AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #1 Skrevet 15. august 2015 Jeg er ei jente på 21 år, som i løpet av våren har gått ned noen kg, grunnet mye styr i privatlivet (kjæresteproblemer i kombinasjon med skolestress, dødsfall nært i familien osv.). Dette har gjort at jeg nå er tynnere enn jeg skal være, og jeg både må og vil gå opp de kiloene jeg har gått ned. Derfor har jeg tatt kontakt med ernæringsfysiolog, og har vært der på en starttime. Likevel vil jeg ikke forby meg selv å være fysisk aktiv. Derfor trener jeg jevnlig på treningssenteret. Jogging, ellipsemaskin, styrketrening, gruppetimer ++. Tidligere denne uken kom en av de som jobber som PT på senteret og sa at hun ville snakke med meg. Hun tok meg med inn på et knøttlite rom (skikkelig ekkelt da jeg måtte gå forbi alle i styrkesalen for å komme på rommet). Hun sa at de var bekymret for meg pga. at jeg er tynn, og at flere kunder på senteret hadde påpekt til de som jobber der at jeg er tynn. Og at det da er deres ansvar å gjøre noe med dette, når de i tillegg ser at jeg trener flere ganger i uken. Jeg forklarte grunnen til vektnedgangen, og at jeg har tatt kontakt med ernæringsfysiolog. Hun sa da at det er bra jeg har tatt tak i det, og at vi skal snakkes mer senere om dette. Selvfølgelig forstår jeg at de mener det bare godt, og vil meg mitt beste. Men likevel synes jeg nå det er veldig ekkelt å trene på senteret, både fordi jeg føler de andre kundene glor på meg og snakker om at jeg er tynn, og at jeg er redd for at jeg skal bli tatt til side igjen, da jeg synes dette var en ekkel opplevelse. Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Vil jo fortsette å trene, men føler meg ikke like velkommen lengre, og synes det er ekkelt og være der. Føler jeg må haste meg opp i vekt for å få lov til å trene blant andre. Er jeg rett og slett for tynn til å trene på treningssenter, før jeg har gått opp i vekt? Anonymous poster hash: 3b29e...856
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #2 Skrevet 15. august 2015 Hvis jeg skal være helt ærlig med deg hadde jeg også reagert hvis jeg så noen som var tydelig undervektig stadig drev med kondisjonstrening. Jeg skjønner veldig godt at du syntes det var ekkelt, men som du sier selv så var det fordi de ville ditt beste. Hva har ernæringsfysiologen sagt om trening? Sa den personlige treneren noe om hva du burde trene? Anonymous poster hash: 24e81...804 5
penny_ Skrevet 15. august 2015 #3 Skrevet 15. august 2015 (endret) Vet ikke hva legen eller ernæringsfysiologen din har sagt til deg eller hvor tynn du er, men dersom du sliter med å få i deg nok mat så ser jeg ikke poenget med masse kondisjonstrening da det bare forbrenner mer kalorier. Styrketrening derimot, gjør at du legger på deg muskler og fett i stedet for kun fett (dersom du ligger i kalorioverskudd), så fortsett med det, drit i alle andre på senteret og hør på legen og ernæringsfysiologen din. En sterk kropp er ikke bare fint å se på, men det er også bra for helsen din. Endret 15. august 2015 av lisamari 9
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #4 Skrevet 15. august 2015 Hvis jeg skal være helt ærlig med deg hadde jeg også reagert hvis jeg så noen som var tydelig undervektig stadig drev med kondisjonstrening. Jeg skjønner veldig godt at du syntes det var ekkelt, men som du sier selv så var det fordi de ville ditt beste. Hva har ernæringsfysiologen sagt om trening? Sa den personlige treneren noe om hva du burde trene? Anonymous poster hash: 24e81...804 Vet ikke hva legen eller ernæringsfysiologen din har sagt til deg eller hvor tynn du er, men dersom du sliter med å få i deg nok mat så ser jeg ikke poenget med masse kondisjonstrening da det bare forbrenner mer kalorier. Styrketrening derimot, gjør at du legger på deg muskler og fett i stedet for kun fett (dersom du ligger i kalorioverskudd), så fortsett med det, drit i alle andre på senteret og hør på legen og ernæringsfysiologen din. En sterk kropp er ikke bare fint å se på, men det er også bra for helsen din. Jeg har en fin balanse mellom kondisjon og styrke. Skulle gjerne trent mer kondisjon, fordi det er den treningsformen jeg virkelig liker, men pga. undervekten prøver jeg å trene mer styrke. PTen sa ingenting om hva jeg burde trene. Hun tilbydde seg å hjelpe meg med trening via PT-timer, men det har jeg ikke råd til. Ernæringsfysologien har sagt at jeg fint kan gå opp i vekt selv om jeg trener, bare jeg får i meg nok kalorier. Det er jo det som er planen, men likevel kan jeg ikke gå opp flere kilo over natta. Det er ikke det at jeg sliter med å få i meg nok mat, men det å være undervektig er uvant for meg, så jeg trenger hjelp til å "komme i gang". Derfor søkte jeg hjelp hos ernæringsfysiolog. Viljen er på plass, men det er kunnskapen jeg trenger hjelp til, og det får jeg gjennom henne Føler bare jeg ikke er velkommen på treningssenteret før jeg har gått opp i vekt. Hadde jeg kunnet bestemt, hadde jeg gått opp med en gang, men det tar jo litt tid dessverre Anonymous poster hash: 3b29e...856 1
Wolfmoon Skrevet 15. august 2015 #5 Skrevet 15. august 2015 Jeg har en fin balanse mellom kondisjon og styrke. Skulle gjerne trent mer kondisjon, fordi det er den treningsformen jeg virkelig liker, men pga. undervekten prøver jeg å trene mer styrke. PTen sa ingenting om hva jeg burde trene. Hun tilbydde seg å hjelpe meg med trening via PT-timer, men det har jeg ikke råd til. Ernæringsfysologien har sagt at jeg fint kan gå opp i vekt selv om jeg trener, bare jeg får i meg nok kalorier. Det er jo det som er planen, men likevel kan jeg ikke gå opp flere kilo over natta. Det er ikke det at jeg sliter med å få i meg nok mat, men det å være undervektig er uvant for meg, så jeg trenger hjelp til å "komme i gang". Derfor søkte jeg hjelp hos ernæringsfysiolog. Viljen er på plass, men det er kunnskapen jeg trenger hjelp til, og det får jeg gjennom henne Føler bare jeg ikke er velkommen på treningssenteret før jeg har gått opp i vekt. Hadde jeg kunnet bestemt, hadde jeg gått opp med en gang, men det tar jo litt tid dessverre Anonymous poster hash: 3b29e...856 Men snu på det, hvis du hadde slitt med en spiseforstyrrelse av noe slag, hadde det ikke vært bra at treningssenteret tok det alvorlig og tok det opp med deg? Du kunne jo, for alt de vet, være en person som ikke fikk hjelp til å gå opp i vekt, men som alle så var undervektig. Jeg synes det er bra at treningssentre faktisk tar tak i dette og tar en samtale med deg. Jeg skjønner at du synes det er ekkelt, men du må bare tenke på at de faktisk vil ditt beste. Lykke til med vektoppgangen 3
Gjest Skrevet 15. august 2015 #6 Skrevet 15. august 2015 Prøv å ikke legg for mye i det. Kanskje treningssenteret er pliktig til å ta det opp hvis de mottar bekymringer? Jeg ville ikke sluttet å trene der av den grunn, hvis jeg var deg. Jeg tror heller ikke at de ønsker å se deg gå. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #7 Skrevet 15. august 2015 Men snu på det, hvis du hadde slitt med en spiseforstyrrelse av noe slag, hadde det ikke vært bra at treningssenteret tok det alvorlig og tok det opp med deg? Du kunne jo, for alt de vet, være en person som ikke fikk hjelp til å gå opp i vekt, men som alle så var undervektig. Jeg synes det er bra at treningssentre faktisk tar tak i dette og tar en samtale med deg. Jeg skjønner at du synes det er ekkelt, men du må bare tenke på at de faktisk vil ditt beste. Lykke til med vektoppgangen Ja, jeg forstår jo at de ikke vet hva som er grunnen, og vil meg mitt eget beste, og forsikre seg om at jeg får hjelp, og har det bra Likevel synes jeg det er ekkelt å føle at noen "følger med meg", og skal ta meg til side igjen. Synes det er ubehagelig. Virket som hun skulle ta meg til side igjen senere, og det gjør at jeg føler jeg må haste med vektoppgangen, noe som får meg til å bli stresset, som jeg igjen er redd for at skal hindre meg i å gå opp i vekt. Vanskelig å forklare, håper det er forståelig Anonymous poster hash: 3b29e...856
Wolfmoon Skrevet 15. august 2015 #8 Skrevet 15. august 2015 Ja, jeg forstår jo at de ikke vet hva som er grunnen, og vil meg mitt eget beste, og forsikre seg om at jeg får hjelp, og har det bra Likevel synes jeg det er ekkelt å føle at noen "følger med meg", og skal ta meg til side igjen. Synes det er ubehagelig. Virket som hun skulle ta meg til side igjen senere, og det gjør at jeg føler jeg må haste med vektoppgangen, noe som får meg til å bli stresset, som jeg igjen er redd for at skal hindre meg i å gå opp i vekt. Vanskelig å forklare, håper det er forståelig Anonymous poster hash: 3b29e...856 Da synes jeg du skal forebygge at du har en slik opplevelse av senteret ditt ved å ta kontakt med dem, spørre om å få snakke med f.eks. daglig leder og legge frem din side av saken. Jeg tror ikke stress vil hjelpe deg, særlig ikke hvis du ser deg over skulderen og lurer på når noen skal ta deg ut for å snakke med deg neste gang 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #9 Skrevet 15. august 2015 Men jeg regner med at det har gått ganske lang tid før de tok opp problemet? Altså du har trent der lenge og samtidig vært tynn uten vektoppgang, kanskje det betyr at du ikke burde trene for å legge på de kiloene. Heller begynn igjen etter du har nådd en fin vekt. Anonymous poster hash: 73ffd...3c4 2
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #10 Skrevet 15. august 2015 Men jeg regner med at det har gått ganske lang tid før de tok opp problemet? Altså du har trent der lenge og samtidig vært tynn uten vektoppgang, kanskje det betyr at du ikke burde trene for å legge på de kiloene. Heller begynn igjen etter du har nådd en fin vekt. Anonymous poster hash: 73ffd...3c4 Jeg tror også du burde begrense treningen til du har lagt på deg litt. Det kan være vanskeligere for deg å gå opp i vekt hvis du trener for du må spise ganske mye mer hvis du trener jevnlig og hvis du allerede sliter med å få i deg nok næring vil du ligge i kaloriunderskudd hele tiden. Lykke til Anonymous poster hash: 24e81...804
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #11 Skrevet 15. august 2015 Men jeg regner med at det har gått ganske lang tid før de tok opp problemet? Altså du har trent der lenge og samtidig vært tynn uten vektoppgang, kanskje det betyr at du ikke burde trene for å legge på de kiloene. Heller begynn igjen etter du har nådd en fin vekt. Anonymous poster hash: 73ffd...3c4 Jeg har gått ned litt og litt over tid. Begynte vel å gå ned litt i april, og fortsatte fram til ca. juni, før jeg ville gjøre noe med det. I nesten hele juli var jeg på ferie, så tok ikke kontakt med ernæringsfysiolog før i slutten av juli. Så på ca. 2-3 måneder har jeg gått ned ca. 4 kg. Var ikke særlig stor fra før av, så skulle liksom ingenting til før jeg ble for tynn. Før veide jeg rundt 48 kg, nå veier jeg rundt 44 kg. Er 160 cm. Anonymous poster hash: 3b29e...856
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #12 Skrevet 15. august 2015 Jeg tror også du burde begrense treningen til du har lagt på deg litt. Det kan være vanskeligere for deg å gå opp i vekt hvis du trener for du må spise ganske mye mer hvis du trener jevnlig og hvis du allerede sliter med å få i deg nok næring vil du ligge i kaloriunderskudd hele tiden. Lykke til Anonymous poster hash: 24e81...804 Jeg trener mindre og annereldes nå enn jeg ville gjort om jeg ikke var undervektig. Jeg elsker å være fysisk aktiv, og tror ikke inaktivitet vil hjelpe meg noe særlig. Tror faktisk jeg vil kunne få mer motivasjon til vektoppgang hvis jeg får være litt fysisk aktiv i tillegg, enn at jeg skal ha helt treningsstopp i en lengre periode. Dette er pga. den gleden og gnisten fysisk aktivitet gir meg. Har aldri sett på trening som et "ork". Anonymous poster hash: 3b29e...856 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #13 Skrevet 15. august 2015 Jeg trener mindre og annereldes nå enn jeg ville gjort om jeg ikke var undervektig. Jeg elsker å være fysisk aktiv, og tror ikke inaktivitet vil hjelpe meg noe særlig. Tror faktisk jeg vil kunne få mer motivasjon til vektoppgang hvis jeg får være litt fysisk aktiv i tillegg, enn at jeg skal ha helt treningsstopp i en lengre periode. Dette er pga. den gleden og gnisten fysisk aktivitet gir meg. Har aldri sett på trening som et "ork". Anonymous poster hash: 3b29e...856 Om du synes trening er et ork eller ikke har ikke egentlig noe med saken å gjøre. Det krever uansett mye kalorier, så du må være ekstra nøye med å få i deg nok mat. Men klarer du det er det selvfølgelig greit å trene. Fokuset ditt må i alle fall være kostholdet Anonymous poster hash: 24e81...804
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #14 Skrevet 15. august 2015 Om du synes trening er et ork eller ikke har ikke egentlig noe med saken å gjøre. Det krever uansett mye kalorier, så du må være ekstra nøye med å få i deg nok mat. Men klarer du det er det selvfølgelig greit å trene. Fokuset ditt må i alle fall være kostholdet Anonymous poster hash: 24e81...804 Ja, ernæringsfysiologen sa at jeg kan trene litt om jeg ønsker det, men da må jeg være ekstra nøye med å plusse på kalorier. Jeg tror det riktige for meg er å gjøre det slik At trening ikke er et ork mente jeg på måten at jeg ikke er fysisk aktiv fordi jeg føler jeg må, men fordi det alltid har vært en del av meg, og noe som gir meg veldig mye glede og motivasjon i hverdagen. Derfor tror jeg å nekte meg selv å trene ikke vil gjøre at jeg klarer å gå opp i vekt. Anonymous poster hash: 3b29e...856
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #15 Skrevet 15. august 2015 Dersom noen sier noe igjen så hadde jeg sagt at jeg hadde vært syk og at selv om det var ment som en fin gest fra deres side, så er dette noe jeg ville gjøre på egen hånd. Og jeg ville sagt at jeg ville foretrukket om jeg kunne få trene i fred. Men snu på det, hvis du hadde slitt med en spiseforstyrrelse av noe slag, hadde det ikke vært bra at treningssenteret tok det alvorlig og tok det opp med deg? Du kunne jo, for alt de vet, være en person som ikke fikk hjelp til å gå opp i vekt, men som alle så var undervektig. Jeg synes det er bra at treningssentre faktisk tar tak i dette og tar en samtale med deg. Jeg skjønner at du synes det er ekkelt, men du må bare tenke på at de faktisk vil ditt beste. Lykke til med vektoppgangen Tja, jeg lurer egentlig på om det hadde hjulpet å ta det opp når de ikke klarer skape tillit til den personen de snakker med. Hvorfor skulle en med spiseforstyrrelse føle seg mindre utpekt enn TS? Man skal ha ganske god innsikt, tillitsfull personlighet og takt for å klare å få en fremmend til å stole på en etter en kort samtale på bakrommet. Jeg tror ikke dette er noe folk flest ville klart, og jeg ser ikke helt hva man tror man kan oppnå med en slik konfrontasjon. Sannsynligvis hadde en person med spiseforstyrrelse bare forflyttet seg til et annet treningssenter, eller begynt å trene utenfor et. Anonymous poster hash: c6330...bef 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #16 Skrevet 15. august 2015 Dersom noen sier noe igjen så hadde jeg sagt at jeg hadde vært syk og at selv om det var ment som en fin gest fra deres side, så er dette noe jeg ville gjøre på egen hånd. Og jeg ville sagt at jeg ville foretrukket om jeg kunne få trene i fred. Tja, jeg lurer egentlig på om det hadde hjulpet å ta det opp når de ikke klarer skape tillit til den personen de snakker med. Hvorfor skulle en med spiseforstyrrelse føle seg mindre utpekt enn TS? Man skal ha ganske god innsikt, tillitsfull personlighet og takt for å klare å få en fremmend til å stole på en etter en kort samtale på bakrommet. Jeg tror ikke dette er noe folk flest ville klart, og jeg ser ikke helt hva man tror man kan oppnå med en slik konfrontasjon. Sannsynligvis hadde en person med spiseforstyrrelse bare forflyttet seg til et annet treningssenter, eller begynt å trene utenfor et. Anonymous poster hash: c6330...bef Nå er det jo ikke slik at jeg har en spiseforstyrrelse. Men likevel er jeg undervektig, og jeg må opp noen kilo. Dette er en prosess som krever litt tid, man kan ikke legge på seg kjempefort selv om man vil. Og det er i denne tiden mens vektoppgangen pågår, at jeg tror jeg kommer til å føle et ubehag på treningssenteret, pga. at jeg føler folk ser på meg, snakker om hvor tynn jeg er, og de som jobber der "følger med" om jeg går opp så fort som de mener jeg burde gjøre. Dette stresset jeg følger innvending pga. det, tror jeg kan være med og vanskeliggjøre vektoppgangen. Synes det er kjempeflott at andre viser medmenneskelighet, men akkurat dette er noe jeg ikke ønsker å dele med andre enn legen, ernæringsfysiologen, og nære familimedlemmer jeg har valgt å snakke om det med. Jeg ønsker rett og slett ikke at de på treningssenteret skal "ta del i" vektoppgangen min. Anonymous poster hash: 3b29e...856 1
Gjest Overrasket Skrevet 15. august 2015 #17 Skrevet 15. august 2015 (endret) Jeg synes nesten det var et lite overtramp fra treningssenterets side. Jeg ser ikke at de har noe "ansvar" for kunder som har sånn eller slik kropp. Går de bort til folk som ser overvektige ut og ber de trene mer? Vet du hva, jeg hadde bare børstet hendelsen av meg og fortsatt å trene som om det er den største selvfølge at du passer inn der. Bare fordi du har en vanskelig periode kan ikke noen fortelle deg at ikke kan drive med noe du trives med. Senk skuldrene, kos deg med treningen, og finn mye god mat du har lyst på! Endret 15. august 2015 av Overrasket
WubWub Skrevet 15. august 2015 #18 Skrevet 15. august 2015 Alle uansett kropp har godt av å trene og det er helt innafor. Jeg blir glad når jeg ser at folk som ikke har helt A4 kropp også er på studio for å legge inn en innsats for bedre helse. Om du er sykelig undervektig kan du få protein kostholdsdrikker gratis på blå resept av ernæringsfysiologen som du kan drikke ved siden av maten. 1 drakk er 300kcal så om du drikker 3 om dagen får du 900 ekstra kalorier å gå på. Jeg hadde dog ikke trent kondisjon om jeg var i dine sko, jeg ville trent ren styrke for å bygge volum. Da er det viktig du ligger i kalori overskudd og får i deg nok med proteiner til å bygge et sterkt fundament på. Når du har kommet i normalvekt så er det bare å kjøre på med cardio samtidig som du passer på ikke ligge i kalori underskudd 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #19 Skrevet 15. august 2015 Jeg synes nesten det var et lite overtramp fra treningssenterets side. Jeg ser ikke at de har noe "ansvar" for kunder som har sånn eller slik kropp. Går de bort til folk som ser overvektige ut å ber de trene mer? Vet du hva, jeg hadde bare børstet hendelsen av meg og fortsatt å trene som om det er den største selvfølge at du passer inn der. Bare fordi du har en vanskelig periode kan ikke noen fortelle deg at ikke kan drive med noe du trives med. Senk skuldrene, kos deg med treningen, og finn mye god mat du har lyst på! Lurer på om treningssenteret "må" gjøre noe med det når andre kunder gir beskjed om at de synes noen er for tynne etc. Men jeg vet ikke… Synes bare det er ekkelt at andre går og snakker om kroppen min. Hadde jeg selv sett en ukjent person på treningssenteret som jeg syntes var for tynn, ville jeg strukket meg utrolig langt før jeg hadde sagt noe. Da hadde jeg tenkt at den personen mest sannsynlig ordner dette selv, eller at evt. familiemedlemmer eller andre ser og gjør noe dersom det er snakk om sykelig undervekt. Anonymous poster hash: 3b29e...856
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #20 Skrevet 15. august 2015 Jeg er like høy som deg og veier 48 kg. Det er trivselsvekten min, men jeg kan ikke fatte at jeg hadde sett heeelt annerledes ut om jeg hadde gått ned 4 kg. I hvert fall ikke så mye at jeg hadde sett spiseforstyrret ut. Jeg hadde nok reagert som deg om det hadde skjedd meg. Lykke til med vektoppgangen! Så "heldig" du er som kan spise så mye is du vil 😀Anonymous poster hash: 9e302...be7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå