AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #1 Skrevet 14. august 2015 i forbindelse med å slite mye med migrene og kronisk forstoppelse har jeg nå de siste ukene prøvd lavkarbo-kosthold. Til vanlig har jeg De ti siste årene også følt meg veldig urolig, som om jeg alltid har bekymringer men jeg vet ikke hva/hvorfor, svingende humør og veldig mye følelser. Dette har kun blitt verre og verre, og jeg har spurt meg selv hvorfor jeg føler sånn indre uro. Jeg er hverken distrè, stresset eller er psykisk syk, men trivselen i hverdagen har vært borte lenge pga dette 'noe' som uroer meg. Som om kroppen aldri kunne slappe av. Aldri. Selv om situasjonen var hyggelig og avslappende, var jeg aldri dette. Etter jeg begynte på lavkarbokosthold føler jeg meg så rolig og avslappet, det er som en annen verden. Føler meg virkelig i en slags psykisk balanse og dette alene er grunn nok til å fortsette. Er det noen andre som har opplevd lignende? Det er som euforia! Anonymous poster hash: 23b15...777
Popc0rn Skrevet 14. august 2015 #2 Skrevet 14. august 2015 Har du udiagnosert ADHD kanskje? Når broren min med AHD spiser lavkarbo sier han at den indre uroen forsvinner.
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 14. august 2015 #3 Skrevet 14. august 2015 Opplevde det samme selv (nei, ingen adhd her) I tillegg så gikk jeg ned i vekt, håret ble finere, neglene ble sterkere (jippi, jeg kan endelig ha litt lengde på neglene), null kviser bortsett fra en og annen rundt mensen, ja og mensen kommer regelmessig isteden for som tidligere hvor jeg aldri visste når jeg kom til å få den, magen er mindre oppblåst, migrene får jeg ekstremt sjeldent nå (tidligere ca 1 gang hver 14 dag, nå får jeg det kanskje 1 gang hver tredje mnd)....og ikke minst, mine smerter er mye mer overkommelige (har en kronisk smertesykdom) 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #4 Skrevet 14. august 2015 Har ingen andre ting som tilsier ADHD, jeg er veldig fokusert når jeg har ting jeg må få gjort, effektiv, aldri sint, kan fokusere i timesvis og elsker å fordype meg i ting,, ikke utagerende eller noe slikt. (heller nedfor pga triste ting som skjer i verden som jeg blir veldig påvirket av og kan tenke på i dagevis). Så lenge jeg har ting jeg gjør så er det greit, da får hjernen en pause, men så fort alt er gjort er den følelsen tilbake. Er veldig mye tenking og bekymring. Leste litt nå om at flere føler en indre ro på lavkarbo. Det stemmer også her altså. Det er ubeskrivelig deilig!Anonymous poster hash: 23b15...777
Gjest Overrasket Skrevet 14. august 2015 #5 Skrevet 14. august 2015 Flott, kjempeviktig å finne det kostholdet som fungerer for deg! Jeg følger ikke noe lavkarbodiett selv, for min kropp ville det bare vært tull. Men veldig glad på dine vegne!
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #6 Skrevet 14. august 2015 Kan det ha noe å gjøre med at man spiser mer fett når man går på lavkarbo, og fett har vært mye misforstått fra helsemyndighetenes side de siste årene. Fett er livsviktig, også for hjernens funksjoner. Anonymous poster hash: 8c661...e7e 1
Gjest Runforit Skrevet 14. august 2015 #7 Skrevet 14. august 2015 Jeg har levd lavkarbo i noen år. Noe indre ro har jeg ikke fått, men det hjalp kroppen min til å få et mer stabilt blodsukker, bedre fordøyelse, mer overskudd og energi og bedre søvnkvalitet. Som gravid økte jeg karbene og spiser litt mer karbs nå som jeg ammer, men spiser fremdeles relativt grov/lavkarbo. Men er hovedsaklig kun i form av litt havrespeltlomper, havregrøt med peanøttsmør(pga melken) og grønnsaker. Ikke sukker, pasta/ris/poteter etc. Trives godt med kostholdet og det fungerer veldig bra for meg, min kropp og mitt aktivitetsnivå
Pringle Skrevet 14. august 2015 #8 Skrevet 14. august 2015 Mat er viktig for helsa, og psykisk helse er også helse! Jeg er ikke overrasket lenger, men stadig forbløffet. Jeg føler meg veldig fornøyd med mitt lett omlagte kosthold, selv om det er mer moderatkarbo. Alt er bedre. Hud, energi, sinnsro, velvære. Jeg har fått mer "zen", som jeg kaller det, på gøy, men det er reelt. Veldig fint å høre det du forteller, TS! 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #9 Skrevet 14. august 2015 Jeg tror det handler mer om de matvarene man kutter ut, enn selv lavkarboen. I mange tilfeller kutter nok lavakarbofolket ut mer av de matvarene som gjør mange dårlig (donouts, boller osv), noe som kan gjøre at de merker en større forskjell når det gjelder uro og den slags. Jeg var også kjemperastløs før jeg begynte å kutte ut visse matvarer. Nå merker jeg en indre ro selv om jeg spiser lite fett (grunnet mild gastroparese som gjør at jeg fordøyer fett ineffektivt). Anonymous poster hash: f99de...4cd
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #10 Skrevet 14. august 2015 Kan ha vært blodsukkeret, at det ikke har vært helt stabilt, men er mer stabilt nå? Eller bare karbohydratenes virkning i hjernen. Jeg føler meg selv urolig på innsiden og har trøbbel med magen, så jeg er spent på hvilken effekt lavkarbo har på meg når jeg skal prøve det nå i høst Anonymous poster hash: 57f7d...d35 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #11 Skrevet 14. august 2015 Jeg tror det handler mer om de matvarene man kutter ut, enn selv lavkarboen. I mange tilfeller kutter nok lavakarbofolket ut mer av de matvarene som gjør mange dårlig (donouts, boller osv), noe som kan gjøre at de merker en større forskjell når det gjelder uro og den slags. Jeg var også kjemperastløs før jeg begynte å kutte ut visse matvarer. Nå merker jeg en indre ro selv om jeg spiser lite fett (grunnet mild gastroparese som gjør at jeg fordøyer fett ineffektivt). Anonymous poster hash: f99de...4cd Har ikke spist mye dårlig mat egentlig, spiste typisk tallerken met potet, rent kjøtt, grønnsaker, ikke frukt, same havregryn osv til frokost. TSAnonymous poster hash: 23b15...777 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #12 Skrevet 14. august 2015 Det er ikke alltid det er så mye som skal til dersom man er veldig følsom for det. Tenk heller over om der er noen mattyper du ikke spiser lenger eller som du spiser veldig lite nå. Anonymous poster hash: f99de...4cd
Supraspinatus Skrevet 14. august 2015 #13 Skrevet 14. august 2015 Jeg tror det handler mer om de matvarene man kutter ut, enn selv lavkarboen. I mange tilfeller kutter nok lavakarbofolket ut mer av de matvarene som gjør mange dårlig (donouts, boller osv), noe som kan gjøre at de merker en større forskjell når det gjelder uro og den slags. Jeg var også kjemperastløs før jeg begynte å kutte ut visse matvarer. Nå merker jeg en indre ro selv om jeg spiser lite fett (grunnet mild gastroparese som gjør at jeg fordøyer fett ineffektivt). Anonymous poster hash: f99de...4cd Jeg tror det du sier er veldig undervurdert. Samt at definisjonen av lavkarbo er så ufattelig vag. På den ene siden er det hevet over enhver tvil at det finnes positive mentale effekter av å ha sirkulerende- og bruke ketonlegemer som energi. På den andre siden er folk forskjellig når det gjelder metabolsk fleksibilitet og en sterk restriksjon vil føre til alt fra uro til konstant sultfølelse. Hvis man er noe mer fokusert på at maten man spiser er bra for en, uansett om den har karbohydrater eller ikke så vil man være litt mer i mental balanse. Høres kanskje litt svevende ut, men det er på samme måte som med eget utseende. Du må lære å akseptere at visse strategier fungerer for deg. Selv om opinionen måtte mene noe annet. 4
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 14. august 2015 #14 Skrevet 14. august 2015 Jeg tror det handler mer om de matvarene man kutter ut, enn selv lavkarboen. I mange tilfeller kutter nok lavakarbofolket ut mer av de matvarene som gjør mange dårlig (donouts, boller osv), noe som kan gjøre at de merker en større forskjell når det gjelder uro og den slags. Jeg var også kjemperastløs før jeg begynte å kutte ut visse matvarer. Nå merker jeg en indre ro selv om jeg spiser lite fett (grunnet mild gastroparese som gjør at jeg fordøyer fett ineffektivt).Anonymous poster hash: f99de...4cd Før jeg gikk helt over på lavkarbo, så hadde jeg en lang periode hvor jeg spiste som jeg gjør nå bare at jeg også spiste poteter, grovbrød, villris, grønnsaker med mye karbo, mer frukt og hadde fortsatt uro i kroppen, masse plager osv Jeg ble ikke bedre før jeg gikk helt over på lavkarbo 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #15 Skrevet 14. august 2015 Før jeg gikk helt over på lavkarbo, så hadde jeg en lang periode hvor jeg spiste som jeg gjør nå bare at jeg også spiste poteter, grovbrød, villris, grønnsaker med mye karbo, mer frukt og hadde fortsatt uro i kroppen, masse plager osv Jeg ble ikke bedre før jeg gikk helt over på lavkarbo Hvor "lav"karbo spiser du nå da? Anonymous poster hash: 57f7d...d35
Gjest Gjest_Hello Kitte Skrevet 14. august 2015 #16 Skrevet 14. august 2015 Hvor "lav"karbo spiser du nå da? Anonymous poster hash: 57f7d...d35 Nå spiser jeg vanlig lavkarbo. Altså under 20g kh pr dag 1
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #17 Skrevet 14. august 2015 Før jeg gikk helt over på lavkarbo, så hadde jeg en lang periode hvor jeg spiste som jeg gjør nå bare at jeg også spiste poteter, grovbrød, villris, grønnsaker med mye karbo, mer frukt og hadde fortsatt uro i kroppen, masse plager osv Jeg ble ikke bedre før jeg gikk helt over på lavkarbo Det er jo vanskelig å si noe spesifikt. Men jeg vet for eks at jeg tåler frukt omtrent like lite som tilsatt hvitt sukker. Dvs det er ikke noe jeg spiser hver dag og jeg spiser det ikke i store mengder når jeg først gjør det. Der er noen frukt jeg tåler bedre enn andre, som vannmelon. Hvetemel i enhver form og alle slektningene dens blir jeg umiddelbart dårlig av, en dårlighet som tar lengre tid å gå bort enn den jeg får når jeg spiser frukt. Jeg sier ikke at man ikke skal gå på lavkarbo om man vil det, men jeg tror man kan få bort uroen ved å kutte litt eller helt noen eller flere av sukker, hvetemel, melkeprodukter, frukt Det er individuelt om hvor mye og hva man tåler. Anonymous poster hash: f99de...4cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå