AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #1 Skrevet 15. august 2015 Hei! Jeg har en mellomstor blandingshund, hanhund, på tre år. Vi går daglig tur i et populært turområde der vi møter på mange forskjellige hunder. Vanligvis blir vi glefset etter og forsøkt angrepet av andre hunder (i hovedsak andre hanhunder og eierne er vanligvis obs på dette og tar ansvar). Men innimellom så er det noen da som spør om det er greit at de hilser, og da sier jeg ja om ikke den andre hunden er tydelig anspent eller intens i blikket. Og da er det ofte at den andre hunden begynner å knurre og glefse (det skal sies at min hund tilsynelatende ikke gjør noe for å provosere frem agresiv atferd) og jeg tenkte at hvis man spør om det er greit, betyr vel det at man selv er trygg på sin egen hund sitt temperament? Eller er det jeg som er teit? For to uker siden møtte jeg på en dame med to Grand Danios der en av de var tydelig intens. Hun ropte og spurte om jeg hadde hanhund, jeg sa ja og hun dro med seg begge utfor stien. Den som var intens klarte hun ikke å dra med seg ordentlig også sa hun: Han er egentlig veldig snill, kanskje det går greit? Før jeg rakk å reagere hadde hun sluppet han. Endte med at jeg måtte holde begge i båndet og fysisk separere de, det ble heldigvis ingen bitt den gangen. Så det jeg lurer på er: hvor vanlig er dette her? Hva skal til for å møte fornuftige hundeeiere på tur? Denne typen opplevelser gjør at jeg bare lar han hilse på små hunder, valper og andre som har tydelig godt temperament. Og det gjør at jeg er mye engstelig på tur som jeg synes er unødvendig. Anonymous poster hash: 2f959...55b Anonymous poster hash: 2f959...55b
Skywise Skrevet 15. august 2015 #2 Skrevet 15. august 2015 Mye avhenger nok av hvor stor hundetettheten er hvor du bor, og om du går på typiske stier hvor det er en kjensgjerning at det ferdes mye hunder. Selv unngår jeg steder jeg vet det går mye hunder, fordi jeg vet at ikke alle hunder er trivelige og at ikke alle hundeeiere har kontroll på dyret sitt. Jo flere hunder man møter, jo større sjanse for at det er noe som skjer. Noen ganger er eierne idioter, andre ganger er det uhell som skjer. Sånn er det bare. Jeg lar heller ikke mine hunder hilse på andre enn hunder jeg kjenner fra før, eventuelt kan jeg se dem litt an hvis eierne prøver å slå av en prat. Du vet aldri hva slags hunder du møter eller om hundene vil like hverandre, så jeg ser ingen grunn til å gi mine eller andres hunder dårlige erfaringer med kunstige hilsesituasjoner. Tar alltid mine i kort bånd med avvisende holdning når vi skal passere, da skjønner de fleste som regel at jeg ikke vil hilse og slipper spørsmål. Så om det du har erfart er vanlig; tja, ganske vanlig vil jeg si. Mitt beste botemiddel er å unngå å havne i slike situasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå