Gå til innhold

Er man beskyttet mot hacking av bankkonto?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om kontoen min skulle bli hacket gjennom pcen min, hadde jeg blitt holdt ansvarlig, eller vil banken min ha erstattet de tapte summene? Foreksempel hvis 10000 kroner hadde blitt tappet fra kontoen ved at noen hacket seg inn igjennom pcen min, er det et tap jeg aldri ville kunne får erstattet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg ikke er sikker på hvor sterk datasikkerheten min er, og vil ikke bruke nettbanken for ofte hvis risikoen er for høy.

Anonymous poster hash: ca3b6...900

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke jurist så noen kan evt. rette meg, men slik jeg forstår det så er man stort sett beskyttet. Finansavtalelovens paragraf 35 omhandler dette. F.eks. står det:

(3) Kunden svarer for hele tapet ved uautoriserte betalingstransaksjoner dersom tapet skyldes at kunden ved grov uaktsomhet har unnlatt å oppfylle en eller flere av sine forpliktelser etter § 34 første ledd. Dersom betalingstransaksjonen har skjedd ved bruk av et elektronisk betalingsinstrument, svarer kunden likevel bare med inntil kr 12.000. Dersom tapet skyldes at kunden forsettlig har unnlatt å oppfylle forpliktelsene etter § 34 første ledd, skal kunden bære hele tapet. Det samme gjelder dersom tapet skyldes at kunden har opptrådt svikaktig.

Loven er vel (som heldigvis ofte er tilfelle) ganske fornuftig. Så lenge du opptrer ordinært ansvarlig så vil du ikke gå på noen store tap. Som du ser er "elektronisk betalingsinstrument" spesielt begrenset oppad til 12000 kr, selv når man har vært "grovt uaktsom".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...