AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #1 Skrevet 16. august 2015 Naboleiligheten står til salgs. Det er helt perfekt pusset opp. Planløsning og størrelse er identisk min egen. Jeg er alene og det er derfor tungvint og vanskelig å pusse opp. Er det helt på jordet å kjøpe denne, flytte rett over gangen liksom , ? Innspill? Anonymous poster hash: 1abc0...34c
Amberleaf Skrevet 16. august 2015 #2 Skrevet 16. august 2015 Høres lurt ut, hvis du trives godt der du bor og prisen er akeptabel. Pusse opp er dyyrt og mye jobb. 6
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #3 Skrevet 16. august 2015 Gjør det hvis du vil men husk at det er mye utgifter med å selge. Sjekk om du har forkjøpsrett! Ofte har man det i borettslag. Da er det dumt å være med på budrunden, og presse prisen opp Anonymous poster hash: 6bc5c...d9f 1
Berit Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Det er vel mange fordeler i å flytte så nærmt. Så hvis du også får solgt din egen for en god nok pris og fornøyd med økonomien, er det jo helt ypperlig 1
Pinkee Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 Hvis du har økonomi til å gjøre det, så høres det jo veldig fornuftig ut. Men, er det borettslag, så husk at du antagelig har forkjøpsrett. Da blir du ikke med på en budrunde, det vil bare presse opp prisen. Det koster også en god del å selge din egen leilighet, så du må tenke godt over den økonomiske siden. 3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Du betaler vel ca 100 000 kr - 120 000 kr til megler for salget. Så se om opussingen er verdt det. I tillegg tenk hvor mye din leilighet kan gå for å hvor mye ekstra naboleiligheten koster. Legg sammen disse to summene, så har du "prisen" av en opusset leilighet. Anonymous poster hash: 274ff...ab9 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #7 Skrevet 16. august 2015 Husk også at det kan være dokumentavgift på naboleiligheten, hvis det er selveier. Det er et betydelig beløp!Anonymous poster hash: 6bc5c...d9f
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #8 Skrevet 16. august 2015 Bruk heller penger på å pusse opp din egen leilighet. Mye styr og mye penger om du skal flytte "over gangen "Anonymous poster hash: 630f1...608
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #9 Skrevet 16. august 2015 Problemet ditt blir at ingen kan eien to andeler i et borettslag, samtidig. Dersom dette er et br. Og ikke et sameie/selveierleilighet? Dermed er det teknisk og praktisk umulig for deg å kjøpe noe i brl du bor i før du har solgt din egen bolig. Hadde dere vært to, kunne den ene eid nåværende bolig og den andre kjøpt den nye boligen over gangen. Mulig du får dette til ved å kontakte boligbyggelaget i forkant, men ikke by eller gjør noe før du vet at du får omgå Burettslagslova's bestemmeleser om at ingen kan eie mer enn en andel i samme lag.Anonymous poster hash: 45b25...941 2
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #10 Skrevet 16. august 2015 Bruk heller penger på å pusse opp din egen leilighet. Mye styr og mye penger om du skal flytte "over gangen "Anonymous poster hash: 630f1...608 Mye styr å pusse opp og... Er alene og vil være nødt å "tømme" hele leiligheten om jeg skulle ha en tilsvarende leilighet. Det er snakk om kjøkken ,to bad, el-anlegg mm. I tillegg få inn håndverkere og selvsagt betale for det ... :-). Hilsen ts. Anonymous poster hash: 1abc0...34c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #11 Skrevet 16. august 2015 Problemet ditt blir at ingen kan eien to andeler i et borettslag, samtidig. Dersom dette er et br. Og ikke et sameie/selveierleilighet? Dermed er det teknisk og praktisk umulig for deg å kjøpe noe i brl du bor i før du har solgt din egen bolig. Hadde dere vært to, kunne den ene eid nåværende bolig og den andre kjøpt den nye boligen over gangen. Mulig du får dette til ved å kontakte boligbyggelaget i forkant, men ikke by eller gjør noe før du vet at du får omgå Burettslagslova's bestemmeleser om at ingen kan eie mer enn en andel i samme lag.Anonymous poster hash: 45b25...941 Det du nevner er en problemstilling ethvert borettslag er kjent med. Det er en situasjon som oppstår med jevne mellomrom og har vel aldri hindret et medlem i å bytte bosted ved å kjøpe boretten til en annen leilighet i samme borettslag. Dette ettersom det ikke er snakk om å eie borett til 2 boenheter over lengre tid. Anonymous poster hash: 1b6fb...5f3 5
Million Skrevet 16. august 2015 #12 Skrevet 16. august 2015 Hvis du er inneforstått med kostnadene til megler som påløper ved kjøp OG salg, så "go for it". Men det kan du jo se på som prisen for oppussingen. Forstår deg godt, jeg. Fristende å bare flytte rett over gangen og inn i en fiks ferdig leilighet. Hadde lett kunne gjort det samme om jeg var i dine sko. Får håpe det er forkjøpsrett for deg der da, så du slipper å være med i evt budrunde, for det fordyrer jo leiligheten veldig. Er ikke sikkert den går for prisantydning hvis det blir budrunde, vet du.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #13 Skrevet 16. august 2015 Hvis du er inneforstått med kostnadene til megler som påløper ved kjøp OG salg, så "go for it". Men det kan du jo se på som prisen for oppussingen. Forstår deg godt, jeg. Fristende å bare flytte rett over gangen og inn i en fiks ferdig leilighet. Hadde lett kunne gjort det samme om jeg var i dine sko. Får håpe det er forkjøpsrett for deg der da, så du slipper å være med i evt budrunde, for det fordyrer jo leiligheten veldig. Er ikke sikkert den går for prisantydning hvis det blir budrunde, vet du. *host* Det er selger som engasjerer og betaler megler. Kjøper betaler ikke en krone i meglerhonorar. Anonymous poster hash: 1b6fb...5f3
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #14 Skrevet 16. august 2015 *host* Det er selger som engasjerer og betaler megler. Kjøper betaler ikke en krone i meglerhonorar.Anonymous poster hash: 1b6fb...5f3 Nei, men TS må jo selge sin egen leilighet også, og dermed betale megler.Anonymous poster hash: 43caf...4c8 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #15 Skrevet 16. august 2015 *host*Det er selger som engasjerer og betaler megler. Kjøper betaler ikke en krone i meglerhonorar. Anonymous poster hash: 1b6fb...5f3 Hun skal kjøpe naboleiligheten, uten å betale megler, så skalhun selge sin egen bolig, da må hun nesten bruke megler dersom hun ikke vil gjøre som noen få andre i Norge, selge selv. Sånn om du ikke har fått alt med deg, da? Anonymous poster hash: 45b25...941
Florence Skrevet 16. august 2015 #16 Skrevet 16. august 2015 Hun skal kjøpe naboleiligheten, uten å betale megler, så skalhun selge sin egen bolig, da må hun nesten bruke megler dersom hun ikke vil gjøre som noen få andre i Norge, selge selv. Sånn om du ikke har fått alt med deg, da?Anonymous poster hash: 45b25...941 AB svarte Million som skrev: "Hvis du er inneforstått med kostnadene til megler som påløper ved kjøp OG salg".
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #17 Skrevet 16. august 2015 Har hørt om flere som har gjort det, da har det gjerne blitt en leilighet til salgs som er på flere kvadrat, eller som ligger bedre til, f.eks med tanke på utsikt. Litt usikker på om det vil lønne seg i en situasjon hvor man flytter pga oppussing - for vil ikke den leiligheten da selges for litt mer enn din? At oppussingen gir en verdistigning? Du vet jo heller ikke hvordan det blir i den nye leiligheten, f.eks om man hører mer bråk fra naboer der, så ville iallfall sjekket alt veldig nøye, og som andre her foreslår å regne på om det lønner seg prismessig. Anonymous poster hash: 87a93...416
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #18 Skrevet 16. august 2015 Takk for innspill. Siden det er naboleiligheten er jeg godt kjent med evt.lydforhold. Jeg er også inneforstått med utgifter knyttet til kjøp og salg. Det vil selvsagt bli et spørsmål når jeg evt ser hvordan budrunden blir for denne leiligheten. Jeg var mest interessert i om det ville bli sett på som rart av andre Hehe :-) ts. Anonymous poster hash: 1abc0...34c
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #19 Skrevet 16. august 2015 Om du kjøper naboleiligheten, så får du tilogmed muligheten til å plukke din egen nabo (såfremt ingen benytter seg av forkjøpsrett på din leilighet vel og merke).Anonymous poster hash: cb8d1...296 1
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #20 Skrevet 16. august 2015 Om du kjøper naboleiligheten, så får du tilogmed muligheten til å plukke din egen nabo (såfremt ingen benytter seg av forkjøpsrett på din leilighet vel og merke).Anonymous poster hash: cb8d1...296 Da må man bypasse budprosessen, og det kan det bli trøbbel av når budprotokollen legges frem. Anonymous poster hash: 1b6fb...5f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå