AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #1 Skrevet 14. august 2015 Hei! fikk meg sommerjobb som tilkallingsvikar/sommerjobb i mai måned, begynte å jobbe i juni å har jobbet omtrent litt over 100 timer til per dags dato. Er lønns dag den 12 vær måned og jeg fikk ingen lønn verken i juli eller august.. Sjefen ringte litt før den 12 og forklarte at hun hadde gjort en feil noe som resulterer i at jeg ikke får lønn før i september, altså om en hel måned.. Er det ingenting man kan gjøre med det sånn at jeg får utbetalt pengene før? Jeg kan jo ikke akkurat gå måneder uten lønn som jeg i det store og hele har krav på? Er det noen andre enn meg som har erfaring innenfor feltet eller vet noe om hva jeg burde gjøre? Eller er det en "deadcase" og ingenting å gjøre med det? Fruuustrert Anonymous poster hash: 43940...f3f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #2 Skrevet 14. august 2015 Kan de ikke gi deg forskudd? Anonymous poster hash: 847c3...ce8
Poserose Skrevet 14. august 2015 #3 Skrevet 14. august 2015 Jeg aner ikke hva loven sier her, men jeg ville sagt til sjefen at du på ingen måte klarer deg uten den lønna. Be om en tidligere utbetaling
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #4 Skrevet 14. august 2015 nå spørs det hvor du jobber og sånn, typ om det er privat eller kommunalt, direkte i eller via et byrå osv. Kan meddele at dersom du jobber via byrå må byrået få inn pengene fra stedet du har jobbet, før de kan betale deg. Det vil da si at det tar 14-21 dager fra du leverer din timeliste, til de har fått inn pengene for det du har jobbet. Etter det blir det (etterhvert) betalt lønn, som på nytt kan ta 1-2 uker. Hva står det i kontrakten din?Anonymous poster hash: 96f6b...109
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2015 #5 Skrevet 15. august 2015 Nei, byrået må ikke få inn pengene før de kan betale ut lønnen. Dette er heller ikke lov, da det er i strid med arbeidsmiljøloven. Jeg forstår at en arbeidsgiver kan gjøre feil, og at lønningskontor kan være så firkantede at de nekter å kjøre en ekstra lønnskjøring for dette. Jeg vil likevel påstå at hvis det er lønningskontoret som har gjort feil er de lite smidige i å rette opp. Dette løser man faktisk med et forskudd som avtegnes mot lønnen. Be sjefen din ordne det.
Gjest Blondie65 Skrevet 15. august 2015 #6 Skrevet 15. august 2015 Arbeidsmiljøloven § 14-15.Utbetaling av lønn og feriepenger(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven. (2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt: a) når det er hjemlet i lov, b) for arbeidstakers egenandel til tjenestepensjonsordninger som er omfattet av foretakspensjonsloven, innskuddspensjonsloven eller offentlige tjenestepensjonsordninger. c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale, d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond, e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling, f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden. (3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstav c, e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand. (4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det. (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå