AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #1 Skrevet 14. august 2015 Har prøvd å søke rundt om lovverket rundt problemet, men finner ingenting. Jeg var på apoteket for et par dager siden for å hente p-piller. Han som sto i kassa lurte på hvorfor jeg skulle hente ut to bokser, og jeg sa jeg studerte i utlandet og må ha med frem til jul. Han spurte hvor hen, og det viste seg at han kommer fra samme land og by. Han hadde drevet apotek der selv og spurte om jeg trivdes, og jeg svarte høflig og smilende, sånn jeg er med alle folk, og vi pratet om byen i det lille minuttet det tok. Totalprisen på pillene kom på 212kr, og jeg hadde 210 kr på kortet, så han slo av 2 kroner for å være hyggelig, og jeg takket mye og sa hadebra. Jeg sa aldri personlig mitt eget navn, men han så det selvfølgelig pga. e-resept samt man må vise ID på dette. Han nevnte noe om Facebook, men siden det var ikke helt strøken norsk forsto jeg ikke hva han sa og bare smilte og gikk hjem, usikker på hva han prata om FB for.. Så fikk jeg venneforespørsel på kvelden av han - da har han husket navnet mitt, og lagt meg til (jeg har ikke godtatt, ikke faen). Mitt spørsmål er jo om dette er lov, at apotekansatte (og andre ansatt i helse-sektor) kan gjøre slikt når en privat person ikke selv har oppgitt sitt navn, men at de har "brukt" e-resept/andre konfidensielle systemer med navn til å søke de opp på privaten? Jeg godkjente ikke, og et halvt døgn etterpå kom det ny forespørsel igjen.. Denne har jeg verken slettet eller godtatt. Kinken i denne saken er også det at han er visst god venn med en annen her som er ifra samme by og land, som jobber som det jeg studerer til, og har søkt jobb hos.. Hvis jeg leverer en klage eller ringer til det aktuelle apoteket om denne saken, så er jeg selvfølgelig redd for at apotekeren da vil si noe negativt til vennen sin, og dermed skade meg i min jakt på jobb hos personen. Hva ville du gjort? Bare latt hele saken ligge? For meg personlig så vil jeg nok slette forespørselen igjen, men hva hvis han gjør slikt med andre personer også som kommer og henter medisiner? Anonymous poster hash: f86aa...551
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #2 Skrevet 14. august 2015 Jeg ville latt være å godta han og la det ligge. Anonymous poster hash: 269ba...b6a 15
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #3 Skrevet 14. august 2015 Si ifra til apoteket. En ansatt skal ikke plukke opp kvinnfolk via skranken. Anonymous poster hash: 1de82...8d4 17
Papirhjerte Skrevet 14. august 2015 #4 Skrevet 14. august 2015 Hadde nok ikke godtatt venneforespørselen, og evt sagt i fra til han at dette ikke var greit. Går vel an å sende en mail til apoteket også. 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #5 Skrevet 14. august 2015 Har prøvd å søke rundt om lovverket rundt problemet, men finner ingenting. Jeg var på apoteket for et par dager siden for å hente p-piller. Han som sto i kassa lurte på hvorfor jeg skulle hente ut to bokser, og jeg sa jeg studerte i utlandet og må ha med frem til jul. Han spurte hvor hen, og det viste seg at han kommer fra samme land og by. Han hadde drevet apotek der selv og spurte om jeg trivdes, og jeg svarte høflig og smilende, sånn jeg er med alle folk, og vi pratet om byen i det lille minuttet det tok. Totalprisen på pillene kom på 212kr, og jeg hadde 210 kr på kortet, så han slo av 2 kroner for å være hyggelig, og jeg takket mye og sa hadebra. Jeg sa aldri personlig mitt eget navn, men han så det selvfølgelig pga. e-resept samt man må vise ID på dette. Han nevnte noe om Facebook, men siden det var ikke helt strøken norsk forsto jeg ikke hva han sa og bare smilte og gikk hjem, usikker på hva han prata om FB for.. Så fikk jeg venneforespørsel på kvelden av han - da har han husket navnet mitt, og lagt meg til (jeg har ikke godtatt, ikke faen). Mitt spørsmål er jo om dette er lov, at apotekansatte (og andre ansatt i helse-sektor) kan gjøre slikt når en privat person ikke selv har oppgitt sitt navn, men at de har "brukt" e-resept/andre konfidensielle systemer med navn til å søke de opp på privaten? Jeg godkjente ikke, og et halvt døgn etterpå kom det ny forespørsel igjen.. Denne har jeg verken slettet eller godtatt. Kinken i denne saken er også det at han er visst god venn med en annen her som er ifra samme by og land, som jobber som det jeg studerer til, og har søkt jobb hos.. Hvis jeg leverer en klage eller ringer til det aktuelle apoteket om denne saken, så er jeg selvfølgelig redd for at apotekeren da vil si noe negativt til vennen sin, og dermed skade meg i min jakt på jobb hos personen. Hva ville du gjort? Bare latt hele saken ligge? For meg personlig så vil jeg nok slette forespørselen igjen, men hva hvis han gjør slikt med andre personer også som kommer og henter medisiner? Anonymous poster hash: f86aa...551 Ville bare blokkert han, og latet som ingenting. Anonymous poster hash: e99b0...422 4
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #6 Skrevet 14. august 2015 Slettet forespørselen igjen, håper han tar hintet nå. Hvis det skjer en fjerde gang, så får jeg si at jeg har bare nærmeste venner på fb. Det er eneste apotek i nærheten (andre er 20-30min unna med bil/buss) så jeg vil nok se han igjen rundt juletider, så det er litt sånn urh-følelse. Han er over 40, jeg er tidlig 20-årene, og jeg var absolutt ikke flørtete i oppførsel, bare høflig. TS Anonymous poster hash: f86aa...551
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #7 Skrevet 14. august 2015 Slettet forespørselen igjen, håper han tar hintet nå. Hvis det skjer en fjerde gang, så får jeg si at jeg har bare nærmeste venner på fb. Det er eneste apotek i nærheten (andre er 20-30min unna med bil/buss) så jeg vil nok se han igjen rundt juletider, så det er litt sånn urh-følelse. Han er over 40, jeg er tidlig 20-årene, og jeg var absolutt ikke flørtete i oppførsel, bare høflig. TS Anonymous poster hash: f86aa...551 Hver gang du bare sletter forespørselen, så gir du han jo faktisk anledning til å adde deg igjen da. Og du vurderer å begynne å kommunisere med han for å forsvare hvorfor du ikke vil legge han til? Synes ikke det høres lurt ut i det hele tatt! Enten ville jeg bare latt forespørselen ligge og henge i flere mnd, slik at han ikke har mulighet til å fortsette å adde deg, eller så ville jeg klikket på blokker, som gjør at du blir usynlig for han på facebook og han kan aldri legge deg til igjen. Han kan heller aldri sende deg en melding, noe han kan nå, og så lenge han ligger på vent. Jeg ville definitivt gjort det siste. Anonymous poster hash: e99b0...422 5
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #8 Skrevet 14. august 2015 Huff æsj. Anonymous poster hash: adda2...10d
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #9 Skrevet 14. august 2015 Jeg ville latt det ligge. Han mistolket signaler og spurte deg muligens om det var greit at han la deg til på fb, selv om du ikke skjønte hva han sa. Neste gang er det lurt å spørre om personen kan gjenta seg om du ikke skjønte hva den sa. La det ligge og gå videre. Anonymous poster hash: f0a1b...002 9
Pinkee Skrevet 14. august 2015 #10 Skrevet 14. august 2015 Har du tenkt tanken at kan skje han ikke var ute etter sex, men at han la deg til fordi du skal studere der han kommer fra? At han tenkte det kunne være trivelig for dere begge, på vennskapelig plan. Kanskje det var det han spurte om da du ikke forsto? Om du ville være venner med han på FB. Men, på den andre side, nei, han har ikke lov å misbruke personopplysninger til privat formål. 23
Gjest StripeyPanda Skrevet 14. august 2015 #11 Skrevet 14. august 2015 (endret) Hver gang du bare sletter forespørselen, så gir du han jo faktisk anledning til å adde deg igjen da. Og du vurderer å begynne å kommunisere med han for å forsvare hvorfor du ikke vil legge han til? Synes ikke det høres lurt ut i det hele tatt! Enten ville jeg bare latt forespørselen ligge og henge i flere mnd, slik at han ikke har mulighet til å fortsette å adde deg, eller så ville jeg klikket på blokker, som gjør at du blir usynlig for han på facebook og han kan aldri legge deg til igjen. Han kan heller aldri sende deg en melding, noe han kan nå, og så lenge han ligger på vent. Jeg ville definitivt gjort det siste. Anonymous poster hash: e99b0...422 Sant det.. Uff, guffent hele greia, kunne han ikke bare sagt hadebra og latt det være med det..! Sletta forespørselen som sagt, så om det skjer igjen så blokker jeg, og blir ferdig med det. Hater at høfligheten blir tolket på sånne måter! Pinkee: jo, jeg tenker det er mest sannsynlig, han var absolutt ikke noe påtrengende eller flørtende i oppførselen, men litt guffent at han liksom brukte e-resept-opplysning til å søke meg opp. Ja, det kan godt være han spurte og så tolket mitt "jeg forsto ikke hva du sa men jeg bare smiler uansett"-smilet som et ja..! En meget misforstått og litt sånn uff-situasjon hele greia. Får håpe at det blir med det nå som jeg ikke godtok igjen Edit: og der røyk anonymiteten, flinke meg! Endret 14. august 2015 av Dragejenta
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 14. august 2015 #12 Skrevet 14. august 2015 Jeg hadde sendt mail til arbeidsgiver og informert om at du opplever dette som guffent.
Pinkee Skrevet 14. august 2015 #13 Skrevet 14. august 2015 Sant det.. Uff, guffent hele greia, kunne han ikke bare sagt hadebra og latt det være med det..! Sletta forespørselen som sagt, så om det skjer igjen så blokker jeg, og blir ferdig med det. Hater at høfligheten blir tolket på sånne måter! Pinkee: jo, jeg tenker det er mest sannsynlig, han var absolutt ikke noe påtrengende eller flørtende i oppførselen, men litt guffent at han liksom brukte e-resept-opplysning til å søke meg opp. Ja, det kan godt være han spurte og så tolket mitt "jeg forsto ikke hva du sa men jeg bare smiler uansett"-smilet som et ja..! En meget misforstått og litt sånn uff-situasjon hele greia. Får håpe at det blir med det nå som jeg ikke godtok igjen Edit: og der røyk anonymiteten, flinke meg! hehe, like greit å ikke være anonym du, man glemmer bare å krysse av uansett Hvis du er bekymret for din fremtidige jobbsituasjon, så snakker du med karen. Sier at du skjønner godt at han gjerne vil følge med på at du er i hans hjemland/by, men at du kun har reelle venner på FB. Det kan han ikke si noe galt om deg til kompisen for.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #14 Skrevet 14. august 2015 Har du tenkt tanken at kan skje han ikke var ute etter sex, men at han la deg til fordi du skal studere der han kommer fra? At han tenkte det kunne være trivelig for dere begge, på vennskapelig plan. Kanskje det var det han spurte om da du ikke forsto? Om du ville være venner med han på FB. Men, på den andre side, nei, han har ikke lov å misbruke personopplysninger til privat formål. Akkurat dette tenkte jeg også! Man må ikke tro det værste hver gang.Anonymous poster hash: adef9...f88 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #15 Skrevet 14. august 2015 Ts, at du gidder å bruke tid på dette. Anonymous poster hash: d83a4...80b 4
Gjest Emera Skrevet 14. august 2015 #16 Skrevet 14. august 2015 Dette trenger ikke å bety mer enn det Pinkee sier. Kanskje er det akkurat så enkelt som det. Men alle apotekansatte er autorisert helsepersonell og da gjelder strenge personvern- og etikkregler. Så lov til dette har han nok ikke.
Pinkee Skrevet 14. august 2015 #17 Skrevet 14. august 2015 Dette trenger ikke å bety mer enn det Pinkee sier. Kanskje er det akkurat så enkelt som det. Men alle apotekansatte er autorisert helsepersonell og da gjelder strenge personvern- og etikkregler. Så lov til dette har han nok ikke. Han har ikke lov til det etter helsepersonell-loven nei. Men, jeg er over 40 selv, og bor en annen plass enn hjemstedet. Så jeg kunne sikkert gjort det samme, lagt til på FB, En som skulle til mitt hjemsted for å studere. Sånn bare for å få en bit hjemmefra, og evnt for å kunne støtte/hjelpe personen der, ved behov. Og, her er snakk om et annet land, så jeg tenker mest det var for å være snill jeg da. At hun kunne be om hjelp/råd. Men, jeg hadde aldri snoka opp personopplysninger ulovlig da. 2
Gjest StripeyPanda Skrevet 15. august 2015 #18 Skrevet 15. august 2015 Tror nok jeg har overtenkt denne, har en tendens til å gjøre det takk for alle svar, jeg lar det bare ligge greit å få litt synspunkter på slikt
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #19 Skrevet 15. august 2015 Enig med det flere her sier: Jeg synes egentlig ikke noe om at man bruker navnet ditt fra en resept til dette. Samtidig ser jeg ingen grunn i verden til å tro annet enn at han bare mente det godt og bare la deg til fordi du skulle studere der han kom fra. Tenker at han bare prøvde å være snill og grei, når tilfeldighetene først ville ha det til at en kunde tilfeldigvis bodde akkurat der han kom fra, og så trodde han det var helt fint for deg. Det at du er såpass mye yngre taler for meg heller for nettopp at han tenkte "hun synes kanskje det er ekstra greit med noen tips og en prat om stedet", ikke for at han hadde noen andre hensikter. Det at han sendte en ny forespørsel tipper jeg skyldes nettopp at han trodde du sa ja til å bli venn med ham på Facebook, slik at han tenkte det var rart at du ikke godtok forespørselen. Han trodde vel også at han hadde ditt samtykke til å bruke navnet ditt fra resepten til å legge deg til på Facebook, slik at den delen også blir langt mer uskyldig. Det er klart, vi kan jo bare spekulere i årsakene, men jeg synes det låter vesentlig mer sannsynlig at han bare syntes det var hyggelig at du studerte på hjemstedet hans enn at han begynte et forsøk på å komme i buksene på en kvinne på halvparten av hans alder ved å snakke om p-pilleforbruket hennes og sitt gamle apotek i utlandet for deretter å misbruke personopplysningene hennes. Litt sosialt klønete av ham, kanskje, eventuelt en rent språklig misforståelse. Men ingenting å bry seg med. Bare en ganske vanlig snill og grei apotekmann som misforstod Anonymous poster hash: d883c...a5d 4
Gjest lipgloss Skrevet 15. august 2015 #20 Skrevet 15. august 2015 bare blokker han og la saken ligge det er nok det beste på sikt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå