Gå til innhold

Bekymringsverdig at noen kutter barnas melk uten grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo påvist direkte farlig, og denne person nesten lo meg opp i ansiktet og sa at det var "tullball" med ernæringsfysiolog og kosttilskudd til min 2 åring som har melkeallergi. Alt dette er henvist og foreskrevet av barnelegen.

Selv hevder hun å aldri ha gitt sine barn noe melkeprodukter, siden det smakte så dårlig.

Med all ny info jeg har erværvet meg, synes jeg nesten at det burde meldes inn noen plass. Barn kan jo få mangelsykdommer og diverse uten at man vet hvordan man kan supplere riktig..

Det ble en liten diskusjon, og jeg viste fram både helsedirektoratet sine sider og helse Norge sine sider hvor de spesifiserer viktigheten av dette, men hun snøftet bare tilbake og sa at det var bullshit og at dette ikke hadde noen rot i virkeligheten. Ble ærlig talt litt skremt!

Jeg har ærlig talt lyst å sende en liten bv melding, er det ikke noe galt så lar de jo familien være, men det var veldig mye som skurret for meg her..

Anonymous poster hash: b38d0...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser de sunt ellers tviler jeg på at det er noe problem.

Anonymous poster hash: d6b30...b51
  • Liker 8
Skrevet

Dette er ikke noen sak for BV. Det er ikke omsorgsvikt å spise melkefritt så lenge foreldrene har litt innsikt i ernæring.

• Liker 19
Skrevet

Å kutte ut melk og melkeprodukter uten grunn og uten å supplere med de riktige alternativene er direkte uforsvarlig. Dette har blant annet de som jobber med allerig spørsmål uttalt til det kjedsommelige i aviser, blader og tv. Å kutte melk til barnkan få alvorlige og uopprettelige skader på sikt. Så ja, send en bekymringsmelding til bv.

(Allergisk mot melk, påvist hos spesialist.)

Anonymous poster hash: 54b91...005

• Liker 1
Skrevet

Å kutte ut melk og melkeprodukter uten grunn og uten å supplere med de riktige alternativene er direkte uforsvarlig. Dette har blant annet de som jobber med allerig spørsmål uttalt til det kjedsommelige i aviser, blader og tv. Å kutte melk til barnkan få alvorlige og uopprettelige skader på sikt. Så ja, send en bekymringsmelding til bv.

(Allergisk mot melk, påvist hos spesialist.)

Anonymous poster hash: 54b91...005

Alvorlige og uopprettelige skader? Kan du henvise til noe på denne påstanden?

Vi er spes her i nord at vi drikker melk fra vi er født og til alderdommen.

Andre land drikker de ikke melk til mat osv....barna sliter ikke med skader av den grunn.

Tror foreldre som kutter ut melkeprodukter kan mere om dette.

Jeg er mer bekymret fôrede som setter brus og saft på bordet til ungene.

Anonymous poster hash: 5097b...a03

• Liker 14
Skrevet

Tullete at du tenker på å sende inn en bekymringsmelding til barnevernet på grunn av dette. 

Jeg fatter egentlig ikke hvorfor du har behov for å ha slike hete diskusjoner med andre mennesker der du slår opp på helsedirektoratet sine sider og lignende. Hva vil du få ut av dette her? Du har ekstremt bastante meninger, og nei, det er faktisk ikke nødvendig for mennesker å få melk. Årsaken til at babyer får morsmelk er enkel, men når barnet blir så stort at det kan innta vanlig mat er ikke dette noe å rope i taket for. 

Du virker slitsom. 

Anonymous poster hash: 12c20...247
  • Liker 12
Skrevet

Er vel ikke noe BV har noe med, men jeg er enig med deg. At foreldre prakker sitt spesielle kosthold på barnet sitt syns jeg er bekymringsverdig.

Skrevet

Andre nasjoner har andre kosthold, derfor er ikke tapet av melk like stort. De får dekt deres behov fra andre ting som ikke ligger naturlig i vårt kosthold. Et helt vanlig norsk kosthold vil IKKE kunne gjøre det samme.

Det var dette denne dama påsto. Det var forøvrig ikke jeg som startet diskusjonen, eller holdt den i livet heller. Det kom bare fram i samtalen min med min kollega at mitt barn måtte bruke erstatningen som kosttilskudd til hun var 3 år.

Så blandet hun seg inn og lagde stort ståhei rundt oss om hvor latterlig tullball jeg kom med. Hun direkte krevde at jeg fant noe faglig på det, og sto der med henda i siden. Så jeg gjorde det, ga henne telefon, før hun erklærte at alt var tullball for alle og det norske kosthold var mer enn bra nok.

• Liker 1
Skrevet

Hva er så farlig med å kutte melk?

• Liker 2
Skrevet

Vi har også en jente med melkeproteinallergi, og igjennom alle møtene vi har vært med på så har jeg også sett faren i det, så jeg er enig.

Her er en rask link jeg fant i farta;

http://www.tine.no/helse/allergi-og-intoleranse/artikler/melkefritt-krever-kunnskap

"Noen barn (ca 3 %) tåler ikke melk på grunn av melkeallergi. Gjelder dette ditt barn, er det viktig at du søker profesjonell hjelp av lege og ernæringsfysiolog. Det kan være en utfordring å få et fullverdig kosthold uten melkeprodukter.

Ernæringsfysiolog Christine Henriksen har i samarbeid med lege Merete Eggesbø gjort en undersøkelse om barn og meieriprodukter. Den viste at barn med et kosthold uten melkeprodukter risikerer å få for lite tilførsel av energi, proteiner, kalsium, B-vitaminer og jod, og bli kortvokste. Henriksen og Eggesbø har uttalt at det er et stort problem for barna at foreldrene tror det er enkelt å kutte ut melken. Foreldre trenger god opplæring hvis barnet skal kutte ut meieriprodukter. Hvis man ikke vet hva man skal erstatte melkeproduktene med, kan kostholdet bli ensidig og næringsfattig. Det har mye større konsekvenser for et barns kosthold å kutte ut melk og melkeprodukter enn det har å kutte ut egg, fisk, nøtter eller noen grønnsaker."

Skrevet

Tine, som tjener godt på melk, som kilde. Klarer ikke helt stole på at de er 100% upartiske i denne saken.

Anonymous poster hash: d6b30...b51
  • Liker 15
Skrevet

Det er jo påvist direkte farlig, og denne person nesten lo meg opp i ansiktet og sa at det var "tullball" med ernæringsfysiolog og kosttilskudd til min 2 åring som har melkeallergi. Alt dette er henvist og foreskrevet av barnelegen.

Selv hevder hun å aldri ha gitt sine barn noe melkeprodukter, siden det smakte så dårlig.

Med all ny info jeg har erværvet meg, synes jeg nesten at det burde meldes inn noen plass. Barn kan jo få mangelsykdommer og diverse uten at man vet hvordan man kan supplere riktig..

Det ble en liten diskusjon, og jeg viste fram både helsedirektoratet sine sider og helse Norge sine sider hvor de spesifiserer viktigheten av dette, men hun snøftet bare tilbake og sa at det var bullshit og at dette ikke hadde noen rot i virkeligheten. Ble ærlig talt litt skremt!

Jeg har ærlig talt lyst å sende en liten bv melding, er det ikke noe galt så lar de jo familien være, men det var veldig mye som skurret for meg her..

Spiser barnet yoghurt, Biola, hvitost og brokkoli?

:-) :-)

Anonymous poster hash: 9bdb2...a99

Skrevet

Andre nasjoner har andre kosthold, derfor er ikke tapet av melk like stort. De får dekt deres behov fra andre ting som ikke ligger naturlig i vårt kosthold. Et helt vanlig norsk kosthold vil IKKE kunne gjøre det samme.

Det var dette denne dama påsto. Det var forøvrig ikke jeg som startet diskusjonen, eller holdt den i livet heller. Det kom bare fram i samtalen min med min kollega at mitt barn måtte bruke erstatningen som kosttilskudd til hun var 3 år.

Så blandet hun seg inn og lagde stort ståhei rundt oss om hvor latterlig tullball jeg kom med. Hun direkte krevde at jeg fant noe faglig på det, og sto der med henda i siden. Så jeg gjorde det, ga henne telefon, før hun erklærte at alt var tullball for alle og det norske kosthold var mer enn bra nok.

Hva har andre land i sitt kosthold som erstatter melk som ikke Norge bruker?

:-) :-) Positiv hilsen :)

• Liker 2
Gjest Blomsterert
Skrevet

Hvordan vet du at hun ikke supplerer riktig da?

Og det er mer enn nok for barnevern å gjøre,om de ikke skal motta bekymringsmelding på et grunnlag som dette! 

Skrevet

Vi har også en jente med melkeproteinallergi, og igjennom alle møtene vi har vært med på så har jeg også sett faren i det, så jeg er enig.

http://www.tine.no/helse/allergi-og-intoleranse/artikler/melkefritt-krever-kunnskap

"Noen barn (ca 3 %) tåler ikke melk på grunn av melkeallergi. Gjelder dette ditt barn, er det viktig at du søker profesjonell hjelp av lege og ernæringsfysiolog. Det kan være en utfordring å få et fullverdig kosthold uten melkeprodukter.

Ernæringsfysiolog Christine Henriksen har i samarbeid med lege Merete Eggesbø gjort en undersøkelse om barn og meieriprodukter. Den viste at barn med et kosthold uten melkeprodukter risikerer å få for lite tilførsel av energi, proteiner, kalsium, B-vitaminer og jod, og bli kortvokste. Henriksen og Eggesbø har uttalt at det er et stort problem for barna at foreldrene tror det er enkelt å kutte ut melken. Foreldre trenger god opplæring hvis barnet skal kutte ut meieriprodukter. Hvis man ikke vet hva man skal erstatte melkeproduktene med, kan kostholdet bli ensidig og næringsfattig. Det har mye større konsekvenser for et barns kosthold å kutte ut melk og melkeprodukter enn det har å kutte ut egg, fisk, nøtter eller noen grønnsaker."

Helsedirektoratet. Har støttet opp om samme kosthold i 50 år.

Melka er de programforpliktet til å ha kun positive meninger om. Søk opp andre kilder ang melk

• Liker 6
Skrevet

Så lenge man har et variert kosthold er det ikke noe problemer å kutte ut melk, kalsium finnes det i grønnsaker også.

http://www.nrk.no/livsstil/nok-kalsium-uten-melk-1.5343042

Anonymous poster hash: e75d9...384

• Liker 6
Skrevet

I andre land spiser unger ost og syrnet produkter. De bruker ikke melk på den måten vi bruker.

• Liker 1
Skrevet

Bør du ikke lese deg opp på temaet, før du legger ut en sånn tråd?

Skrevet

Hva har andre land i sitt kosthold som erstatter melk som ikke Norge bruker?

:-) :-) Positiv hilsen :)

Syrnede produkter og ost

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...