Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! For noen uker siden fant jeg ut at min samboer gjennom 7 år har anskaffet seg et forbrukslån på 20 000. Han tjener greit nok til å betale alt han trenger av huslån, regninger o.l. Jeg er utrolig skuffet over at han har gjort dette bak min rygg, og over hvor dårlig han er til å håndtere sin egen økonomi (sparer aldri). 

Selv har jeg en grei nok egenkapital til å hjelpe han, men det har jeg gjort tidligere, og er redd for at det bare blir en ond sirkel. Han er skyldig meg ca. det samme som han har tatt opp i lån..

Spørsmålet mitt er hva jeg som samboer kan gjøre for å hjelpe han i denne situasjonen? Jeg kan jo ikke bestemme over han, men jeg ønsker å oppmuntre til sparing og sørge for at dette lånet blir nedbetalt så fort som mulig. 

Anonymous poster hash: f196a...c55
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å begynne med å snakke med han om dette forbrukslånet?

Anonymous poster hash: 29891...61a

Skrevet

Har du gjort han klar over hvor mye lånet faktisk koster? Hvis han har kjøpt seg TV, vist han hvor mye han har brukt på den uten å faktisk trenge det. Alle vet det er "mer", men få vet akkurat hvor mange tusen det kan bli. 

Skrevet

Hva med å begynne med å snakke med han om dette forbrukslånet?

Anonymous poster hash: 29891...61a

Det har jeg selvfølgelig gjort. Men han blir sur og grinete fordi jeg blir så bekymret. 

Skrevet

Har du gjort han klar over hvor mye lånet faktisk koster? Hvis han har kjøpt seg TV, vist han hvor mye han har brukt på den uten å faktisk trenge det. Alle vet det er "mer", men få vet akkurat hvor mange tusen det kan bli. 

Det har jeg..

Gjest Blondie65
Skrevet

Du må slutte å dekke hans gjeld.

Om han vil spare eller ikke er opp til han, men hvis dere er enige om å spare til et bestemt formål og han ikke bidrar er det noe helt annet. For folk med helt normal inntekt tar det ikke lang tid å spare opp 20.000 kr - fem måneder der en setter av 4.000 eller ti måneder der en setter av 2.000 er det som skal til.

Dessverre er det ikke slik at det går like fort å betale ned igjen - spesielt hvis en ikke har 4.000 eller 2.000 pr måned til å betale ned med.

Forbruksgjeld er virkelig for nødstilfeller og ikke for "jeg har så lyst på DET akkurat NÅ".

Skrevet

Du må slutte å dekke hans gjeld.

Om han vil spare eller ikke er opp til han, men hvis dere er enige om å spare til et bestemt formål og han ikke bidrar er det noe helt annet. For folk med helt normal inntekt tar det ikke lang tid å spare opp 20.000 kr - fem måneder der en setter av 4.000 eller ti måneder der en setter av 2.000 er det som skal til.

Dessverre er det ikke slik at det går like fort å betale ned igjen - spesielt hvis en ikke har 4.000 eller 2.000 pr måned til å betale ned med.

Forbruksgjeld er virkelig for nødstilfeller og ikke for "jeg har så lyst på DET akkurat NÅ".

Takk for tips :-) Han klarer å sette av flere tusen i mnd, så jeg skal følge med på at han gjør det. Vil jo gjerne at vi skal spare sammen til ferier osv i fremtiden.

Skrevet

20000 er ingenting å klage over synes jeg. Kjenner flere som 6 sifret beløp i kredittgjeld eller inkassogjeld. Først når beløpet er stort mener jeg du har lov til å reagere.

Anonymous poster hash: 72792...b3e

Skrevet

Han lærer ingenting av at du betaler gjelda hans. Dette må han betale ned selv.

Jeg bor selv sammen med en mann som økonomisk lever i nuet. Vi har løst det med at vi har separat økonomi, samt at kun jeg står som eier av boligen vår (vi har da samboeravtale hvor rett fordeling av eierandel er stadfestet). Jeg sørger for at alle fellesregninger blir betalt, også må han overføre halvparten til meg en gang i måneden. Vi har en husholdningskonto med to kort. Og jeg er veldig klar på at faste utgifter alltid skal prioriteres først, før hans utskeielser, kredittkortregninger og forbrukslån.

Anonymous poster hash: a8116...3ec

Skrevet

20000 er ingenting å klage over synes jeg. Kjenner flere som 6 sifret beløp i kredittgjeld eller inkassogjeld. Først når beløpet er stort mener jeg du har lov til å reagere.

Anonymous poster hash: 72792...b3e

20.000,- i gjeld med renter blir fort 30.000,- som kan bli 40 til 100.000,- alt avhenger i rentesatsen, løpetiden og om fyren betaler gjelden. 

Eneste forbruksgjelden jeg har tatt har vært TV på nedbetaling, synes det er greit da man treng tv, husstand uten stor tv må være ganske primitivt kjedelig

Anonymous poster hash: 1e151...f6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...