Gå til innhold

Venninne som hverken har penger til mat eller regninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå i sommerferien har hun levd på NAV, men pengene blir trukket umiddelbart til telefon- og internetregning + noe annet, men nå starter hun snart på skolen igjen og da er det tilbake til bortebostipend(?), tror jeg. Uansett har hun ingen penger nå. Hun sulter seg ihjel hver dag. Om det er noen regninger hun kan kutte kostnader på? Jeg tror ikke det. Noe tips? Kroppen og helsen er forferdelig. De resterende pengene for måneden gikk til legevakt og medisiner. Hun ble altså kastet ut av hus da hun ble myndig, og leier leilighet.

Trenger hjelp da hun er en veldig krevende person å passe på. Ikke fordi hun er noe bråkmaker, men fordi hun sliter med mye.

Anonymous poster hash: f8643...acc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun får fortsatt AAP/sosialstønad eller annen støtte fra NAV? 

Om hun gjør det, så må hun evt. kutte ned på mobil/internettregningen. Begrens nettbruken til det mest nødvendige, og bruk det heller på telefonen, si opp eventuelt fast installert bredbånd hjemme. Finne et billigere mobilabonnement. 

Om det er akutt fare for helsa hennes, så kan du evt. gi beskjed til legen hennes, som kan besørge en innleggelse. Men husk at det skal ganske mye til, så det må være meget alvorlig og akutt på nivået at hun er til fare for seg selv. 

Anonymous poster hash: 7ec56...2b7
Skrevet

Hvis hun er i en by kan hun få utdelt mat. I Oslo er det hovedsaklig Kirkens Bymisjon og Fattighuset som gjør det. Hun kan garantert kutte ned på regninger. Internett, f.eks., kan sies opp og brukes på biblioteket. Hun kan også bruke kontantkort på mobiltelefonen.

Anonymous poster hash: 6f06c...e7b
  • Liker 2
Skrevet

Hun bør gå til psykolog. Da kan denne vurdere om hun egentlig er så syk at man må inn med andre tiltak

Anonymous poster hash: 2284d...4d8
Skrevet

Hvis hun er i en by kan hun få utdelt mat. I Oslo er det hovedsaklig Kirkens Bymisjon og Fattighuset som gjør det. Hun kan garantert kutte ned på regninger. Internett, f.eks., kan sies opp og brukes på biblioteket. Hun kan også bruke kontantkort på mobiltelefonen.

Anbefaler ikke nødvendigvis kontantkort selv om man har dårlig råd, kommer an på hva man trenger telefonen din. Hvis det er eneste mulighet til å sjekke opp ting i forhold til helse, kommunisere med NAV og lignende så bør et billig _abonnement_ prioriteres høyt. Det er fordi kontantkort ofte er dyrere enn et abonnement, for eksempel løper minuttpris fra første stund, og det blir fort dyrt med databruk. De minste pakkene til mobiltelefoniselskapene tilbyr en del av dette pakket inn, og koster ca 200/mnd. et kontantkort kan raskt bli dyrere enn dette gitt at man har behov for å ringe en del og følge opp med lege/helse/NAV etc...

Anonymous poster hash: 7ec56...2b7

• Liker 1
Skrevet

Legg ut budsjettet hennes, så får du kanskje konkrete tips til hva som kan kuttes.

Anonymous poster hash: 6448e...108
Skrevet

Frelsesarmeen har en avtale med Kiwi. De får all mat som går ut på dato (går ut, ikke gått ut). Så gir de den maten videre til de som trenger mat. Kontakter hun frelsesarmeen så sulter hun i det minste ikke. Det er et viktig skritt.

Anonymous poster hash: e76ab...5e7
Skrevet

hun kan jo bare kutte ut abonemang på telefonen, å gå over til kontantkort?

Mye billigere for da betaler du ikke en viss sum i måneden, du bare betaler for det du selv bruker for, og trenger ikke å kjøpe nytt 150 eller 200 kr før hun har brukt opp det hun hadde.

Anonymous poster hash: 15f7b...ec5
  • Liker 1
Skrevet

Tusen takk for raske og flotte tips. :)

Jeg skal undersøke alt dette i løpet av dagen og komme med en tilbakemelding! Jeg prøver å få hun til å sette seg ned og lage en oversikt over privatøkonomien med meg. Forhåpentligvis får vi gjort det i dag så jeg kan vise dere budsjettet.

Skrevet

ynab.com er en veldig enkel måte å få kontroll over økonomien på.

Skrevet

Har venninnen din mulighet til å ta opp studielån i tillegg til stipendet? Når får hun utbetaling? 

Hun må nok leve innenfor de rammene som studielån+stipend gir, men om hun har en akutt krise så kan hun kontakte Nav...

Hva betaler hun i husleie? Kan hun leie billigere i kollektiv?

Hvor mye betaler hun for telefon og internet? Noe som kan byttes til en billigere pakke?

Anonymous poster hash: e21ae...65f
Skrevet

ynab.com er en veldig enkel måte å få kontroll over økonomien på.

Det er det jeg prøver å få hun til å bruke, ja. :)

Skrevet

Nå i sommerferien har hun levd på NAV, men pengene blir trukket umiddelbart til telefon- og internetregning + noe annet, men nå starter hun snart på skolen igjen og da er det tilbake til bortebostipend(?), tror jeg. Uansett har hun ingen penger nå. Hun sulter seg ihjel hver dag. Om det er noen regninger hun kan kutte kostnader på? Jeg tror ikke det. Noe tips? Kroppen og helsen er forferdelig. De resterende pengene for måneden gikk til legevakt og medisiner. Hun ble altså kastet ut av hus da hun ble myndig, og leier leilighet.

Trenger hjelp da hun er en veldig krevende person å passe på. Ikke fordi hun er noe bråkmaker, men fordi hun sliter med mye.

Er du (selv-)oppnevnt støttekontakt eller verge for denne personen, ettersom du engasjerer deg så mye?

• Liker 1
Skrevet

Er du (selv-)oppnevnt støttekontakt eller verge for denne personen, ettersom du engasjerer deg så mye?

Nei. Men hun har mistet mange venner (pga flytting), og det er ingen andre som stiller opp, heller ikke fra familien. Jeg er bare en som bryr meg.

Skrevet

Er hun syk, og derfor lever på nav?

Er hun student, uten jobb i sommer, og har derfor levd på nav til nå?

Kan hun skaffe seg en deltidsjobb?

Anonymous poster hash: b65b6...5f6
Skrevet

Hva er dette for en kommentar? Det høres da bare ut som TS er en god venninne. 

Anonymous poster hash: 6bfc9...0f4

• Liker 12
Skrevet

Nei. Men hun har mistet mange venner (pga flytting), og det er ingen andre som stiller opp, heller ikke fra familien. Jeg er bare en som bryr meg.

Da har hun det ikke greit. All ære til deg :). Pass godt på deg selv også.

Skrevet

Frelsesarmeen har en avtale med Kiwi. De får all mat som går ut på dato (går ut, ikke gått ut). Så gir de den maten videre til de som trenger mat. Kontakter hun frelsesarmeen så sulter hun i det minste ikke. Det er et viktig skritt.

Anonymous poster hash: e76ab...5e7

Det er egentlig ikke helt korrekt.. Mesteparten av maten blir kastet...

Skrevet

Mangler hun mat kan hun kontakte Frelsesarmeen, Kirkens Bymisjon eller "fattighus" med ulike navn rundt om i landet. De deler ut matposer til mennesker som ikke har mat. De får ikke penger. Ellers er det Nav sosialstønad.

Anonymous poster hash: ba263...f74

• Liker 2
Skrevet

PMS? Forhåpentligvis, går det over.

Anonymous poster hash: e21ae...65f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...