AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #21 Skrevet 16. august 2015 Innen du nå later følelsene løpe helt av gårde med deg: 36 åringen hadde fått avslag på opphold i Sverige i 2013, hvoretter han 'gikk under jorden'. Her i vår prøvde han seg på en ny sak, men tapte. Han skulle "sendes tilbake", ja - til Italia, fordi det var der han først ble registrert. 23 åringen vet jeg ikke, men jeg tror ikke han hadde fått noe vedtak for/eller imot. Dessuten, da saken kom opp i media, ca 1 time etter udåden, da var det ikke klart om dette kunne være terror eller ikke! Kanskje noen da skulle lære seg å vente til man faktisk vet hva som har skjedd, i stedet for å spekulere til den store gullmedaljen. Det skjedde etter 22. juli også, da tok man også helt, totalt feil. Jeg fatter ikke dette behovet for å spekulere før man vet noe som helst. Og jeg forstår ikke behovet for å peke på islam hver gang noe skjer, all den tid det viser seg at man for det meste tar feil når man gjør det. Anonymous poster hash: 05315...7ec 2
Sir Winston Skrevet 16. august 2015 #22 Skrevet 16. august 2015 Kanskje noen da skulle lære seg å vente til man faktisk vet hva som har skjedd, i stedet for å spekulere til den store gullmedaljen. Det skjedde etter 22. juli også, da tok man også helt, totalt feil. Jeg fatter ikke dette behovet for å spekulere før man vet noe som helst. Og jeg forstår ikke behovet for å peke på islam hver gang noe skjer, all den tid det viser seg at man for det meste tar feil når man gjør det. Anonymous poster hash: 05315...7ec Det kunne vært moro om du ville tatt deg bryet med å dokumentere den påstanden?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #23 Skrevet 16. august 2015 Det kunne vært moro om du ville tatt deg bryet med å dokumentere den påstanden? Du kan vel heller peke terrorhandlinger, eller andre voldshandlinger, som har vært islamistisk motivert. Jeg kunne ikke finne noen i Norge, men du har kanskje bedre oversikt. Så kan vi se på prosenter etterpå og se hva mN bør spekulere i (eller ikke, etter min mening). Anonymous poster hash: 05315...7ec
Sir Winston Skrevet 16. august 2015 #24 Skrevet 16. august 2015 Du kan vel heller peke terrorhandlinger, eller andre voldshandlinger, som har vært islamistisk motivert. Jeg kunne ikke finne noen i Norge, men du har kanskje bedre oversikt. Så kan vi se på prosenter etterpå og se hva mN bør spekulere i (eller ikke, etter min mening).Anonymous poster hash: 05315...7ec Det var vel det jeg trodde
Pawn Hearts Skrevet 16. august 2015 Forfatter #26 Skrevet 16. august 2015 Det er aldeles ikke "åpenbart noe annet som skjer". Vi vet fremdeles ikke noe om hva det ble ropt, eller hvorfor. Og, fremdeles er det sånn at uttrykket, selv om det skulle bli brukt som mormors "Herre Gud!", har blitt missbrukt av islamister. De, og de alene, bære ansvaret for at dette uttrykket har blitt stigmatisert! Hvis du ikke ser forskjellen på en triumferende jihadist og en livredd mann på en benk, står jeg over soppstuingen din. Og det er ganske riktig jihadistene som har ansvaret for at uttrykket er blitt stigmatisert, men det er til gjengjeld vår egen skyld når vi generaliserer på en så usunn måte og ikke klarer å lese alle de andre tegnene som tyder på at vår tilvante fortolkning er feil. Og det er utelukkende vår feil at vi ikke gidder å undersøke hvordan uttrykket brukes, men isteden ser islamistiske spøkelser overalt. Det er da man kaster seg over tastaturet og skriver masse vrøvl om ting man ikke har noen som helst forutsetninger for å vite noe om. Grunnen til at man nevnte at personen sa allahu akbar, var for å påpeke at han var innvandrer. Og det var i perioden før polisen gikk ut med informasjon om deres opprinnelse.Anonymous poster hash: 58dfc...fa6 Da er det jo rart at diskusjonen fortsatte etter at det ble klart at de var eritreere.
Barbiebabe Skrevet 16. august 2015 #27 Skrevet 16. august 2015 Allah Akbar betyr ikke det "Gud er størst "?
Pawn Hearts Skrevet 16. august 2015 Forfatter #28 Skrevet 16. august 2015 Allah Akbar betyr ikke det "Gud er størst "? Det er en vanlig oversettelse, men visstnok er det filologisk korrekte "Gud er større": https://en.wikipedia.org/wiki/Takbir
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #29 Skrevet 16. august 2015 Det er en vanlig oversettelse, men visstnok er det filologisk korrekte "Gud er større":https://en.wikipedia.org/wiki/Takbir Formen, som kan brukes for de fleste adjektiver, kan brukes om både "større" og "størst" avhengig av kontekst. Anonymous poster hash: 05315...7ec
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #30 Skrevet 16. august 2015 Det var vel det jeg trodde At jeg ikke finner noen eksempler på islamsk terrorisme i Norden, er jo et tegn på at spekulasjonene til de som alltid bringer opp islam når noe skjer, er feil. Hvis du mener noe annet, kan du jo begynne å nevne noen. Anonymous poster hash: 05315...7ec
Sir Winston Skrevet 16. august 2015 #31 Skrevet 16. august 2015 Hvis du ikke ser forskjellen på en triumferende jihadist og en livredd mann på en benk, står jeg over soppstuingen din. Og det er ganske riktig jihadistene som har ansvaret for at uttrykket er blitt stigmatisert, men det er til gjengjeld vår egen skyld når vi generaliserer på en så usunn måte og ikke klarer å lese alle de andre tegnene som tyder på at vår tilvante fortolkning er feil. Og det er utelukkende vår feil at vi ikke gidder å undersøke hvordan uttrykket brukes, men isteden ser islamistiske spøkelser overalt. Det er da man kaster seg over tastaturet og skriver masse vrøvl om ting man ikke har noen som helst forutsetninger for å vite noe om. Da er det jo rart at diskusjonen fortsatte etter at det ble klart at de var eritreere. Jeg ser absolutt forskjell på en triumferende jihadist og en livredd mann på en benk. Ser du forskjell på en livredd mann (som, dersom han ikke har gjort noe kanskje ikke trenger å være så livredd) og en livredd jihadist som er lei seg og irritert over å være pågrepet? Jeg har ikke flash på PC'en og har bare hørt referert hva som foregår under anholdelsen av 23-åringen, men jeg har forstått det sånn at det var en del bråk. Folk som skriker høyt under en anholdelse, hvor det ikke brukes makt fra politiets side, er enten livredde eller eksalterte og utagerende. Det er så vidt jeg har forstått ikke enkelt å se på videoen hva som er tilfellet her.
WubWub Skrevet 16. august 2015 #32 Skrevet 16. august 2015 Kall meg gjerne upolitisk korrekt men jeg hadde beinet for harde livet om jeg hørte noen si "Allahu Akbar" ved siden av meg.
Sir Winston Skrevet 16. august 2015 #33 Skrevet 16. august 2015 At jeg ikke finner noen eksempler på islamsk terrorisme i Norden, er jo et tegn på at spekulasjonene til de som alltid bringer opp islam når noe skjer, er feil. Hvis du mener noe annet, kan du jo begynne å nevne noen.Anonymous poster hash: 05315...7ec Det var din påstand, derfor er det du som bør kunne dokumentere din påstand. Og, har du vært bortreist lenge? Kan du virkelig ikke huske islamistisk terrorisme i Norden innenfor de siste par år? Ellers kan du jo dokumentere alle de tilfeller hvor det har vært ropt opp feilaktig om islamistisk terrorisme?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #34 Skrevet 16. august 2015 Det var din påstand, derfor er det du som bør kunne dokumentere din påstand. Og, har du vært bortreist lenge? Kan du virkelig ikke huske islamistisk terrorisme i Norden innenfor de siste par år? Ellers kan du jo dokumentere alle de tilfeller hvor det har vært ropt opp feilaktig om islamistisk terrorisme? Du kan jo lese 22. juli-tråden her inne. Eller ikea-tråden, ganske tydelig hva mange mente var årsaken til den. Bomber i Malmø får også islamister skylden for, ikke at jeg har sett noe bevis på det. Jo da, vi hadde et angrep i Danmark. Flere? Hvis du vil diskutere, noe jeg tviler på, er det jo mye mer interessant hvis du bruker ordene dine. Anonymous poster hash: 05315...7ec
Pawn Hearts Skrevet 16. august 2015 Forfatter #35 Skrevet 16. august 2015 Jeg ser absolutt forskjell på en triumferende jihadist og en livredd mann på en benk. Ser du forskjell på en livredd mann (som, dersom han ikke har gjort noe kanskje ikke trenger å være så livredd) og en livredd jihadist som er lei seg og irritert over å være pågrepet? Jeg har ikke flash på PC'en og har bare hørt referert hva som foregår under anholdelsen av 23-åringen, men jeg har forstått det sånn at det var en del bråk. Folk som skriker høyt under en anholdelse, hvor det ikke brukes makt fra politiets side, er enten livredde eller eksalterte og utagerende. Det er så vidt jeg har forstått ikke enkelt å se på videoen hva som er tilfellet her. Du har ikke sett videoen? Men herregud da, mann! Hvordan kan du uttale deg om den da? Det er som å si at "jeg har ikke lest boka, men jeg har hørt at den skal være dårlig".
Sir Winston Skrevet 16. august 2015 #37 Skrevet 16. august 2015 Du kan jo lese 22. juli-tråden her inne. Eller ikea-tråden, ganske tydelig hva mange mente var årsaken til den. Bomber i Malmø får også islamister skylden for, ikke at jeg har sett noe bevis på det. Jo da, vi hadde et angrep i Danmark. Flere? Hvis du vil diskutere, noe jeg tviler på, er det jo mye mer interessant hvis du bruker ordene dine.Anonymous poster hash: 05315...7ec I Malmø er det nå flere innvandrere enn svensk-ettede: https://affes.wordpress.com/2014/07/01/utlandsk-bakgrund-i-majoritet-i-malmo/ I Rosengård, hvor det meste av volden foregår, er det muslimsk majoritet. Men, du har sikkert rett i av islam ikke spiller noen rolle. Hadde vi bare ett angrep, i Danmark. Om du ikke følger med, eller om du underkommuniserer med vilje?
Sir Winston Skrevet 16. august 2015 #38 Skrevet 16. august 2015 (endret) Du har ikke sett videoen? Men herregud da, mann! Hvordan kan du uttale deg om den da? Det er som å si at "jeg har ikke lest boka, men jeg har hørt at den skal være dårlig". Jeg så noe av den på jobben, men husker ikke alle detaljer. Det spiller likevel ingen rolle for den diskusjonen vi har nå, enten ropte og skrek 23-åringen under pågripelsen eller han gjorde det ikke, enten var denne pågripelsen voldsom eller den var det ikke og enten var det åpenlyst, sånn som du mener, at eritreeren var livredd eller det var ikke åpenlyst, og han kunne derfor like gjerne ha vært rabiat. Min påstand, som du skal være velkommen til å tilbakevise, er at på diskusjonsfora var det alminnelig enighet om at denne mannen hadde ropt og bæret seg noe voldsomt under pågripelsen, noen (ikke jeg!) var overbevist om at det ble skreket til allah. Poenget for denne diskusjonen, i denne tråden, er jo at dersom noen roper ut alahu akbar så mener du åpenbart at dette ikke bør føre til diskusjoner om islamisme. Mannen ropte kanskje ikke på allah, men da er denne episoden jo ikke med i denne diskusjonen. Endret 16. august 2015 av Sir Winston
Sir Winston Skrevet 16. august 2015 #39 Skrevet 16. august 2015 Du har ikke sett videoen? Men herregud da, mann! Hvordan kan du uttale deg om den da? Det er som å si at "jeg har ikke lest boka, men jeg har hørt at den skal være dårlig". Du svarte for øvrig ikke på: Ser du forskjell på en livredd mann (som, dersom han ikke har gjort noe kanskje ikke trenger å være så livredd) og en livredd jihadist som er lei seg og irritert over å være pågrepet?
Gjest gjestvest Skrevet 16. august 2015 #40 Skrevet 16. august 2015 Den som frykter enhver muslim er den som i realiteten bør fryktes. For å spre frykt unødig er det som gjør situasjoner betent: Splitter samfunnet. For den som mener å se mye, er i realiteten: Blind.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå