Gå til innhold

Operasjon av skjeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har slitt med strabisme hele livet på det høyre øyet, og kun dette. Er nå 21 år og antar at løpet er kjørt med å trene opp øynene til samsyn (blir likevel glad hvis noen har erfaringer med vellykkethet på dette området også). Jeg er likevel sterkt kosmetisk plaget av at det ene øyet glir ut, og det glir ikke bare litt ut men veldig (utoverskjeling).

Jeg skjeler ofte veldig når jeg er trøtt og kanskje litt ellers også, men da bruker jeg en teknikk hvor jeg lukker og masserer det høyre øyet litt lett, trykker inn og drar det i riktig posisjon. Pleier som oftest å hjelpe litt på, men vet ikke hvor lenge jeg orker å holde på med det lenger mtp at det også kan være skadelig. 

Har prøvd å søke litt rundt på om det er noen klinikker som opererer privat når det gjelder operasjon av strabisme, men finner ingenting. Har aldri vært plaget med dobbeltsyn eller annet, det går kun på det kosmetiske, noe som gjør at jeg regner med at det er lite sannsynlig at det offentlige ønsker å hjelpe meg. Var operasjonen vellykket (er redd det kan skje noe med det friske øyet)? Hvor lang restitusjon trengte du etter operasjonen? Evt noen råd?    

Jeg synes selv skjeling er helt forferdelig stygt, og kanskje spesielt fordi jeg er jente. Ingen gutter vil vel ha en jente som skjeler så forferdelig...? Ingen arbeidsplass vil ha en som skjeler mtp å evt jobbe med klienter, de kan jo bli litt satt ut når de treffer meg? Noen som har erfaringer på dette? Har tidligere blitt kalt stygg og ekkel pga dette samt at jeg har en fysisk funksjonshemming som gjør ting enda litt vanskeligere, og som gjør at jeg tenker det er på tide å ta grep snart :)

På forhånd tusen takk! :)

Anonymous poster hash: 671c9...e9f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Har slitt med strabisme hele livet på det høyre øyet, og kun dette. Er nå 21 år og antar at løpet er kjørt med å trene opp øynene til samsyn (blir likevel glad hvis noen har erfaringer med vellykkethet på dette området også). Jeg er likevel sterkt kosmetisk plaget av at det ene øyet glir ut, og det glir ikke bare litt ut men veldig (utoverskjeling).

Jeg skjeler ofte veldig når jeg er trøtt og kanskje litt ellers også, men da bruker jeg en teknikk hvor jeg lukker og masserer det høyre øyet litt lett, trykker inn og drar det i riktig posisjon. Pleier som oftest å hjelpe litt på, men vet ikke hvor lenge jeg orker å holde på med det lenger mtp at det også kan være skadelig.

Har prøvd å søke litt rundt på om det er noen klinikker som opererer privat når det gjelder operasjon av strabisme, men finner ingenting. Har aldri vært plaget med dobbeltsyn eller annet, det går kun på det kosmetiske, noe som gjør at jeg regner med at det er lite sannsynlig at det offentlige ønsker å hjelpe meg. Var operasjonen vellykket (er redd det kan skje noe med det friske øyet)? Hvor lang restitusjon trengte du etter operasjonen? Evt noen råd?

Jeg synes selv skjeling er helt forferdelig stygt, og kanskje spesielt fordi jeg er jente. Ingen gutter vil vel ha en jente som skjeler så forferdelig...? Ingen arbeidsplass vil ha en som skjeler mtp å evt jobbe med klienter, de kan jo bli litt satt ut når de treffer meg? Noen som har erfaringer på dette? Har tidligere blitt kalt stygg og ekkel pga dette samt at jeg har en fysisk funksjonshemming som gjør ting enda litt vanskeligere, og som gjør at jeg tenker det er på tide å ta grep snart :)

På forhånd tusen takk! :)

Ta det opp med legen din. En slik operasjon er ikke bare kosmetisk. Les denne:

http://tidsskriftet.no/article/130837/

Når det er sagt, så får jeg inntrykk at du kanskje overvurderer hvor alvorlig skjelingen din er?

Jeg er selv operert for skjeling, og skjeler fortsatt litt særlig når jeg er trøtt, men det er faktisk veldig mange som ikke legger merke til det i det hele tatt.

Anonymous poster hash: f298b...76e

Skrevet

Hei, jeg vet hvordan du har det.

Jeg skjelte konstant med det ene øyet i mange år, og har blitt operert for det to ganger. Sist operasjon var da jeg akkurat hadde fylt 18.

Jeg skjeler fortsatt litt, og det er noe man ikke kan unngå å merke. Aner ikke hvordan øynene blir når jeg drikker, har ikke fått noen kommentarer på det.

Det opererte øyet ble raskt helet, og allerede etter kun få dager var stingene borte, og etter en uke var mitt øye fint. Jeg måtte avstå fra fysisk aktivitet i to uker etter operasjonen.

Ettersom dette var operasjon nr 2 på samme øye, fikk jeg beskjed om at jeg kom til å få et tydelig blått arr inne på det hvite i øyet. Jeg har selvsagt arret, men det er ikke så mørkt som legene trodde det kom til å bli. (Folk legger ikke merke til arret uten at jeg forteller om det)

Jeg skjeler som nevnt fortsatt, men ikke på langt nær så mye som jeg gjorde. Tidligere var det veldig ubehagelig når folk kikket fra øye til øye mens jeg snakket med de. (Jeg forstår ikke hvorfor folk gjorde det, det dårlige øyet kikket alltid ut til siden, mens det friske alltid kikket på de).

Fortsatt opplever jeg at folk veksler mellom øynene, men ikke på langt nær slik som før.

Jeg har de siste årene begynt delvis med briller (-pga jobb), og opplever nå at det dårlige øyet faktisk fungerer bedre enn tidligere. Før kuttet jeg det helt ut, men nå veksler jeg mer mellom de. Det forteller meg at øyet ikke er helt tapt, og at jeg kan bruke det mer enn jeg har gjort i hele mitt liv.

Jeg skal snart til optiker igjen, og da skal jeg forhøre meg om det kan ha noe positiv effekt å "trene" det dårlige øyet, med feks lapp på det friske. Dette til tross for at de få artiklene jeg har funnet om temaet sier nei.

Konklusjonen min er at jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk utført den andre operasjonen, og at jeg nå får mindre negativ oppmerksomhet ang øynene enn tidligere.

Anonymous poster hash: 375f3...81e

Skrevet

Tusen takk for svar begge to, setter pris på det :) 

Så bra at operasjonen var vellykket, gjør meg mer tilbøyelig til å prøve å gjennomgå en operasjon. Når det er sagt så prøvde jeg faktisk å bruke briller i går, hvor jeg dekket over venstre brilleglass med aluminiumsfolie. Det blir som å bruke øyelapp. Gjør det to ganger om dagen nå i 30 min hver gang, sånn at jeg får brukt det høyre øyet litt. Det er kanskje overraskende, men det hjalp faktisk veldig godt :) Likevel skal det sies at jeg ble veldig kvalm og svimmel samt får vondt i hodet under disse halvtimene, men dette regner jeg med at er noe som hører med til at øyet som til vanlig ikke blir brukt faktisk jobber, og det er ingen antydning til noe som helst skjeling - det går faktisk ikke an for meg å skjele med dette øyet når det er i bruk. 

Har tenkt å faktisk prøve treningen over en periode på noen mnd. (sammen med treningsøvelser på youtube), for å se om det kan ha effekt før jeg evt. ønsker operasjon, selv om jeg for noen dager siden trodde at bare dette var løsningen :)

Skrevet

Jeg skjeler som nevnt fortsatt, men ikke på langt nær så mye som jeg gjorde. Tidligere var det veldig ubehagelig når folk kikket fra øye til øye mens jeg snakket med de. (Jeg forstår ikke hvorfor folk gjorde det, det dårlige øyet kikket alltid ut til siden, mens det friske alltid kikket på de).

Fortsatt opplever jeg at folk veksler mellom øynene, men ikke på langt nær slik som før.

Anonymous poster hash: 375f3...81e

Litt off-topic, men jeg kan kanskje bidra til å kaste litt lys på akkurat den situasjonen du snakker om.

Jeg takler nemlig ikke å drive å flakke med blikket fra øye til øye, slik som mange har en tendens til å gjøre, jeg fester blikket mitt på ditt høyre øye når jeg snakker til deg, og bytter aldri. (Det verste jeg vet er folk som flakker på den måten og ikke fester blikket noe sted, det er som om jeg ikke klarer å stole helt på at de ikke kommer til å finne på noe galskap eller noe...)

Problemet mitt når jeg da snakker med folk som har et øye som flyr litt dit det vil, er at seriøst ALLE jeg har møtt som har ett skjelende øye/lazy eye/whatever, skjeler ALLTID på høyre øye, slik at jeg blir helt satt ut og ikke vet helt hvilket øye jeg skal se på :fnise:

Og da begynner jeg også å kikke frem og tilbake fordi jeg har innarbeidet den høyre-regelen, men da føler jeg ikke personen ser på meg, og så lurer jeg jo også litt på om de synes det er rart at jeg stirrer på et øye som ikke følger med i det hele tatt og så prøver jeg å unngå det og så blir det bare feil :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...