Gå til innhold

Dere med fitbit: Varierer hvilepulsen veldig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt fitbit med pulsmåler i noen måneder nå og synes dette med hvilepulsen er så rart. Den varierer veldig og går på en måte i bølger... Hvis jeg én dag har hvilepuls på 64 så går den over de neste ukene oppover og oppover til ca. 74, og så begynner den å gå ned igjen ukene etter det igjen. Kan hvilepulsen ha sammenheng med menssyklus/eggløsning eller noe sånt??

(For dere som ikke har vært borti fitbit før så er hvilepulsen regna ut fra pulsen når man er i ro, altså er det ikke lavest målte puls i løpet av dagen, men et gjennomsnitt.)

Hva har dere andre med fitbit i hvilepuls?

Anonymous poster hash: f672b...41d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det  3 stykker som har Fitbit Charge Hr, og bortsett fra meg, der hvilepulsen varierer veldig etter dagsform (på grunn av sykdom), har de andre en relativt stabil hvilepuls +- 5 slag.

Anonymous poster hash: f0ea2...24d
Skrevet

Jeg har ikke fitbit, så kan ikke uttale meg om hvilepulsen varierer på den.
Men hvilepulsen kan variere en del. Har du nettopp lagt på sofaen og tenkt på at du gruer deg til dagen etter på jobb, er småstresset (gjerne uten å tenke helt over det selv) av ulike ting o.l. så kan hvilepulsen stige. Kan godt hende den varierer etter menstruasjonssyklus også. Har man f.eks litt menssmerter vil pulsen (ofte) automatisk stige litt ved smerter. Samme om du f.eks sliter med hodepine under mensturasjon/eggløsning. Kanskje PMS kan påvirke den? :P
Og så kan den sikkert variere litt ut i fra om du sjekker hvilepulsen om morgenen rett etter du har våknet enn om ettermiddagen en time etter arbeid. 

Skrevet

(For dere som ikke har vært borti fitbit før så er hvilepulsen regna ut fra pulsen når man er i ro, altså er det ikke lavest målte puls i løpet av dagen, men et gjennomsnitt.)

Hva har dere andre med fitbit i hvilepuls?

Og så kan den sikkert variere litt ut i fra om du sjekker hvilepulsen om morgenen rett etter du har våknet enn om ettermiddagen en time etter arbeid. 

Du leste nok ikke siste avsnitt i trådstarters innlegg - Fitbits hvilepuls er et gjennomsnitt av laveste puls gjennom døgnet, ikke målt på ett enkelt tidspunkt. :)

Anonymous poster hash: f0ea2...24d

Skrevet

Helt normalt. Alkohol, syklus, sjukdom, stress,,kaffe, sult, salt, m.m. kan påvirke.

Skrevet

Helt normalt. Alkohol, syklus, sjukdom, stress,,kaffe, sult, salt, m.m. kan påvirke.

Ja, det stemmer nok. Det jeg synes er så rart er at hvilepulsen går opp og ned i en slik "fast" bølge. Det virker ikke tilfeldig.

Gjest ulvepopcorn
Skrevet

Jeg har Charge HR, og jeg har ganske stabil hvilepuls, uten at den går opp eller ned i faste "bølger". Men jeg bruker også pulsklokke, og ser at den er mer nøyaktig, kanskje det er tilfeldig at pulsen måles av HRen til å gå litt opp og ned hos noen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...