whiteandnerdy Skrevet 15. august 2015 #1 Skrevet 15. august 2015 Hei! Jeg prøver å leve en sunnere livsstil og har da prøvd meg på forskjellige oppskrifter på kaker o.l med dadler som søtning og for å få konsistens. Bruker å kjøpe en pakke øko dadler på coop'n. Problemet er at jeg får ikke brukt opp hele posen på en oppskrift, og det står at skal oppbevares i kjøleskap etter åpning, men det står ikke hvor lenge. Jeg er ikke vant med dadler i det hele tatt fra før, og lurer på hvor lenge de kan stå i kjøleskap? Er de fine så lenge de ikke er tørre eller har mugg? Kan de stå i flere uker? Har en pakke nå som har stått i hele sommer, og de er ikke tørre og ser fine ut.. Men er skeptisk siden de har stått en stund... Håper noen har noen fornuftige svar!! 😄
Gjest Luna123 Skrevet 15. august 2015 #2 Skrevet 15. august 2015 (endret) Hvis de ser fine ut, ville jeg sjekket om de var spiselige ved å ta en smakebit. Dadler som oppbevares i kjøleskap holder seg ganske lenge, men det spørs jo på hvor ferske de var da du kjøpte dem. Ikke at jeg er en ekspert, altså, men jeg har i hvert fall lest at de kan holde seg fine i kjøleskap i opptil ett år Endret 15. august 2015 av Luna123
Donald Trump Skrevet 15. august 2015 #3 Skrevet 15. august 2015 Hei! Jeg prøver å leve en sunnere livsstil og har da prøvd meg på forskjellige oppskrifter på kaker o.l med dadler som søtning og for å få konsistens. Bruker å kjøpe en pakke øko dadler på coop'n. Problemet er at jeg får ikke brukt opp hele posen på en oppskrift, og det står at skal oppbevares i kjøleskap etter åpning, men det står ikke hvor lenge. Jeg er ikke vant med dadler i det hele tatt fra før, og lurer på hvor lenge de kan stå i kjøleskap? Er de fine så lenge de ikke er tørre eller har mugg? Kan de stå i flere uker? Har en pakke nå som har stått i hele sommer, og de er ikke tørre og ser fine ut.. Men er skeptisk siden de har stått en stund... Håper noen har noen fornuftige svar!! Jeg bruker også dadler og kjøper disse i invandrerbutikker som har et godt utvalg av disse super sunne og søte fruktene. Jeg har aldri sett dadler i noen kjøledisk og tror ikke at det er riktig måte å oppbevare dem på. Når jeg kjøper dadler, (det er flere varianter og velge mellom), så får jeg en varer som er fersk og innbydende med en tyggemotstand som i en marshmallow. Jeg oppbevarer dem i kjøkkenskapet og har hittil klart å ha en pakke i ca. 3 mnd uten at kvaliteten har blitt vesentlig forringet. Tror ikke det er bra med kjøleskap da de kan bli harde. Supert å bruke i hjemmelagde energibarer eller naturell som et energi kick når du trenger det. Proppfulle av vitaminer og sporstoffer man trenger. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #4 Skrevet 15. august 2015 Jeg har de en boks med lokk i kjøleskapet Ser på kiwi så står esken med åpent lokk i fruktdisken. Står der og tørker ut. F....så sintAnonymous poster hash: efc1b...6d1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #5 Skrevet 15. august 2015 Hei! Jeg prøver å leve en sunnere livsstil og har da prøvd meg på forskjellige oppskrifter på kaker o.l med dadler som søtning og for å få konsistens. Bruker å kjøpe en pakke øko dadler på coop'n. Problemet er at jeg får ikke brukt opp hele posen på en oppskrift, og det står at skal oppbevares i kjøleskap etter åpning, men det står ikke hvor lenge. Jeg er ikke vant med dadler i det hele tatt fra før, og lurer på hvor lenge de kan stå i kjøleskap? Er de fine så lenge de ikke er tørre eller har mugg? Kan de stå i flere uker? Har en pakke nå som har stått i hele sommer, og de er ikke tørre og ser fine ut.. Men er skeptisk siden de har stått en stund... Håper noen har noen fornuftige svar!! Det er mye fruktsukker i dem, så trolig holder de seg svært lenge om du oppbevarer de slik som det er anbefalt Anonymous poster hash: db858...0ed
Berit Skrevet 15. august 2015 #6 Skrevet 15. august 2015 Jeg oppbevarer de i kjøkkenskapet. Så lenge de ser gode ut, er det helt sikkert greit. Står det ikke noe om dato på posen? Har opplevd at noen har blitt tørre etter en tid, men har spist dem også. Tror holdbarheten er veldig lenge.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #7 Skrevet 19. august 2015 Jeg kjøpte en pakke med ferske "juicy" iranske dadler, ca 600 gr som de nå selger på Rimi, pakket i plast og eske. På esken står det at de kan oppbevares i kjøleskap ca 14 dager eter at boksen er åpnet. Jeg vil tro at det må gå helt fint å fryse dadler om man ikke rekker å spise dem opp. Anonymous poster hash: 9db5d...021
Gjest Zeitgeist Skrevet 19. august 2015 #8 Skrevet 19. august 2015 Jeg bruker også dadler og kjøper disse i invandrerbutikker som har et godt utvalg av disse super sunne og søte fruktene. Jeg har aldri sett dadler i noen kjøledisk og tror ikke at det er riktig måte å oppbevare dem på. Når jeg kjøper dadler, (det er flere varianter og velge mellom), så får jeg en varer som er fersk og innbydende med en tyggemotstand som i en marshmallow. Jeg oppbevarer dem i kjøkkenskapet og har hittil klart å ha en pakke i ca. 3 mnd uten at kvaliteten har blitt vesentlig forringet. Tror ikke det er bra med kjøleskap da de kan bli harde. Supert å bruke i hjemmelagde energibarer eller naturell som et energi kick når du trenger det. Proppfulle av vitaminer og sporstoffer man trenger. Lykke til Slik gjør jeg det også. Pleier også å kjøpe større mengder medjool-dadler til pappa, og han oppbevarer de i svalskapet (frukt og grønt-oppbevaringsdelen av kjøleskapet) i månedsvis. I tillegg har han alltid noen liggende på hytta og i jaktryggsekken, og de har holdt seg fine etter sågar ett år. Så lenge dadlene oppbevares tørt, holder de seg leeenge. Dadler har vært brukt som skipskost i hundrevis (om ikke tusenvis) av år som nærings- og energikilde - og kjølemulighet på skip er relativt nytt. I tillegg brukes dadler og tørkede fiken som astronautkost grunnet næringsverdiene - og da ligger de heller ikke i kjøleskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå