Gjest Miss.Silver Skrevet 14. august 2015 #1 Skrevet 14. august 2015 Skal kjøpe hus eller leilighet så fort skolen min er ferdig i juni, tenker at det kan være greit å være tidlig ute med planlegging og kikking tilfelle vi skulle finne noe tidligere som vi virkelig liker. Men vi er usikre om vi ønsker hus eller leilighet. Hus er deilig og rolig, ingen direkte å ta hensyn til slik du må i leilighet, ingen fellesutgifter, men mye utvendig fiksing og burde kanskje ha mer sparepenger på bok tilfelle noe går galt. Leilighet er jo det motsatte. Vi klarer ikke helt å bestemme oss om hva som er lurest. Hva hadde dere valgt?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #2 Skrevet 14. august 2015 Vi velger å bo i rekkehus (selveier) og ha muligheten til å ha penger på sparekonto og å kunne reise hvor vil på ferie. Vil rett og slett ikke bo oss "ihjæl" Et hus krever en god del mer både fysisk og økonomisk, så man må rett og slett finne ut hva man synes er viktigst. Anonymous poster hash: 42e07...46e
debattanten Skrevet 14. august 2015 #3 Skrevet 14. august 2015 Vi hadde leilighet og flyttet til hus, mest pga barn, men vi hadde ikke orket de naboene stort lenger uansett. Makan til naboer, de kan ødelegge mye. Så aldri leilighet her igjen, selv om jeg skulle blitt singel ville jeg hatt hus, bare et mindre ett. Folk er kanskje forskjellig her, men jeg mener en plagsom nabo, eller flere, er ille uansett om du liker mennesker eller ikke. Så skal man kjøpe hus burde man kjøpe noe som er i god stand, evt kjøpe et i en prisklasse hvor økonomien tillater store oppussingsutgifter i årene som kommer. En leilighet krever også kostnader til vedlikehold, men ofte så kan dette være bakt inn i fellesutgifter, som man ikke har med enebolig gjerne.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #4 Skrevet 14. august 2015 Har prøvd begge deler, definitvt leilighet for meg som ikke liker plenklipping og husarbeid. Da vi hadde 120 kvm hus virket det alltid uoverkommelig å holde det i orden, nå bor vi på 60 kvm (brudd), og jeg klarer å få det sånn ca levelig hver kveld uten at jeg blir stressa og deppa ved tanken på å sette i gang. Nå er vi heldige og har stor (hellelagt) uteplass, ellers hadde det kanskje føltes litt trangt nå på sommeren. Jeg kan sette opp noen pallerammer og lage en liten kjøkkenhage om jeg føler for det, som var det eneste jeg likte med å ha hage. Jeg har like mye lagringsplass som før, det hjelper. Det jeg savner er muligheten til å sende ungene opp på tv-stua når de har besøk, men jeg sender dem bare ut i stede hvis det blir for mye styr (lekeplass som er helt skjermet for trafikk rett utenfor døra). Jeg har ett soverom for lite, men det går greit å sove på stua, eller hos en av ungene når de er hos faren. Anonymous poster hash: ac3bd...c4a 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #5 Skrevet 14. august 2015 Har man penger og mulighet til det så er jo valget selvsagt hus. Anonymous poster hash: fe3e5...455 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #6 Skrevet 14. august 2015 Har prøvd begge deler, og nå bor vi i hus. Med leilighet var det så mye rart. Brannalarm midt på natta, krangler, fest og folk med annen døgnrytme enn oss. Vi må til parken når vi ville være ute. Nå er det bare å gå ut i hagen for å sole seg eller sitte på balkongen til langt utpå natt uten å bli forstyrra av nabo som røyker på balkongen ved siden av. Det følger selvsagt mye jobb med hus, men det går seg til. Jeg sier gå for hus! Anonymous poster hash: 65d18...02c 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #8 Skrevet 14. august 2015 Vi har valgt leilighet, og kommer aldri til å kjøpe hus. Men vi har en hytte i tillegg, så ytre vedlikehold, hage osv får vi mer enn nok av der. Det er deilig å slippe i leiligheten. Dessuten er vi så fornøyd med beliggenheten, det betyr kanskje mer enn hus vs leilighet. Vi har barn, så gåavstand til skole, jobb og barnehage teller inn, samt butikker osv. Vi bruker ikke bil til daglig, det setter vi stor pris på. Ulempe med leilighet er at man alltid trenger ett rom til (gjesterom, kontor, kjellerstue til barna) og alltid har for lite lagringsplass. Vi kunne ha vurdert hus hvis det hadde samme beliggenhet, men aller helst ville vi hatt en større leilighet. Og større. Og større Naboene våre er hyggelige. Innsyn lever vi godt med, det er en vanesak. Vi bor i en stille gate, og er så og si aldri plaget av støy. Anonymous poster hash: ec24f...89c 2
Anglofil Skrevet 14. august 2015 #9 Skrevet 14. august 2015 (endret) Leilighet. Mindre vedlikehold, altså ingen hage, ingen store vedlikeholdsutgifter fordi det er dekket av fellesutgiftene, og det som må gjøres skjer via dugnad der vi jobber mange sammen. Borettslaget vårt leier stort sett folk til å f.eks vaske trapper eller lignende uansett, i tillegg har vi vaktmester, så vi slipper å gjøre så mye. Ellers bor vi i et svært rolig borettslag, jeg glemmer nesten helt at vi i det hele tatt har naboer. Vi bor også rett ved marka og har store parkområder/skog rett utenfor inngangsdøra, så det er deilig og stille. Jeg stortrives og kunne ikke tenkt meg å bytte ut hus med der vi bor nå. Skal sies at mange som kommer på besøk også bemerker at det er så stille og rolig hos oss. Det er heldigvis også godt isolert, så det gjør jo sitt, til tross for naboer som har barn, dyr osv. Det som også er deilig er at vi bor rett ved buss og t-bane slik at det er kort vei til jobb og sentrum. Det er landlig og sentralt på en gang så vi har det rett og slett som plommen i egget. Mvh Yvonne Endret 14. august 2015 av Yvonne 3
Gjest Miss.Silver Skrevet 14. august 2015 #10 Skrevet 14. august 2015 Takk for svar alle :D Har både bodd i leilighet og hus, men jeg har jo aldri vært borti pengebruken på hus før, så klarer ikke helt bestemme meg. Om man kjøper en leilighet til 1.7mil, med 6000kr i fellesutgifter hver månede, eller kjøper et hus til 2mill med 14 000 i kommunale avgifter. Så hvis jeg setter av 5000 hver mnd uavhening av lånet som sikkert blir 3-4000 i mnd, er det godt nok for utgifter av hus, dersom noe skulle skje?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #11 Skrevet 14. august 2015 Bor i hus, drømmer om leilighet. Anonymous poster hash: 9358c...676 1
Dent42 Skrevet 14. august 2015 #12 Skrevet 14. august 2015 Dette blir jo selvfølgelig veldig subjektivt, men jeg lengter tilbake til leilighet. Hus er herlig når det kommer til stillheten og at en ikke behøver å gå forsiktig i trappa på kvelden osv. (det tok meg faktisk et år før den vanen forsvant), men alt vedlikeholdet er noe dritt. Tror det hadde hjelpt betraktelig om jeg hadde kjøpt flunkende nytt hus, men det var ikke mulig med budsjettet jeg hadde den gang. Huset mitt er ikke eldre enn 16 år, men føler ikke jeg har gjort noe annet enn å male og fikse ting. La oss ikke glemme den store jævla plenen som må klippes til stadighet og når vinteren kommer så må en måke snø til den store gullmedaljen... Så kommer jo renovasjon, kommunale, eiendomsskatt og villaforsikring som goder på toppen av det hele:) Selvfølgelig er det ikke gratis å bo i leilighet heller, men endel rimeligere er det iallefall. 3
penny_ Skrevet 14. august 2015 #13 Skrevet 14. august 2015 (endret) Hvor arbeidsvillig er du? Jeg vet i alle fall at jeg måtte vært hjemmeværende/arbeidsledig om jeg skulle hatt hus. Endret 14. august 2015 av lisamari 3
Tinuwiel Skrevet 14. august 2015 #14 Skrevet 14. august 2015 Bor i hus å syns det er helt fantastisk, skal aldrig igjen bo i leilighet. Selv om vi pusser opp en del og har byggd på så føler jeg ikke at det er spesielt mye jobb med det😊 Og plenen må faktisk ikke klippes hvis jeg ikke har lyst en måned eller ti, det er bare om man bryr seg om hva andre som ser det tenker...
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #15 Skrevet 14. august 2015 Lei av hage, også lei av naboer i leilighet. Vil ha hus uten hage, det hadde vært drømmen.Anonymous poster hash: 425b4...509 2
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #16 Skrevet 14. august 2015 Når vi flytter neste gang blir det leilighet. Vi har ikke barn, og jeg syntes helt ærlig det er for mye slit med plenklipping, småreperasjoner, vedlikehold etc. Det kommer jo helt ann på persontypen, så klart. Jeg finner ingen glede eller mesteingsfølelse i å beise terrassen, klippe plenen eller bytte panel, derfor er alt slikt et veldig ork også. Så skal jo boligen holdes ren og ryddig også, det er for mange kvadrat for to mennesker. Hva skal jeg med alle rommene?? Om du har råd til enebolig, så har du vel råd til en fin leilighet i et godt nabolag. Erfaringsmessig er det mest fyll, dustenaboer og slikt tull i "billige" borettslag. Hadde vi hatt barn hadde vi fortsatt å bodd i hus. Anonymous poster hash: 3158e...77e 2
Gjest Bossa Nova Skrevet 14. august 2015 #17 Skrevet 14. august 2015 Enetasjes hus i pusset tegl høres praktisk ut.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #18 Skrevet 14. august 2015 Hus er trivelig, men det er j**lig mye jobb. Alternativt koster det ganske mye penger dersom du skal kjøpe f.eks. malejobben med stilasbygging etc. Eiendomsskatt slipper man stort sett ikke unna eneten man bor i hus eller leilighet dersom kommunen man bosetter seg i har eiendomsskatt. Kommunale avgifter varierer litt fra kommune til kommune, og de får du med en selveier leilighet også. Jeg liker begge deler, men har valgt leilighet fordi den såkalte fritiden ikke nødvendigvis strekker til for utvendig vedlikehold av våde hus og hage. Istedet har jeg nå valgt å bosette meg sentralt, med kun 2 naboer (resten av bygget er definert som næringslokale). Med privat balkong og med stor, felles takterrasse. Sameiet er meget veldrevet og har penger på bok. Viktigst av alt var beliggenheten med nærhet til kommunikasjon siden nyjobben ligger veldig sentralt og jeg ikke får min egen parkeringsplass. Anonymous poster hash: 2488c...7f3 1
Cata Skrevet 14. august 2015 #19 Skrevet 14. august 2015 Personlig har jeg valgt leilighet for jeg er ingen handywoman og i tillegg lat - i allfall hva vedlikeholdsarbeid angår. Foretrekker å jobbe på jobb og ha fri når jeg kommer hjem . Dessuten liker jeg ikke hagearbeid. Jeg ser poenget med plagsomme naboer, men her jeg bor er det for det første godt lydisolert og for det annet har jeg verdens hyggeligste og fredeligste naboer. Største "støyen" jeg har hørt fra dem er at fruen i huset av og til spiller piano, og for å høre det så må jeg sitte i et rom som ligger vegg i vegg med deres leilighet. Selv da er det bare så vidt jeg hører noen "pling". 1
Ulla Ullsokk Skrevet 14. august 2015 #20 Skrevet 14. august 2015 Min bestevenninne har hus og hage og gjør ikke annet enn å styre med det. Hun elsker det, jeg blir kvalm bare av tanken! Vi har bodd i hus, men kommer ikke til å gjøre det igjen. Savner plassen, men IKKE all jobben! Jeg vet om så utrolig mange bedre ting å gjøre! F eks ingenting, sitte på verandaen og drikke te og lese bok. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå