majan Skrevet 13. september 2004 #1 Skrevet 13. september 2004 Skal snart feire bursdag her i familien og jeg lurer på om det er noen som kan komme med noe forslag på hvilken kake jeg kan bake med meg???
Gjest 1111 Skrevet 13. september 2004 #2 Skrevet 13. september 2004 Enkel sitronkake 2 egg 1 ½ dl sukker revet skall og saft av ½ sitron 2 ts vaniljesukker 2 ts bakepulver 200 g hvetemel 1 dl melk 4 ss smeltet smør Pisk egg og sukker til eggedosis. Tilsett revet skall og saft av sitron. Bland sammen vaniljesukker, bakepulver og hvetemel. Rør vekselvis inn i røren med melk. Rør inn smeltet smør til slutt. Hell i smurt form, 20 cm i diameter, og stek ved 175 grader i ca. 45 minutter. Avkjøl. Rør melis og sitronsaft sammen til en passende konsistens og glaser kaken. Eplemarengskake 1 egg 3 eggeplomme 2 dl sukker 2 ½ dl siktet hvetemel 1 ½ ts bakepulver 50 g smør 3 epler Marengs: 3 eggehvite 1 ½ dl sukker Visp det hele egget med eggeplommene og sukker porøst og lett. Rør i melet blandet med bakepulveret. Smelt smøret og rør det i. Hell røren i smurt, strødd form på 24 cm i diameter. Skrell eplene og skjær dem i skiver. Stikk dem ned i røren. Stekes i nederste del av ovnen på 175 grader i ca. 20 minutter. Marengs: Visp eggehvitene stive og rør inn resten av sukkeret slik at det blir marengs. Ta kaken ut og fordel marengsen over. Stek kaken ytterligere ca. 15 minutter. Serveres med lettvispet fløte.
Arkana Skrevet 13. september 2004 #3 Skrevet 13. september 2004 Karamell mud cake 185 g smør 150 g hvit sjokolade 200 g brunt sukker 80 ml sirup 2,5 dl melk 300 g hvetemel 1 ts bakepulver 2 egg 1,25 dl kremfløte 300 g hvit sjokolade Bland smør, sjokolade, sukker, sirup og melk i en kjele og varm på svak varme, under omrøring, til en glatt røre. Hell i en bolle og avkjøl 15 minutter. Visp inn det tørre, så egg. Hell i en smurt og bakepapirkledt 22 cm springform. Stek ved 160 grader i 1½ time. La stå 10 minutter før den avkjøles på rist. Kok opp fløten, hell over sjokoladen i en bolle og rør til sjokoladen smelter. Dekk til og sett kaldt til den er smørbar. Bre over hele kaken. Schwartzwalderkake 6 egg 2 ½ dl sukker 1 ½ dl hvetemel 1 ts bakepulver 75 g kakao ½ ts vaniljesukker 100 g smør 2 bokser kirsebær uten sten 4 ss kirsch 6 dl kremfløte 100 g høvlet sjokolade Pisk egg og sukker til eggedosis. Sikt inn mel, bakepulver, kakao og vaniljesukker. Smelt smøret og rør det inn. Hell i en 20-22 cm springform og stek ved 170 grader i ca 40 minutter. Avkjøl på rist. Ta av 1 dl sukkerlake fra boksene og bland med kirsch. Del kaken i tre bunner. Legg en av bunnene på serveringsfat og dynk med 1/3 av likørblandingen. Visp kremfløten stiv og legg et tynt lag på den nederste bunnen. Legg halvparten av godt avrente kirsebær over kremen. Legg på neste bunn og dynk med likør, legg på krem og kirsebær. Legg på siste bunn og dynk. Dekk kakens sider med krem og fest høvlet sjokolade til kremen. Fordel resten av kirsebærene på toppen. La stå kaldt noen timer før servering. Bringebær-hasselnøttkake 250 g smør 440 g sukker 6 egg 225 g hvetemel 1 ts bakepulver 110 g malte hasselnøtter 160 g rømme 300 g bringebær (gjerne frosne, utinte) 250 g mascarpone 40 g melis 2 ss Frangelico (kan sløyfes) 120 g rømme 75 ristede hasselnøtter, finhakkede Visp smør og sukker lett og luftig. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør så inn det tørre, rømme og bringebær. Hell i en smurt og bakepapirkledt 22 cm springform. Stek ved 180-190 grader i ca 1½ time. La stå 10 minutter i formen før den avkjøles på rist. Bland alt til glasuren og bre over kald kake. (Å bruke bringebærene frosne gjør at fargen ikke blander seg med alt, slik at kaken blir rosa, men istedet holder seg lys men med lekre rosa bringebær i.)
Grooo Skrevet 13. september 2004 #4 Skrevet 13. september 2004 Jeg liker stort sett bare gjærbakst jeg, så hvis du skulle finne på å be meg hadde jeg satt stor pris på kringle eller boller
majan Skrevet 14. september 2004 Forfatter #5 Skrevet 14. september 2004 Jeg liker stort sett bare gjærbakst jeg' date=' så hvis du skulle finne på å be meg hadde jeg satt stor pris på kringle eller boller [/quote'] oki da veit jeg det, skal huske på det :-)
Gjest gjest1 Skrevet 14. september 2004 #6 Skrevet 14. september 2004 Jeg ville foretrukket ostekake og gjærbakst...
Gjest Anonymous Skrevet 14. september 2004 #7 Skrevet 14. september 2004 Noen forslag: VERDENS BESTE GULROTKAKE • 2 kopper sukker • 1 1/4 kopp soyaolje (blandes godt) • 4 egg • 2 kopper mel • 3 kopper finraspet gulrot • 1 ts salt • 2 ts natron • 2 ts kanel Glasur: • 1 pk Philadelphia naturell • 125 g smør • 1 3/4 kopp melis • 1 ts vaniljesukker Stekes i ca 40 minutter på 180 grader nest nederst i ovnen. Jeg pleier å bruke en liten langpanne som er ca 25 x 35 cm. Moccamuffins Saftige og gode muffens, gjerne litt rå i midten. 200 g smør 100 g sukker 250 g hvetemel 1 ss kakao 2 ts bakepulver 1 plate kokesjokolade, grovhakket 1 dl sterk kaffe, gjerne espresso 1 dl lettrømme I stekeovnen: 180 °C, ca. 15 minutter Bland smør og sukker og rør det til smørkrem. Tilsett det øvrige litt etter litt til det blir en jevn deig. Fordel deigen i store muffinsformer (bruker du små lager du flere). Stekes midt i ovnen, de blir litt rå i midten. Hvis du vil ha dem gjennomstekt å du steke litt lenger. VIGFAS HVETEBOLLER Denne gir 20-25 boller 100 g margarin 3,5 dl melk 50 g gjær 1 dl sukker 1 ts kardemomme 500-600 g hvetemel (1 liter) 1 ts bakepulver 1 ts vaniljesukker Smelt margarinen, og varm melken til den er fingervarm. Bland alt sammen, og det blir veldig godt. Jeg pleier å fordoble deigen, og bruke halvparten til boller, halvparten til kanelboller. Blir skikkelig godt 220 grader, 8 minutter
Sandra Skrevet 14. september 2004 #8 Skrevet 14. september 2004 Om du setter pris på goooode saftige sjokoladekaker med deilig glasur både inni midten og oppå bør du prøve denne enkle sjokoladekaken. Jeg får alltid høre av gjester at det er den beste sjokoladekaken de noen gang har smakt! Sjokoladekake Bunn: 120g smør 180g sukker 2 egg 1.5 dl melk 290g mel 2 ts (toppede) bakepulver 2ss bakekakao Smør og sukker røres hvitt. Smøret bør være litt mykt. Bruk meierismør. Egg vispes inn ett og ett(ellers kan det skille seg). Bakepulveret blandes i melet. Rør sammen. Smør rund kakeform, eller bruk bakepapir. Stekes på 175 grader på nederste ribbe i ovnen. Stekes ca. 45 min.(se det an) Fyll/Glasur: 125g smør 500g melis 3ss kakao 2ts vaniljesukker 9ss sterk kald kaffe Smelt smøret. Ha deretter i kaffen. Ha i melisen litt etter litt, og så kakao og vaniljesukker.(om du ikke har kjøkkenmaskin bruk sikt ellers blir det så mye klumper.) La det stivne i kjøleskapet mens bunnen stekes. Fyllet smøres i midten av bunnen, og oppa og rundt. Pynt med f.eks non stop.
-Fisken- Skrevet 14. september 2004 #9 Skrevet 14. september 2004 Om du setter pris på goooode saftige sjokoladekaker med deilig glasur både inni midten og oppå bør du prøve denne enkle sjokoladekaken. Jeg får alltid høre av gjester at det er den beste sjokoladekaken de noen gang har smakt! Sjokoladekake Bunn: 120g smør 180g sukker 2 egg 1.5 dl melk 290g mel 2 ts (toppede) bakepulver 2ss bakekakao Smør og sukker røres hvitt. Smøret bør være litt mykt. Bruk meierismør. Egg vispes inn ett og ett(ellers kan det skille seg). Bakepulveret blandes i melet. Rør sammen. Smør rund kakeform, eller bruk bakepapir. Stekes på 175 grader på nederste ribbe i ovnen. Stekes ca. 45 min.(se det an) Fyll/Glasur: 125g smør 500g melis 3ss kakao 2ts vaniljesukker 9ss sterk kald kaffe Smelt smøret. Ha deretter i kaffen. Ha i melisen litt etter litt, og så kakao og vaniljesukker.(om du ikke har kjøkkenmaskin bruk sikt ellers blir det så mye klumper.) La det stivne i kjøleskapet mens bunnen stekes. Fyllet smøres i midten av bunnen, og oppa og rundt. Pynt med f.eks non stop. Denne skal jeg prøve!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå