Shagya Skrevet 13. september 2004 #1 Skrevet 13. september 2004 Jeg innrømmer det. Jeg har ikke vært hos tannlegen på...... seks år. Jeg vet jeg burde vært der for lenge siden, og at det bare blir værre av å drøye. Men når man sliter med tannlegeskrekk, finner man på alle slags unnskyldninger til at man utsetter, og utsetter. Det har jeg jo gjort i 6 år nå... Har ingen problemer med tennene. Riktig så fine tenner har jeg. En annen unnskyldning som er lett å bruke er jo at økonomien for tiden ikke tillater en rådyr tannlegebehandling. Pluss at jeg prioriterte en lengre ferietur istedenfor å dra til tannlegen og ordne opp. Svake menneske...... :veldigsur:
Arkana Skrevet 13. september 2004 #2 Skrevet 13. september 2004 Der er vi to. Jeg har aldri hatt et eneste hull i en tann, aldri trukket noen tenner, aldri hatt tannregulering, aldri gjort noe som helst som var i nærheten av ubehagelig eller vondt hos tannlegen. Likevel har jeg ikke gått på flere år, og jeg har ingen planer om å gå i nærmeste framtid heller. Skjønner ikke helt hvorfor, vet jo at det mest fornuftige er en årlig sjekk, og jeg kan jo ikke ha fått skrekken av noe som har skjedd tidligere, men sånn er det bare. Jeg tar vel til fornuften en dag håper jeg.
Gjest 1111 Skrevet 13. september 2004 #3 Skrevet 13. september 2004 Jeg er også en av dem med tannlegeskrekk. men siden jeg fortsatt får innkalling til sjekk, så har jeg gått når jeg har måttet. to og et halvt år med regulering og en harhendt tannlege som ikke stoppet når jeg vred meg i smerte, leppa sprakk og tanna blødde, har ikke gjort det bedre. får angst hver gang jeg ser et tannlegekontor, det er helt forferdelig, for jeg bare minnes regulerings-tannlegen min :-?
*M* Skrevet 13. september 2004 #4 Skrevet 13. september 2004 Jeg har/hadde også tannlegeskrekk helt til jeg fikk byttet tannlege og begynte å ha med meg musikk i tannlegestolen. Jeg er fremdeles livredd, men jeg klarer å "takle det".
Usikker Skrevet 13. september 2004 #5 Skrevet 13. september 2004 En annen unnskyldning som er lett å bruke er jo at økonomien for tiden ikke tillater en rådyr tannlegebehandling. Det kan bli veeeeldig dyrt om du lar det gå for lang tid da...... :fy: Men du - jeg ville forhørt meg litt rundt omkring jeg. Få en time hos en som er litt ekspert på tannlegeskrekk. Nå vil jeg jo tro at de unge, nyutdannede vet mer om slike ting enn de som er "gamle i tralten". Jeg grudde meg "som bare det" til tannlegen jeg - men nå har jeg skiftet til en ny en - og det er faktisk nesten bare "en glede" å få tilsendt timekort :oops: Hadde aldri trodd jeg skulle si det noen gang........ men han jeg bruker nå er så behagelig og hensynsfull. Og tennene mine blir t.o.m. fixet Lykke til!
Gjest Eir Skrevet 13. september 2004 #6 Skrevet 13. september 2004 Jeg har også tannlegeskrekk, og gruer meg fortsatt hver gang, men har kommet over det verste, nemlig det første besøket. Finn en tannlege som er spesialist på tannlegeskrekk og bestill en time. Har du en kjæreste/god venninne kan du ta med noen til å holde deg i hånda de første gangene. Tenk også over hva du er redd for, og velg tannlege ut fra det. Jeg har feks skrekken etter flere traumatiske opplevelser med en brutal mannlig skoletannlege som ikke kunne sette skikkelig bedøvelse. Så for meg hjelper det å finne en forsiktig kvinnelig tannlege som er profesjonell til å sette bedøvelse. Jeg er også redd for at det skal bli dyrt, så jeg har funnet en som er rimelig, og alltid gir meg avbetaling. Jeg får også en beroligende før timen, og det hjelper også, tidligere har jeg også prøvd lystgass med godt resultat. Den første timen trenger du ikke å gjøre noe som helst. Da møter du opp, snakker med tannlegen, og går så langt som du tillater. For de fleste vil de feks si at man får tatt ett sett med bilder, og kanskje sittet litt i stolen. Eventuelt at tannlegen kikker litt på tennene, uten verktøy, for å kartlegge situasjonen litt. Så tar dere det i ditt tempo derfra. Dersom situasjonen er veldig akutt og alvorlig for tennene dine, og du er veldig redd kan det være aktuelt å legge deg i narkose og fikse alt på en gang, også prøve å komme over tannlegeskrekken etter at alt er fikset. Jeg vet at det føles helt forferdelig å komme i gang, men jeg lover, det føles så vannvittig mye bedre når du først har greid det. Lykke til. :-)
Shagya Skrevet 14. september 2004 Forfatter #7 Skrevet 14. september 2004 Det er jo "fint" å se at jeg ikke er alene om å slite med tannlegeskrekk.... Jeg har nok et par negative erfaringer fra skoletannleger i yngre år som har satt seg på minnet, og jeg er også både redd sprøyter og får småpanikk bare av å høre lyden av borret.......*grøss*
Gjest Eir Skrevet 14. september 2004 #8 Skrevet 14. september 2004 Sprøyteskrekken kan de iallfall lindre ved å ta på andre typer bedøvelse først, og moderne bor bråker mye mindre nå enn den gangen vi gikk til skoletannlegen. Gå til en ung tannlege, de er oppdatert på slike ting som dette. Visste dere at i Norge har vi ligget langt etter resten av Europa når det gjelder effektiv bedøvelse hos tannlegen, og har vært ett skikkelig u-land akkurat der? Jeg synes det er skremmende, men det er godt at de yngre tannlegene er litt mer opdatert på slike ting.
Arkana Skrevet 14. september 2004 #9 Skrevet 14. september 2004 Ja, det finnes heldigvis tannleger, i Oslo i allefall, som har smertefri bedøvelse eller som borer med ozon, som er smertefritt. Skulle jeg mot formodning få et hull noen gang er det dit jeg har tenkt meg.
Ottine Skrevet 14. september 2004 #10 Skrevet 14. september 2004 Jeg er IKKE glad i å gå til tannlegen - etter at jeg hadde drøyd i 10 (! :oops: ) år, tok jeg meg en tur til tannpleier i første omgang. Det var bare SÅ forskjell fra sist - hun var veldig forsiktig og det var over på 1 2 3. I år måtte jeg også innom tannlegen, for etter sjekk hos tannpleier ble det konstatert hull :veldigsur: . Jeg har aldri tatt bedøvelse, og gjorde det ikke nå heller- og WOW; positiv overraskelse!!! De kjører på med så mye vann at det nærmest er forfriskende Det var INGEN smerter i det hele tatt. Nå har ikke jeg akkurat hatt skrekk - men altså; det ER ikke så ille, altså! Verden går framover på enkelte punkt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå