Gå til innhold

ånei, gikk i kredittkort-fella! NorwegianBank.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har god økonomi og bruker kredittkort bare når jeg er ute på ferie. jeg har helt glemt å tilbakebetale med en gang etter ferien og nå er forfallet i morgen. Har overført, men banken sier de ikke kjører den før natt til mandag. 

Kredittkortet er fra Norwegian, noen som har noen erfaringer med norwegian og forfall på en helgedag? pleier de også å utsette forfallet til mandagen da? Eller nei?

Hvis svaret er nei de har forfall selv på en lørdag, betyr det altså at jeg blir 3 dager for sen med betalingen, hvor mye må jeg betale renter av 9000 kroner da som jeg har i kreditt?

Anonymous poster hash: a8f42...a97
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er økonomien din SÅ anstrengt at dette vil bli et problem?

Anonymous poster hash: b8cc5...839

• Liker 3
Skrevet

Er økonomien din SÅ anstrengt at dette vil bli et problem?

Anonymous poster hash: b8cc5...839

jeg har aldri vært sen med forfall, aner ikke hva det å betale renter betyr, så aner virkelig ikke om jeg kommer til å betale 10.000 kroner på mandag i renter eller om det er 5 kroner. Heller hjelpe enn å være spydig? skal love deg, du kommer lenger!

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro at dette ikke gjør noen ting. Noen dagers forsinkelse på slike betalinger er normalt helt uproblematisk. Tviler sterkt på at de vil beregne renter på det. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å betale ved forfall. Får ikke renter på det.

Anonymous poster hash: bbe71...b2a

• Liker 1
Skrevet

Det spørs hva renta er på?

Anonymous poster hash: c77e1...e95
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet (endret)

fant en artikkel med samme problemstilling du viser til, klipper ut et sitat til deg, sammen med link til artikkel. 

"Bank Norwegian krevde strafferenter av kundene om kredittkortregningen hadde forfall en lørdag eller søndag, stikk i strid med norsk lov."

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2010/09/25/renteblemme-i-bank-norwegian

I følge den avisartikkelen du linker til så skal det jo gå helt fint at TS betaler på en lørdag, nettopp fordi at de skal ha en buffer på tre dager ved forfall på lørdag, søndager og helligdager - noe som manglet på det nye datasystem de byttet til i 2010 og som de rettet opp når feilen i datasystemet ble oppdaget. Så TS, les avisartikkelen - her står det at det skulle gå helt fint med forfall på lørdag, men om du ikke har betalt innen tirsdag så kommer rentene! :)

Endret av Steve Rogers
Skrevet

Du kommer ikke til å bli belastet noe. Jeg har eFaktura hos Norwegian med forfall 15, som da blir belastet mandag 17. denne måneden.

Og OM de hadde lagt til renter,  hadde det blitt mindre enn 10 kroner dagen. Det var nok derfor en anonym bruker lurte på om det ville bli et problem...

• Liker 2
Skrevet

Slapp av.. Om de så straffer deg med straffe renter på 9000kr er det småpenger..

Skrevet

jeg har aldri vært sen med forfall, aner ikke hva det å betale renter betyr, så aner virkelig ikke om jeg kommer til å betale 10.000 kroner på mandag i renter eller om det er 5 kroner. Heller hjelpe enn å være spydig? skal love deg, du kommer lenger!

Ikke vondt ment, men med så lite kunnskap bør du holde deg langt unna kredittkort.

BankNorwegian har 23,1% årlig effektiv rente etter hva jeg kan se. 9000 kr i 3 dager blir ca 17 kr i renter. Men regninger som har forfall i helgen eller helligdager får utsatt forfall til første bankdag. Dette fordi det ikke er mulig å betale i helger.

Anonymous poster hash: 9ae74...86b

• Liker 6
Skrevet (endret)

Hei, jeg har god økonomi og bruker kredittkort bare når jeg er ute på ferie. jeg har helt glemt å tilbakebetale med en gang etter ferien og nå er forfallet i morgen. Har overført, men banken sier de ikke kjører den før natt til mandag.

Kredittkortet er fra Norwegian, noen som har noen erfaringer med norwegian og forfall på en helgedag? pleier de også å utsette forfallet til mandagen da? Eller nei?

Hvis svaret er nei de har forfall selv på en lørdag, betyr det altså at jeg blir 3 dager for sen med betalingen, hvor mye må jeg betale renter av 9000 kroner da som jeg har i kreditt?

I verste fall ca 15 kroner. Endret av gjest:)
Skrevet

I verste fall ca 15 kroner.

næmmen, da er det ikke noe stress! :)

-ts! trodde det kunne bli 900 kr dagen eller noe, i og med at alle roper ut at man må passe seg for kredittkort, trodde liksom at jeg gikk i deres angivlige feller.

Skrevet

næmmen, da er det ikke noe stress! :)

-ts! trodde det kunne bli 900 kr dagen eller noe, i og med at alle roper ut at man må passe seg for kredittkort, trodde liksom at jeg gikk i deres angivlige feller.

Ja men det er folk som ikke betaler annet enn minimum i flere år.

Gjest Blondie65
Skrevet

jeg har aldri vært sen med forfall, aner ikke hva det å betale renter betyr, så aner virkelig ikke om jeg kommer til å betale 10.000 kroner på mandag i renter eller om det er 5 kroner. Heller hjelpe enn å være spydig? skal love deg, du kommer lenger! Anonymous poster hash: a8f42...a97

Er dette ironisk, sarkastisk eller overdrevet, eller aner du virkelig så lite om renteregning at du tror at rentebeløpet kan bli det doble av det du har lånt?

Det er snakk om noen hundrelapper.

Skrevet

Norwegian ser ikke ut til å oppgi om renten beregnes fra forfallsdato eller den dagen kjøpet ble gjort hvis ikke man betaler i tide, men det siste er det vanligste. Jeg tror ikke du må betale noe siden forfallet er på en lørdag, men beløpet du måtte betalt kan regnes ut slik: <antall dager fra du gjorde kjøpet til du betalte> / 365 * 0.2049 * 9000. Det blir ca 5 kr pr dag. Hvis du gjorde det den 15. juli og betaler 19. august mens forfall var 15. august blir det ca 175 kr.

Anonymous poster hash: d9b81...af4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...