Gå til innhold

Kastrere hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vokste opp med tisper, så fikk vi oss en gutt. Endte opp med et kull med valper, vi var forsiktige og det var langt ifra planlagt. 4 år klarte vi å holde de adskilt, men så skjedde det som ikke skulle skje. 

Han var også en "problemhund", eller.. mer ung og dum, vill og hyper gutt på 40 kg. Var 5 år så skulle ha roet seg for lenge siden, men det var bare slik han var. 

Det ble da bestemt at han skulle kastreres. Vi viste ikke det var ulovlig eller noe. Men viste at han kom til å roe seg og bli mer "voksen". 

Joda han roet seg, vi mistet den gøyale, livlige, litt rampete gutten vår. Nå er han en liten fettklump på 50kg som ikke vil leke lengre. Han vil ingenting, annet enn å kose og sove. 

Jeg har nå flyttet for meg selv, og har bestemt meg for å ha kun gutter. Hvis jeg skal ha 2 eller flere hunder samtidig, så blir det bare gutter, siden jeg nå har en gutt. Det å blande kjønn når du ikke ønsker valper er uansvarlig. Det å kastrere en frisk og rask hannhund, fordi du ikke orker å planlegge eller passe på godt nok, det er uansvarlig mener jeg. Jeg ønsker ikke valper, og det å holde to hunder adskilt to-tre ganger i året er ikke enkelt! 

Så da er valget enkelt, bare gutter, eller vent med tispe til siste gutten dør av alderdom. Kommer aldri til å kastrere en frisk hund igjen. 

Anonymous poster hash: 5ffe4...fec
  • Liker 2
Skrevet

Vurderer å skaffe oss hund, derfor driver jeg og leser og undersøker alt jeg kan komme på. En av de tingene jeg har lest om er kastrering, da spesielt av tispe. For det første leser jeg at kastrering før første løpetid reduserer risikoen for jursvulster til 0,8% i tillegg til å spare hunden for mange andre plager som følge av hormonelle forandringer og svingninger, derav adferdsproblemer, innbilt svangerskap og generelt at den slipper løpetid.

For det andre har vi hannhunder i familien, vi vet vi ikke vil avle på hunden og da slipper vi å risikere uønskede valper. Jeg har også lest om negative bivirkninger som vektøkning og inkontinens, men det ser ut som dette er ting som kan holdes i sjakk med mosjon, riktig fór og medisiner.

Det er vel egentlig ikke lov å sterilisere eller kastrere hunder i Norge uten at det er helsemessige grunner til det, men har også lest at flere dyrleger gjør det allikevel. Argumentet er at en ikke skal påføre dyret unødig lidelse i form av en operasjon, men hva med sterilisering av katter? Hvorfor er set greit å sterilisere katter, men ikke hunder?

Noen som har sterilisert eller kastrert hunden sin? Hvorfor? Erfaringer?

Anonymous poster hash: 91017...838

Hunden min på 12 år fikk livmorsbetennelse i fjor. Dyrlegens kommentar: "Du burde ha sterilisert den før den ble 1 år! Hvorfor gjorde du ikke det?!". Jeg fikk aldri noen beskjed av den lokale dyrlegen om at dette var vanlig eller anbefalt, men den nye dyrlegen virket oppriktig sjokket over at jeg kunne være så lite gjennomtenkt. Så ja, jeg tenker å sterilisere den neste tispen jeg har så snart som mulig, for det ville vært fantastisk å slippe løpetidsperioden og perioden mellom løpetidene som for det meste blir brukt til å lete etter symptomer på livmorsbetennelse.

Anonymous poster hash: f2f79...5a5

• Liker 1
Skrevet

Hunden min på 12 år fikk livmorsbetennelse i fjor. Dyrlegens kommentar: "Du burde ha sterilisert den før den ble 1 år! Hvorfor gjorde du ikke det?!". Jeg fikk aldri noen beskjed av den lokale dyrlegen om at dette var vanlig eller anbefalt, men den nye dyrlegen virket oppriktig sjokket over at jeg kunne være så lite gjennomtenkt. Så ja, jeg tenker å sterilisere den neste tispen jeg har så snart som mulig, for det ville vært fantastisk å slippe løpetidsperioden og perioden mellom løpetidene som for det meste blir brukt til å lete etter symptomer på livmorsbetennelse.

Anonymous poster hash: f2f79...5a5

Hårreisende! Det er ikke lov, og den dyrlegen bør ha seg en smekk på fingrene! Og bare for at det er sagt så ville det vært en høyst uprofesjonell og lite gjennomtenkt kommentar selv hvis dere hadde holdt til et sted hvor det var lovlig.

Et av problemene er at en god del dyrleger tar utdannelsen sin i utlandet hvor det ikke bare er lov, men også anbefalt å kastrere på grunn av alt for mange hunder (samme som vi har med katter her).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...