Gå til innhold

Når barna ikke evner å leke på egen hånd, nå blir jeg gal snart...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna er utroooolig klengete og henger som små apekatter på meg og faren. Spesielt om kveldene. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å oppmuntre dem til å finne på noe selv.

Prøver å spørre om de ikke kan gå ut litt, hoppe litt på trampolina, gå tur i skogen bak huset, tegne, male, lese litt...etc. Ingenting hjelper.

Alt de gjør er å fortelle oss hvor mye de kjeder seg og maser på oss om at vi skal underholde dem på et eller annet vis. Og at de kjeder seg fører selvfølgelig til at de begynner å gå løs på hverandre, en er verre enn den andre. Krangling, skriking, masing, klenge litt, krangling, skriking, masing, klenge litt igjen...osv osv. Sånn går dagene.

De leker alene ja, men det varer somregel ikke mer enn 5 minutter så kommer de etter oss voksne igjen. De følger etter meg på do (!), i dusjen er de til og med mens jeg står der og prøver å ha alenetid, og maser og herjer og krangler med hverandre til og med der inne! De følger etter meg om jeg går på rommet for å skifte, setter seg i fanget om jeg et øyeblikk prøver å slappe av i en stol. Henger over oss og maser om vi setter oss i sofaen og slapper av litt. Går jeg i garasjen kommer de dit også. Går jeg i bilen for å hente noe er de rett innafor døra og roper "hva gjør duuuu??" , "line, hvorfor...", "duuu, hjelp meg med å tegne en papegøye!","tegn en sky", tegn et blad", "mamma se på meg nå!", "Line? Line?? LINEEEE!!!??" Osv..

Barna er 6, 7 og 8 år. Store med andre ord, iallefall store nok til å greie å holde på med ting på egen hånd og underholde hverandre.

Herrejesus jeg gleder meg til skola begynner på mandag!

Anonymous poster hash: df4d5...00f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror feilen er at dere SPØR om barna kan leke på egen hånd. Her må dere være bestemte og sette grenser. De er nødt til å gå på rommet sitt og leke, eller gå ut. Dere foreldre vil ha tid for dere selv, si det. Tror det går fint an å være litt avvisende av og til. Bare dere ikke er avvisende hele tiden, så går det greit. Badet kan du låse.

Anonymous poster hash: 9d1ea...fa5
  • Liker 11
Skrevet

Dere må nok være mer bestemte og strenge. Gi lite oppmerksomhet på slik oppførsel, det som får oppmerksomhet vil øke. Barn trenger å kjede seg, og utvikle kreativitet. De trenger å bli selvstendige.

Anonymous poster hash: 22090...e44

• Liker 2
Skrevet

Dere må nok være mer bestemte og strenge. Gi lite oppmerksomhet på slik oppførsel, det som får oppmerksomhet vil øke. Barn trenger å kjede seg, og utvikle kreativitet. De trenger å bli selvstendige.

Anonymous poster hash: 22090...e44

Kanskje bedre å ikke få barn i det hele tatt..... Jeg som voksen liker heller ikke så godt å være alene, og hadde hatet å blitt ignorert dersom jeg tok kontakt med noen fordi jeg følte meg ensom.

Anonymous poster hash: 9e29e...184

• Liker 1
Skrevet

Vi ble fortalt at "nå går dere og leker på egen hånd, jeg vil ha fred" når vi ble for klengete. Foreldrene var såpass kjærlige og omtenksomme ellers at det var ikke noe problem.

Anonymous poster hash: 16ab1...4c4
  • Liker 6
Skrevet

Hva hvis dere kjøper inn litt hobbysaker, setter dere ned og starter på et prosjekt, for så å gå og gjøre noe annet? Kanskje det er lettere for dem å finne på noe selv hvis du setter dem i gang med noe. Problemet er kanskje at de ikke vet hva de skal gjøre når du ber dem om å finne på noe selv? Har ikke barn, så har derfor også lite peiling på dem, men det er jo verdt et forsøk?

Skrevet

Kanskje bedre å ikke få barn i det hele tatt..... Jeg som voksen liker heller ikke så godt å være alene, og hadde hatet å blitt ignorert dersom jeg tok kontakt med noen fordi jeg følte meg ensom.

Da burde du kanskje lære deg å trives alene? Jeg sier ikke dette for å være frekk, men man må absolutt lære seg å trives i eget selskap. Du er den eneste du kan stole på skal være der hele livet.

TS, jeg tror også dere må la barna kjede seg litt. Det er litt uvanlig å høre om 3 så store barn som ikke kan leke sammen eller alene mer enn 5 minutter - da må dere tvinge dem til å kjede seg litt. Til slutt vil de nok slutte å vente på de voksne hvis de vet at det ikke er noe å hente akkurat da, og heller bruke energien på å finne på noe selv.

• Liker 3
Skrevet

Må du aktivere så store barn. Ikke rart dagens ungdommer blir som de blir...

Anonymous poster hash: a0b56...52f

• Liker 2
Skrevet

Må du aktivere så store barn. Ikke rart dagens ungdommer blir som de blir...

Anonymous poster hash: a0b56...52f

Synes dagens ungdommer er veldig oppegående og flinke jeg... Mye flinkere enn vår litt eldre generasjon.

Skrevet

Må du aktivere så store barn. Ikke rart dagens ungdommer blir som de blir...Anonymous poster hash: a0b56...52f

TS prøver jo å gjøre noe med det! :)

Jeg tror rett og slett de må lære å kjede seg.

Jeg krevde oppmerksomhet og underholdning av mine foreldre hele døgnet. En dag var min onkel på besøk og gikk lei av å se på dette. " Nå går du finner på noe selv. foreldrene dine kan ikke stå på pinne for deg hele dagen!" Det var klar beskjed, og jeg fikk en støkk! Likevel tok jeg ingen skade av det, jeg lærte derimot noe viktig den dagen. Jeg tror den store effekten var at beskjeden kom i fra noen andre enn mine foreldre. Jeg glemmer det aldri i hvertfall.

Vet i grunn ikke hva jeg skal foreslå annet enn det. Lykke til i hvertfall. Høres ufattelig slitsomt ut!

• Liker 1
Skrevet

De kan vel antakeligvis ikke leke fordi de aldri har fått muligheten til å lære det! 

De går vel i barnehage? Der er det ingen kreativitet eller spontanitet. Dere gir dem sikkert pads. De ser sikkert mye på TV. Dere ser dem vel kanskje 2 timer i døgnet? Dere er på jobb til 4 og henter dem i barnehagen 5, så er det to timer til leggetid. Mesteparten av den tiden ser dere alle på TV, samt middag. 

De vil vel bare være med foreldrene sine, som de antakelig aldri ser? 

Skrevet

Synes dagens ungdommer er veldig oppegående og flinke jeg... Mye flinkere enn vår litt eldre generasjon.

Ja, så flinke faktisk at snart alle sammen lider av angst og depresjon fordi presset om å være perfekt og konform er så stort. Gratulerer. 

• Liker 2
Skrevet

TS prøver jo å gjøre noe med det! :)

Jeg tror rett og slett de må lære å kjede seg.

Jeg krevde oppmerksomhet og underholdning av mine foreldre hele døgnet. En dag var min onkel på besøk og gikk lei av å se på dette. " Nå går du finner på noe selv. foreldrene dine kan ikke stå på pinne for deg hele dagen!" Det var klar beskjed, og jeg fikk en støkk! Likevel tok jeg ingen skade av det, jeg lærte derimot noe viktig den dagen. Jeg tror den store effekten var at beskjeden kom i fra noen andre enn mine foreldre. Jeg glemmer det aldri i hvertfall.

Vet i grunn ikke hva jeg skal foreslå annet enn det. Lykke til i hvertfall. Høres ufattelig slitsomt ut!

Riktig, lære å kjede seg. Det er da man blir kreativ.

Men som jeg var inne på, så er det nok endel barn som aldri er med foreldrene sine fordi foreldrene jobber til 4-5, og så er det stressemiddag, TV og så soving. I helgene er foreldrene fraværende med trynet ned i smartphonen og på face for å fortelle andre loseridiots om sine latterlige gørre liv. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, så flinke faktisk at snart alle sammen lider av angst og depresjon fordi presset om å være perfekt og konform er så stort. Gratulerer. 

Ja, presset på de er enormt stort og de er flinke. Angst og depresjon forekommer for øvrig i alle aldre.

Skrevet

Her er det snakk om tre barn på 6, 7 og 8 år..

Skrevet

Hei =)

Det er slitsomt når en aldri kan få vere i fred.

Spesielt det å ikke kunne sette seg ned i 5 minutter uten å bli invaderet!

Det handler om å sette grenser og å lære barna respekt.

Det er en utfordring når situasjonen har blitt sånn...

Jeg ville ha snakket med barna om at av og til trenger jeg, og jeg og pappa og gjøre våre egne ting. Ikke på en måte som barna føler du vil de skal dra dit pepperen gror.... :-P ;-)

Men at foreksempel når mamma er på do , trenger hun å vere i fred. (jeg ville sagt i fra før jeg gikk inn, låst døren, og ikke svart om de maset på utsiden...)

Når jeg ville sitte i fred ville jeg og sagt klart: nå vil jeg sitte her å lese/snakke med pappa osv. Så da må dere finne på noe annet. Om dere ikke finner på noe får dere kjede dere til jeg er klar.

De vil selvsagt bli surmulig og protesering , spesielt til å begynne med. Men jeg har funnet ut å overse er effektivt (dog slitsomt til tider).

Kanskje kan det vere en idé å sette en viss tid du vil ha fred, de kan kanskje klokka og da slipper du kanskje mas om hvor lenge du skal sitte der.

Belønningskalender er jo også mulig å bruke....

Skal du gjøre husarbeid kan det være lurt å involvere dem , ting tar gjerne litt lenger tid. Men øker sjansen for å være litt i fred seinere samt de lærer å hjelpe til!

Anbefaler forresten boka "tiden med barn" av Inger- lise Køltzom som handler blandt annet om dette.

Masse lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...