AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #21 Skrevet 14. august 2015 Hvorfor det? Slike viner finnes, og noen ganger får du dem på polet, andre ganger må du se andre steder.Jeg ville kanskje begynt med å se etter en Sancerre av et godt år. Jeg gidder ikke å lete for deg. Jeg mistenker at det er begrepet "terrassevin" som begrenser deg. Det er ikke et fagbegrep, så om det ikke står akkurat det i pollisten, betyr ikke det at den aktuelle vinen ikke kan fungere i den settingen. Jeg har nok noen liggende i kjelleren som koster noe rundt det jeg antydet.Anonymous poster hash: 2e94f...a10 Takk for godt tips og gode råd! Anonymous poster hash: 740f1...ac0
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #22 Skrevet 14. august 2015 Ok. Takk for svar! Det er vanskelig å finne frem til viner for meg som ikke er erfaren med det.Mange av vinene er merket med at de kan brukes til forskjellige matretter, og det er synd om det ikke opplyses om at de kan brukes som "terassevin"/ selskapsvin uten mat ved siden av. Noen som kan fortelle om hvordan jeg finner slike viner på Vinmonopolets sider? Anonymous poster hash: 740f1...ac0 Jeg anbefaler deg å spørre på ditt lokale vinmonopol. De fleste som jobber på polet har relativt høy kompetanse, og hjelper deg gjerne om du vet hva du er ute etter, og klarer å formidle det. Du behøver ikke ane noen ting om vin - bare si hva du vil at vinen skal gjøre for deg. Hva skal du bruke den til, hvilke smaker liker du, vil du ha den søt, tørr, fruktig, snerpete, frisk, syrlig, tung, lett etc. De fleste polansatte jeg har snakket med synes det er hyggelig å hjelpe til med å finne den "riktige" vinen til din gane. De aller kjedeligste kundene er 18-åringer som bare vil vite hvor Liebfraumilch og Peachcanei står.....Anonymous poster hash: 2e94f...a10 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #23 Skrevet 14. august 2015 Husk samtidig på at det ikke er noen automatikk i at høy pris er det samme som høy kvalitet. Vet kan hva man ser etter, hender det at man kan bruke 180 kr på noe som er vel så godt, om ikke bedre enn noe lignende til 500.Anonymous poster hash: 2e94f...a10 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #24 Skrevet 14. august 2015 Jeg anbefaler deg å spørre på ditt lokale vinmonopol. De fleste som jobber på polet har relativt høy kompetanse, og hjelper deg gjerne om du vet hva du er ute etter, og klarer å formidle det. Du behøver ikke ane noen ting om vin - bare si hva du vil at vinen skal gjøre for deg. Hva skal du bruke den til, hvilke smaker liker du, vil du ha den søt, tørr, fruktig, snerpete, frisk, syrlig, tung, lett etc. De fleste polansatte jeg har snakket med synes det er hyggelig å hjelpe til med å finne den "riktige" vinen til din gane. De aller kjedeligste kundene er 18-åringer som bare vil vite hvor Liebfraumilch og Peachcanei står.....Anonymous poster hash: 2e94f...a10 Tusen hjertelig takk for ditt fine svar! Anonymous poster hash: 740f1...ac0
juliane Skrevet 15. august 2015 #25 Skrevet 15. august 2015 Hvorfor det? Slike viner finnes, og noen ganger får du dem på polet, andre ganger må du se andre steder. Jeg ville kanskje begynt med å se etter en Sancerre av et godt år. Jeg gidder ikke å lete for deg. Jeg mistenker at det er begrepet "terrassevin" som begrenser deg. Det er ikke et fagbegrep, så om det ikke står akkurat det i pollisten, betyr ikke det at den aktuelle vinen ikke kan fungere i den settingen. Jeg har nok noen liggende i kjelleren som koster noe rundt det jeg antydet.Anonymous poster hash: 2e94f...a10 Sancerre er da ikke søt, så den passer jo ikke kriteriene. Viner i den prisklassen ts skisserer er svært sjelden søte (eller halvsøte eller halvtørre for den saks skyld), unntaket er selvfølgelig rene dessertviner ala Sauternes
Gjest Overrasket Skrevet 15. august 2015 #26 Skrevet 15. august 2015 Veldig usikker på om jeg ville brukt så mye penger på 1 flaske hvitvin. Rødvin, dessertvin og portvin – ja det kan jeg skjønne. Men det er særdeles lite hvitvin som kan forsvare en slik pris. Spesielt når du sier at hun liker søt hvitvin, da begrenser alternativene seg veldig raskt. En viktig komponent i dyre viner er lagringstiden. Det koster penger å ha vin på fat i mange år. Hvitvin lagres i mye mindre grad enn rødvin og dessertvin, så produksjonskostnaden er lavere. Nå snakker jeg altså veldig generelt. Jeg vet at det eksisterer hvitvin i mange prisklasser, og jeg vet at noe hvitvin lagres lenge, men jeg fokuserer her på hovedtrekkene, og stiller spørsmålstegn ved hvor mye ekstra kvalitet man faktisk får i forhold til prisen du nevner. Dersom det var meg, så ville jeg heller ha kjøpt to flasker til rundt 200-lappen, eller sett på en virkelig god dessertvin. Ungarske produsenter er skikkelig flinke på dessertviner av hvite druer, og for en Tokaji vil nok prisnivået du nevner ikke være urealistisk.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2015 #27 Skrevet 18. august 2015 Sancerre er da ikke søt, så den passer jo ikke kriteriene. Viner i den prisklassen ts skisserer er svært sjelden søte (eller halvsøte eller halvtørre for den saks skyld), unntaket er selvfølgelig rene dessertviner ala Sauternes Hm..jeg så vel kanskje ikke at søt var et av kriteriene. Allikevel tror jeg nok ikke forslaget er så dumt. Min erfaring er at folk ofte ikke trenger så mye sødme i vinene som de tror. Det finnes sancerre-viner med en viss sødme, men de er generelt tørrere enn mye av det norske ganer vil ha. Skal man virkelig ha sødme, kan man gå for beerenauslese eller trockenbeerenauslese. De er også vanligvis temmelig dyre. Tokayer er allerede nevnt, så jeg. Alle disse er imidlertid så søte at jeg ikke helt har troen på at de er gode uten mat (dessert) til.Anonymous poster hash: 2e94f...a10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå