Gå til innhold

Når du får beskjed om at ditt barn mobber

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg får barn en gang og vedkommende mobber? Jeg komme naturlig til å si fra at man ikke skal la det gå så hardt utover personer som ikke gjør en selv noe. Likevel erkjenner jeg også at mobbing alltid vil være der, og hvor kynisk det enn høres ut; heller noen andres barn enn mine. Dette er sosialdarwinisme i praksis, og det er i prinsippet den sterkestes rett som gjelder. 

Mine barn skal hvertfall læres opp i hvordan man er meget brutale mot andre såfremt de trenger det. Det gjelder både verbale midler og hvordan man benytter vold. 

Anonymous poster hash: d4ec2...012
  • Liker 3
Skrevet

Da hadde det blitt store konsekvenser!! Jeg skal oppdra mitt barn til å ikke mobbe, vise empati og være et kjærlig barn. Skulle mitt barn noen gang mobbe hadde det blitt slutt på det nokså kjapt. Jeg hadde gjort de mest ekstreme ting for å få slutt på det også.

Anonymous poster hash: 37815...49d
  • Liker 1
Skrevet

Da hadde det blitt store konsekvenser!! Jeg skal oppdra mitt barn til å ikke mobbe, vise empati og være et kjærlig barn. Skulle mitt barn noen gang mobbe hadde det blitt slutt på det nokså kjapt. Jeg hadde gjort de mest ekstreme ting for å få slutt på det også.

Jøss. Det hørtes kjærlig og empatisk ut.

Hadde ikke blitt overrasket om ditt barn faktisk ble en mobber 😳

Anonymous poster hash: 0b7ae...c39

• Liker 5
Skrevet

Jøss. Det hørtes kjærlig og empatisk ut.

Hadde ikke blitt overrasket om ditt barn faktisk ble en mobber

Anonymous poster hash: 0b7ae...c39

Sier en som helt sikkert er en mobber og som har mobber i blodet sitt ;) Det er slike holdninger som du har som gjør at mobbing eksisterer. Mitt barn kommer ikke til å mobbe, for jeg har oppdratt den rett. Skulle den erte hadde det blitt slutt på det med en gang. Lykke til videre

• Liker 5
Skrevet

Sier en som helt sikkert er en mobber og som har mobber i blodet sitt ;) Det er slike holdninger som du har som gjør at mobbing eksisterer. Mitt barn kommer ikke til å mobbe, for jeg har oppdratt den rett. Skulle den erte hadde det blitt slutt på det med en gang. Lykke til videre

AMEN!

Anonymous poster hash: 30fab...d5d

• Liker 5
Skrevet

Sier en som helt sikkert er en mobber og som har mobber i blodet sitt ;) Det er slike holdninger som du har som gjør at mobbing eksisterer. Mitt barn kommer ikke til å mobbe, for jeg har oppdratt den rett. Skulle den erte hadde det blitt slutt på det med en gang. Lykke til videre Anonymous poster hash: 37815...49d

Det er skummelt å ha slike svart-hvitt-holdninger synes jeg. Da er det en risiko for at du stoler alt for mye på din geniale plan om å oppdra barnet rett, og dermed nekter for at barnet ditt er en mobber. Eller at du ikke klarer å lære barnet å tenke selv og vurdere hver enkelt situasjon individuelt, i stedet for å forholde seg til mammas regelbok som sier at mobbing er feil (uten å gå i dybden på hva mobbing faktisk er)

Anonymous poster hash: 86557...f27

• Liker 10
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

De fleste foreldre bagateliserer det bare om de hører at deres barn mobber. Eller så nekter de å akseptere at deres lille engel ikke er en liten engel.

Problemet med ganske mange foreldre er at de går rundt å tror at deres barn aldri gjør noe galt. Og når de får høre det så finner de på alle mulige unnskydlinger.

• Liker 4
Skrevet

Det er skummelt å ha slike svart-hvitt-holdninger synes jeg. Da er det en risiko for at du stoler alt for mye på din geniale plan om å oppdra barnet rett, og dermed nekter for at barnet ditt er en mobber. Eller at du ikke klarer å lære barnet å tenke selv og vurdere hver enkelt situasjon individuelt, i stedet for å forholde seg til mammas regelbok som sier at mobbing er feil (uten å gå i dybden på hva mobbing faktisk er)

Jeg sier jo at om mitt barn skulle ha mobbet/ertet hadde jeg satt en stopper for det veldig kjapt. Hadde det blitt ille, Gud forby, så hadde jeg gjort ekstreme ting for å få stopper på det. Altså tatt fri fra jobb og fotfulgt ungen på skolen slik at den hadde blitt for flau til å mobbe eller erte. Jeg har selv vært offer for mobbing så jeg skal virkelig gjøre alt jeg kan slik at ungen min ikke gjør det.

Synes også du, sammen med den første som kommenterte går langt over grensen og vurderer å rapportere. Dere kan ikke vite hvordan jeg blir som forelder bare fordi jeg har null toleranse for mobbing.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har heldigvis ikke opplevd at mine barn verken har mobbet andre eller blitt mobbet selv. Det er likevel en kjent sak at mange foreldre har skylapper når det gjelder egne barn, og alltid tror det beste om sine egne, og nekter å tro at barnet deres gjør noe sånn, selv når de blir konfrontert med det av barnehage, skole, andre voksne osv. Mobbing er et stort, sammensatt og vanskelig tema, og er utrolig vanskelig å komme til livs.

Det jeg ser i jobben min, er at det kan starte utrolig tidlig, så langt ned som i 2-årsalderen, faktisk. Sjokkerende, men sant. Og det handler om makt. Hos de minste barna ser vi at det gjerne er en som peker seg ut et offer, og det er veldig ofte barn som er enkle å "ta", fordi de er litt mer stille og rolige, liker å leke for seg selv, og gjerne ikke har så mange å leke med. Og dynamikken som utspiller seg, er en studie - det smitter skremmende fort. Mobberen fører an, og flere henger seg på, og knytter et slags felles bånd, dem mot den ene. 

Nå er det mange holdningskampanjer og bevisstgjøring rundt tema mobbing, og både barnehager, skoler og foreldre vet mye om tema. Allikevel er det en kjempeutfordring å knipe det ved roten. Jeg ser at der mobbingen foregikk temmelig åpenlyst, så går den over til å bli skjult når vi tar fatt i de ungene som mobber. De finner alltid en anledning, så vi må være til stede og følge nøye med. Det er så klart enklere i barnehagen, der vi har større voksentetthet, enn det er i skolen. 

Skrevet

Synes også du, sammen med den første som kommenterte går langt over grensen og vurderer å rapportere. Dere kan ikke vite hvordan jeg blir som forelder bare fordi jeg har null toleranse for mobbing. Anonymous poster hash: 37815...49d

Det er bare å rapportere, det er din rett. Innlegget mitt kommer ikke til å bli moderert likevel.

Fint at du har nulltoleranse for mobbing, det har jeg også!

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å rapportere, det er din rett. Innlegget mitt kommer ikke til å bli moderert likevel.

Fint at du har nulltoleranse for mobbing, det har jeg også!

Du har det altså? Jaha.

• Liker 1
Skrevet

Du har det altså? Jaha. Anonymous poster hash: 37815...49d

Ja, bare fordi vi er uenige så betyr ikke det at jeg mobber deg. Vi er på et diskusjonsforum, og dette er en diskusjon :)

• Liker 1
Skrevet

Synes også du, sammen med den første som kommenterte går langt over grensen og vurderer å rapportere. Dere kan ikke vite hvordan jeg blir som forelder bare fordi jeg har null toleranse for mobbing.

Om du siktet til meg, som i det første innlegget etter TS (jeg siterer ikke noen) så får du bare rapportere det, jeg vil stå opp for meg og mine uansett. Jeg ble selv utsatt for mobbing, og det første jeg kommer til å lære barna mine er å slå beinhardt tilbake. Jeg gjentar, det er gjerne den svakeste som blir mobbeoffer, sånn er det bare. Jeg var kanskje svak da, men ikke nå lenger :) 

Og mine potensielle barn skal aldri være svake, de skal være beinharde mot de som prøver seg, og det med alle midler. I kampen om å overleve, så skal det ikke være mine barn som havner på bunnen av hierarkiet. 

Skrevet

Ja, bare fordi vi er uenige så betyr ikke det at jeg mobber deg. Vi er på et diskusjonsforum, og dette er en diskusjon :)

Se hvordan du snakket til meg bare ut i fra en enkel setning du reagerte på. En som har nulltoleranse for mobbing trekker ikke slike konklusjoner utav det blå og fremstiller andre som fremtidige dårlige foreldre. Diskusjonsforum eller ei.

Skrevet

Om du siktet til meg, som i det første innlegget etter TS (jeg siterer ikke noen) så får du bare rapportere det, jeg vil stå opp for meg og mine uansett. Jeg ble selv utsatt for mobbing, og det første jeg kommer til å lære barna mine er å slå beinhardt tilbake. Jeg gjentar, det er gjerne den svakeste som blir mobbeoffer, sånn er det bare. Jeg var kanskje svak da, men ikke nå lenger :)

Og mine potensielle barn skal aldri være svake, de skal være beinharde mot de som prøver seg, og det med alle midler. I kampen om å overleve, så skal det ikke være mine barn som havner på bunnen av hierarkiet. 

Hvis du leser tråden forstår du at det ikke er rettet mot deg i det hele tatt. Er uenig i en del av det du sier da.

Skrevet

Se hvordan du snakket til meg bare ut i fra en enkel setning du reagerte på. En som har nulltoleranse for mobbing trekker ikke slike konklusjoner utav det blå og fremstiller andre som fremtidige dårlige foreldre. Diskusjonsforum eller ei. Anonymous poster hash: 37815...49d

Jeg skrev at det "er skummelt at" og "det er en risiko for" noe som ikke akkurat er å trekke konklusjoner, og jeg har heller ikke fremstilt deg som en dårlig forelder. Men når du først sier det, noe av det første jeg lærte da jeg fikk barn var at det var lurt å være ydmyk og åpen for andres erfaringer, og akkurat der har du kanskje noe å lære.

Skrevet

Jeg skrev at det "er skummelt at" og "det er en risiko for" noe som ikke akkurat er å trekke konklusjoner, og jeg har heller ikke fremstilt deg som en dårlig forelder. Men når du først sier det, noe av det første jeg lærte da jeg fikk barn var at det var lurt å være ydmyk og åpen for andres erfaringer, og akkurat der har du kanskje noe å lære.

Og hvordan kan du vite at jeg ville ha blitt en slik person som du beskriver? Synes heller det er skummelt å uttale seg slik. Stor risiko for å bli oppfattet som en mobber.

Skrevet

Og arrogant.

Skrevet

Hvis du leser tråden forstår du at det ikke er rettet mot deg i det hele tatt. Er uenig i en del av det du sier da.

Ok, takk for at du avklarer. Det var bare at du skrev den "første som kommenterte" som jo var meg i denne tråden (ts sitt innlegg), men da er jo det avklart :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...