AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #1 Skrevet 15. august 2015 Jeg har en moderne, flat TV som jeg ikke klarer å slå av. Jeg får den bare i stand-by, også om jeg bruker knappen på TV-en. Jeg har hittil løst dette ved å koble den til en skjøteledning med bryter, men nå har jeg fått beskjed om at dette kan være brannfarlig. Finnes det en enklere måte å slå av TV-en enn å måtte bøye seg ned og trekke ut støpselet? Anonymous poster hash: 0611e...d0e
Try2 Skrevet 15. august 2015 #2 Skrevet 15. august 2015 du kan montere en bryter på ledningen som går til støpselet. Fås kjøpt på clas Ohlsson fex.
Lutetium 71 Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Jeg har en moderne, flat TV som jeg ikke klarer å slå av. Jeg får den bare i stand-by, også om jeg bruker knappen på TV-en. Jeg har hittil løst dette ved å koble den til en skjøteledning med bryter, men nå har jeg fått beskjed om at dette kan være brannfarlig. Finnes det en enklere måte å slå av TV-en enn å måtte bøye seg ned og trekke ut støpselet?Anonymous poster hash: 0611e...d0e Ting som konstant er tilkoblet til strøm kan bli brannfarlige. Lurer på om de du snakket med tenkte på slike "støpseltårn" der man plugger mange slike forgrenere i hverandre? De er en oppskrift på kontaktproblemer og senere varmgang/brannfare. Ideelt er det best å plugge rett i veggen, men mange ganger har man ikke nok kontakter til alle apparatene, så da er en god løsning nr to en stor strømforgrener (med solid kabel), så man slipper å gå tom for uttak (da unngår man "støpseltårn"). Ikke alle tver har noen hovedbryter bakpå, noen har ekstern strømforsyning (svart firkantet ladersak), da står man igjen med en eneste løsning, bryte strømmen eksternt (slik du gjør i dag med strømforgreneren med bryter på). Det fins latmannsløsninger, f.eks "slaveforgrenere", der strømtrekk i ett av uttakene slår på resten av uttakene. I slaveuttaket kan man f.eks koble en stålampe. Skrur du på lampa, får tv/dvd/hjemmekinoanlegg strøm. Eller en sk. "fjernstrømbryter", du har sikkert sett disse settene i ymse butikker.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 du kan montere en bryter på ledningen som går til støpselet. Fås kjøpt på clas Ohlsson fex. Dette r både ulovlig og brannfarlig. Les bruksanvisningen for hvor av/på knappen er, eller trekk ut ledningen fra veggen. Anonymous poster hash: 8c6c6...11a
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #6 Skrevet 17. august 2015 Går det i det hele tatt an å skru dagens tv-er helt av? Når jeg skrur av min står den likevel og lyser grønt (liten lampe nederst), den "kanalboksen" gjør det samme. Det tar vel noe strøm? Jeg bare drar ut støpselet når jeg ikke bruker den. Anonymous poster hash: 0e68a...582
AnonymBruker Skrevet 17. august 2015 #7 Skrevet 17. august 2015 Takk for svar! Jeg begynner å bli gammel og orker ikke bøye meg ned hver kveld for å trekke ut støpselet. Det står ikke noe i bruksanvisningen om en av-knapp. Ting som konstant er tilkoblet til strøm kan bli brannfarlige. Lurer på om de du snakket med tenkte på slike "støpseltårn" der man plugger mange slike forgrenere i hverandre? De er en oppskrift på kontaktproblemer og senere varmgang/brannfare. Ideelt er det best å plugge rett i veggen, men mange ganger har man ikke nok kontakter til alle apparatene, så da er en god løsning nr to en stor strømforgrener (med solid kabel), så man slipper å gå tom for uttak (da unngår man "støpseltårn"). Ikke alle tver har noen hovedbryter bakpå, noen har ekstern strømforsyning (svart firkantet ladersak), da står man igjen med en eneste løsning, bryte strømmen eksternt (slik du gjør i dag med strømforgreneren med bryter på). Det fins latmannsløsninger, f.eks "slaveforgrenere", der strømtrekk i ett av uttakene slår på resten av uttakene. I slaveuttaket kan man f.eks koble en stålampe. Skrur du på lampa, får tv/dvd/hjemmekinoanlegg strøm. Eller en sk. "fjernstrømbryter", du har sikkert sett disse settene i ymse butikker. Jeg har bare en skjøteledning, men hvis jeg bruker DVD- eller VHS-spiller kopler jeg disse på der for da slipper jeg å bøye meg ned bak TV-en. Er det det som er farlig, kanskje? Men jeg har jo sett hjemme hos andre at de kopler både TV, internett og spillmaskiner på en og samme skjøteledning. Anonymous poster hash: 0611e...d0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå