AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 Jeg er veldig glad i brunost og prim, men har i en lengre tid sett på dette som noe usunt, siden det inneholder sukker, fløte ++, og mange kalorier i forhold til annet pålegg. Men hvor usunt er det egentlig? Tenker da på det "lettere"-varianten til Tine. Hvis jeg spiser i snitt 2 brødskiver per dag med dette. Altså rundt 4 skiver brunost per dag. Og hva er det beste valget, brunost eller prim?? Lettere brunost Ingredienser: myse, pasteurisert melk og fløte (16 g til 100 g ferdigvare) Næringsinnhold: 100 g vare gir ca.: energi 1556 kJ (371 kcal), fett 16 g, -hvorav mettede fettsyrer 10 g, karbohydrat 44 g, -hvorav sukkerarter 41 g, protein 12 g, salt 0,9 g, vitamin A 155 µg (19 %'), riboflavin 1,05 mg (75 %'), folat 39 µg (19 %'), vitamin B12 1,5 µg (59 %'), kalium 1452 mg (73 %'), kalsium 553 mg (69 %'), fosfor 565 mg (81 %'), magnesium 87 mg (23 %'), molybden 25 µg (51 %'), jod 154 µg (103 %') ' av referanseverdien Lettere prim Ingredienser: myse, 9% sukker, melkefett, skummetmelkpulver, aromastoff og konserveringsmiddel (sorbinsyre) Næringsinnhold: 100 g vare gir ca.: energi 1077 kJ (255 kcal), fett 4,0 g, -hvorav mettede fettsyrer 2,6 g, karbohydrat 48 g, -hvorav sukkerarter 45 g, protein 7,0 g, salt 0,8 g, tiamin 0,22 mg (20 %'), riboflavin 0,88 mg (63 %'), folat 53 µg (27 %'), vitamin B12 1,0 µg (40 %'), pantotensyre 2,3 mg (38 %'), kalium 1273 mg (64 %'), kalsium 341 mg (43 %'), fosfor 399 mg (57 %'), molybden 22 µg (44 %'), jod 68 µg (45 %') ' av referanseverdien Anonymous poster hash: 8d2a6...5c3
Gjest Runforit Skrevet 16. august 2015 #2 Skrevet 16. august 2015 Begge har ekstremt mye sukker så ingen av dem kan kategoriseres som sunn, men det betyr ikke at det ikke er rom for det i er ellers sunt, balansert og variert kosthold.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #3 Skrevet 16. august 2015 Begge har ekstremt mye sukker så ingen av dem kan kategoriseres som sunn, men det betyr ikke at det ikke er rom for det i er ellers sunt, balansert og variert kosthold. Men dersom jeg bytter ut 2-3 brødskiver med annet pålegg (skinepålegg, egg, hvitost etc.) med brunost eller prim per dag, vil jeg da gå opp i vekt? Dersom resten av kostholdet mitt er det samme som før. Og hva er det beste valget, brunost eller prim? Anonymous poster hash: 8d2a6...5c3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Mye sukker og fett i brunost. Men velger man en skive med brunost på, istedet for en sjokolade så er det et såkalt sunnere alternativ ja. Anonymous poster hash: 40edd...986
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 Ingen matvarer er sunne eller usunne, det er kun mengden som avgjør. Hvis du spiser 2 skiver med brunost eller prim, 10 g på hver skive, vil du få i deg 8-9 g sukker (brunost), 32- 36 kcal. Anbefalt inntak av sukker er maksimalt 10 % av det totale energiinntaket, og du kommer langt innenfor det hvis dette er alt du spiser av sukker om dagen. Brunost og prim gir deg mange næringsstoffer, og er derfor ikke bare tomme kalorier, som sukker/godteri ellers er. Så, min konklusjon er at du med god samvittighet kan spise 2-3 skiver med brunost om dagen dersom kostholdet ditt ellers er sunt, og det vil ikke utgjøre noe for vekten dersom du ikke overskrider kalorimengden du behøver pr dag. Anonymous poster hash: dfe2a...34e 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Ingen matvarer er sunne eller usunne, det er kun mengden som avgjør. Hvis du spiser 2 skiver med brunost eller prim, 10 g på hver skive, vil du få i deg 8-9 g sukker (brunost), 32- 36 kcal. Anbefalt inntak av sukker er maksimalt 10 % av det totale energiinntaket, og du kommer langt innenfor det hvis dette er alt du spiser av sukker om dagen. Brunost og prim gir deg mange næringsstoffer, og er derfor ikke bare tomme kalorier, som sukker/godteri ellers er. Så, min konklusjon er at du med god samvittighet kan spise 2-3 skiver med brunost om dagen dersom kostholdet ditt ellers er sunt, og det vil ikke utgjøre noe for vekten dersom du ikke overskrider kalorimengden du behøver pr dag. Anonymous poster hash: dfe2a...34e Jeg har ellers et helt vanlig kosthold. Annet pålegg jeg spiser er skinkepålegg, hvitost, smøreost, leverpostei, sukkerfritt syltetøy... Spiser sjelden godterier i ukedagene, men i helgene blir det litt kos. Spiser brød, knekkebrød, frokostblanding (velger varianter med ikke så mye sukker), og drikker aldri sukkerbrus, sjelden alkohol, og ellers vanlige matvarer som kjøtt, fisk, pasta, ris, grønnsaker, og ganske mye frukt (epler, appelsiner, bananer, druer ++). Spiser også mye meieriprodukter, mest cottage cheese, kesam, Double 0-yoghurt, naturell yoghurt, gresk yoghurt og melk Anonymous poster hash: 8d2a6...5c3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #7 Skrevet 16. august 2015 Jeg har ellers et helt vanlig kosthold. Annet pålegg jeg spiser er skinkepålegg, hvitost, smøreost, leverpostei, sukkerfritt syltetøy... Spiser sjelden godterier i ukedagene, men i helgene blir det litt kos. Spiser brød, knekkebrød, frokostblanding (velger varianter med ikke så mye sukker), og drikker aldri sukkerbrus, sjelden alkohol, og ellers vanlige matvarer som kjøtt, fisk, pasta, ris, grønnsaker, og ganske mye frukt (epler, appelsiner, bananer, druer ++). Spiser også mye meieriprodukter, mest cottage cheese, kesam, Double 0-yoghurt, naturell yoghurt, gresk yoghurt og melk Anonymous poster hash: 8d2a6...5c3 Som jeg sier, min mening er at det er ingen matvarer som er sunne eller usunne, det er mengden som avgjør. Det er ikke tilsatt sukker i brunost og prim, men det inneholder melkesukker, som du ut i fra listen din får du i deg mye av det gjennom andre meieriprodukter. Når du samtidig sier at du spiser mye frukt, vil jeg tro at det totale sukkerinntaket ditt vil bli veldig høyt, selv om det er lite tilsatt sukker/godteri. (Og sukkerfritt syltetøy inneholder også sukker fra bær/frukt, selv om det ikke er tilsatt sukker) Anonymous poster hash: dfe2a...34e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #8 Skrevet 16. august 2015 Som jeg sier, min mening er at det er ingen matvarer som er sunne eller usunne, det er mengden som avgjør. Det er ikke tilsatt sukker i brunost og prim, men det inneholder melkesukker, som du ut i fra listen din får du i deg mye av det gjennom andre meieriprodukter. Når du samtidig sier at du spiser mye frukt, vil jeg tro at det totale sukkerinntaket ditt vil bli veldig høyt, selv om det er lite tilsatt sukker/godteri. (Og sukkerfritt syltetøy inneholder også sukker fra bær/frukt, selv om det ikke er tilsatt sukker) Anonymous poster hash: dfe2a...34e Okei, så jeg bør holde meg unna brunost og prim, siden jeg får i meg så mye sukker ellers? Har lenge hatt et slik kosthold som jeg har nå, og helsen er god, så mengden jeg får i meg nå er ikke skadelig for meg. Men mulig det blir for mye om jeg spiser brunost eller prim i tillegg Anonymous poster hash: 8d2a6...5c3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #9 Skrevet 16. august 2015 Okei, så jeg bør holde meg unna brunost og prim, siden jeg får i meg så mye sukker ellers? Har lenge hatt et slik kosthold som jeg har nå, og helsen er god, så mengden jeg får i meg nå er ikke skadelig for meg. Men mulig det blir for mye om jeg spiser brunost eller prim i tillegg Anonymous poster hash: 8d2a6...5c3 Du kan jo f.eks redusere mengden av andre meieriprodukter bittelitt, for eksempel kutte ut en yoghurt pr uke, da har du plass til begge deler. Du behøver jo ikke spise brunost hver dag heller, kanskje 2-3 dager i uken? Det behøver ikke være enten/eller, en mellomting fungerer vanligvis veldig bra. Anonymous poster hash: dfe2a...34e
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #10 Skrevet 16. august 2015 *mimrer tilbake til de svunnende tider da brunosten var anbefalt som en del av det norske, gode kostholdet* Anonymous poster hash: 717c1...510 1
Ingvilddd Skrevet 16. august 2015 #11 Skrevet 16. august 2015 *mimrer tilbake til de svunnende tider da brunosten var anbefalt som en del av det norske, gode kostholdet* Anonymous poster hash: 717c1...510 Haha, enig Husker da jeg var barn, så ble jeg fortalt at å spise brødskive med brunost gjorde at jeg fikk i meg mange viktige næringsstoffer, og var sunt og godt for kroppen. Og det er bare 10-15 år siden. Plutselig er det masse hysteri rundt enkeltmatvarer, og det og det er "sunt" eller ikke. Helt ærlig skulle jeg ønske det kunne bli slik det var før. Men det går jo bare én vei, og det er motsatt.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #12 Skrevet 16. august 2015 Nesten halvparten er sukker... Ikke kjempesunt akkurat. Originalversjonen er litt bedre, "bare" ca 1/3 sukker. Anonymous poster hash: 27bc2...53d 1
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #13 Skrevet 17. august 2015 Nesten halvparten er sukker... Ikke kjempesunt akkurat. Originalversjonen er litt bedre, "bare" ca 1/3 sukker. Anonymous poster hash: 27bc2...53d Er originalversjonen av brunost bedre enn lettere brunost? Anonymous poster hash: 8d2a6...5c3
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #14 Skrevet 17. august 2015 Nesten halvparten er sukker... Ikke kjempesunt akkurat. Originalversjonen er litt bedre, "bare" ca 1/3 sukker. Anonymous poster hash: 27bc2...53d Du må huske at det er snakk om melkesukker, ikke tilsatt raffinert sukker. Det er to ulike ting. Anonymous poster hash: dfe2a...34e
FantasDick Skrevet 17. august 2015 #15 Skrevet 17. august 2015 Etter å ha sett næringsinnholdet til Tine fløtemysost og Tine lettere fløtemysost ville jeg valgt den originale, noe jeg også gjør når jeg en sjelden gang kjøper brunost. Har litt halvveis dilla på knekkebrød med brunost og syltetøy for tiden, så spiser det et par ganger i uka nå.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #16 Skrevet 17. august 2015 Du må huske at det er snakk om melkesukker, ikke tilsatt raffinert sukker. Det er to ulike ting. Anonymous poster hash: dfe2a...34e Laktose (melkesukker) er et disakkarid (altså består av to sukkermolekyler) av glukose og galaktose. Sukrose (rørsukker) er et disakkarid (består altså også av to sukkermolekyler) av glukose og fruktose. Sukker er sukker. Det finnes ikke bra sukker, men det finnes dårlig sukker og det finnes verre sukker. Anonymous poster hash: 27bc2...53d 1
desertmonksees Skrevet 17. august 2015 #17 Skrevet 17. august 2015 Ta deg en skive med brunost da, jeg spiser brunost hver dag og har aldri blitt feit av det. I tillegg er jeg frisk som en fisk
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #18 Skrevet 18. august 2015 Haha, enig Husker da jeg var barn, så ble jeg fortalt at å spise brødskive med brunost gjorde at jeg fikk i meg mange viktige næringsstoffer, og var sunt og godt for kroppen. Og det er bare 10-15 år siden. Plutselig er det masse hysteri rundt enkeltmatvarer, og det og det er "sunt" eller ikke. Helt ærlig skulle jeg ønske det kunne bli slik det var før. Men det går jo bare én vei, og det er motsatt. Enig. Ting var mye bedre før alt dette lavkarbo, organisk, raw food blabla kom på banen. I dag er alle så hysteriske og det meste er usunt. Blir matt. En skive med brunost hver dag er helt greit Anonymous poster hash: ab4ac...26c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå