Gå til innhold

82 stemmer

1. 1. Prestedeit?

• Ja.
      37
    • Nei.
      45

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan ikke si utvetydig nei uten forbehold, for jeg hadde ikke brutt med en jeg hadde det bra av rent prinsipp dersom vedkommende var prest. Når det er sagt anser jeg sannsynligheten for at et forhold mellom meg og en prest kunne holdt og vært bra som forsvinnende liten. Jeg ligger ikke bevisst unna prester, akkurat, jeg bare tviler litt på om jeg hadde havnet på så mange dater med en prest uansett. Antagelig like greit for begge parter.

Anonymous poster hash: 174bc...343
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et overveldende ja. Fantastisk. Det hadde jeg aldri trodd.

Anonymous poster hash: 07492...8b6

Gjest imperio
Skrevet

Nei, ikke hvis han skal prøve å forandre meg, og tvinge meg til å tro på det han tror på det. 

Skrevet

Enn om han ikke skal forandre deg imperio?

Skrevet

Enn om han ikke skal forandre deg imperio?

For meg er det fult mulig å være sammen med en prest.Så lenge han ikke skal forandre meg.

Blir litt som et par-som har to forskjellige hobbyer.Du gjør ditt,jeg gjør mitt.

Ser ikke på det,som noe problem.

Livet består av så mye mer...enn bare religion og tro.

Jeg kunne aldri vært sammen med en muslim eller mørkhudet...

Men en hvit kristen,er da min egen rase i det minste.Så er de moderne og liberal.Skulle det ikke være noe problem.

Anonymous poster hash: 6e220...c07

Skrevet

Ja, null stress, såfremt han var liberal og ellers matchet meg godt.

Yrke og tro er ikke ting som diskvalifiserer folk i min bok.

• Liker 1
Skrevet

Ja det kunne jeg gjerne gjort, mennesker med rent hjerte og dyp god moral er det vakreste jeg vet :hjertesmil:

Skjønner ikke hvorfor han eller noen skal måtte forsvare sin egen tro i det hele tatt, er jo ingen som ber ateister om å forsvare sin ikke-tro. La folk få ha filosofiske meninger og oppfatninger og åndelige opplevelser for seg selv hvis du bare skal klage på det uansett :)

Anonymous poster hash: 0ffe9...69a

Det er ikke gitt at noen er det kun på grunn av at de er prester, vet du. Det er jo en god del prester som har en del skjeletter i skapet. 

Og jo, ateister må konsekvent forsvare sin ikke-tro. Naivt å tro noe annet. 

Anonymous poster hash: 4c3f4...12d

Skrevet

Nei. Det er usexy.

• Liker 1
Skrevet

Litt på siden, men nå ble jeg sittende og fundere på hvordan en prest og en ateist ville løst det dersom de fikk barn sammen. Jeg ser ikke helt for meg at det er greit for en prest at egne barn verken døpes eller "læres opp i den kristne tro" selv om vedkommende er liberal. Eller tar jeg helt feil?

• Liker 4
Skrevet

Ja, om han ikke krevde at jeg skulle være like kristen som han og at han var en normal fyr med normale lyster ...:P

Skrevet

Litt på siden, men nå ble jeg sittende og fundere på hvordan en prest og en ateist ville løst det dersom de fikk barn sammen. Jeg ser ikke helt for meg at det er greit for en prest at egne barn verken døpes eller "læres opp i den kristne tro" selv om vedkommende er liberal. Eller tar jeg helt feil?

. Der måtte man vel møtes på halvveien, som i mye annet.

Skrevet

. Der måtte man vel møtes på halvveien, som i mye annet. Anonymous poster hash: 07492...8b6

Men hvordan kan man møtes på halvveien i et slikt tilfelle? Hva er halvveien mellom dåp og ikke dåp? Eller halvveien mellom å gifte seg i kirken og å ikke gjøre det, for den saks skyld?

Jeg tror det ville ha vært vanskelig. Det virker problematisk for meg, og jeg er ikke engang ateist.

• Liker 4
Skrevet

Tja, hva med dåp i kirken, og la barnet selv velge om det vil ha en humanetisk konfirmasjon? Bare et forslag. Spørs jo hvor fanatiske man skal være begge veiene.

Skrevet

Tja, hva med dåp i kirken, og la barnet selv velge om det vil ha en humanetisk konfirmasjon? Bare et forslag. Spørs jo hvor fanatiske man skal være begge veiene. Anonymous poster hash: 07492...8b6

Ja, kanskje det. Jeg ser bare for meg at presten vil miste tillit ved å "ikke engang klare å omvende kjæresten sin", men jeg må innrømme at jeg vet altfor lite om presteyrket og kravene til en prest.
  • Liker 2
Skrevet

Ja, kanskje det. Jeg ser bare for meg at presten vil miste tillit ved å "ikke engang klare å omvende kjæresten sin", men jeg må innrømme at jeg vet altfor lite om presteyrket og kravene til en prest.

. Det er misjonærer det. Man ser etter mange ulike typer mennesker til presteyrket. Kirken skal ha takhøyde.

• Liker 1
Skrevet

. Det er misjonærer det. Man ser etter mange ulike typer mennesker til presteyrket. Kirken skal ha takhøyde. Anonymous poster hash: 07492...8b6

Kirken, ja. Men så har du de konservative kirkegjengerne som kan finne på å boikotte en prest bare fordi sønnen hans valgte å ikke konfirmere seg. Det er noen av dem også.

Men jeg skal slutte å avspore tråden. Det var bare en tanke. :)

Skrevet

Deitet?

Anonymous poster hash: 69f83...fa4

Skrevet

Neppe. En prest vil uansett ha et verdisyn som er svært langt unna mitt eget. Jeg er nok litt fordomsfull mot personer som er religiøse, altså. Uansett religion. Og i alle fall de som er så religiøse at de vil ha religionen som sitt levebrød.

Jeg er selv medlem i HEF, og er vel agnostiker. Jeg mener at det ikke går an å vite om det finnes en Gud. Og dersom Han finnes, har vi mennesker ikke noen mulighet til å kunne fatte eller forstå noe om hvordan Han er. Vi er så små i den store sammenhengen, at vi ikke kan forstå noe om det som er evig.

Så jeg vil altså aldri påstå at presten tar feil når han sier at Gud finnes, for det kan være riktig. Men jeg hevder at presten tar feil i å påstå at han skjønner eller vet noe om det. Det er som om noen skulle si at det finnes mennesker i andre galakser. Det kan jo godt hende, men det kan vi ikke påstå at vi vet noe om. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker "mamma tror" og "pappa tror" kan være en grei løsning når det gjelder opplæring i kristendommen?

Ellers er det jo mange ateister som døper og gifter seg i kirka for tradisjonens del, og det skulle vel kunne gå an å komme til enighet der og?

Men det avhenger jo av at begge respekter den andres livssyn.

Gjest Hofmann
Skrevet

Deitet?

Anonymous poster hash: 69f83...fa4

Du må komme deg ut mer.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...