Gå til innhold

Hjemmelaget mat av "selvskaffede" råvarer, noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg liker tanken på at en del av det vi spiser ikke kommer fra butikk, men at vi har skaffet oss det selv - rett fra naturen på en måte. Vi bor landlig til, så vi har en del muligheter, men jeg mangler ideer.

Per nå så f.eks:

- gror jeg urter i "kjøkkenhagen"

- har vi et lite område av hagen hvor vi har gulrøtter

- har jeg laget jordbærsyltetøy og bringebærsyltetøy

- har jeg laget blåbærlikør

- fisker ofte, og har til middag

- tar krabber noen ganger i året

- lager eplekake med epler jeg får fra naboen når det er sesong for det

Er det noen av dere som har noen tips til andre ting jeg kan gjøre/lage selv, med ting kan kan finne i vår natur/nærområder? Jeg har tilgang på i alle fall plommer, rips og rabarbra hos venner/naboer/familie, og har ellers skog rett ved huset.

Setter pris på alle tips/linker/oppskrifter! 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg liker tanken på at en del av det vi spiser ikke kommer fra butikk, men at vi har skaffet oss det selv - rett fra naturen på en måte. Vi bor landlig til, så vi har en del muligheter, men jeg mangler ideer.

Per nå så f.eks:

- gror jeg urter i "kjøkkenhagen"

- har vi et lite område av hagen hvor vi har gulrøtter

- har jeg laget jordbærsyltetøy og bringebærsyltetøy

- har jeg laget blåbærlikør

- fisker ofte, og har til middag

- tar krabber noen ganger i året

- lager eplekake med epler jeg får fra naboen når det er sesong for det

Er det noen av dere som har noen tips til andre ting jeg kan gjøre/lage selv, med ting kan kan finne i vår natur/nærområder? Jeg har tilgang på i alle fall plommer, rips og rabarbra hos venner/naboer/familie, og har ellers skog rett ved huset.

Setter pris på alle tips/linker/oppskrifter!

Ripssyltetøy, ripssaft, rabarbragrøt (med fløte)

Hermetiserte plommer, plommevin og annen frukt/ bærvin (og evt likører)

Sank sopp og frys ned for senere bruk.

Rognebærgele

Anonymous poster hash: 58dec...1d6

Skrevet (endret)

Jeg har tenkt å prøve å lage saft av geiteramsblomster i år . Her er oppskrift: http://beateslilleverden.blogspot.no/2010/07/geitramssaft.html

Ellers lager jeg suppe på brennesle når det er sesong for det, samt matsyre. Syresuppe lager man omtrent som en lager rabarbarasuppe. Brennesle er fint å ha i brød også.

Edit: kom til å tenke på at rosengele er svært godt til svinekjøtt. Du finner sikkert oppskrift til det et sted på nett. Du trenger duftende roser, ellers tror jeg at det bare blir rart. Rosenblader kan også legges lagvis med havsalt i en krukker for å få en slags fuktig potpurri som lukter godt.

Endret av absinthia
Skrevet

Tyttebær og molter. Rognebær og villnyper.

Anonymous poster hash: eae5f...51b

Skrevet

Selvlagd er vellagd.

6p7nzs.jpg

Anonymous poster hash: 2a463...534
  • Liker 1
Skrevet

Selvlagd er vellagd.  6p7nzs.jpgAnonymous poster hash: 2a463...534

Haha! Det må være det ekleste jeg har hørt på lenge.

Andre som har gode tips?

Skrevet

Jeg har tenkt å prøve å lage saft av geiteramsblomster i år . Her er oppskrift: http://beateslilleverden.blogspot.no/2010/07/geitramssaft.html

Ellers lager jeg suppe på brennesle når det er sesong for det, samt matsyre. Syresuppe lager man omtrent som en lager rabarbarasuppe. Brennesle er fint å ha i brød også.

Edit: kom til å tenke på at rosengele er svært godt til svinekjøtt. Du finner sikkert oppskrift til det et sted på nett. Du trenger duftende roser, ellers tror jeg at det bare blir rart. Rosenblader kan også legges lagvis med havsalt i en krukker for å få en slags fuktig potpurri som lukter godt.

Den saften hørtes god ut! Jeg vil gjerne høre om resultatet, om du vil dele hvordan det går :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...