AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #1 Skrevet 15. august 2015 Hei! Søker litt tips og råd fra noen der ute som kanskje har vært innom samme situasjon selv eller har noen gode råd/tips til oss! Vi er begge i tjueårene og leier et hus for 7000 kr. Venter vårt første barn i oktober og har alt på plass til babyen. Da mener jeg alt, alt fra vogn til bilstol og barnerom og stelleprodukter osv. Mangler kun babycall. Så det er i det minste betryggende å vite at det er på plass. Greia er at mannen har til nå ikke hatt fast stiling i jobben sin, men jobbet ca 70% som nattevakt. Inntekten han har vært på ca 18 000 i mnd, og han fikk for noen mnd siden beskjed om at han trolig ville få mer jobb etter august. Så dro han på møte for to dager siden og fikk vite at det er litt endringer i planene og at de nå ikke har noe mer å tilby han foreløpig, så det meste han kan få er tilkallingsvakter. Det var veldig dårlige nyheter for oss, for det har vi ikke råd til! Jeg har jobbet deltid og studert ved siden av, men går av med permisjon i september og går da over på foreldrepenger. Jeg får ca 11 000 i mnd i foreldrepenger. 7000 av dem må jo gå til husleie og da sitter vi igjen med kun 4000 kr. Og det er jo ikke nok! Planen er nå at mannen skal se etter ny jobb så klart, men han har ingen spesiell utdanning og vi vet jo ikke hvor lang tid det vil ta før han får seg en ny jobb. Før han fikk denne jobben, brukte han over ett år før han fikk napp! Og da måtte han få hjelp av nav osv. Han har mye jobberfaring og kun gode referanser da, så det bør ikke være vanskelig for han å få jobb egentlig. Han har blant annet jobbet som kundekonsulent og på div lagerarbeid. Feks trioving. Og nå har han jobbet som pleiemedarbeider, og det er sånn type jobb han gjerne vil jobbe med i mange år framover. Han trives veldig godt med det! Han har helse og omsorg + barne og ungdomsarbeider fra vgs. Så han skal søke på litt div lagerarbeid + noe innenfor helse. Men siden vi er forberedt på at det kan ta noen mnd før han får seg noe, med mindre han er heldig, så lurer vi jo litt på hvordan vi skal takle økonomien nå i de mnd framover? Har vi for eksempel rett på å få hjelp fra nav til å dekke husleie? han kan heller ikke søke om dagpenger da han gikk på det i over ett år før han fikk pleiejobben. Så han må vel ha jobbet i minst ett år før han får søke om det på nytt, men han har kun jobbet i fem mnd til nå. Han har en lønning til i september, men den vil komme på kun 10 000 maks. Etter det er det kun jeg som får inntekt. Anonymous poster hash: 3a417...2a3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #2 Skrevet 15. august 2015 Etter hva jeg har forstått er det etterspørsel etter menn i barnehagene, kanskje han får et fortrinn dersom han søker jobb der? i enkelte kommuner kan til og med menn høyere lønn dersom de oppfyller visse kriterier. Anonymous poster hash: 59369...d97 3
Florence Skrevet 15. august 2015 #3 Skrevet 15. august 2015 Hei! Søker litt tips og råd fra noen der ute som kanskje har vært innom samme situasjon selv eller har noen gode råd/tips til oss! Vi er begge i tjueårene og leier et hus for 7000 kr. Venter vårt første barn i oktober og har alt på plass til babyen. Da mener jeg alt, alt fra vogn til bilstol og barnerom og stelleprodukter osv. Mangler kun babycall. Så det er i det minste betryggende å vite at det er på plass. Greia er at mannen har til nå ikke hatt fast stiling i jobben sin, men jobbet ca 70% som nattevakt. Inntekten han har vært på ca 18 000 i mnd, og han fikk for noen mnd siden beskjed om at han trolig ville få mer jobb etter august. Så dro han på møte for to dager siden og fikk vite at det er litt endringer i planene og at de nå ikke har noe mer å tilby han foreløpig, så det meste han kan få er tilkallingsvakter. Det var veldig dårlige nyheter for oss, for det har vi ikke råd til! Jeg har jobbet deltid og studert ved siden av, men går av med permisjon i september og går da over på foreldrepenger. Jeg får ca 11 000 i mnd i foreldrepenger. 7000 av dem må jo gå til husleie og da sitter vi igjen med kun 4000 kr. Og det er jo ikke nok! Planen er nå at mannen skal se etter ny jobb så klart, men han har ingen spesiell utdanning og vi vet jo ikke hvor lang tid det vil ta før han får seg en ny jobb. Før han fikk denne jobben, brukte han over ett år før han fikk napp! Og da måtte han få hjelp av nav osv. Han har mye jobberfaring og kun gode referanser da, så det bør ikke være vanskelig for han å få jobb egentlig. Han har blant annet jobbet som kundekonsulent og på div lagerarbeid. Feks trioving. Og nå har han jobbet som pleiemedarbeider, og det er sånn type jobb han gjerne vil jobbe med i mange år framover. Han trives veldig godt med det! Han har helse og omsorg + barne og ungdomsarbeider fra vgs. Så han skal søke på litt div lagerarbeid + noe innenfor helse. Men siden vi er forberedt på at det kan ta noen mnd før han får seg noe, med mindre han er heldig, så lurer vi jo litt på hvordan vi skal takle økonomien nå i de mnd framover? Har vi for eksempel rett på å få hjelp fra nav til å dekke husleie? han kan heller ikke søke om dagpenger da han gikk på det i over ett år før han fikk pleiejobben. Så han må vel ha jobbet i minst ett år før han får søke om det på nytt, men han har kun jobbet i fem mnd til nå. Han har en lønning til i september, men den vil komme på kun 10 000 maks. Etter det er det kun jeg som får inntekt. Anonymous poster hash: 3a417...2a3 Han må søke på ALT av ledige jobber. 5
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #4 Skrevet 15. august 2015 Han har jo rett på ledighetstrygd så lenge han er jobbsøker.. Anonymous poster hash: 36e5d...2c4
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #5 Skrevet 15. august 2015 Da han fikk dagpenger fikk han vel gså opplyst hvor mange uker han kunne motta ytelsen, fikk han 104 uker eller 52? Dersom han fikk for 104 uker, og ikke har brukt dem opp, kan kan søke gjenopptak og fortsette der han slapp. Anonymous poster hash: 59369...d97
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #6 Skrevet 15. august 2015 Ja skrev litt fort på det innlegget der, men han skal også søke butikkjobber, barnehager og sånt. Alt han kan jobbe med. Ledighetstrygd? da må jeg lese om det Husker ikke hvor mange uker han fikk dagpenger, men skal sjekke det ut. Men han fikk jo brev noen mnd før han fikk ny jobb om at dagpengene hans ville gå ut den og den datoen (da hadde han ca 2 mnd igjen på seg) og fikk jobb like før fristen var gått ut. Så regner jo med at han har brukt dem opp? Anonymous poster hash: 3a417...2a3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #7 Skrevet 15. august 2015 Han bør registrere seg hos alle vikarbyråer i området, ikke bare søke på spesifikke stillinger. Anonymous poster hash: 0db2e...956
Gjest Sly Skrevet 15. august 2015 #8 Skrevet 15. august 2015 Hvis han ikke har truckførerbevis så bør han ta det ASAP. Da er det mye enklere å få seg lagerjobber, ihvertfall.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #9 Skrevet 15. august 2015 Han bør registrere seg hos alle vikarbyråer i området, ikke bare søke på spesifikke stillinger. Anonymous poster hash: 0db2e...956 Vi har vært gjennom dette før, så vi vet eksakt hva vi skal gjøre. Trenger ikke tips til hvordan vi kan få jobb raskest mulig, men hvordan vi kan overleve den tiden han søker jobb. Hva slags rettigheter har vi osv. Anonymous poster hash: 3a417...2a3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #10 Skrevet 15. august 2015 Hvis han ikke har truckførerbevis så bør han ta det ASAP. Da er det mye enklere å få seg lagerjobber, ihvertfall. Det har han jo Anonymous poster hash: 3a417...2a3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #11 Skrevet 15. august 2015 Han bør bare registrere seg på nav først og fremst. Han kan ha dagpenge rettighet, undersøk det. Når man mottar dagpenger skal man i prinsippet ta i mot all jobber man kan få, over alt i landet. Han må bare vært på hugget nå, og søke jobb kan være dagsjobb i seg selv!Anonymous poster hash: 52584...1f8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #12 Skrevet 15. august 2015 Han bør bare registrere seg på nav først og fremst. Han kan ha dagpenge rettighet, undersøk det. Når man mottar dagpenger skal man i prinsippet ta i mot all jobber man kan få, over alt i landet. Han må bare vært på hugget nå, og søke jobb kan være dagsjobb i seg selv!Anonymous poster hash: 52584...1f8 Vi kan ikke flytte igjen nå. Vi flyttet nylig hit og jeg skal føde her osv. Men han kan strekke seg utover hele fylket da. Anonymous poster hash: 3a417...2a3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #13 Skrevet 15. august 2015 Tror neppe dere får sosialstønad forresten. Har ikke familie som dere kan låne av? Noen ganger må man bare bite i det sure eplet....Anonymous poster hash: 52584...1f8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #14 Skrevet 15. august 2015 Høres ut som han har brukt dem opp da, ja. Mulig jeg er helt på jordet nå, men dagpengerettighetter tror jeg går etter kalenderår. Altså at han i løpet av de 5 månedene han jobbet i 2015, har han opparbeidet seg nye rettigheter til dagpenger i 2016. En mulighet kan jo være å søke seg inn på jobbklubb. Om han ikke har rett på dagpenger, får han da individstønad. Det er ikke mange kronene, men alle monner drar. Er han heldig, er det et godt kurs som han kan ha utbytte av. Men dessverre er det slik at det er mange dårlige kurs der ute. Anonymous poster hash: 59369...d97
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #15 Skrevet 15. august 2015 Tror neppe dere får sosialstønad forresten. Har ikke familie som dere kan låne av? Noen ganger må man bare bite i det sure eplet....Anonymous poster hash: 52584...1f8 Hvorfor ikke? Kan du forklare hvorfor du tror vi ikke får sosialstønad? Anonymous poster hash: 3a417...2a3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #16 Skrevet 15. august 2015 Vi kan ikke flytte igjen nå. Vi flyttet nylig hit og jeg skal føde her osv. Men han kan strekke seg utover hele fylket da. Anonymous poster hash: 3a417...2a3 Ja, det er jo iallfall bra. Men ikke si til nav at dere ikke e villige til å flytte, da får man ikke dagpenger. Bare kryss av at han kan ta jobb hvor som helst. De sender dere ikke bort for å si det sånn!Anonymous poster hash: 52584...1f8 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #17 Skrevet 15. august 2015 Høres ut som han har brukt dem opp da, ja. Mulig jeg er helt på jordet nå, men dagpengerettighetter tror jeg går etter kalenderår. Altså at han i løpet av de 5 månedene han jobbet i 2015, har han opparbeidet seg nye rettigheter til dagpenger i 2016. En mulighet kan jo være å søke seg inn på jobbklubb. Om han ikke har rett på dagpenger, får han da individstønad. Det er ikke mange kronene, men alle monner drar. Er han heldig, er det et godt kurs som han kan ha utbytte av. Men dessverre er det slik at det er mange dårlige kurs der ute. Anonymous poster hash: 59369...d97 Han gikk på sånn jobbkurs før han fikk denne jobben. Tror det vil være veldig deprimerende for han hvis han må gjennom det på nytt allerede nå, etter kun 5 mnd. Bør han takke ja til tilkallingsvakt jobben som han kanskje vil få? (får vite snart) det er jo bedre enn ingenting. Anonymous poster hash: 3a417...2a3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #18 Skrevet 15. august 2015 Ja, det er jo iallfall bra. Men ikke si til nav at dere ikke e villige til å flytte, da får man ikke dagpenger. Bare kryss av at han kan ta jobb hvor som helst. De sender dere ikke bort for å si det sånn!Anonymous poster hash: 52584...1f8 Ok, det visste jeg ikke. Altså at vi bør krysse av det selv om vi ikke kan. Anonymous poster hash: 3a417...2a3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #19 Skrevet 15. august 2015 Hvorfor ikke? Kan du forklare hvorfor du tror vi ikke får sosialstønad? Anonymous poster hash: 3a417...2a3 Han kan ha andre rettigheter, og hvis ikke vil de se på andre muligheter som siste inntekt, om dere har fra lønn fortsatt. Om han har mulighet til å ta ut årets feriepenger i år f.eks. Sosialstønad er ikke feite penger og kommuner har egne satser på hva de godkjenner av husleie. Er ikke bare å få sosialstønad, og man må også reg seg ledig da og. Hva lever du av nå TS? Jeg vil råde dere sterkt til å dra på nav kontoret mandag! Søk råd, melde seg arb.ledig, søke på det man kan ha rett på.Anonymous poster hash: 52584...1f8
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #20 Skrevet 15. august 2015 Han gikk på sånn jobbkurs før han fikk denne jobben. Tror det vil være veldig deprimerende for han hvis han må gjennom det på nytt allerede nå, etter kun 5 mnd. Bør han takke ja til tilkallingsvakt jobben som han kanskje vil få? (får vite snart) det er jo bedre enn ingenting. Anonymous poster hash: 3a417...2a3 At det er deprimerende å gå på jobbklubb vet jeg, det er det absolutt. Kursene er jo laget for å gi folk rutiner, for å lære dem å stå opp om morgenen, ikke primært for å få folk ut i jobb, som de påstår i festtalene sine. Men er dere pengelens og han har null dagpengerettigheter, er det jo i hvert fall noen kroner i kassa. Han kan få reisetilskudd også, dersom han bor langt unna. Hva med et annet type kurs? Be NAV om en oversikt over aktuelle kurs, så finner du kanskje noe. Om ikke for annet, så i hvert fall for å ha rett på de få kronene. Anonymous poster hash: 59369...d97 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå