Gjest Virvar Skrevet 13. september 2004 #1 Skrevet 13. september 2004 Jeg har ikke fulgt særlig med på Farmen. Jeg er i utgangspunktet negativ til serien. Grunnen er at man setter mennesker som ikke har greie på det , til å driv en gård. De skal "resturere" gamle røykehus, og bygger det i hop på en amatørmessig måte uten å ta hensyn til det de ble fortalt skulle bli tatt vare på. De må prøve seg frem med det meste. Og så lenge det bare dreier seg om de så er det igrunnen greit. Men i kveld så såg jeg at de hadde fått en drøss med geiter. Og geiter må melkes. Da skal man helst ha litt greie på hvordan man melker. Man skal ikke skremme dyrene og stresse de unødvendig opp. Adrenalinet sitter lenge i kroppen, og gang på gang med skremming fører til strss. Det nytter ikke bare å rive i spenene. Da jeg såg på så var de tre stykker for å holde og melke en geit. De styrte på. Og den geiten hadde et jur som var så stort og tungt at det nesten tok nedi bakken. Og da kjenner jeg at det blir feil. De skulle vel blitt melket før? For riktignok så er det mange seere til dette, og tv2 tjener sikkert masse. Men skal man blande dyr inn i dette da? Skal noen ha ansvar for dyr så må de ha interesse, håndlag med dyr, og kunnskaper. Jeg ville ikke satt noen til å passe kaninen min en gang som jeg ikke visste hadde peiling. Og jeg hadde kommet til å lagt ved "bruksansvisning" og bok. Jeg har ikke fått med meg beboerene har noe slik på "Farmen"? Nei jeg synes det blir feil jeg å bruke dyr på tv slik uten at man får bekreftet at det blir oppfulgt. Og at de ikke behandles med avsky/redsel eller amatørmessig. Ok, nå kan det hende at jeg ikke har sett så mye, men jeg hang meg opp i det med geitene. Et annet år hadde de kaniner som stod i solen uten skygge. Er man ikke glad i dyr, og har man ikke peiling så kommer man heller ikke på ting som er innlysende for de som gjør det. Da må andre informere.
Arkana Skrevet 13. september 2004 #2 Skrevet 13. september 2004 Jeg antar at det er folk som følger med på hvordan de behandler dyrene, noe annet ville være direkte uansvarlig. Jeg tviler på at TV2 ikke har tenkt på dette.
Gjest Virvar Skrevet 13. september 2004 #3 Skrevet 13. september 2004 Ja men de skal stå bak kamera. De kan jo ikke løpe inn og ut av bildet "stopp, ikke dra sånn i hornet, pass nå kveler du den, venneligst ikke sitt på geiten, forsiktig med spenene, husk å melke alle spenene, pass så den ikke blir sår nå da !" Bra jeg ikke er der, jeg hadde sagt fra Men så er jeg kanskje mer hårsår når det gjelder behandling av dyr enn andre.
Arkana Skrevet 13. september 2004 #4 Skrevet 13. september 2004 Nei, det skjønner jeg jo. Men advarsler burde jo bli tatt seriøst. Jeg har ikke fulgt særlig med på Farmen da, så jeg kan vel egentlig ikke uttale meg om hvordan dyrene behandles, men det lille jeg har sett virker ikke særlig alvorlig. Jeg tror nå det skal en del til før dyr tar skade av det.
Samantha Skrevet 13. september 2004 #5 Skrevet 13. september 2004 Syns dei behandlar dyra bra eg!! Litt amatørmessig, men dei gjer so godt dei kan. Dei er heller veldig forsiktige enn hardhendte og fæle, og då er jo alt berre velstand. Dessuten har dei tilsyn, mentor går der og trakkar, og dei blir filma heile tida. Syns det ser ut som dyra har det kjempefint der
tenker Skrevet 14. september 2004 #7 Skrevet 14. september 2004 forsiktig med spenene, husk å melke alle spenene, Geita har bare to spener
Gjest Anonymous Skrevet 14. september 2004 #8 Skrevet 14. september 2004 reagerte litt på dette jeg også.. da jeg så juret på den geita kjente jeg nesten melkespreng selv. ikke rart den hoppet rundt.. blir jo ganske ubehagelig. og måten de fanger dem inn på.. hjelper godt med litt godt i en bøtte eller no. samme når det gjelder temmingen av unghesten til mentor. skal bli spennende og se hvordan det går.. er ikke bare bare.
Gjest Gjesta Skrevet 14. september 2004 #9 Skrevet 14. september 2004 Og jeg hadde kommet til å lagt ved "bruksansvisning" og bok. Jeg har ikke fått med meg beboerene har noe slik på "Farmen"? De hadde en slik bok forrige sesong, men den ble ikke akkurat vist frem på tv så mye,...
Quinden Skrevet 14. september 2004 #10 Skrevet 14. september 2004 Reagerte også negativt på dette. I det hele tatt fordrar jeg ikke at dyr brukes for å underholde mennesker. Det juret skulle vært melket for lenge siden spør du meg... Ser ut til at dyrene blir "herset" med mer enn nødvendig...
Gjest gjest1 Skrevet 14. september 2004 #11 Skrevet 14. september 2004 og måten de fanger dem inn på.. hjelper godt med litt godt i en bøtte eller no. . Hehe, fange geiter er ikke enkelt. Blir ofte litt løping da ja... Gamle geiter er ofte medgjørlige, men jeg mistenker at unggeiter synes slikt er morsomt
Saga Skrevet 14. september 2004 #12 Skrevet 14. september 2004 Synes ikke dyrene blir behandlet noe dårlig i mine øyne. Jeg er ganske sikker på at om det skjer noe dramatisk der dyrene faktisk kan bli skadet så er det nok noen som griper inn uten at kamera går. Dette er jo noen sine dyr og de bryr seg nok og TV2 fikk kritikk fra første runde og denne runden har nok vært nøye planlagt og kontraktene er sikkert mer detaljerte for å passe på å ikke få negativ kritikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå