Gå til innhold

Enda mer samboerkontrakt-greier

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Situasjon:

-Ingen barn

Han eier leiligheten, jeg betaler halvparten av hans lån, faste utgifter og kommunale utgifter, itillegg til en viss sum for mat som "husleie".

Samboerkontrakt er under arbeid, men stemmer det at den kontrakten som kan printes ut fra internett kun dekker ting som hvem eier hva ved et evt brudd (vi er litt uenige her, skjønner dere)?

Hva bør jeg gjøre for å sikre at jeg ikke sitter postkassen full av skjegg etter å ha betalt på lånet hans i åresvis dersom vi skulle gjøre det slutt en gang?

Hvilke papirer bør vi ha for å sikre en rettferdig fordeling av hus og hjem ved evt. brudd/dødsfall?

Hvilke papirer kan vi ordne selv og hvilke bør vi ha advokathjelp til?

Hvor dyr er egentlig en advokat? Vet det kan være dyrt, men mener det er verdt å få en ordning på ting (noe visse ikke er enig i, grrrrr).

Videre vurderer vi å kjøpe en større leilighet sammen . Dersom lånet på leiligheten står på oss begge, vil vel den gå over til den andre ved et dødsfall?

Er gjensidig testamente tingen? Nøyaktig hva innebærer det?

Har lest litt på nettet om dette, men det er så mye og ganske forvirrende å sette seg inn i. Kjempetakknemmlig for svar og innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke så mye om dette, men så vidt jeg har skjønt, er ikke en samboerkontrakt juridisk bindende på noen måte, den skal bare gjøre det lettere å krangle ved et evt brudd....

Står han som eier av leiligheten, får ikke du noe selv om du har betalt en del av lånet. (og dersom foreldrene hans finner ut at de vil hjelpe ham litt ved å betale et avdrag på lånet hans, så får ikke de rett på noe dersom han skal selge leiligheten heller....)

Det samme gjelder omvendt. Dersom dere står som eiere av leiligheten begge to, spiller det ingen rolle at det er han som har betalt hvert bidige avdrag i 20 år, du får halvparten likevel.

For å bestemme hvem som skal ha hva ved et evt. dødsfall, må dere skrive testamente, ja. Eller gifte dere.

Men ikke skyt meg om jeg tar feil, da!

Haldis

Skrevet
Vet ikke så mye om dette, men så vidt jeg har skjønt, er ikke en samboerkontrakt juridisk bindende på noen måte

Unnskyld meg litt, men:

Dette er BULLSHIT!!!

Hvor i HÆLVETE har du det fra?

En samboerkontrakt er en juridisk forpliktende avtale mellom to parter.

Skrevet
Situasjon:

-Ingen barn

Han eier leiligheten, jeg betaler halvparten av hans lån, faste utgifter og kommunale utgifter, itillegg til en viss sum for mat som "husleie".

Hva mener du med at du betaler halvparten av hans lån? Betaler du halvparten av avdragene, eller halvparten av rentekostnadene? Dersom du betaler halvparten av avdragene overfører du i realiteten formue fra deg selv til han.

Dersom han eier leiligheten er det mer riktig at du betaler halvparten av kostnadene han har ved å holde leiligheten. Det inkluderer husleie, faste kostnader, kommunale avgifter osv. Du kan også betale halvparten av rentekostnadene på lånet, men ikke halvparten av avdragene.

Samboerkontrakt  er under arbeid, men stemmer det at den kontrakten som kan printes ut fra internett kun dekker ting som hvem eier hva ved et evt brudd (vi er litt uenige her, skjønner dere)?

Link?

Hva bør jeg gjøre for å sikre at jeg ikke sitter postkassen full av skjegg etter å ha betalt på lånet hans i åresvis dersom vi skulle gjøre det slutt en gang?

Bruke tid på en ordenlig avtale. Kanskje også bruke noe penger på en advokat.

Hvilke papirer bør vi ha for å sikre en rettferdig fordeling av hus og hjem ved evt. brudd/dødsfall?

Et gjensidig testamente løser problemer som oppstår ved dødsfall. Ellers holder det med en samboeravtale.

Hvilke papirer kan vi ordne selv og hvilke bør vi ha advokathjelp til?

Dere kan ordnde alt selv, men det virker ikke som om dere bør få en advokat til å ordne det for dere.

Hvor dyr er egentlig en advokat? Vet det kan være dyrt, men mener det er verdt å få en ordning på ting (noe visse ikke er enig i, grrrrr).

Med tinglysning av gjensidig testamente kommer det kanskje på et par tusenlapper.

Videre vurderer vi å kjøpe en større leilighet sammen . Dersom lånet på leiligheten står på oss begge, vil vel den gå over til den andre ved et dødsfall?

Dere kan tegne gjeldsforsikring.

Skrevet

Skal prøve å gjøre dette så ryddig og enkelt som mulig:

Samboerkontrakt er en bindende avtale mellom partene. Dvs den er bindende dere imellom, men ikke overfor andre parter - eksempelvis hans kreditorer eller arvinger. Man kan ikke binde en tredjemann ved avtale!

Kreditorer;

Eksempelvis vil de fleste ha gjeld på fast eiendom (leilighet/hus), og derfor kommer det da kreditorer inn i bildet. Overfor kreditorer, er det grunnboken som gjelder - altså hva som er tinglyst der. En samboerkontrakt eller en felles låneavtale har ingenting å si overfor utenforstående kreditor.

Dør samboer og han står som eneste eier av leiligheten, kan banken ta dekning for avdødes lån i hele leiligheten - dvs at banken selger den, tar de pengene som arvelater skylder, og eventuelt overskytende går til arvingene.

Arvingene kan isteden velge å overta leiligheten og innfri avdødes lån. Det beste er imidlertid at avdøde tegner gjeldsforsikring - hvilket innebærer at hans gjeld på boligen opphører ved hans død, og boligen i sin helhet tilfaller arvinger.

Arvinger;

Samboer er ikke arvtaker etter lovens regler - dvs at eneste måte å bli samboers arving, er ved testament. Selv om arvelater ikke har barn, endrer dette seg ikke - det er da arvelaters foreldre som arver. Samboerkontrakt, felles låneavtale, langt samboerskap, ingenting sikrer deg arv fra samboer utenom et testament!

En livsforsikring der du står som begunstiget vil sikre deg forsikringpremien, men ikke øvrig arv.

Derfor;

-Beste utgangspukt for å sikre deg ved samboers død er følgende; testamentsarv + gjeldsforikring og eventuell livsforsikring. Her vil du komme ut av det som arvtaker til alle hans eiendeler (hvis ikke annet er sagt i testamentet) inkludert en ubeheftet leilighet, samt de pengene du eventuelt mottar fra livsforsikringen.

For å unngå noe av arveavgiften, lønner det seg å ha leiligheten tinglyst på dere begge, samt at livsforikringen er tegnet av deg på ham, og ikke av han med deg som begunstiget.

-Beste utgangspunkt for eventuelt brudd, er samboerkontrakt. Er du redd for at samboer kan misligholde lånet osv, bør du også sikre deg mot kreditorer, dvs ved å tinglyse ditt eierskap til leiligheten i grunnboken.

Til spørsmål om advokathjelp:

-Forsikringer ordnes med bank eller forsikringsselskap. Samboerkontrakt kan enkelt kjøpes i bokhandel eller lastes ned fra nettet.

-Testament og tinglysning av eventuell eiendomsoverføring er mer komplisert. Det kan fint gjøres av privatpersoner, men dere bør sette dere grundig inn i reglene. Enklest gjøres det gjennom advokat.

Skrevet

En del advokater har fastpris på samboerkontrakter, testament osv. ring rundt og hør, ikke verre enn det.

Folk bruker 1000-vis av kroner på bil og ferier, men er så himla redde for å bruke penger som kan sikre deres økonomi. Det skjønner jeg ikke.

Skrevet

Vi betalte femtusen til vår advokat, fordi vi var dum og ikke spurte så nøye om pris på forhånd. Har hørt andre som har fått gjort samme jobben for halve prisen.

Uansett er det vel anvendte penger.

Gjest Tirsdagsgjest
Skrevet

Uansett om du er hun- eller hankjønn. Det dette dreier seg om er din fremtid. Du MÅ sikre deg dine rettigheter, noe annet er steindumt. Du risikerer å gi bort alle dine penger, ting og rettigheter. For ikke lenge siden var det nok en tråd om dette tema - alle som en sa at man burde sikre seg. Og det har vel vært gjennomgangstonen nå også. Noen få tusen til en advokat kan sikre SÅ MYE av din fremtid hvis partneren dør, hiver deg ut, vil flytte fra deg eller............Skjer ingen av tingene jeg har nevnt her har jo det å ha en en samboerkontrakt eller at det er blitt et giftermål aldri skadet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...