AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #1 Skrevet 15. august 2015 Ei bekjent lurer litt på å skaffe seg hund eller katt, men helst en liten hund. Har hatt schäfer tidligere, så hun er hundevant. Hun er mye hjemme, men har utviklet allergi og tidvis migrene siden sist hun hadde hund, så det er viktig at den er allergivennlig og ikke av de mest gneldrete rasene. Er det noen som har tips? Anonymous poster hash: 7b142...3ea
Skywise Skrevet 15. august 2015 #2 Skrevet 15. august 2015 Finnes mange raser som kan være aktuelle, men uten å vite hva hun kan gi hunden av mosjon og hvor mye tid hun er villig til å bruke på pelsstell er det vanskelig å anbefale noe. 3
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #3 Skrevet 15. august 2015 Bichon frisé da, de er helt allergivennlige, bjeffer ikke om de får skikkelig oppdragelse, det gjorde iallfall ikke min. Men det er kanskje mer artig med større hund når hun er vant m Schæfer :-) Reagerer hun på korthårede/glatthårede (altså lik pels som feks staffordshire bull terrier) raser også?Anonymous poster hash: 38258...38b
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #4 Skrevet 16. august 2015 Ingen hunder er 100% allergivennlige da det er bla. talg fra huden og enzymer fra spyttet folk reagerer på. Men bichon frisè er en av få raser som har minst mulige allergener mennesker reagerer på. Man må nesten prøve seg frem. Kanskje låne en hund 2-3 uker og se om hun får en reaksjon Anonymous poster hash: 493d3...82a 5
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #5 Skrevet 16. august 2015 Maltepoo :-) blanding av malteser & puddel. Anonymous poster hash: e3f69...912
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #6 Skrevet 16. august 2015 Maltepoo :-) blanding av malteser & puddel.Anonymous poster hash: e3f69...912 ... Eller pare skaffe seg en puddel? Dessuten er det ingenting som heter maltepoo, cockerpoo, pomchi og lignende. Dette er tullete navn uansvarlige kjøkkenoppdrettere har funnet på for å tjene penger. Anonymous poster hash: 4f5e4...98d 10
Troyamin Skrevet 17. august 2015 #7 Skrevet 17. august 2015 Ingen hunder er 100% allergivennlige da det er bla. talg fra huden og enzymer fra spyttet folk reagerer på. Men bichon frisè er en av få raser som har minst mulige allergener mennesker reagerer på. Man må nesten prøve seg frem. Kanskje låne en hund 2-3 uker og se om hun får en reaksjon Anonymous poster hash: 493d3...82a Slenger meg på denne! Mange seriøse oppdrettere lar deg få låne hunden litt for å se hvordan du reagerer. Men vær obs på at allergi kan forverres hvis en "tvinger fram" en reaksjon. Så om venninnen din er allergisk, så anbefaler jeg heller å gå gjennom vaksine-program for allergi (det tar noen år) for så å skaffe seg hund. Kan da anbefale feks Pumi. Liten, aktiv og morsom rase som ikke er typisk pyntehund 1
makkapakka Skrevet 17. august 2015 #8 Skrevet 17. august 2015 shih tzuen min skal være en allergivennlig hund, de som låner den avogtil og har allergi reagerer ikke på den. Den er rolig og bjeffer lite.
Gjest Gia_ Skrevet 17. august 2015 #9 Skrevet 17. august 2015 Jeg har Yorkshire terriere, og venninna mi reagerer på spyttet deres.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #10 Skrevet 23. august 2015 ... Eller pare skaffe seg en puddel? Dessuten er det ingenting som heter maltepoo, cockerpoo, pomchi og lignende. Dette er tullete navn uansvarlige kjøkkenoppdrettere har funnet på for å tjene penger. Anonymous poster hash: 4f5e4...98d For noe tull. Fra friske sunne foreldredyr så er dette smarte & lykkelige familiehunder, som veterinærer går god for i høyeste grad, og mer enn mange renrasede hunder som er avlet syke til slutt.. Vi ønsket oss ikke en puddel, villmarken en blanding. Navnene er der for enkelhets skyld og maltepoo brukes som beskrivelse av blandingen verden over, så snurr inn sureleppa ;-) Anonymous poster hash: e3f69...912
lysestaken Skrevet 23. august 2015 #11 Skrevet 23. august 2015 Jeg er oppvokst med kongepuddel! Det er de snilleste og smarteste dyrene jeg har vært borti! De krever litt tur, men er veldig tolmodige og klarer å være inne en regnværsdag. Anbefales på det varmeste! De har et rykte på å være kun utstillingshunder, men vi har alltid hatt det som familiehund. Dette er fuglehunder så de har mye innstinkt og er "mer hund" enn hva de fleste tror. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #12 Skrevet 24. august 2015 For noe tull. Fra friske sunne foreldredyr så er dette smarte & lykkelige familiehunder, som veterinærer går god for i høyeste grad, og mer enn mange renrasede hunder som er avlet syke til slutt.. Vi ønsket oss ikke en puddel, villmarken en blanding. Navnene er der for enkelhets skyld og maltepoo brukes som beskrivelse av blandingen verden over, så snurr inn sureleppa ;-)Anonymous poster hash: e3f69...912 Maltepoo og blablabla er ikke godkjente raser, så nei. Det er kjøkkenoppdrett rett og slett. Anonymous poster hash: 493d3...82a 6
lille_fiol Skrevet 24. august 2015 #13 Skrevet 24. august 2015 Maltepoo og blablabla er ikke godkjente raser, så nei. Det er kjøkkenoppdrett rett og slett. Anonymous poster hash: 493d3...82a Bedre med kjøkkenoppdrett enn renraset oppdrett med hunder som lider ( sier ikke dette gjelder for alle raser men mange er avlet slik at hundene lider!) 1
lille_fiol Skrevet 24. august 2015 #14 Skrevet 24. august 2015 Og vi har renraset hund selv, elsker rasen men de sliter med blant annet hudplager og allergi. Vet om noen som måtte avlive hunden sin pga hudplagene var så ekstreme, da sier jeg heller ja takk til kjøkkenoppdrett hvis dyrene er friske og oppdretteren er oppriktig glad i dyra sine.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #15 Skrevet 24. august 2015 Og vi har renraset hund selv, elsker rasen men de sliter med blant annet hudplager og allergi. Vet om noen som måtte avlive hunden sin pga hudplagene var så ekstreme, da sier jeg heller ja takk til kjøkkenoppdrett hvis dyrene er friske og oppdretteren er oppriktig glad i dyra sine. Jeg er enig, det er sikkert de fleste, alle vil vel helst ha friske hunder. Men det er på tide å avlive myten om at en blanding, mer eller mindre tilfeldig, er mer frisk enn renrasede hunder. Årsaken er at to ulike raser helt fint kan ha genetisk grunnlag for de samme sykdommene. Så hvis man ikke aktivt går inn og sjekker det, som jeg enda har til gode å se at disse labradoodle og lignende poppisblandinger har gjort, er sjansen ikke særlig mindre for sykdommer på disse hundene. Gi meg gjerne blandingsoppdrett som går seriøst inn, ser på linjer, egenskaper på pels, lynne osv hos hundene, men ikke kom her å si at de som blander disse rasene gjør det. I så fall burde de jo i større grad kunne legge frem dokumentasjon på at de har sjekket for dette. Anonymous poster hash: 17858...22b 4
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #16 Skrevet 24. august 2015 Takk for tips, og beklager manglende oppfølging! Hun har migrene og et par diagnoser som gjør formen hennes veldig varierende. På gode dager er turer på et par timer helt realistisk, på dårlige dager vil selv en liten luftetur være veldig krevende. Er det da urealistisk med hund? Pelsstell skal være overkommelig, så lenge hunden ikke er så stor og hun finner ut at hun tåler den, takk for tips med besøk og evt. lån av hund! Hvor fort merker man om man reagerer eller ikke? Anonymous poster hash: 7b142...3ea
AnonymBruker Skrevet 24. august 2015 #17 Skrevet 24. august 2015 Lagotto er allergivennlige og veldig rolige, snille hunder Men de er middels str. Anonymous poster hash: 51bc7...dfb
Tabris Skrevet 25. august 2015 #18 Skrevet 25. august 2015 Takk for tips, og beklager manglende oppfølging! Hun har migrene og et par diagnoser som gjør formen hennes veldig varierende. På gode dager er turer på et par timer helt realistisk, på dårlige dager vil selv en liten luftetur være veldig krevende. Er det da urealistisk med hund? Anonymous poster hash: 7b142...3ea Det kommer an på hvor mange dårlige dager hun har i forhold til hvor mange goder. I en gjennomsnittsuke, hvor ofte vil hunden få mer aktivisering enn en liten luftetur? 2
Jeane Skrevet 25. august 2015 #19 Skrevet 25. august 2015 Takk for tips, og beklager manglende oppfølging! Hun har migrene og et par diagnoser som gjør formen hennes veldig varierende. På gode dager er turer på et par timer helt realistisk, på dårlige dager vil selv en liten luftetur være veldig krevende. Er det da urealistisk med hund? Pelsstell skal være overkommelig, så lenge hunden ikke er så stor og hun finner ut at hun tåler den, takk for tips med besøk og evt. lån av hund! Hvor fort merker man om man reagerer eller ikke? Anonymous poster hash: 7b142...3ea Ut må hun uansett, om ikke annet så må hun lufte hunden så den får gått på do og strukket på bena minst 3 ganger om dagen som voksen, uansett om hun har migrene eller ikke. Klarer hun såpass på de dårlige dagene? Og hvor ofte har hun disse dårlige dagene? Jeg ville ikke engang vurdert valp ut i fra det du skriver, med mindre hun har et meget iherdig hjelpeapparat med familie og venner som vil stille opp masse det første året, men selv da tror jeg nok en voksen hund vil egne seg bedre. Fordelene er at hun da vet hvor krevende hunden er, hun slipper valpetiden, og hun kan med en gang merke om hun tåler den eller ikke. En valp kan det hende at hun tåler frem til den får voksenpels, f.eks. Til og med selskapshunder som regnes som den bedagelige sorten må man forberede seg på at trenger 1 times langtur i tillegg til lufting. 1
Gjest Keikolina Skrevet 25. august 2015 #20 Skrevet 25. august 2015 (endret) Shih tzu, bjeffer lite, er veldig rolig, men en god del pelsstell. Man må ut med hunden hver eneste dag, en valp kanskje så mye som 20 ganger på en dag. Endret 25. august 2015 av Keikolina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå