Gå til innhold

Alene hjemme, hvor gammel?

Anbefalte innlegg

Gjest Eline ikke pålogget
Skrevet

Når kan barna begynne å være alene hjemme i f.eks. 30 min til 1 time?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo også mye ann på hvor og hvordan du bor, feks om dere har naboer i nærheten som kan stikke over hvis noe skulle skje osv..

Skrevet

Sønnen min var 4 år da han var alene hjemme så lenge første gangen. Jeg var riktignok bare på senteret som var 5 min gange unna...

Gjest Anonymous
Skrevet

valnøtt sier:

Sønnen min var 4 år da han var alene hjemme så lenge første gangen. Jeg var riktignok bare på senteret som var 5 min gange unna...

:hakeslepp: :hår: Sier ikke mer. :o

Skrevet

:o Er jeg kjempe hønemor? :klø:

Min sønn var 8 år første gangen han var alene, og da var jeg på rema i 15 min.

Nå er han snart 10 og er alene opptil 2 timer.

Og det er kun på dagen, pluss at han har en tante 2 min unna.

Skrevet

Tja, si det... Det kommer selvfølgelig an på barnet, hvordan man bor, om det er noen i nærheten osv...

Snart 9-åringen kan selvfølgelig være hjemme alene her, men vi synes foreløpig at et par timer er maks... Og det er på dagtid.

Snart 5-åringen får ikke være alene på en stund enda... Selvom han ønsker det selv, å være hjemme hvis vi bare skal på Rimi, for eksempel... Jeg er ikke sikker, kanskje vi starter med å la ham være alene i 15 minutter sånn rundt skolestart neste høst? Synes ikke snart 9-åringen skal ha ansvar for småsøsken heller... Han er fullt istand til å ha det, men TENK om det skulle skje noe han ikke takler, som det verst tenkelige, at lillebror skader seg feks, og han må leve med det resten av livet at han ikke fikk reddet lillebroren... Jada, kall meg hønemor...

Når det er sagt, så vet jeg om folk som har gått fra 3-åringen alene hjemme mens h*n så på film hjemme, mens de hentet storesøster på skolen... Denne 3-åringen ville det også selv... Men DET ville jeg aldri gjort!

Skrevet

Jeg var 5 år gammel da jeg ble nøkkelbarn. Mamma hadde en venninne i nabooppgangen som gikk hjemme som jeg kunne gå til om det var behov for det.

Min nevø på 6 1/2 (begynte på skolen nå i høst) er hjemme alene mens min søster er i butikken. Han har fått beskjed om ikke å åpne døren for noen, og ringer henne på mobilen om det er noe han lurer på.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min nevø på 7 år (2.klassing) er av og til hjemme alene etter skolen (går vanligvis i SFO). Han elsker roen, leser i en bok og koser seg. Han skjønner ikke hvorfor mammaen ringer hvert 10. minutt... 'Ja, mamma, det går bra!'

Skrevet

fire år gammel....? :o

Det hadde jeg ALDRI gjort!!

Skrevet

Ikke jeg heller :o

Når de går i 1. klasse er det jo noen som er alene hjemme en stund før foreldre kommer fra jobb. Det var min samboers barn og det gikk helt fint.

Jeg vil ikke latt min unge vært alene hjemme før han begynner på skolen og da er det kun dersom han selv har lyst og jeg har et ærend som ikke tar så lang tid.

Det er viktig at ungene har en plass og henvende seg dersom uhellet skulle være ute. Være seg hjemme eller med deg som bare skulle i butikken en tur.

Skrevet

Min sønn var alene hjemme første gangen da han var 6 år. Det var kun snakk om 10 minutter. Etterhvert ble det litt lenger da han begynte i 2. klasse, og i 3. var han hjemme alene noen dager etter skolen.

Nå er han mye alene, og han er 10 år!

Skrevet

Andreklassingen min får ikke være alene hjemme. sjetteklassingen har vært alene hjemme etter at hun gikk ut av fjerde og det var slutt på SFO.

Jeg gidder ikke å ta sjanser på mine barns vegne.

Skrevet

fire år gammel....? :o

Det hadde jeg ALDRI gjort!!

Ikke at det er så store forskjellen, men jeg regnet feil på hvor gammel han var, og han var 5 år da han var alene.

Han kunne mobilnr mitt. Det var folk i etg over - og jeg kunne komme hjem på veldig kort varsel. Jeg var ikke redd for han. Men ringte hjem jevnlig for å sjekke...

Skrevet

Men, det kommer veldig an på barnet selv. Begge mine sønner har vært veldig selvstendige slik og det har alltid gått bra, de har alltid kunnet ringt og jeg har kommet hjem hvis det er noe og slikt.

Men, jeg ser at andre barn ikke kunne vært alene hjemme i den alderen. Min niese er 7 år, og hun har enda ikke vært alene hjemme i 5 minutter engang...

Tror det er veldig individuelt, jeg...

Skrevet

Datteren min har også vært alene i fra 15 minutter til en halvtime fra hun var 5 år. Ikek noe problem. Hun har hatt meg nære (hos naboen f.eks) og det har gått veldig bra.

Skrevet

Er vel ikke noe fasit på hvilken alder de bør ha kommet opp i. Kommer vel an på modenheten til barnet, hvor du skal og hvor lenge. Om barnet ønsker det selv.

Syns kanskje det er greit at barnet er stort nok til å vite hvordan det skal få tak i deg på tlf, hvis noe skulle oppstå. ( itilfelledet ikke er noen det kan gå til i nærheten)

Gjest Anonymous
Skrevet

Valnøtt sa noe veldig viktig her.. Det kommer helt ann på barnet selv...

Min veninne og jeg har sønner som er like gammle (hennes er født 4 mnd. tidligere om det er viktig). Dem er nå 9 år gammle og har begynt i 4.klasse. Det er først nå sønnen til veninnen min har begynt å være hjemme alene, mens min sønn har vært det lenge.. Han begynte å være litt elene allerede i 6 årsalderen. I slutten av 2. klasse begynte han å hjem litt tidligere fra sfo. Det fortsatte vi med helt til på slutten av 3.klasse. Da fikk han gå hjem enda tidligere.. Og nå har han sluttet SFO helt. Han klarer seg fint alene. Gjør leksene når han kommer hjem, gjør pliktene sine (noen ganger i hvertfall). Kjeder han seg, så møtes han og en kompis som også har sluttet SFO.. Jeg er hele tiden trygg på at han har det bra. Og han skal hele tiden være tilgjengelig på tlf. Han har mobil med når han drar ut. På den måten kan vi kontakte hverandre om det skulle være noe...

At barn i 4-5 årsalderen er hjemme alene synes jeg er litt skummelt...

Skrevet

:hår: :klø: :hakeslepp: 4 år???

Skrevet

Ikke at det er så store forskjellen, men jeg regnet feil på hvor gammel han var, og han var 5 år da han var alene.

Han kunne mobilnr mitt. Det var folk i etg over - og jeg kunne komme hjem på veldig kort varsel. Jeg var ikke redd for han. Men ringte hjem jevnlig for å sjekke...

Det er jo selvfølgelig opp til en hver...

Men jeg ville alldri i verden latt min 4-5 åring være alene hjemme.. verken i 10 min eller noe..... Selv om h*n kunne tlf nr mitt å sånn....

Tenk om det plutselig skulle begynne og brenne da... Ikke mange 4-5 åringer som takler en sånn situasjon.. å heller ikke sikkert at naboen hadde merket det før det var forsent......Skulle no sånt skje så er det fort å glemme både tlf nr og løpe ut og i det hele tatt.... Nei... ikke en gang min 7 åring får være alene hjemme i 10 min ennå... Mulig mange synes jeg er en hønemor...men det får så være... sikkerheten for barna er viktigst.. skal jeg på butikken kun for 10 min så tar jeg jaggu barna mine med meg...

Det er mine meninger å sånn.... Betyr ikke at jeg rakker ned på hva andre mener..... ville bare få fortelle mitt syn på saken....

Skrevet
Jeg var 5 år gammel da jeg ble nøkkelbarn. Mamma hadde en venninne i nabooppgangen som gikk hjemme som jeg kunne gå til om det var behov for det.
Det er litt forskjell om man bor i blokk med naboer som man vet er hjemme og på landet som her. Den yngste her er 6 1/2 og kan vel begynne å være alene hjemme en kort stund, men ikke lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...