AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #1 Skrevet 14. august 2015 Noen som har prøvd? Hvordan går jeg frem?Anonymous poster hash: 5434c...f1f
Vox_populi Skrevet 14. august 2015 #2 Skrevet 14. august 2015 Far min sådde fleire hundre epletre frå frø i diverse eple. Nokre var til nød etande, men dei fleste var det frykteleg smak på. Det er tilfeldig kva for sort som bestøvar, og difor får ein tilfeldige kryssingar. Alle epletre frå gartnarar har derfor ei vill stamme der det blir poda på den sorten ein vil ha: Gravenstein, Aroma osv. Aprikos veit eg ingenting om, men appelsintre veit eg nokre som sådde til potteplante. Men frukt blei det skralt med, bare nokre kirsebærstore uetelege. Det er bare å prøve!
Million Skrevet 14. august 2015 #3 Skrevet 14. august 2015 Har prøvd en gang for mange år siden, og det vokste opp en plante. Men den ble ikke så stor for jeg glemte å vanne den en periode, og så visnet den. Ble aldri stor nok til å evt bære frukt altså. Men steinen/frøet spirte iallfall.
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #4 Skrevet 14. august 2015 Naboen stakk faktisk en nektarinstein i blomsterbedet for mange år siden, og den spirte. Treet bærer frukt også. og frukten er god. Men sannsynligheten for at det skal gå så bra er liten. Aprikos vet jeg ingenting om. Anonymous poster hash: dac22...6e3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #5 Skrevet 14. august 2015 Så det er bare å stikke den i jord, ikke noen forberedelser? Det samme med moreller?Anonymous poster hash: 5434c...f1f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #6 Skrevet 14. august 2015 Det er mange ville morelltrær her i området, så morellsteiner vil jeg tro spirer ganske greit. Ulempen er jo at de blir så høye at man knapt klarer å få tak i noen av morellene som vokser på dem. Men de få jeg har klart å plukke er i hvert fall gode. Og villtrærne bærer godt også, det er mye rødt/sort høyt der oppe. Som jeg dessverre ikke får tak i. Når det er sagt, vet jeg ikke om morellsteiner trenger forberedelser før de spirer, en del fruktsteiner må vekkes fra dvalen før de er spiredyktige. Dette gjøres gjerne ved å legge dem i fryseren. Prøv deg frem, og fortell hvordan det går her? Anonymous poster hash: dac22...6e3
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #7 Skrevet 14. august 2015 Det kan jeg gjøre. Hvor bor du hen at det finnes så mange ville morelltrær? Folk sier liksom at alt mulig spirer så lett. Har prøvd med erter men ikke fått det til...de trenger omsorg som de fleste andre frø her på Indre Vestlandet. Anonymous poster hash: 5434c...f1f
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #8 Skrevet 14. august 2015 Jeg bor på sørlandet, sone 1. Det er den sonen det er lettest å få ting og tang til å gro. Det nærmeste ville morelltreet er rett over gata fra der jeg bor, rett ved en sti hvor det også vokser ville bringebær. Det er visst bringebærår i år, bæra er store og mange. Jeg har lukt vekk utallige bjørnebærbusker i år, de sprer seg som ugress i hagen og stikker som fy. Trist,, for bæra er svært gode. Forleden dag oppdaget jeg at det også vokste markjordbær litt bortgjemt i hagen. Jeg vet ikke hvor mange ville morelltrær det er i området, men det er mange, og jeg oppdager stadig vekk flere. Men som sagt, de er som regel så høye at morellene er umulig å få tak i. Jeg har morelltre i hagen også, med grener som er lette å rekke opp til, men tror du det vokser moreller på DET treet? Neida, DET treet vokser det så godt som ingen moreller på. Tror det bar 7 moreller i fjor, men på de ville trærne bugner det av moreller. Men grønne fingre har jeg aldri hatt heller. Anonymous poster hash: dac22...6e3 1
Vox_populi Skrevet 14. august 2015 #9 Skrevet 14. august 2015 Det er ikke tilfeldig at ville frukttre er høgere enn kultivarer. Ofte er trær fra gartneren poda på dvergstammer for at frukta skal være lett tilgjengelig. I tillegg beskjærer man treet og stresser greinene for å få tidlig avling. Også i hagen min er det ville moreller (Telemark, 3-400 m). Som regel er de små, men ganske gode på smak. Men jeg anbefaler å kjøpe tre fra planteskolen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #10 Skrevet 15. august 2015 Interessant, dere, takk! Kanskje jeg må holde øyne åpne? Bringebær er det masse av her vest også. Har 5-6 forskjellige typer i hagen og det bugner over av de.Anonymous poster hash: 5434c...f1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå