Gå til innhold

Uten studielån et semester - vil det gå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke studielån før jeg har hentet inn igjen forsinkelsen. Har 30 studiepoeng å hente inn, så det skal jeg klare iløpet av dette semesteret. 

Min situasjon: Har 30 000 på sparekonto. Får en lønning på 13 000 etter skatt, om noen dager. Har jobbet en del i august så har hittil tjent 5000 etter skatt. 

Har boliglån som er dekket frem t.o.m desember. 

Mine utgifter: Bolig 4000 i fellesutgifter (lånet er som sagt dekket frem t.o.m desember). 

Mat: 2000

Busskort: 450

Strøm: 300 per måned

Sparing: 750 per måned

Diverse: (gaver, kafeturer o.l.) 500 per måned. Selvfølgelig prioriterer jeg ikke kafeturer fremfor regninger, men man må jo leve litt også. 

Totalt blir utgjør dette 8000 kr per måned.

48 000 / 7995 = 6. 

Det vil selvfølgelig bli mindre jobbing når studiene mine starter på mandag. Det normale for september og oktober har vært at jeg tjener mellom 3000 og 4000 per måned. Fra midten av november og ut desember jobber jeg derimot veldig mye. En vanlig desemberlønning er på 12 0000. Alle disse pengene går rett på sparekonto. 

Budsjettet tar utgangspunkt i det jeg har av penger nå, og lønningene jeg får i august og september. 

Har ingen lån bortsett fra boliglånet. Eier ikke bil, har heller ingen abonnementer på blader, treningssenter etc. Forsikringene mine (reise, innbo og uføre) ble betalt i vår og løper til mai før de må fornyes. 

Noen økonomiske genier her som kan hjelpe meg?

Anonymous poster hash: 1de06...212
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har ikke så mange andre valg enn at det må gå, hvis du vil studere. 

Endret av The Kitten
Skrevet

Jeg får ikke studielån før jeg har hentet inn igjen forsinkelsen. Har 30 studiepoeng å hente inn, så det skal jeg klare iløpet av dette semesteret. 

Min situasjon: Har 30 000 på sparekonto. Får en lønning på 13 000 etter skatt, om noen dager. Har jobbet en del i august så har hittil tjent 5000 etter skatt. 

Har boliglån som er dekket frem t.o.m desember. 

Mine utgifter: Bolig 4000 i fellesutgifter (lånet er som sagt dekket frem t.o.m desember). 

Mat: 2000

Busskort: 450

Strøm: 300 per måned

Sparing: 750 per måned

Diverse: (gaver, kafeturer o.l.) 500 per måned. Selvfølgelig prioriterer jeg ikke kafeturer fremfor regninger, men man må jo leve litt også. 

Totalt blir utgjør dette 8000 kr per måned.

48 000 / 7995 = 6. 

Det vil selvfølgelig bli mindre jobbing når studiene mine starter på mandag. Det normale for september og oktober har vært at jeg tjener mellom 3000 og 4000 per måned. Fra midten av november og ut desember jobber jeg derimot veldig mye. En vanlig desemberlønning er på 12 0000. Alle disse pengene går rett på sparekonto. 

Budsjettet tar utgangspunkt i det jeg har av penger nå, og lønningene jeg får i august og september. 

Har ingen lån bortsett fra boliglånet. Eier ikke bil, har heller ingen abonnementer på blader, treningssenter etc. Forsikringene mine (reise, innbo og uføre) ble betalt i vår og løper til mai før de må fornyes. 

Noen økonomiske genier her som kan hjelpe meg?

For meg synes jeg det ser ut som du kommer til å gå i overskudd.

Anonymous poster hash: 2c918...6bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg klarte meg på mindre og var i samme situasjon.

Posten du har for sparing kan vel nyttes dersom noe spesielt skulle skje og du trenger penger.

Anonymous poster hash: 32de3...300

• Liker 1
Skrevet

Posten for sparing kan benyttes om det er krise, men vil ikke røre den med mindre jeg absolutt må.

Lånet skal betjenes fra januar av også. Og hvis noe skulle skje som gjør at jeg får problemer med å betale lånet så tenker jeg at det teller positivt at jeg sparer fast. Har det jeg trenger av klær og sko, så det er ingenting der jeg må kjøpe i høst.

Har bursdag om høsten og bruker å få litt penger da. Disse + julepenger går til lommepenger når familien drar på storbytur i påsken. Turen blir dekket av mine foreldre.

Skrevet

TS her igjen. 

Har nå funnet ut at bare med det jeg tjener i september, oktober og november så vil jeg ha ca 10 000. I tillegg kommer desemberlønningen + det jeg sparer. Så i januar vil jeg sitte på 25 000.

Har også en liten bijobb hvor jeg tjener 1000 kroner i måneden, men denne utgår i november.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...