi: a) hun allikevel har dem på tråden, b) Hun vet på forhånd at de ikke har planer for helgen.

Mannen syns dette er helt greit. Hans foreldre syns kanskje ikke det er helt greit. Svigerdatter syns til og med kanskje det ikke er greit(sånn er det hos oss, jeg MASER på ham, jeg ringer dem selv, jeg inkluderer dem så mye jeg kan. Allikevel ringer jeg ikke min mor mindre av dem grunn). Dette skjer ikke fordi mannen har et elendig forhold til sine foreldre i utgangspunket, men fordi hun har et godt forhold til sine. Så forsterkes spiralen.

Anonymous poster hash: f5ae7...fb9
  • Liker 1
Skrevet

Han er nok ikke alene, nei. Jeg har lest flere tilfeller her på KG om kvinner som ikke vil feire jul med svigerforeldrene for eksempel . 

Er mannen forelsket i starten så lar han seg lett overkjøre når kvinnen står sterkt på sitt. Det slike kvinner ikke tenker på er at for deres mann så betyr hans familie like mye for ham som hennes familie betyr for henne. 

Til slutt vil denne overkjøringen drepe ethvert ekteskap - noen før noen senere - men jeg har aldri sett et slikt ekteskap bli langvarig. 

Hadde det stemt hadde ikke mannen latt seg overkjøre :) Så nei, da er ikke familie like viktig for mannen. 

Ellers må jeg si at de svigermødrene som er triste av dette kun kan skylde seg selv. Har man oppdratt sønnen sin til å ta ansvar for eget liv og egen familie er ikke dette noe problem. Mange menn lar dessverre kona styre alt av de sosiale, inkludert kjøpe gaver, ringe, sende bilder etc. At menn velger å melde seg ut på den måten er ikke konas skyld. 

Her hadde vi forøvrig mest kontakt med mannens familie, men det var mitt initiativ, han tenkte aldri over slike ting. Var jeg som måtte invitere de på julefeiring, jeg som laget mat, jeg som ba de på middag, jeg som avtalte at vi skulle dit. 

Den dag idag når jeg og mannen er skilt så er det via meg besteforeldrene får flest oppdateringer om barnebarnet, ikke via sønnen sin.

Anonymous poster hash: 8c87f...861

• Liker 1
Skrevet

Her har fars foreldre sett sine barnevarn daglig siden fødsel, mens min mor har sett dem 4-6 ganger i året grunnet avstand.

Det er naturlig at det har blitt slik.

Min mor gjør selv en innsats for å møte famililen.

Enten kommer hun på besøk, eller så blir vi invitert til henne.

Hans foreldre derimot... jeg er veldig glad i dem, men de er så tafatte.

Etter mange år begynner jeg å bli dritt lei av å være den som hele tiden må tilrettelegge for at hans foreldre skal møte familien.

De er like gamle,og like spreke, som min mor, men i stedet for å gjøre en innsats selv, sitter de i sin leilighet 10 meter unna vårt hus, og klager på at de aldri ser oss.

Jeg er den som sier til mannen min at han må ta seg en tur til dem.

Jeg er den som sier til barna at nå må dere besøke farmor og farfar.

Jeg er den som flere dager i uken stikker over bare for å høre hvordan det står til, og om det er noe jeg kan hjelpe til med.

Jeg er den som inviterer de eldre over til søndagsmiddag, eller kaffe og kaker.

Jeg er den som sier at de bare må stikke over om de er selskapssyke.

Likevel sitter de der, tiltaksløse, og venter.

Jeg har gjort alt jeg kan for å inkludere dem like mye som jeg har inkludert min mor, men det fungerer ikke lenger. 

Vil de ikke gjøre en innsats selv vil konsekvensen nå bli at de ikke ser familien sin mer enn til bursdager og jul, for jeg er utslitt! 

Dette ble langt og sutrete, men jeg vil bare belyse en annen side - og det er at fedre og fars foreldre selv må gjøre en innsats for å bli en del av familiens hverdag.

De kan ikke sitte med hendene i fanget og forvente å få alt servert på et sølvfat.

Anonymous poster hash: 2f9ce...8e9
  • Liker 1
Skrevet

Dessuten er det ikke alltid besteforeldrene selv gjør en innsats. Jeg har nå i voksen alder egentlig ingenting med mine besteforeldre på farssiden å gjøre, det blir noen pliktbesøk i året. Hver gang jeg på eget initiativ var innom som barn og ungdom, hadde de aldri tid og jeg var alltid i veien. Mine søskenbarn derimot, hadde de alltid tid til. Når det blir en skjev fordeling fra besteforeldrenes side, så gidder man til slutt ikke. Jeg hadde gode besteforeldre, men de er dessverre døde for mange år siden. De savner jeg, så jeg besøker graven deres oftere enn jeg besøker mine besteforeldre på farssiden.

• Liker 1
Skrevet

Og folk lurer på hvorfor forholdene de er i går i dass? Det er jo ikke rart!

Svigermor vil ofte være litt forsiktig med kontakten med svigerdatter fordi de ikke vil tråkke over eller skape sure miner. Kvinnen i huset vil jo være mest dominant...!

Jeg må si at jeg er oppgitt over ei venninne av meg.. Der er det foreldrene hennes for alle pengene og hun ble nervøs ut av en annen verden, når jeg spurte om de skulle holde jul hos svigers neste år siden hennes foreldre fikk forrige jul.

"nei selvfølgelig skal vi være hos mine foreldre!" sa hun og jeg svarte i retur at det ikke var en selvfølge at hennes foreldre skulle få vito på barna (foreldrene hennes har hatt jul hos seg i 6 år og svigers 0 år).

Jeg skal være enig i at det er litt rart å feire hos svigers, men jeg vet også at min partner synes det er like rart å feire hos oss. Vi må tenke på at svigerfamilien har følelser de også!
Elsker min svigerfamilie og de blir inkludert i alt hvis de vil, det skulle bare mangle! Når det er sagt så er han ikke like flink på oppdateringer, så jeg tar på meg å sende mld dobbelt. :)

Anonymous poster hash: 34b7a...2e5
  • Liker 1
Skrevet

Dessuten er det ikke alle som har svigerforeldre som behandler sine nære likt. Mine svigerforeldre forskjellsbehandler sine barn, hadde jeg og samboer fått barn hadde vi dermed prioritert mine foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...