Gå til innhold

Forslag til billig oppussing av bad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp kjøpt vår første leilighet! Leiligheten er ikke så stor, men helt nydelig, og passer oss helt perfekt. Det eneste minuset med leiligheten er badet som burde ha vært gjort noe med. Ettersom jeg har fått forklart at man ikke kan få i pose og sekk, så har jeg måtte innstille meg på å leve med dette 20 år gamle badet en god stund...

Er det noen der ute som har forslag til enkle grep jeg kan gjøre for å få badet til å bli litt koseligere? Badet har hvite fliser på gulvet, og gammeldags, men hvit, tapet på veggene. Vaskemaskin og tørketrommel står litt gjemt bak en lettveg som er satt inn bak i rommet.

Håper at noen kreative sjeler der ute kan gi meg noen tips til innredning av mitt første egeneide bad. :)

Anonymous poster hash: cef42...dac
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mal veggene, kjøp korger eller hyller til å ha håndklær og kluter i, fine håndklær i fine farger, grønne planter, nytt dusjforheng, nytt speil..? 

Det kan settes opp våtromsplater på veggene, men det koster litt. Og det spørs jo kor lenge det er til det skal pusses skikkelig opp. Det er jo ikkje bare pga utsjånad at ein bør pusse opp gamle bad etterkvart. 

Om du googler "pusse opp bad billig" e.l. så får du opp mykje. Her er nokre linker :) 
http://www.klikk.no/bolig/bad/article837583.ece
http://www.nrk.no/livsstil/nytt-bad-til-30.000-kroner-1.12243148

http://www.dinside.no/920682/billig-og-trygg-oppdatering-av-baderommet

http://www.kk.no/kkliving/oppussing-av-bad-trenger-ikke-koste-en-formue-21100

Håper det var til hjelp! Det er ikkje så lett å komme med veldig konkrete tips utan bilete. :)

Edit: Det var seks linker her, men halvparten forsvant då eg trykker publiser? Dei er her framleis når eg redigerer, men ikkje å sjå etterpå :P

Endret av Vill
Skrevet

Tusen takk for linkene. Inspirasjon var der i allefall. Det virker bare så enkelt for disse magasinene. Min kreativitet rekker dessverre ikke helt til. River meg i håret for å finne en løsning på dette rommet. Resten av leiligheta er jo såå koselig! Så utrolig synd dersom badet, som normalt er mitt favorittrom, skulle være det mest utrivelige...

Skrevet

Det er som sagt vanskelig å gi konkrete tips utan bilete og utan å vite kva stil du liker, men du kan google litt. Lag ei utklippsbok med bilete av bad du synes er lekre, så kan du finne skittentøyskorg, dusjforheng, maling, handkle, blomsterpotter og slikt som ligner eller som er i den stilen du liker? :) 

Skrevet

Nå har det kommet våtromstapet med membran. Dette betyr at veggene blir "vanntette" kun med en tapet. Det er en relativt billig måte (har ikke sjekket prisen) å oppfriske badet. Fliser kan males, men det anbefales ikke i selve dusjsonen. Mye er gjort bare ved å bytte servantskap.

Så kan du sjekke ut Philips Hue, et lyssystem der du kan velge en farge av totalt 16 millioner. Utrolig hva ny lyssetting kan gjøre med følelsen på badet. 

Anonymous poster hash: 53964...1ff
  • Liker 3
Skrevet

Tror det ville gjort stor forandring bare med å male veggene. Finn deg en fin "farge" og ta det i fra der? Ellers synes jeg Vill kom med mange gode tips :)

Anonymous poster hash: 772ca...ef5

• Liker 1
Skrevet

Kanskje noen idèer å finne her ?

Gratulerer med nytt hjem  :blomst:

Anonymous poster hash: 968e9...2e0
  • Liker 1
Skrevet

Da vi kjøpte vår første bolig var alt perfekt bortsett fra badet. Fram til vi pusset det opp, hjalp det masse med hvit maling der hvor man kunne male - vegg, tak, skap. Ny belysning også og vips ble det mye bedre. Men likevel pusset vi opp et par år senere for vi ville ha gulvvarme. :D 

Anonymous poster hash: a5a2b...ded
Skrevet

Jeg la billige fliser på gulvet, malte 3 av veggene lys grå og tapetserte en av veggene med tapet med prikker  er i sort og grått, fant dusj og innredning for ca 10 000 kr.  Toalettet fant jeg for bare 1200. Tipper badet med jobben kom på under  20 000. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har enda eldre bad utseendemessig, men ny varmtvannstank og dusjkabinett så vi orket ikke bruke flere 100 000 på et bad vi skulle ha i tre år. Vi malte badet hvitt med våtromsmaling (hadde belegg på gulv), kjøpte noen høye trehyller på ikea, hengte opp bilder og kjøpte inn planter. Badet har faktisk blitt en oase :)

Anonymous poster hash: 03106...501
  • Liker 2
Skrevet

Som andre har nevnt kan du male tapeten, eller få opp en ny. Kan også sette inn våtromspanel?

Da jeg pusset opp badet mitt kjøpte jeg ny innredning fra Ikea, tror det kom på omkring 5000 kroner for servant, overskap, underskap, speil og lys. Om du skal sette inn nye lys, så anbefaler jeg disse fra Ikea:  http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60191365/-- de er IP44, så midt i blinken for bad, ooooog gir supert sminkelys. 

Oppdater oss gjerne med hva du kommer frem til! :)

Skrevet

TS her. Tusen takk for strålende tips. Jeg liker et personlig preg på badet. Koselig og personlig er min beskrivelse på hvordan drømmebadet skal være. Samboer er dessverre ikke helt enig. Han ønsker det så stilrent, og nesten sterilt, som mulig. Han har også støv på hjernen. Det er faktisk så ille at jeg har fått mine uker hvor jeg skal vaske, og må signere på at oppgaven er utført.  :fnise:

Gulvene er som sagt flislagt med hvite fliser. Jeg tenkte å freshe dette opp ved å male fugene. Dette kan vel ikke være så vanskelig? 

Veggene er hvit tapet. Denne kan nok males i en noe varmere farge. Hva tenker dere om en lys brun farge? Lys mandel eller noe.

Skrevet

TS her. Tusen takk for strålende tips. Jeg liker et personlig preg på badet. Koselig og personlig er min beskrivelse på hvordan drømmebadet skal være. Samboer er dessverre ikke helt enig. Han ønsker det så stilrent, og nesten sterilt, som mulig. Han har også støv på hjernen. Det er faktisk så ille at jeg har fått mine uker hvor jeg skal vaske, og må signere på at oppgaven er utført.  :fnise:

Gulvene er som sagt flislagt med hvite fliser. Jeg tenkte å freshe dette opp ved å male fugene. Dette kan vel ikke være så vanskelig? 

Veggene er hvit tapet. Denne kan nok males i en noe varmere farge. Hva tenker dere om en lys brun farge? Lys mandel eller noe.

Hva med en kontrastvegg i lys brun, og ellers tre hvite vegger? Med noen grønne planter som ikke trenger noe særlig lys kunne det blitt veldig fint. :) 

Skrevet

Beklager at jeg må sitere hele innlegget, men jeg er på surfacen min. Jeg tenker at dere må finne middelveien mellom dere to, samt avgjøre hvor mye dere vil bruke.

Vi bare malte jo, i og med at vi viste at vi ikke kom til å bo her så lenge og neste kjøper kanskje kunne ha noen andre planer for badet enn oss. Derfor vi endte opp med våtromsmaling og planter. Da fikk min samboer sitt krav til renhet og enkelhet, og min ekstravaganske er lett å fjerne.

Anonymous poster hash: 03106...501

Skrevet

Er baderomsinnredingen også hvit? I så fall synes jeg du fint kan male veggene i en lys brun/beige farge. Og så kan du freshe opp badet med grønne planter og fargerike håndklær etter din preferanse. Kanskje samboeren din ombestemmer seg når han ser resultatet :)

Uansett, gratulerer med leilighet!!

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...